Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - NAB CB
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jan Poul Pøhler, Karen Baadsgaard-Jensen, Morten Birk Finne, Troels Kullberg
|
|
Hold
|
2025 nv/gr1 (1gr1 nv, 1gr1 nv-fy/ng, 1gr1 nv-ke/bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Bioemballage
I dette delforløb vil der arbejde med følgende faglige mål.
• formulere og teste enkle hypoteser
• gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
• anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
• formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
• demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab
Forløbets faglige indhold
• samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag, her biologi og kemi
• eksperimentelt arbejde, i laboratoriet
• behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
• at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Særlige fokuspunkter:
Faglige - • samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag, her biologi og kemi eksperimentelt arbejde, i laboratoriet behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet
Lytte - Hvordan tages der noter samtidig med at der følges med i timen (notat teknik)
Læse - Der arbejdes med hvordan læses en naturfaglig tekst. Hvilke(n) strategier kan bruges.
Skrive - Fokuseres på ind i tekst afrapportering i form af journalskrivning.
Formidling - Den mundtlige: hvordan laves en powerpoint til understøttele af en fremlæggelse Skriftligt: Ind i tekst: Journaler
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner - Hvordan organiseres & analyses data så der kan laves en konklusion på ens forsøg
Overskue og strukturere - Arbejdes der med flowdiagram i forbindelse med eksperimentelt arbejde
Personlige
Ansvarlighed - at få sine forsøgsdata skab igennem ens forsøg.
Sociale
Samarbejdsevne - styrkes da øvelser og eksperimenter laves med makker/gruppe
IT
Lectio - Hvor finder vi tingene
Tekstbehandling - Der arbejdes med programmet: Word
Præsentationsgrafik - Der arbejdes med programmet: Power point
Arbejdsformer:
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Forbrændingsreaktion
|
11-09-2025
|
|
Fremstilling af bioplast
|
26-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Grønlandspumpen (fy/ng)
FAGLIGE MÅL
• formulere og teste enkle hypoteser
• gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
• anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
• formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
• demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
FAGLIGT INDHOLD
• samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag, her naturgeografi og fysik
• eksperimentelt arbejde i laboratoriet
• behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
• at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
FORSØG
- Grønlandspumpen (ng)
- Indstråling (ng)
- Albedo (ng)
- Fysik 1 (fy)
- Fysik 2 (fy)
- Fysik 3 (fy)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
00 ng Introduktion nv stx
-
00 ng Naturvidenskabelig metode
-
01 ng Grønlandspumpen (forsøg/portefølje)
-
Nielsen (2024). Ja, Golfstrømmen har kurs mod kollaps, og nej, vi ved ikke hvornår. .pdf
-
Dreyer, C. (2022). NV-eksamen.
-
Earth: A global map of wind, weather, and ocean conditions
-
Beck (2018). Faktisk: Praksis og metode i naturvidenskab.pdf (læs 6-13)
-
02ng Solindstråling på globus (forsøg/portefølje)
-
Beck, J. B. (2018). Faktisk: Praksis og metode i naturvidenskab (s. 23-25).pdf
-
Beck, J. B. (2018). Faktisk: Praksis og metode i naturvidenskab (s. 27-29).pdf
-
03ng Albedo (forsøg/portefølje)
-
Beck, J. B. (2018). Faktisk: Praksis og metode i naturvidenskab (s. 37-40).pdf
-
Beck, J. B. (2018). Faktisk: Praksis og metode i naturvidenskab (s. 54-57, 58-61).pdf
-
04ng Eksamensopsamling
-
Nielsen, A. H. (2023). NV-eksamen: Alt om NV-eksamen, portfolio og journalskrivning..
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Grønlandspumpen
|
23-08-2025
|
|
Solindstråling på globus
|
30-08-2025
|
|
Albedo for forskellige overflader
|
06-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6785/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74484747555",
"T": "/lectio/6785/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74484747555",
"H": "/lectio/6785/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74484747555"
}