Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mikael Tuxen Johansen
|
Hold
|
2022 Bb DA (B1b DA, B2b DA, B3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
So-forløb, grammatik og læsetræning
Mellem grundforløbet og julen og har klassen haft meget få dansktimer, som er blevet brugt til et kort læseforløb, der mundede ud i en skriftlig aflevering om en selvvalgt værklæsning.
Dansk indgik desuden i et SO-forløb med KOM/IT og samfundsfag om demokrati og medborgerskab. I danskfaget blev der især fokuseret på argumentation og retorik i læserbreve.
Der blev også placeret et grammatikforløb i perioden. Forløbet er et samarbejde mellem engelsk og dansk og har til formål at klæde eleverne på med et fælles sprog om grammatik, og en grundlæggende viden om de grammatiske regler. Forløbet hentede alle sine timer fra 150-timer puljen.
Grammatik og sprog er efterfølgende primært inddraget i forbindelse med elevernes skriftlige arbejde og i analysearbejde, når det er passende.
Der bliver ikke stillet eksamensspørgsmål i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oplysningstid og Jeppe på Bjerget
Værklæsning af Ludvig Holbergs Jeppe på Bjerget.
I forløbet indgik også arbejde med oplysningstiden som litteraturhistorisk periode.
Eleverne afleverede desuden en opgave baseret på Holbergs epistel 390.
Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg
̶ mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eventyr
Forløbet trækker på elevernes erfaring med eventyr fra folkeskolen, for at give dem en introduktion til skønlitterær analyse i gymnasiet.
I forløbet begyndte eleverne desuden at arbejde med forskellige læsninger af litteratur.
Metoderne var den strukturalistiske læsning, den psykoanalytiske/freudianske, den biografiske og den ideologikritiske.
I forløbet indgik også arbejde med folkeviser og deres kendetegn, særligt ridderviser og trylleviser.
Forløbet blev afsluttet med gruppefremlæggelser af udvalgte eventyr.
Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ mindst én tekst af hver af følgende forfattere: H.C. Andersen
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Natursyn
Tematisk forløb der følger menneskets forhold til naturen, fra en modstander og ressource til noget helligt(romantikken), til noget rekreativt og noget der er truet.
Forløbet er omkring mangfoldige medietyper som billedkunst, filmklip, dokumentar, romanuddrag, digte og noveller.
Forløbet indeholdte også fremlæggelser i grupper af billedanalyse, en analysestil af H.C. Andersens Nattergalen og en afsluttende værklæsning af tegneserien Valhalla.
Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1 (90 minutter): I gang med dansk – tilbage til naturen?
-
Gruppe til naturtekster.docx
-
arbejde med uddrag af Robinson Crusoe.docx
-
Daniel Defoe: Robinson Crusoe
-
Uddrag af Robinson Cruso
-
billedsprog.pdf
-
Litteraturens Veje, Universalromantikken
-
Arbejde med Guldhornene.docx
-
Hjælp til billedanalyse.pptx
-
Hvordan kommunikeres der i den visuelle medietekst?
-
Analyse af kunstværker fra romantikken.docx
-
Opgaveformulering og hjælp til at skrive analyse og fortolkning.docx
-
Andersen, H.C.: Nattergalen, 1843
-
H. C. Andersen, Nattergalen, 1844.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Doppler.docx
-
Erlend Loe: Doppler, 2004
-
Modul 7 (90 minutter): Natur og natursyn i dag – fakta
-
Valhalla 1, analyse af form.docx
-
Valhalla 1, arbejdsspørgsmål til indhold.docx
-
Læs Valhalla - Ulven er løs.
-
Klimalitteratur, Ørntoft og Sort Frekvens.docx
-
Opgaveoplæg, Filmanalyse, 2.b.docx
-
Gruppe til Ørntoft.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filmanalyse
Forløbet fungerer som en vekselvirkning mellem at klassen ser kortfilm i fællesskab, som derefter analyseres ved hjælp af udvalgte analyseværktøjer, og at eleverne i grupper analyserer og fortolker en selvvalgt kortfilm, en analyse de formidler via en fremlæggelse.
Der har i forløbet været fokus på at koble formen til indholdet.
Forløbet indeholder desuden en værklæsning af en dokumentar i spillefilmslængde.
Teorien der blev anvendt til analyse er hentet fra Anne Damholt Bøndergaard(red.) ”Textanalyse Ibog”(2012). Der står hvilken værktøjer eleverne har arbejdet med nedenfor.
Faglige mål:
– formidle viden og budskaber overbevisende og præcist i mundtlig form, deltage i diskussioner med argumenterede indlæg og indgå i dialog og samtale, der er tilpasset situationen
– anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning, perspektivering og vurdering af dansksprogede tekster
– analysere, fortolke og perspektivere digitale medier og medieprodukter og sætte dem i relation til deres produktions- og receptionsvilkår
– anvende it til kommunikation og informationssøgning og demonstrere bevidsthed om muligheder og begrænsninger.
Kernestof:
Det tekstuelle stofområder
– forskellige teknikker til analyse og fortolkning af tekster
Mediedimensionen
– tale- og skriftkulturer over for digitale kulturformer
– visuel information, herunder faste og levende billeder
– teknologiske betingelsers betydning for kommunikationens indhold og form.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Analyse af 9 meter.docx
-
Textanalyse, Tale
-
Textanalyse, Lyd og musik
-
Opgaveformalia - Dansk-idéhistorieopgaven.docx
-
Bliv-informationskompetent.pdf
-
SO - Kildeanvendelse.doc
-
Workshopsessioner.docx
-
Avatar.pptx
-
Elevevaluering af kortfilmsfremlæggelser.docx
-
Textanalyse, Klipning
-
Noter 2.b, Nattergalen.docx
-
Lyssætning, -virkning, farver og tekstur
-
Analyse af Trekanter af lykke.docx
-
Analyse af Daimi.docx
-
Textanalyse, Kamera
-
Textanalyse, Indstilling: Komposition, synspunkt, perspektiv og fokusering
-
Ekko Shortlist præsenterer: Akvarium
-
Textanalyse, Filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder og Hybrider
-
DRTV - Bedraget i Helmand
-
Filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder og Hybrider
-
Særligt om dokumentarfilm, genre
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det moderne gennembrud
Et litteraturhistoriske forløb. Rammen er de tre problemer under debat – køn, sociale klasser og religion. Undervejs perspektiveres periodens problemer til nutiden. Der er også blevet arbejdet med realisme, naturalisme og impressionisme.
Fokus er på litterær analyse.
Der indgår desuden en værklæsning af Et Dukkehjem i forløbet.
Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø
̶ svenske og norske tekster på originalsprog
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie
Mængde af fagligt stof: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Selvvalgt forløb
Klassen inddrages i valget af et kortere forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Modernisme
Et litteraturhistorisk forløb om modernisme.
Modernistiske tendenser bliver fulgt fra Johannes V. Jensen til Tom Kristensen i mellemkrigstid, og op til Hereticamodernisme og konfrontationsmodernisme.
Især i efterkrigstiden er der lagt et eksistentialistisk fokus på mange af teksterne.
Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
̶ mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
̶ tekster med relevans for teknologisk dannelse
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie
Mængde af fagligt stof: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyeste Tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54214984364",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54214984364",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54214984364"
}