Holdet 1gr1 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - NAB CB
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jan Poul Pøhler, Karen Baadsgaard-Jensen, Morten Birk Finne, Troels Kullberg
Hold 2025 nv/gr1 (1gr1 nv, 1gr1 nv-fy/ng, 1gr1 nv-ke/bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bioemballage
Titel 2 Grønlandspumpen (fy/ng)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bioemballage

I dette delforløb vil der arbejde med følgende faglige mål.
• formulere og teste enkle hypoteser
• gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
• anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
• formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
• demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab

Forløbets faglige indhold
• samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag, her biologi og kemi

• eksperimentelt arbejde, i laboratoriet

• behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data

• at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.

Særlige fokuspunkter:
Faglige - • samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag, her biologi og kemi eksperimentelt arbejde, i laboratoriet behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet
Lytte - Hvordan tages der noter samtidig med at der følges med i timen (notat teknik)
Læse - Der arbejdes med hvordan læses en naturfaglig tekst. Hvilke(n) strategier kan bruges.
Skrive - Fokuseres på ind i tekst afrapportering i form af journalskrivning.
Formidling - Den mundtlige: hvordan laves en powerpoint til understøttele af en fremlæggelse Skriftligt: Ind i tekst: Journaler
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner - Hvordan organiseres & analyses data så der kan laves en konklusion på ens forsøg
Overskue og strukturere - Arbejdes der med flowdiagram i forbindelse med eksperimentelt arbejde
Personlige
Ansvarlighed - at få sine forsøgsdata skab igennem ens forsøg.
Sociale
Samarbejdsevne - styrkes da øvelser og eksperimenter laves med makker/gruppe
IT
Lectio - Hvor finder vi tingene
Tekstbehandling - Der arbejdes med programmet: Word
Præsentationsgrafik - Der arbejdes med programmet: Power point
Arbejdsformer:
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forbrændingsreaktion 11-09-2025
Fremstilling af bioplast 26-09-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grønlandspumpen (fy/ng)

FAGLIGE MÅL
• formulere og teste enkle hypoteser
• gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
• anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
• formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
• demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

FAGLIGT INDHOLD
• samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag, her naturgeografi og fysik
• eksperimentelt arbejde i laboratoriet
• behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
• at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.

FORSØG
- Grønlandspumpen (ng)
- Indstråling (ng)
- Albedo (ng)
- Fysik 1 (fy)
- Fysik 2 (fy)
- Fysik 3 (fy)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grønlandspumpen 23-08-2025
Solindstråling på globus 30-08-2025
Albedo for forskellige overflader 06-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer