Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mikael Tuxen Johansen
|
Hold
|
2022 Ba DA (B1ac DA, B2a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
So-forløb, grammatik og læsetræning
Mellem grundforløbet og julen og har klassen haft meget få dansktimer, som er blevet brugt til et kort læseforløb, der mundede ud i en skriftlig aflevering, en anmeldelse af et selvvalgt værk.
Dansk indgik desuden i et SO-forløb med KOM/IT og samfundsfag om demokrati og medborgerskab. I danskfaget blev der især fokuseret på argumentation og retorik i læserbreve.
Der blev også placeret et grammatikforløb i perioden. Forløbet er et samarbejde mellem engelsk og dansk og har til formål at klæde eleverne på med et fælles sprog om grammatik, og en grundlæggende viden om de grammatiske regler. Forløbet hentede alle sine timer fra 150-timer puljen.
Grammatik og sprog er efterfølgende primært inddraget i forbindelse med elevernes skriftlige arbejde og i analysearbejde, når det er passende.
Der bliver ikke stillet eksamensspørgsmål i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fra mundtlighed til skriftlighed
Forløbet følger udviklingen fra mundtlig overlevering, via folkeeventyr og folkeviser, til brugen af skriftsprog i formidlingen af kunsteventyr.
Forløbet inddrager fortællingens teknologihistoriske ramme ved arbejdet med runestave og trykpressen.
Desuden blev der arbejdet med skriftlighed via omskrivninger af eventyr og med de danskfaglige metoder nykritik, strukturalisme, psykoanalyse og ideologikritik.
Forløbet er planlagt og gennemført af pædagogikumkandidat Anne Margrethe Sloth.
Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
mindst én folkevise og én tekst af følgende forfattere: H.C. Andersen
̶ tekster med relevans for teknologisk dannelse
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filmanalyse
Forløbet indledes med en introduktion til de filmiske virkemidler via et fælles arbejde med to kortfilm.
Det afsluttes med et gruppearbejde, hvor eleverne i grupper fremlægger deres egen analyse af en selvvalgt kortfilm.
Det selvstændige gruppearbejde blev suppleret med fælles analyse og værklæsning af dokumentaren Flugt.
Faglige mål:
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
Kernestof:
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Natursyn
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppe til naturtekster.docx
-
Lav opgaven 5Xnatur
-
Daniel Defoe: Robinson Crusoe
-
arbejde med uddrag af Robinson Crusoe.docx
-
Peggy Albers, Eventyr og fortællinger påvirker børns verdensbillede, 2016.pdf
-
Danskaflevering om eventyr og fortællinger.docx
-
billedsprog.pdf
-
Arbejde med Guldhornene.docx
-
Litteraturens Veje, Universalromantikken
-
Hjælp til billedanalyse.pptx
-
Analyse af kunstværker fra romantikken.docx
-
Textanalyse, Hvordan kommunikeres der i den visuelle medietekst?
-
Opgaveformulering og hjælp til at skrive analyse og fortolkning.docx
-
Andersen, H.C.: Nattergalen, 1843
-
Erlend Loe: Doppler
-
Modul 8 (90 minutter): Natur og natursyn i dag – fiktion
-
Valhalla 1, analyse af form.docx
-
Læs Valhalla - Ulven er løs
-
Valhalla 1, arbejdsspørgsmål til indhold.docx
-
Theis Ørntoft: Digte 2014, Sort Frekvens
-
Klimalitteratur, Ørntoft og Sort Frekvens.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Computerspil i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sagprosa og nyhedsformidling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Textanalyse, Argumentation
-
21.7 2013 Lokalavisen.dk Carl-Mar, Danske mænd er undertrykt.pdf
-
Argumentationsanalyse af Danske mænd er undertrykt.docx
-
Dansk i tiden, Argumentation
-
Textanalyse, Særligt om dokumentarfilm
-
Textanalyse, Filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder og Hybrider
-
DRTV - Bedraget i Helmand
-
Særligt om dokumentarfilm
-
Filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder og Hybrider
-
Grundbog i retorik, Etos
-
Kildekritik
-
Julie Toft Nej, jeg gider ikke lære noget af coronakrisen, Politiken 2020.pdf
-
4. Appelformerne
-
Argumentation
-
Tekstens stil
-
Argumentation, typer
-
Sociale medier og informationskvalitet, fremlæggelse.docx
-
Vincent F. Hendricks og Mads Vestergaard _Alternative kendsgerninger, misinformation og fake news_ (uddrag).pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Podcasten Mænd der ødelægger kvinder.docx
-
DR, Mænd der ødelægger kvinder del 1
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54214975354",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54214975354",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54214975354"
}