Holdet 2022 Ba DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution TEC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mikael Tuxen Johansen
Hold 2022 Ba DA (B1ac DA, B2a DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 So-forløb, grammatik og læsetræning
Titel 2 Fra mundtlighed til skriftlighed
Titel 3 Filmanalyse
Titel 4 Natursyn
Titel 5 Computerspil i dansk
Titel 6 Sagprosa og nyhedsformidling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 So-forløb, grammatik og læsetræning

Mellem grundforløbet og julen og har klassen haft meget få dansktimer, som er blevet brugt til et kort læseforløb, der mundede ud i en skriftlig aflevering, en anmeldelse af et selvvalgt værk.
Dansk indgik desuden i et SO-forløb med KOM/IT og samfundsfag om demokrati og medborgerskab. I danskfaget blev der især fokuseret på argumentation og retorik i læserbreve.
Der blev også placeret et grammatikforløb i perioden. Forløbet er et samarbejde mellem engelsk og dansk og har til formål at klæde eleverne på med et fælles sprog om grammatik, og en grundlæggende viden om de grammatiske regler. Forløbet hentede alle sine timer fra 150-timer puljen.
Grammatik og sprog er efterfølgende primært inddraget i forbindelse med elevernes skriftlige arbejde og i analysearbejde, når det er passende.

Der bliver ikke stillet eksamensspørgsmål i forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fra mundtlighed til skriftlighed

Forløbet følger udviklingen fra mundtlig overlevering, via folkeeventyr og folkeviser, til brugen af skriftsprog i formidlingen af kunsteventyr.
Forløbet inddrager fortællingens teknologihistoriske ramme ved arbejdet med runestave og trykpressen.
Desuden blev der arbejdet med skriftlighed via omskrivninger af eventyr og med de danskfaglige metoder nykritik, strukturalisme, psykoanalyse og ideologikritik.

Forløbet er planlagt og gennemført af pædagogikumkandidat Anne Margrethe Sloth.

Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
mindst én folkevise og én tekst af følgende forfattere: H.C. Andersen
̶ tekster med relevans for teknologisk dannelse
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filmanalyse

Forløbet indledes med en introduktion til de filmiske virkemidler via et fælles arbejde med to kortfilm.
Det afsluttes med et gruppearbejde, hvor eleverne i grupper fremlægger deres egen analyse af en selvvalgt kortfilm.
Det selvstændige gruppearbejde blev suppleret med fælles analyse og værklæsning af dokumentaren Flugt.

Faglige mål:
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger

Kernestof:
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer