Holdet 1h id+HFe (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - NAB CB
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emma Bastholm Schmidt
Hold 2025 id/h+HFe (1h id+HFe)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Træningsprojekt, træningslærer - Ultimate, aero...

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Træningsprojekt, træningslærer - Ultimate, aero...

Træningsprojekt og træningslærer - Ultimate, aerobt og anaerobt arbejde.

Vi arbejder med ultimate sideløbende med træningsprojekt.
I ultimate arbejder vi med kaste og gribeøvelser statisk og dynamisk med medløb og modløb. Eleverne arbejder med stack som angrebstaktik og der arbejdes med V-cut og modløb.
Der arbejdes med spil og regler, samt sportens fundament fairplay.
Eleverne får indblik og viden om Ultimate som en konditionsgivende sport. I Ultimate udarbejder eleverne en drejebog og der afsluttes med forløbsprøve.

I træningsprojektet tilegner eleverne sig viden om forskellige former for trænings betydning for kondition, styrke, udholdenhed og motivation samt behov for restitution. Eleverne arbejder selvstændigt med eget forløb.

Teoretisk arbejder vi med aerobt og anaerobt arbejde samt træningslære.

Læringsmål:
- Beherskelse af baghåndskast og forhåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til hammerkast
- Kunne gribe disken med pandekagegrebet og pincetgrebet hvis discen afleveres korrekt
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Kunne udføre, medløb og modløb samt V-cut under modtagelse af en aflevering
- Have forståelse for "spirit of the game" samt kende til Ultimates regler.

Derudover:
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Tilegne sig viden om hvordan forskellige træningsformer påvirker kondition, udholdenhed og styrke, samt hvordan træning kan plamnlægges
- Evne at arbejde selvstændigt og målrettet mod en forbedring i kondital.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer