Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Z - NAB CB
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Anna Ravnsbjerg Damholt, David Winther Hansen, Henning Søby Andersen
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
1p ks-Hi
,
1p ks-re
,
1p ks-sa
,
2p ks
,
2p ks-Hi
,
2p ks-re
,
2p ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til faget historie i KS.
Titel 2
Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
Titel 3
Introduktion til religion
Titel 4
Intro og ligestilling
Titel 5
Fra landbrugssamfund til industrisamfund
Titel 6
Ideologi og politk
Titel 7
Det Gode Samfund (historie).
Titel 8
Det gode samfund (rel)
Titel 9
Det gode samfund
Titel 10
Globalisering (sa)
Titel 11
Globalisering (religion)
Titel 12
Antisemitisme og Holocaust.
Titel 13
Globalisering (historie)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til faget historie i KS.
I får en kort introduktion til faget historie i KS. Vi skal bl.a. kigge på:
- Hvad vi skal lave i løbet af efterårssemestret.
- Historiebrug og -bevidsthed.
- Historiesyn før og nu.
- Periodisering af historien.
- Begreberne "kilder" og "kildekritik".
Indhold
Kernestof:
Roskildekrøniken om Blodgildet.doc
At analysere en historisk kilde.doc
NOGLE HISTORISKE GRUNDBEGREBER .doc
Lille øvelse i kildeanalyse af Roskildekrøniken.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
I dette oversigtsforløb skal vi se på nogle centrale begivenheder i verdenshistorien fra skabelsen af det første demokrati i Athen o. 500 f.Kr. til Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet. Med udgangspunkt i et varieret materiale vil vi undersøge, hvilke ændringer der er sket i menneskenes leveforhold, livssyn og verdensbillede samt samfundsindretning.
De faglige mål har været:
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål om det athenske demokrati (1p 2024).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 25-28, 48, 52-53, 61-62, 68-73, 76-78, 90-92, 102-103, 113-115, 117-122
LILLE OPGAVE OM FEUDALISMEN.docx
Fyrstefest 1309-1311.doc
Fæstebrev 1340.doc
"Fyrstefest 1309-1311"; sider: 1-2
"Fæstebrev 1340"; sider: 1
Spørgsmål om korstogene (1p september 2024).docx
Lav opgaven om feudalismen! (Se de vedhæftede dokumenter under lektionen d. 13.9.)
Opgave om pave Urban 2.'s korstogstale.docx
Pave Urbans 2.s tale.pdf
"Pave Urban opfordrer til korstog"; sider: 1-2
Boccaccio - Pesten i Firenze.pdf
"Boccaccio - pesten i Firenze 1348"; sider: 1-2
Spørgsmål om Boccaccio - Pesten i Firenze.docx
Renæssancen - lav en plakat (1p oktober 2024).docx
Reformationen i Europa og Danmark.docx
Enevælden - spørgsmål (1p oktober 2024).docx
Uddrag af Kongeloven.pdf
Håndfæstning, 1282-1660
Frederik 5., 1723-1766
Christian 7., 1749-1808
Uddrag af Kongeloven 1665; sider: 1-2
Lille opgave om Oplysningstiden.docx
De taksonomiske niveauer .pptx
John Locke om styreformen (uddrag).docx
Boussuet - den gudskabte enevælde - Grundbog til historie indtil 1750, s. 240.pdf
John Locke: "Om rækkevidden af den lovgivende magt, 1690 (uddrag)"; sider: 1
Bossuet: "Den gudskabte enevælde"; sider: 1-2
Uafhængighedskrig og revolution (1776-1815).docx
"Verdens historie: 'Revolution'"
Se resten af filmen "Revolution". (Se linket under lektionen d. 29.11.)
Forberedende film | Lommefilm
Supplerende stof:
"Colosseum - Rome´s Arena of Death"
Logos - etos - patos.doc
"Korstog til Jerusalem"
Den Sorte Død.pptx
"Pest over Europa", afsnit 1
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Introduktion til religion
I dette forløb har vi haft fokus på:
1) Generelle religionsfaglige begreber:
- Religionsdefinitoner: Jens Peter Schjødts og Ninian Smarts 7 dimensioner
- Monoteistisk og polyteistisk
- Myte: kosmogonisk, antropogonisk, teogonisk, eskatologisk og ætiolgogisk
- Ritual: overgangsritual, kultdrama, vedligeholdelsesritualer og renselsesritualer
- Indefra og udefra
- Maksimalisme og minimalisme
- Elite og mainstream
- Helligt og profant
2) Generelle religionsfaglige modeller:
- Van Genneps model til analyse af overgangsritualer
-Jørgen Podeman Sørensens ritual-myte-model
Indhold
Kernestof:
Introduktion til religion C - pp.pptx
Jens Peter Schjødts religionsdefinition.pdf
Hvad er religion.docx.pdf
Ninian Smarts 7 dimensioner.docx
Den nordiske skabelsesberetning - kort.docx
Myter og mytiske forbilleder.pptx
Myte - baggrundstekst.pdf
Mytiske forbilleder.docx
Design jeres egen religion.docx
Liste med fagbegreber der kan bruges til fremlæggelserne.docx
Ritualer.pptx
Ritualer - baggrundtekst.pdf
Offer.pptx
Begreber til religion.docx
Offerteori.docx
OneNote - religion
Supplerende stof:
Fagbegreber - basis
Design jeres egen religion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Intro og ligestilling
Indhold
Kernestof:
Samfundsfag Introduktion.pptx
How to - tabel og diagrammer.docx
Samfundsfagsspørgsmål.docx
Kære 1p
HK Privat - Ligestilling - Epinion.pdf
Luk samfundet op! Ligestilling med sociologiske briller.docx
Statistik om ligestilling på arbejdsmarkedet..docx
DRTV - Alle hader feminister
1.3 Ligestilling mellem kønnene med økonomiske briller - fordeling af ressourcer.docx
Kapitel 5: Politiske ideologier | LUK SAMFUNDET OP!
Politiske ideologier - Kort fortalt.docx
Skal mænd have mere barsel - 2017
Ligestilling med politiske (politologiske) briller.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fra landbrugssamfund til industrisamfund
I dette forløb (der kører parallelt med et danskforløb om Det Moderne Gennembrud) skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.
Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.
I forbindelse med forløbet skal I lave en historieopgave.
Kernestof:
- Dansk historie og identitet.
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Land og folk - Danmark i 1700-tallet.docx
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 63-70, 106-107, 120
Godsejer og fæstebonde i 1700-tallets Danmark (mindmap).docx
Besvar spørgsmålene om land og folk i 1700-tallets Danmark. (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 13.1.)
Gruppearbejde om landsbyen og gården i 1700-tallet.docx
Landboreformerne (uddrag).docx
Lille opgave om landboreformerne.docx
"Landboreformerne"; sider: 1-7
Uddrag fra https://danmark.systime.dk/
Spørgsmål om andelsbevægelsen (ca. 1880-1914).docx
Landbrugets produktionsomlægning, 1800-1901
Fra andelsmejerier til Arla Foods, 1882-
Kontrakt for Hjedding Andelsmejeri 1882
Besvar spørgsmålene om andelsbevægelsen! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 3.2.)
LILLE OPGAVE OM DEN INDUSTRIELLE REVOLUTION (1p februar 2025).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 124-132
At analysere en historisk kilde.doc
ARBEJDSFORHOLDENE PÅ EN FABRIK I ENGLAND CA. 1815.doc
"Arbejdsforholdene på en fabrik i England ca. 1815"; sider: 1-3
Personlig beretning fra 1832.
Det industrielle gennembrud i Danmark (med Horsens som case).docx
Industribyen Horsens.pdf
"Industribyen Horsens"; sider: 1-8
Chr. Christensen om fattigdom 1887.docx
Spørgsmål om arbejdernes levevilkår o. 1900 (1p februar 2025).docx
"Christian Christensen om fattigdom i 1887"; sider: 1-3
Fra www.danmarkshistorien.dk
Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform
LILLE OPGAVE OM ARBEJDERBEVÆGELSENS FREMVÆKST (Quiz).docx
Supplerende stof:
DRTV - Dengang vi var bønder, afsnit 1
DRTV - Dengang vi var bønder: Frie bønder, 1750-1840
DRTV - Dengang vi var bønder: Andelsbønder, 1880-1905
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
"Erstatningsopgave"
28-02-2025
Historieopgaven (HO).
27-04-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Ideologi og politk
Indhold
Kernestof:
Ideologierne.pptx
Kære 1p
Ideologierne.docx
DRTV - Partier i brand: Dansk Folkeparti
De klassiske ideologier i skemaform UDFYLD.docx
Udsagn som skal tilknyttes de tre klassiske ideologier.docx
Ideologier og ideologiske forgreninger.docx
Ideologierne - msk, samfund og stat.pptx
5.5 Ideologiske forgreninger.docx
DRTV - Putins legeplads
De klassiske ideologier i skemaform UDFYLD - FÆRDIGT.docx
Populisme.pptx
DRTV - Støjbergs stemmer: Dem og os
Populisme.docx
Målinger emner.pdf
Fordelings- og værdipolitik.pptx
Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik.docx
Molins og Downs model.pptx
Vanopslagh taler om kokain-salg fra apoteker og legalisering af narkotika
Ny måling: Socialdemokratiet står til topskatte-tæsk fra vælgerne - Fagbladet3f
5.9. Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd.docx
Unge vender ryggen til de gamle partier - Mandag Morgen
Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik. Velkommen til den troløse politiske tidsalder
Partiprojekt 2025 - 1p.pptx
Partiernes medlemstal fra 1960.pdf
Kære alle
Elon Musk Cold Open - SNL
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det Gode Samfund (historie).
I historiedelen af vort første fællesfaglige forløb om "Det Gode Samfund" vil vi fokusere på flg.:
1) Overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark (ca. 1840-1915).
2) Den danske velfærdsstats fremvækst (1849-vore dage) og følgerne heraf for danskernes liv og samfundet generelt.
Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt synopsisprojekt.
Kernestof:
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 116-118, 122-123, 125-126, 136-137, 179-181
Læs siderne fra bogen igennem og dan jer et overblik over indholdet.
Spørgsmål til FRA ENEVÆLDE TIL DEMOKRATI (Danmark ca. 1840-1915).docx
Den almindelige stemmeret, 1848- – Danmarkshistorien | Lex
Forfatningskampen 1866-1901 – Danmarkshistorien | Lex
parlamentarisme - Politisk styreform og princip - Lex
Sociallovgivningen 1849-1933 (1p april 2025).docx
Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform – Danmarkshistorien | Lex
Besvar spørgsmålene om den sociale lovgivning 1849-1933. (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 9.4.)
SVARENE PÅ SPØRGSMÅLENE OM SOCIALLOVGIVNINGEN 1849 – 1933
Matrixarbejde om det rige samfund - Danmark efter 1945 (1p april 2025).docx
Statistikker om Danmark efter 1945.pdf
Spørgsmål ang. velfærdsstatens ekspansion ca. 1960-1973 (1p maj 2025).docx
DRTV - Historien om de fattige: 1950-1974
Supplerende stof:
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
"1948 - det økonomiske mirakel".
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 8
Det gode samfund (rel)
Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft 3 overordnede temaer: kristendom + diakoni + religionsfrihed og -lighed i Danmark.
Kristendom - fokuspunkter:
- Kort omkring jødedommen som udgangspunkt for kristendommen (Messias, GT, arvesynd, skabelsen, de gamle pagter, Moses, osv.)
- Generelt: monoteisme, treenigheden, frelsesreligion, trosreligion, osv.
- Jesus (sonoffer, messias, dobbeltnatur, Guds søn, den nye pagt, osv.)
-Teksterne: Biblen (GT + NT), de fire evangelier, lignelser (fx ”den barmhjertige samaritaner”), osv.
- Luther og reformationen: katolicisme vs protestantisme
- Etik:
o Guds agape (ubetingede kærlighed)
o Det dobbelte kærlighedsbud (Matt 22, 36-40) + den gyldne regel (Matt 7,12)
o De 10 bud + Bjergprædiken (Moses + Jesus)
o Næstekærlighed (individuel pligt eller social forpligtelse)
o Syn på etik: Biblicistisk etik vs situationsetik
Diakoni:
- Diakoni: "tjeneste" + udvikling ift. hvem der hjælpes og hvordan der hjælpes (fx blå kors, julehjælp osv.).
- Vigtige myter: verdensdommen + lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
- Velfærdsstaten i Danmark og kristendommen
Religionsfrihed og -lighed:
- Religionsfrihed, men ikke religionslighed.
- Grundlovens paragrafer
- Folkekirkens særstatus
- Eksempler på manglende religionslighed: fx forbud mod kald til bøn fra mineret, tørklædedebatten, osv.
Indhold
Kernestof:
Tidslinje - Jesus' vandring.pptx
Kristendommens opståen
Messias i jødedommen og kristendommen.docx
Brevkassen: Hvorfor hedder Guds søn både Jesus og Kristus?
Brevkassen: Hvorfor skulle Jesus dø?
Bjergprædikenen.docx
Etik i kristendommen - kort.docx
Link til OneNote
Nåden - investerings og provokationskristendom.pdf
Den barmhjertige samaritaner.docx
Teologisk pligtetik v2
Kristen etik - næstekærlighed og næsten.docx
Diakoni.pptx
Diakonien - baggrundsviden.docx
Velfærdsstat og diakoni.docx
Supplerende stof:
Opgave 2.docx
Opgave 4.docx
Skema til de 10 Bud + Bjergprædiken.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det gode samfund
Indhold
Kernestof:
Gaden hvor det offentlige forsvandt (1)
Kære 1p
9. Velfærdsstat eller konkurrencestat.docx
Gaden hvor det offentlige forsvandt (2)
Tre velfærdsmodeller.docx
9.3 Velfærdsstatens udfordringer.docx
Befolkningen forventes at runde 6 mio. i 2028
Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik får udvikling til at fortsætte, siger professorer
Det danske arbejdsmarked.pptx
Velfærdsstatens udfordringer - skema.docx
Luk samfundet op - Forandringer på arbejdsmarked og eksterne udfordringer.docx
Frivillig Fakta.pdf
Velfærdsstatens udfordringer.pptx
9.6. Løsninger. Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien.docx
Det økonomiske kredsløb mm..pptx
Konjunkturer og det økonomiske kredsløb - opgave.docx
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1:8)
Luk samfundet op! s.190-194.pdf
8.4. Hvad er god økonomi.docx
Cirkulær økonomi
Luk samfundet op! s.184-189, 3. udgave.pdf
Pierre Bourdieu.pptx
De taksonomiske niveauer .pptx
KS Eksamens synopsis - Eksempel.pdf
Pierre Bourdieu.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Globalisering (sa)
Indhold
Kernestof:
Kære 2p
Betalingsbalance og udenrigshandel
Økonomisk globalisering.docx
Kæmpe skuffelse over manglende global aftale om plastforurening
Ambitiøse lande holder fast i kampen for en stærk global plastikaftale - trods manglende enighed i Genève - Plastic Change
Plastikkens pris: Overproduktion og store konsekvenser
Politisk globalisering.docx
Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet.docx
Georg Herbert Mead.docx
Thomas Ziehe.docx
Hård udenpå ( 1 )
Dansk musiker fik muslimsk kæreste. Tvunget til at leve skjult i et spind af løgne.docx
2.5 Kulturelle forskelle og identitet.docx
DRTV - Ghettostjerner: Jeg vil også have huen på
Anerkendelse - Axel Honneth og integrationsformer.docx
Identitetspolitik.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Globalisering (religion)
Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft to overordnede temaer: islam + religionsfrihed og - lighed i Danmark
Islam - fokuspunkter:
- Islams formative periode i Mekka
- De fem søjler (særligt fokus på hajj) + wudu = rituel praksis i islam.
- De seks trosartikler
- Gudssynet: absolut monoteisme, tawhid, shirk, omnipresent, omniscient, omnipotent, retfærdig, 99 (100) navne, osv.
- Muhammed:
- Hellige skrifter (Koranen, hadith, fatwa, osv.)
- Myter (himmelfærden + natterejsen, hijra, osv.)
- Helligsteder (moské, Mekka, Medina, Ka’abaen osv.)
- Sharia og jihad og etik (halal og haram)
- Tildækning: kvindesyn, hijab, burka, tørklædedebatten
Religionsfrihed og -lighed:
- Grundlovens paragrafer om religionsfrihed: 4, 6, 66, 67, 68, 69 og 70.
- Folkekirkens særstatus og Dronning som overhoved for både stat og kirke.
- Islam i DK: rettigheder og begrænsninger
Indhold
Kernestof:
Muhammad The Last Prophet ( full + many subtitles )
Islam - en kort introduktion.pptx
De ti vigtigste ting at vide om islam
Islams historiske udvikling
Hvem var muslimernes profet Muhammed?
OneNote 2p ks re
Islam: Hvad tror muslimer på?
Iman, ibadat og muamalat.pdf
Rituel praksis i islam.pptx
Det vigtigste at vide om islams 5 søjler
10 vigtigste om islams pilgrimsfærd hajj
Sharia - c-niveau.pptx
religionsfrihed - I Grundloven - Historie - Lex
Sharia og jihad i DK.docx
Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab)
Tørklædet i islam (hijab).pptx
Mona Haydar - American [Official Music Video]
Tørklædet i islam
Prøveeksamenssæt - globalisering (islam).docx
Opsamling på islam - c-niveau.docx
Supplerende stof:
Arbejdsark til Muhammad the last prophet - kort.docx
Skema over hajj (elevudgave).docx
Jan Hjärpe - skema over forskellige måder at være muslim på.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Antisemitisme og Holocaust.
I dette lille forløb skal vi beskæftige os med antisemitisme med fokus på den nazistiske udgave af denne, der jo som bekendt mundede ud i Holocaust. Dog kaster vi også et kort blik på den "traditionelle", religiøst funderede antisemitisme.
Indhold
Kernestof:
Martin Luther om jøderne (1543).docx
Eksempler på folkedrab.pptx
Martin Luther om jøderne 1543 (uddrag).; sider: 1-3
Peter Frederiksen - Det Tredie Rige (kapitlerne om antisemistismen og Holocaust).pdf
"Det Tredie Rige"; sider: 75-79, 109-111
Uddrag af Peter Frederiksens bog.
Gregory Stantons 10 stadier om folkedrab.docx
Supplerende stof:
Antisemitisme - en kort introduktion.pptx
Film: "Vores Århundrede: 'Herrefolket'" (BBC).
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 13
Globalisering (historie)
Vi starter på et fællesfagligt forløb om globalisering.
I historiedelen skal vi arbejde med flg. delemner:
1) Den europæiske ekspansion efter ca. 1500 med fokus på opdagelsen af "Den Nye Verden" samt imperialismen og afkoloniseringen i Afrika (ca. 1880-1960'erne).
2) De danske kolonier i Indien, Vestindien og på Guldkysten.
3) Den danske udvandring til Amerika frem til ca. 1914.
4) Migration med afsæt i indvandringen til Danmark ca. 1900 - vore dage samt den deraf følgende udlændingedebat.
Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt, professionsrettet projekt.
Kernestof:
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- Historiebrug
Indhold
Kernestof:
Europas ekspansion (spørgsmål).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 80-88, 104-106, 138-140
Merkantilisme og trekanthandel (2p august 2025).docx
Merkantilismens grundlæggende principper (Thoma Mun).pdf
Svar på spørgsmålene om merkantilisme og trekanthandel! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 27.8.)
De danske tropekolonier.docx
Tranquebar, 1620-1845 – Danmarkshistorien | Lex
Den danske koloni på Guldkysten 1659-1850 – Danmarkshistorien | Lex
Den danske slavehandel, ca. 1660-1848 – Danmarkshistorien | Lex
De Vestindiske Øer, 1672-1917 – Danmarkshistorien | Lex
Spørgsmål om imperialismen (ca. 1880-1914).docx
Spørgsmål om imperialismen i Afrika ca. 1880-1914 (2025).docx
Kolonisering og afkolonisering (materialesamling).pdf
Afrikas afkolonisering - Bryld og Haue.pdf
Afkoloniseringen af Afrika efter 1945 - matrixarbejde.docx
Supplerende stof:
"Verdenshistorien", afsnit 5: 'Plyndringernes tid' (CFU).
DEN DANSKE UDVANDRING TIL USA.docx
Dansk udvandring til USA, 1820-1930 – Danmarkshistorien | Lex
DRTV - Rejsen til Amerika - de danske udvandrere
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6785/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74484746560", "T": "/lectio/6785/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74484746560", "H": "/lectio/6785/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74484746560" }