Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Kristina Keth Kristensen
|
Hold
|
h2408stuj1_Engelsk_EUX2A (h2408stuj1_Engelsk_EUX2A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
UK
Multicutural Britain
https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/video-series/word-street/wots-notting-hill/multicultural-britain
The challenge of multiculturalism societies in the UK
https://garsidej.wordpress.com/a2-geography/contemporary-conflict-and-challenges/the-challenge-of-multiculturalism-societies-in-the-uk/
Chapter 10: The Empire Comes Home: Immigration to Britain after the Second World War
https://uknow.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
Why are there riots in the UK?
https://www.bbc.com/news/articles/ckg55we5n3xo
Video: Seven days of disorder - how the UK's far-right riots spread
https://www.bbc.com/news/videos/cgrjjw1y0z1o
Nowhere to hide for influencers behind disorder - top prosecutor
https://www.bbc.com/news/articles/c75nn9dr0rvo
Picture analysis
https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=135
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
– læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om erhvervsmæssige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer -
- almene og erhvervsmæssige kommunikationsformer samt kommunikationsstrategier
- det engelske sprog anvendt som lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster - tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds-, og erhvervsmæssige forhold
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ordklasser
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Election in the US
Websites:
https://www.donaldjtrump.com/
https://kamalaharris.com/
https://democrats.org/
https://www.gop.gov/
Video: What Are The Differences Between The Republican and The Democratic Parties
https://www.youtube.com/watch?v=5SyLy-0Qgnw
Speeches:
Donald Trump rally on Wisconsin 9 September, 2024
https://www.rev.com/transcripts/trump-rally-in-wisconsin
Rally speech by Vice President Harris at a Politcal Event
https://www.youtube.com/watch?v=ngBJS5W7--o
Aftermath - who won and why? Statistic analysis
https://apnews.com/article/election-harris-trump-women-latinos-black-voters-0f3fbda3362f3dcfe41aa6b858f22d12
Six Trump voters on why he won their support in 2024
https://www.bbc.com/news/articles/cwyg5jdgzy1o
Why would people vote for Kamala Harris? 5 things to understand why her supporters back her
https://theconversation.com/why-would-people-vote-for-kamala-harris-5-things-to-understand-about-why-her-supporters-back-her-239921
Video: Pollster spoke to voters about Harris, here is what they said
https://www.youtube.com/watch?v=GE3bh59ua4I
Film: The Butler, 2013
Speech analysis:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
– læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
– skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om erhvervsmæssige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder erhvervsmæssigt fagsprog i forskellige brancher
- almene og erhvervsmæssige kommunikationsformer samt kommunikationsstrategier
- det engelske sprog anvendt som lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds-, og erhvervsmæssige forhold
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spreading fake news
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Of Mice and Men
Text: 'Of Mice and Men', Systime
Essay writing
Grammar:
- 'do'
- adjectives/adverbs
Faglige mål
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kidfluencing
|
21-01-2025
|
Grammatik
|
30-01-2025
|
Terminsprøve
|
27-02-2025
|
Gen Z
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Human Rights/DEI
Human Rights
Documentary
https://www.youthforhumanrights.org/videos/documentary/what-are-human-rights.html
Human Rights in the Workplace
https://www.humanrightscareers.com/issues/human-rights-in-the-workplace/
‘Exploited’ migrant farm workers in UK paid for picks, not hours
https://www.theguardian.com/global-development/2025/feb/22/exploited-migrant-farm-workers-in-uk-paid-for-picks-not-hours
What DEI gets wrong - and how to do it right, Ted Talk, 2023
https://www.ted.com/talks/paolo_gaudiano_what_dei_gePaolo Gaudiano: What DEI gets wrong — and how to do it right
Trump revokes federal diversity, equity and inclusion guidelines
https://19thnews.org/2025/01/trump-revokes-diversity-equity-inclusion-guidelines/?itm_source=parsely-api
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
– læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om erhvervsmæssige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer -
- almene og erhvervsmæssige kommunikationsformer samt kommunikationsstrategier
- det engelske sprog anvendt som lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster - tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds-, og erhvervsmæssige forhold
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Human Rights and DEI
|
01-05-2025
|
Engelsk prøve
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762334",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762334",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762334"
}