Holdet 1gr7 Ti (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - NAB CB
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Noa Steen Andersen
Hold 2025 Ti/gr7 (1gr7 Ti)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til teknologi
Titel 2 Ulighed i sundhed, PU (ProduktUdvikling)
Titel 3 3D teknisk tegning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til teknologi

Introduktion til faget Teknologi

Praktisk øvelse: Konstruer en kastemaskine
Arbejdsform: Grupper på 3-4 pers.
Evaluering: Præsentation m. konkurrence
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ulighed i sundhed, PU (ProduktUdvikling)

Du skal arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip og produktudformning. Udviklingen skal bunde i analyser og dokumentation af en samfundsmæssig problemstilling. Følgende kernestof dækkes:
- problemanalyse
- idégenerering
- produktprincip og produktudformning
- strukturering af projektarbejde, herunder tidsplan
- visuel formidling  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3D teknisk tegning

Tegnetekniske begreber gennemgås og opgaver løses i det udleverede Maskintegnings-kompendium.
Der skal lave en teknisk tegning af et selvvalgt produkt. Tegningsmaterialet skal indeholde en arbejdstegning med de funktionelle mål, en samlingstegning samt en stykliste.
Der skal afleveres et worddokument med en beskrivelse af produktet, en redegørelse for opbygning af en teknisk tegning samt tegningsmateriale fra Onshape. Derudover skal der fremstilles et fysisk produkt printet ud på 3D-printer.
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer