Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - NAB CB
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anna Ravnsbjerg Damholt, David Winther Hansen, Henning Søby Andersen
Hold 2024 ks/p (1p ks, 1p ks-Hi, 1p ks-re, 1p ks-sa, 2p ks, 2p ks-Hi, 2p ks-re, 2p ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget historie i KS.
Titel 2 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
Titel 3 Introduktion til religion
Titel 4 Intro og ligestilling
Titel 5 Fra landbrugssamfund til industrisamfund
Titel 6 Ideologi og politk
Titel 7 Det Gode Samfund (historie).
Titel 8 Det gode samfund (rel)
Titel 9 Det gode samfund
Titel 10 Globalisering (sa)
Titel 11 Globalisering (religion)
Titel 12 Antisemitisme og Holocaust.
Titel 13 Globalisering (historie)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget historie i KS.

I får en kort introduktion til faget historie i KS. Vi skal bl.a. kigge på:
   - Hvad vi skal lave i løbet af efterårssemestret.
   - Historiebrug og -bevidsthed.
   - Historiesyn før og nu.
   - Periodisering af historien.
   - Begreberne "kilder" og "kildekritik".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.

I dette oversigtsforløb skal vi se på nogle centrale begivenheder i verdenshistorien fra skabelsen af det første demokrati i Athen o. 500 f.Kr. til Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet. Med udgangspunkt i et varieret materiale vil vi undersøge, hvilke ændringer der er sket i menneskenes leveforhold, livssyn og verdensbillede samt samfundsindretning.

De faglige mål har været:
̶  redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶  reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶  diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶  anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Introduktion til religion

I dette forløb har vi haft fokus på:

1) Generelle religionsfaglige begreber:
- Religionsdefinitoner: Jens Peter Schjødts og Ninian Smarts 7 dimensioner
- Monoteistisk og polyteistisk
- Myte: kosmogonisk, antropogonisk, teogonisk, eskatologisk og ætiolgogisk
- Ritual: overgangsritual, kultdrama, vedligeholdelsesritualer og renselsesritualer
- Indefra og udefra
- Maksimalisme og minimalisme
- Elite og mainstream
- Helligt og profant

2) Generelle religionsfaglige modeller:
- Van Genneps model til analyse af overgangsritualer
-Jørgen Podeman Sørensens ritual-myte-model
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Fra landbrugssamfund til industrisamfund

I dette forløb (der kører parallelt med et danskforløb om Det Moderne Gennembrud) skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.

Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.

I forbindelse med forløbet skal I lave en historieopgave.

Kernestof:
- Dansk historie og identitet.
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Erstatningsopgave" 28-02-2025
Historieopgaven (HO). 27-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 7 Det Gode Samfund (historie).

I historiedelen af vort første fællesfaglige forløb om "Det Gode Samfund" vil vi fokusere på flg.:
1) Overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark (ca. 1840-1915).
2) Den danske velfærdsstats fremvækst (1849-vore dage) og følgerne heraf for danskernes liv og samfundet generelt.

Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt synopsisprojekt.

Kernestof:
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 8 Det gode samfund (rel)

Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft 3 overordnede temaer: kristendom + diakoni + religionsfrihed og -lighed i Danmark.

Kristendom - fokuspunkter:
- Kort omkring jødedommen som udgangspunkt for kristendommen (Messias, GT, arvesynd, skabelsen, de gamle pagter, Moses, osv.)
- Generelt: monoteisme, treenigheden, frelsesreligion, trosreligion, osv.
- Jesus (sonoffer, messias, dobbeltnatur, Guds søn, den nye pagt, osv.)
-Teksterne: Biblen (GT + NT), de fire evangelier, lignelser (fx ”den barmhjertige samaritaner”), osv.
- Luther og reformationen: katolicisme vs protestantisme
- Etik:
o Guds agape (ubetingede kærlighed)
o Det dobbelte kærlighedsbud (Matt 22, 36-40) + den gyldne regel (Matt 7,12)
o De 10 bud + Bjergprædiken (Moses + Jesus)
o Næstekærlighed (individuel pligt eller social forpligtelse)
o Syn på etik: Biblicistisk etik vs situationsetik

Diakoni:
- Diakoni: "tjeneste" + udvikling ift. hvem der hjælpes og hvordan der hjælpes (fx blå kors, julehjælp osv.).
- Vigtige myter: verdensdommen + lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
- Velfærdsstaten i Danmark og kristendommen

Religionsfrihed og -lighed:
- Religionsfrihed, men ikke religionslighed.
- Grundlovens paragrafer
- Folkekirkens særstatus
- Eksempler på manglende religionslighed: fx forbud mod kald til bøn fra mineret, tørklædedebatten, osv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 11 Globalisering (religion)

Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft to overordnede temaer: islam + religionsfrihed og - lighed i Danmark

Islam - fokuspunkter:
- Islams formative periode i Mekka
- De fem søjler (særligt fokus på hajj) + wudu = rituel praksis i islam.
- De seks trosartikler
- Gudssynet: absolut monoteisme, tawhid, shirk, omnipresent, omniscient, omnipotent, retfærdig, 99 (100) navne, osv.
- Muhammed:
- Hellige skrifter (Koranen, hadith, fatwa, osv.)
- Myter (himmelfærden + natterejsen, hijra, osv.)
- Helligsteder (moské, Mekka, Medina, Ka’abaen osv.)
- Sharia og jihad og etik (halal og haram)
- Tildækning: kvindesyn, hijab, burka, tørklædedebatten

Religionsfrihed og -lighed:
- Grundlovens paragrafer om religionsfrihed: 4, 6, 66, 67, 68, 69 og 70.
- Folkekirkens særstatus  og Dronning som overhoved for både stat og kirke.
- Islam i DK: rettigheder og begrænsninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Antisemitisme og Holocaust.

I dette lille forløb skal vi beskæftige os med antisemitisme med fokus på den nazistiske udgave af denne, der jo som bekendt mundede ud i Holocaust. Dog kaster vi også et kort blik på den "traditionelle", religiøst funderede antisemitisme.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 13 Globalisering (historie)

Vi starter på et fællesfagligt forløb om globalisering.

I historiedelen skal vi arbejde med flg. delemner:
1) Den europæiske ekspansion efter ca. 1500 med fokus på opdagelsen af "Den Nye Verden" samt imperialismen og afkoloniseringen i Afrika (ca. 1880-1960'erne).
2) De danske kolonier i Indien, Vestindien og på Guldkysten.
3) Den danske udvandring til Amerika frem til ca. 1914.
4) Migration med afsæt i indvandringen til Danmark ca. 1900 - vore dage samt den deraf følgende udlændingedebat.

Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt, professionsrettet projekt.

Kernestof:
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- Historiebrug

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde