Holdet 2022 Bei DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Signe Barlyng
Hold 2022 Bei DA (B1ei DA, B2ei DA, B3ei DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik, argumentation og grammatik
Titel 2 Du dejlige danske sprog
Titel 3 Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Holberg
Titel 4 At fortælle sin historie
Titel 5 Jeg-dokumentaren
Titel 6 Romantikken - dansk litteraturs guldalder
Titel 7 Kriminelt
Titel 8 Det andet køn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik, argumentation og grammatik

Et sprogligt forløb.

Et kendskab til hvordan man bruger retorik og argumentation i forbindelse med fakta-/sagprosatekster er et must for at kunne begå sig i samfundet. I forløbet lærer vi de grundlæggende begreber indenfor retorik og argumentation og vi analyserer faktatekster og taler for at finde ud af, om argumentationen er i orden/er redelig.

Fokuspunkter: Ciceros pentagram, appelformer, sproglige virkemidler herunder ordvalgsargumenter og konnotationer.  Toulmins udvidede argumentationsmodel.

Undervejs i forløbet er SO-forløbet "Demokrati om medborgerskab", hvor I også skal bruger jeres viden om argumentation og retorik i praksis ved at udarbejde læserbreve og i en analyser, vurder, diskuter stil.

Et tværfagligt grammatikkursus mellem dansk og engelske er også en del af forløbet.
I grammatikforløbet arbejder eleverne med de sammen grammatiske begreber på skift i de to fag, så de bliver klar over ligheder og forskelle på grammatikken i dansk og engelsk.
Fokus på semantik, morfologi og syntaks - herunder kommatering

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
Gretha Thunberg: "Tale ved klimatopmøde i Polen Cop24", 15.12.2018 (1 side)
Sigurd Hartkorn Plaetner: "Shit hvor er mit holdepunkt", Kronik i Politiken d. 6.11.2010 (4 sider)
"Smukke kvinder har fået en guddommelig foræring" Læserbrev i Politiken d. 27.11.2019 (1 side)
Dronningens nytårstale 2222 (11 min.)

Sekundær litteratur:
Begreb om dansk: Kapitel 8: Retorik og argumentation (10 sider)
Håndbog til dansk: Argumenttyper og ordvalgsargumenter (6 sider)
Detektor på DR: Små klip af retoriske fif hos politikere : "Stråmanden", "At tale udenom", "Skal vi ikke se fremad?" (ca. 10 min.)

Dansk- engelsk grammatikkursus - et kompendium (26 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Du dejlige danske sprog

Du dejlige danske sprog

"Du dejlige danske sprog" er et sprogligt forløb om talesproget dansk.

I forløbet får eleverne en bevidsthed om, at det danske sprog  historisk hører sammen med de øvrige europæiske sprog, og at det danske sprog hele tiden udvikler sig bl.a. via indflydelse fra lande, hvis kultur vi er påvirket af pt. engelsk.
I forløbet bliver  eleverne klar over at mundtlig dansk har mange udtryk: rigsdansk, dialekt, sociolekt, etnolekt, ungdomssprog og gamersprog, og at sproget er med til at danne menneskers identitet.
I forløbet skal eleverne overveje holdninger til og fordomme om sproglige variationer og sprogbrugere, og bliver bevidst om det situationsbestemte kodeskift dvs. at vi "skifter sprog" alt efter situation og modtager.
Eleverne øver i øvrigt skriftlig fremstilling.

Temaer i forløbet om sprog:
Sproghistorie herunder sprogets udvikling, engelsk i dansk, dialekter, sociolekt og multietnolekt, ungdomssprog og gamersprog

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
"Klage over føtex-frugt", gameactor.dk, 4.12.2014 (½ side)
SIVAS: "DAUDA ", 2013, Lyrics (2 sider)

Sekundær litteratur:
"Du dejlige dansk sprog - Et kompendium om sprog" (14 sider)
Tv-udsendelser i serien "Kampen om sproget" DR, 2011
- Truslen fra engelsk (19 min.)
- Dialekter (19 min.)
- Dagligdagens mange sprog (19 min.)
Erik Hansen: "Det danske sprog i udvikling eller afvikling?", Danmarksposten 1992 (1 side)
Karen Sonne Jacobsen: "Et mangesproget Danmark" Information, juli 2000 (2 sider)
Magnus Brandt Tingstrøm: "De danske dialekter driller sprogforskerne", Videnskab.dk, november 2009 (2 sider)
"Multietnolekt", artikel fra Københavns universitet: www.dialekt.ku.dk (1 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Holberg

Forløbet er et litteraturhistorisk forløb om 1700-tallet dvs. oplysningstiden.

Forløbet introducerer eleverne til litteraturhistorie generelt og oplysningstiden specifikt. I forløbet er fokus på periodens historiske begivenheder, filosofiske, politiske og økonomiske strømninger samt videnskab og opfindelser og hvordan disse har indflydelse på litteraturen og kunsten i øvrigt. Eleverne skal i grupper informationssøge og lave oplæg om ovenstående emner.

Derudover går vi i dybden med Holberg og Erasmus Montanus.

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
Ludvig Holberg  "Erasmus Montanus", 1723 (54 sider)

Sekundær litteratur:
Litteraturens veje kapitel 5: "Oplysning og følsomhed" (de første 10 underafsnit indtil afsnittet "Epistler") (ca. 21 sider)
"Historien om Danmark - enevælde og oplysningstid", DR 2017, (59 min.)
Holberg til tiden – tegnet og fortalt af Boris Boll-Johansen, (13 min.)

Værklæsning: Ludvig Holberg  "Erasmus Montanus", 1723 (54 sider)

Kanonforfatter: Ludvig Holberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Romantikken - dansk litteraturs guldalder

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Padlet 11-03-2024
Ingemann 16-05-2024
Brudstykker af en landsbydegns dagbog 16-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer