Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - NAB CB
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anna Ravnsbjerg Damholt, David Winther Hansen
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks-Hi HFe, 1q ks-re HFe, 1q ks-sa HFe, 2q ks, 2q ks-Hi HFe, 2q ks-re HFe, 2q ks-sa HFe)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historiens lange linjer: antikken - 1750
Titel 2 Det industrielle gennembrud i Danmark.
Titel 3 Introduktion til religion
Titel 4 Intro og ligestilling
Titel 5 Ideologi og politik
Titel 6 Det Gode Samfund
Titel 7 Det gode samfund (historie)
Titel 8 Det gode samfund (rel)
Titel 9 Det gode samfund
Titel 10 Globalisering (religion)
Titel 11 Globalisering (sa)
Titel 12 Globalisering (historie)
Titel 13 USA (religion)
Titel 14 USA (historie)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Det industrielle gennembrud i Danmark.

I dette forløb skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.
Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.
I forlængelse af forløbet skal I lave en historieopgave.


Fokuspunkter:
- Danmark som landbrugsland
- Bondestande: stavnbånd, hoveri, fæstebonde, husmand, osv.
- Feudalisme
- Landbrugsreformerne og industrialiseringen af landbruget
- Industrialiseringen i England
- Industrialiseringen i Danmark
- Urbanisering
- Arbejderbevægelsen og kampen for rettigheder
- Socialdemokratiets oprettelse

Primærtekster:
- Louis Pio: "Maalet er Fuldt", www.danmarkshistorien.dk
- "Uddrag af ordensreglementet fra Rubens damvæveri", "Industrialiseringen", Systime, Ibog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Introduktion til religion

I dette forløb har vi haft fokus på:

1) Generelle religionsfaglige begreber:
- Religionsdefinitoner: Jens Peter Schjødts og Ninian Smarts 7 dimensioner
- Monoteistisk og polyteistisk
- Myte: kosmogonisk, antropogonisk, teogonisk, eskatologisk og ætiolgogisk
- Ritual: overgangsritual, kultdrama, vedligeholdelsesritualer og renselsesritualer
- Indefra og udefra
- Maksimalisme og minimalisme
- Elite og mainstream
- Helligt og profant

2) Generelle religionsfaglige modeller:
- Van Genneps model til analyse af overgangsritualer
-Jørgen Podeman Sørensens ritual-myte-model
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Det Gode Samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det gode samfund (historie)

1)Industrialiseringen:
- I England 1750-1850 + i Danmark 1850-1950.
- Effektivisering, automatisering, urbanisering, ny samfundsklasse (arbejderne), fabrikker, teknologiske fremskridt, nye maskiner, osv.
- Det begyndende demokrati i Danmark (Grundloven 1949) + valgrettigheder.

2) Arbejderne og arbejderbevægelsen:
- Urbanisering og livet + forholdende i byerne.
- Louis Pio, m.fl. + arbejderbevægelsen + socialdemokratiet.
- Slaget på Fælleden + storlockouten + Septemberforliget.
- Den politiske kamp om magten: venstre og socialdemokratiet.

3) Kvindekamp:
- Kampen for stemmeret.
- Kampen for adgang til arbejdsmarkedet og ligestilling.

4) Den danske velfærdsstat (udviklingen af velfærdsstaten i Danmark):
- Fattigforsorg fra middelalder til 1970'erne.
- Synspunkter på fattighjælp før 1930.
- Forskel på fattighjælp og velfærd.
- Kanslergadeforliget + Steinckes socialreform 1933.
- Velfærdsstatens guldalder i 1960’erne.
- Velfærdsstaten i dag.

5) Samfundsformer
- Styreformer (diktatur, teokrati, demokrati, osv.)
- Ideologier (socialisme, kommunisme, liberalisme, osv.)

6) Synopsisøvelse omkring:
- Gimle-programmet (Socialdemokratiets syn på velfærd og politik).
- Velfærdsstaten i dag: udfordringer og formål.

Primærtekster:
- Junigrundloven 1849 (uddrag)
- Grundloven 1915 (uddrag)
- Gimle-programmet
- Ordensreglementet fra Rubens damvæveri (uddrag), "Industrialiseringen", Systime, ibog
- "Socialdemokraterne har ikke skabt Danmark", Kristian Jensen m.fl.: 3 ministre i Kroniken: Socialdemokraterne har ikke skabt Danmark. politiken.dk, d.03.10.2017.
- "Ritt Bjerregaard: Sådan skabtes den skandinaviske model", Ritt Bjerregaard: Sådan skabtes den skandinaviske model. Politiken, d.13.02.1981.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Det gode samfund (rel)

Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft 3 overordnede temaer: kristendom + diakoni + religionsfrihed og -lighed i Danmark.

Kristendom - fokuspunkter:
- Kort omkring jødedommen som udgangspunkt for kristendommen (Messias, GT, arvesynd, skabelsen, de gamle pagter, Moses, osv.)
- Generelt: monoteisme, treenigheden, frelsesreligion, trosreligion, osv.
- Jesus (sonoffer, messias, dobbeltnatur, Guds søn, den nye pagt, osv.)
-Teksterne: Biblen (GT + NT), de fire evangelier, lignelser (fx ”den barmhjertige samaritaner”), osv.
- Luther og reformationen: katolicisme vs protestantisme
- Etik:
o Guds agape (ubetingede kærlighed)
o Det dobbelte kærlighedsbud (Matt 22, 36-40) + den gyldne regel (Matt 7,12)
o De 10 bud + Bjergprædiken (Moses + Jesus)
o Næstekærlighed (individuel pligt eller social forpligtelse)
o Syn på etik: Biblicistisk etik vs situationsetik

Diakoni:
- Diakoni: "tjeneste" + udvikling ift. hvem der hjælpes og hvordan der hjælpes (fx blå kors, julehjælp osv.).
- Vigtige myter: verdensdommen + lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
- Velfærdsstaten i Danmark og kristendommen

Religionsfrihed og -lighed:
- Religionsfrihed, men ikke religionslighed.
- Grundlovens paragrafer
- Folkekirkens særstatus
- Eksempler på manglende religionslighed: fx forbud mod kald til bøn fra mineret, tørklædedebatten, osv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Globalisering (religion)

Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft to overordnede temaer: islam + religionsfrihed og - lighed i Danmark

Islam - fokuspunkter:
- Islams formative periode i Mekka
- De fem søjler (særligt fokus på hajj) + wudu = rituel praksis i islam.
- De seks trosartikler
- Gudssynet: absolut monoteisme, tawhid, shirk, omnipresent, omniscient, omnipotent, retfærdig, 99 (100) navne, osv.
- Muhammed:
- Hellige skrifter (Koranen, hadith, fatwa, osv.)
- Myter (himmelfærden + natterejsen, hijra, osv.)
- Helligsteder (moské, Mekka, Medina, Ka’abaen osv.)
- Sharia og jihad og etik (halal og haram)
- Tildækning: kvindesyn, hijab, burka, tørklædedebatten

Religionsfrihed og -lighed:
- Grundlovens paragrafer om religionsfrihed: 4, 6, 66, 67, 68, 69 og 70.
- Folkekirkens særstatus  og Dronning som overhoved for både stat og kirke.
- Islam i DK: rettigheder og begrænsninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Globalisering (historie)

I dette forløb har vi fokus på:

1) Globaliseringsbegrebet:
- Begrebs-afklaring
- Kulturel, politisk og økonomisk globalisering.
- De tre bølger/perioder.

2) Kolonialisme og imperialisme:
- Kolonialisme
- Imperialisme og imperialistisk tankegang
- Kapløbet om Afrika
- Årsager

3) Udvandring
- Danskerne der rejste til USA
- Livet i Danmark og livet i USA
- Push og pull faktorer
- Teknologisk udvikling i forhold til rejse og kommunikation

4) Indvandring til Danmark
- Svenskerne i 1850-1914
- Polakkerne 1893-1929
- De tyrkiske gæstearbejdere 1960'erne-1970'erne
- Flygtninge i dag 00'erne
- Integrationsformer: assimilation, segregation og integration
- Flygtninge og indvandrer debatten


Primærtekster:
- Breve fra Anders Pedersen til familien i Danmark (danskerne i Amerika)
- Avisartikel fra 1883 om svensk indvandring (fra bogen "Fra Huegenotter til Afghanere").
- ”Velkommen Mustafa” kronik af Jens Fisker (www.danmarkshistorien.dk)
- Dronnings nytårstale 1984 (www.danmarkshistorien.dk)
- Tabeller og statistik over indvandring til Danmark
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 USA (religion)

Fokuspunkter:

1) Religion i USA generelt
- Pluralisme og synkretisme
- Religionsfrihed og -lighed
- Religion og politik (fx abort og valg af præsident)

2) Kristendom i USA
- Evangelisme
- Fundamentalisme
- Kreationisme
- Megakirker

3) Jødedom:
- Jødedom generelt (Jahve, absolut monoteisme, torah, tanakh, synagoge, rabbiner, osv.).
- Retninger: ultraortodoks, ortodoks, konservativ, reform, hassidiske, osv.
- Jødedom i USA
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 USA (historie)

Fokuspunkter:

1) Dannelsen af USA - fra koloni til selvstændig nation:
- Opdagelsen og koloniseringen af Amerika
- Uafhængighedskrigen og Founding Fathers
- Historiebrug og Hamilton (musical om uafhængighedskrigen)
- The American Dream
- USA som indvandrerland og smeltediger

2) Afroamerikanernes kamp for rettigheder
- Slaveri og trekantshandlen
- Slaveri i Amerika
- Borgerkrigen og afskaffelsen af slaveriet
- Rekonstruktionstiden
- Jim Crow systemet = segregation = "lige men adskilt"
- Ku Klux Klan
- Borgerrettighedsbevægelsen -  Rosa parks + Martin Luther King + Black Panther + Malcolm X
- Racisme i dag og Black Lives Matters

3) USA i den internationale verdensorden
- Fra multipolært til bipolært til unipolært
- USA og isolationismen - Monroe doktrinen
- Truman doktrinen og den aktive udenrigspolitik
- Den Kolde Krig og inddæmningspolitikken
- Krigen mod terror og den nye udenrigspolitik (neokonservatisme)

Primærtekster:
- Uafhængighedserklæringen
- "Slaverne gjorde faktisk ofte modstand" (anmeldelse af 12 years a slave), https://www.information.dk/kultur/2014/02/slaverne-gjorde-faktisk-ofte-modstand
- "12 Years a Slave: Fortjener en Oscar", https://www.information.dk/kultur/2014/02/12-years-a-slave-fortjener-oscar
- "12 Years a Slave: En forstilt affære", https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2014/02/12-years-a-slave-forstilt-affaere
- Black Codes (1865), Black Codes for St. Landrys amt i Louisiana, 1865. Erik A. Hansen: Negeren I USA. Gyldendal, 1976.
- Valgplakat 1866 - Pennsylvania, Wikimedia Commons
- Monroe-doktrinen 1823, "Globalisering 1850-1914", Systime, ibog
- Truman-doktrinen 1945, "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv", Systime, ibog
- Kagan, "Amerikanere er fra Mars, og Europæere er fra Venus" (2002), Robert Kagan: Power and Weakness, Policy Review, June 2002 (uddrag). newamericancentury.org.



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde