Holdet 2022 Bm DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Janne Augustinus Johansen
Hold 2022 Bm DA (B1m DA, B2m DA, B3m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik, argumentation og grammatik
Titel 2 Du dejlige danske sprog
Titel 3 Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Holberg
Titel 4 Afrunding af Oplysningstid/Holberg
Titel 5 Den skønlitterære værktøjskasse
Titel 6 Film, film, film/del 1 fiktionsfilm
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Romantikken (fortsat)
Titel 9 Film, film, film del 2/dokumentarfilm
Titel 10 Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud
Titel 11 Sorgens århundrede
Titel 12 Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik, argumentation og grammatik

Et sprogligt forløb.

Et kendskab til hvordan man bruger retorik og argumentation i forbindelse med fakta-/sagprosatekster er et must for at kunne begå sig i samfundet. I forløbet lærer vi de grundlæggende begreber indenfor retorik og argumentation og vi analyserer faktatekster og taler for at finde ud af, om argumentationen er i orden/er redelig.

Fokuspunkter: Ciceros pentagram, appelformer, sproglige virkemidler herunder ordvalgsargumenter og konnotationer.  Toulmins udvidede argumentationsmodel.

Undervejs i forløbet er SO-forløbet "Demokrati om medborgerskab", hvor I også skal bruger jeres viden om argumentation og retorik i praksis ved at udarbejde læserbreve og i en analyser, vurder, diskuter stil.

Et tværfagligt grammatikkursus mellem dansk og engelske er også en del af forløbet.
I grammatikforløbet arbejder eleverne med de sammen grammatiske begreber på skift i de to fag, så de bliver klar over ligheder og forskelle på grammatikken i dansk og engelsk.
Fokus på semantik, morfologi og syntaks - herunder kommatering

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
Gretha Thunberg: "Tale ved klimatopmøde i Polen Cop24", 15.12.2018 (1 side)
Sigurd Hartkorn Plaetner: "Shit hvor er mit holdepunkt", Kronik i Politiken d. 6.11.2010 (4 sider)
"Smukke kvinder har fået en guddommelig foræring" Læserbrev i Politiken d. 27.11.2019 (1 side)
Dronningens nytårstale 2222 (11 min.)

Sekundær litteratur:
Begreb om dansk: Kapitel 8: Retorik og argumentation (10 sider)
Håndbog til dansk: Argumenttyper og ordvalgsargumenter (6 sider)
Detektor på DR: Små klip af retoriske fif hos politikere : "Stråmanden", "At tale udenom", "Skal vi ikke se fremad?" (ca. 10 min.)

Dansk- engelsk grammatikkursus - et kompendium (26 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Du dejlige danske sprog

Du dejlige danske sprog

"Du dejlige danske sprog" er et sprogligt forløb om talesproget dansk.

I forløbet får eleverne en bevidsthed om, at det danske sprog  historisk hører sammen med de øvrige europæiske sprog, og at det danske sprog hele tiden udvikler sig bl.a. via indflydelse fra lande, hvis kultur vi er påvirket af pt. engelsk.
I forløbet bliver  eleverne klar over at mundtlig dansk har mange udtryk: rigsdansk, dialekt, sociolekt, etnolekt, ungdomssprog og gamersprog, og at sproget er med til at danne menneskers identitet.
I forløbet skal eleverne overveje holdninger til og fordomme om sproglige variationer og sprogbrugere, og bliver bevidst om det situationsbestemte kodeskift dvs. at vi "skifter sprog" alt efter situation og modtager.
Eleverne øver i øvrigt skriftlig fremstilling.

Temaer i forløbet om sprog:
Sproghistorie herunder sprogets udvikling, engelsk i dansk, dialekter, sociolekt og multietnolekt, ungdomssprog og gamersprog

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
"Klage over føtex-frugt", gameactor.dk, 4.12.2014 (½ side)
SIVAS: "DAUDA ", 2013, Lyrics (2 sider)

Sekundær litteratur:
"Du dejlige dansk sprog - Et kompendium om sprog" (14 sider)
Tv-udsendelser i serien "Kampen om sproget" DR, 2011
- Truslen fra engelsk (19 min.)
- Dialekter (19 min.)
- Dagligdagens mange sprog (19 min.)
Erik Hansen: "Det danske sprog i udvikling eller afvikling?", Danmarksposten 1992 (1 side)
Karen Sonne Jacobsen: "Et mangesproget Danmark" Information, juli 2000 (2 sider)
Magnus Brandt Tingstrøm: "De danske dialekter driller sprogforskerne", Videnskab.dk, november 2009 (2 sider)
"Multietnolekt", artikel fra Københavns universitet: www.dialekt.ku.dk (1 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Holberg

Forløbet er et litteraturhistorisk forløb om 1700-tallet dvs. oplysningstiden.

Forløbet introducerer eleverne til litteraturhistorie generelt og oplysningstiden specifikt. I forløbet er fokus på periodens historiske begivenheder, filosofiske, politiske og økonomiske strømninger samt videnskab og opfindelser og hvordan disse har indflydelse på litteraturen og kunsten i øvrigt. Eleverne skulle i grupper informationssøge og lave oplæg om ovenstående emner.

Derudover gik vi i dybden med Holberg og Erasmus Montanus.

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
Ludvig Holberg  "Erasmus Montanus", 1723 (54 sider)

Sekundær litteratur:
Litteraturens veje kapitel 5: "Oplysning og følsomhed" (de første 10 underafsnit indtil afsnittet "Epistler") (ca. 21 sider)
"Historien om Danmark - enevælde og oplysningstid", DR 2017, (59 min.)
Holberg til tiden – tegnet og fortalt af Boris Boll-Johansen, (13 min.)

Værklæsning: Ludvig Holberg  "Erasmus Montanus", 1723 (54 sider)

Kanonforfatter: Ludvig Holberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Den skønlitterære værktøjskasse

Dette forløb er et grundkursus i analyse af litteratur på et højere nivieau.
I forløbet vil der være særlig fokus på:

Komposition
Fortæller/fortælleforhold
Miljø
Personkarakteristik
Sproglige virkemidler
Fortolkningshypotese

Desuden er der fokus på forskellige analysemetoder, som bl.a. fungerer som optakt til dansk-idé historie-opgaven.

Tekster i forløbet

Primær litteratur:
H.C. Andersen: "Tepotten" 1862 (1,3 sider)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" 1887 (3 sider)
Anders Bodelsen: "Drivhuset" (3 sider)
Jan Sonnergaard: "Polterabend" 1997 (7 Sider)
Svend Åge Madesen: "Kærlighed ved sidste blik" 2013 (3 sider)

Sekundær litteratur:
Lærerkompendium/Kjeld Gall Jørgensen: "Litterær analyse - metode til analyse af prosa" (19 sider)
"Kender du typen - med cirkusvogn og champagnesabel" DRTV 2024 (uddrag 5 min.)

Kanonforfattere: H.C. Andersen og Herman Bang


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Film, film, film/del 1 fiktionsfilm

Film, film, film er et forløb om film - både korte fiktionsfilm og dokumentarfilm.

Film er underholdende, film er sjove, film er uhyggelige, tankevækkende, oplysende, foruroligende... og så er film tekster, og lige som alle andre tekster kan man som "læser" få mere ud af filmene, hvis man har en værktøjskasse og kan analyser dem.

Formålet med forløbet er at opbygge sådan en værkstøjskasse til analyse af filmmediet, samt at analysere konkrete eksempler på både fiktions- og dokumentarfilm.

Forløbet har særligt fokus på genrekendskab, på fakta- og fiktionskoder samt  filmiske virkemidler.

Del 1/Fiktionsfilm:
Primær litteratur:
Matthieu Rattne: "Lovefield", kortfilm 2008 (5 min.)
Sergej Eisenstein: "Battleship Potemkin" 1925 (Uddrag Odessa Steps ca. 6½ min.)
Johan Oettinger: "7 minutes i the Warsaw ghetto" Kortfilm 2012 (8 min.)

Hisham Zaman: "Bawke" 2005 (15 min.)
Klaus Kjeldsen: "Et øjeblik" 1999 (5 min.)
Carl Th. Dreyer: "De nåede færgen" 1948 (12 min.)
Lau Lauritzen: "Min svigerinde fra Amerika" (9 min.)
Anders Thomas Jensen: "Valgaften" 1998 (12 min.)
Cedricc Prevost: "Skin" 2013 (11 min.)
Andreas Thaulow: " Pistol" 2016 (5 min.)
Jörn Thresfall: "Over" 2015 (13 min.)

Værklæsning: Anders Morgenthaler: "Eat shit and die" (22 min.)


Sekundær litteratur:
Krydsfelt: Fiktionsfilm-, genre og dramaturgi (18 sider)
Filmiske virkemidler, SFI- filminstituttets streamingsite

NB: Forløbet strækker sig over meget lang tid, men dette skydes at dansk-idéhistorieopgaven blev afviklet i denne periode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romantikken

Litteraturhistorisk forløb om den periode i dansk litteratur man kalder romanikken dvs. ca. 1800-1870. En turbulnet periode i Dansk historie med mange nederlag: slaget på Rheden i 1801, Københavns bombardemanet og tabet af den danske flåde til England i 1807, statsbankerotten i 1813 og tabet af Norge i 1814. Og senere i århundredet nederlaget i Sønderjylland i 1864, hvor Danmark mistede 1/3 af landet til Tyskland. På den positive side: Indførelse af demokrati (for mænd) ved Grundlovens indførsel  i 1849.

Denne turbulente periode forstrede dog nogle af Danmarks største forfattere gennem tiden: H.C. Andersen, Grundtvig og Oehlenschlæger samt den store tænker Kirkegård. Angående malerkunsten kaldes perioden også for Guldalderen, fordi nogle af Danmarks mest kendte malere malede i denne periode: Rørbye, Eckersberg, Marstrand, Hammershøy m.fl.

I forløbet skal beskæftige os med tre litterære strømninger i litteraturen i perioden: Universalromantik, nationalromantik og poetisk realisme

Vi skal læse nogle af de mest berømte forfattere og nogle af deres mest berømte værker.

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
Universalromantik:
Adam Oehlenschlæger: "Guldhornene", 1802 (3 sider)
H.C. Andersen: "Nattergalen", 1843 (7 sider)

Nationalromantik
Adam Oehlenschlæger: "Der er et yndigt land", 1819 (2 sider)
Grundtvig: "Langt højere bjerge", 1820 (2 sider)
Poetisk realisme
St. St. Blicher: "Hosekræmmeren" 1829 (15 sider)

Sekundær litteratur:
Søren Vrists Christensen: Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Dc0lD6CxFnc (17½ min.)
Litteraturens veje: Romatikkens filosofi, universalromantik (12 sider)
Litteraturens veje om nationalromatik (3 sider)
Litteraturens veje: HC Andersens eventyr/kunsteventyr (2 sider)
Litteraturens veje: Folkeeventyr (2½ side)
Pocahontas, Disney 1995: "Vindens farver" (ca. 3 min.)
Aladdin: Disney 1995: "One jump ahead" dansk udgave (ca. 3 min.)
Avatar, 2004: klip om Modertræet (ca. 5 min.)
"Billedanalyse light" (Video om billedanalyse på youtube (https://www.youtube.com/watch?v=9z0kn_NQ2eU) (14 min)

Kanonforfattere: Adam Oehlenschlæger, H.C. Andersen, Grundtvig og St. St. Blicher

Værklæsning: St. St. Blicher: "Hosekræmmeren"

Malerier: Martinus Rørbye: "Udsigt fra mit vindue"  og "Kirurgen". Wilhelm Bendz: "Familien Waagepetersen".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken (fortsat)

Vi fortsætter forløbet om romantikken fra før sommerferien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Film, film, film del 2/dokumentarfilm

Vi har tidligere haft 1. del af forløbet "Film film film" om fiktionsfilm. Nu tager vi fat på 2. del som handler om dokumentarfilm.

Fokuspunkter i forløbet:
Faktakoder  og fiktionstræk  i forbindelse med dokumentarfilm

Dokumentarfilm-genrer med fokus på den autoritative dokumentar og den observerende dokumentar.

Analyse af dokumentarfilm.

Primære tekster i forløbet:
Autoritative dokumentarer:
Martin T Andersen og Nagieb Khaja: "Bedraget i Helmand" 2023 (59 min.)
Uddrag af "En syg forskel", DR1, 2016 (ca.10 min.)
Observerende dokumentarer:
Eva Marie Rødbro: "I miss you I love you I to see you before I die", 2019 (76 min.)
Eva Marie Rødbro: "Prinsesser fra blokken", episode 1, DR3 2016, (29 min.)  

Sekundære tekster i forløbet:
Kompendie udarbejdet af lærer: "Dokumentarfilmgenren - Teori og metode" 6 sider
Christian Majdahl: "Eva vil ændre dit syn på taberne", Artikel på www.dr.dk d. 31.3.2020 (2 sider)
Tessa og Orgie-E: "Blæstegnen", musikvideo (ca. 3 min)

Værklæsning: Eva Marie Rødbro: "I miss you I love you I to see you before I die", 2019 (76 min.)

Ekskursion til Format biograf, Ballerup forår 2024:  "Bedraget i Helmand" 2023 med intro og spørgsmål v. instruktør Nagieb Khaja
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud

I anden halvdel af 1800-tallet er der drøn på samfundsudviklingen i Danmark. Demokratiet spirer efter indførelsen af Grundloven i 1849 og indførelsen af stemmeret for en del af befolkning. Den industrielle revolution buldrer derudaf med jernbaner, fabrikker osv. Mange landarbejdere flytter fra land til by i håbet om en bedre tilværelse og en ny ’klasse’ - arbejderklassen - opstår samtidigt med, at byerne vokser. Samtidigt udfordres det traditionelle syn på Gud med Darwins ”Arternes oprindelse” fra 1852 (på dansk 1872).

Litteraturhistorisk kaldes denne periode for Det moderne gennembrud. I perioden ryster forfatterne for alvor støvet fra romantikken af skuldrene og kaster sig ud i en ny litteratur, som i langt højere grad afspejler de problemer, som det fremvoksende moderne samfund står overfor. De tre emner som i særlig grad blev debatteret, kan man kalde for de tre k’er: køn, klasse og kirke.

I dette forløb sætter vi særligt fokus på køn og klasse.  

Primær litteratur:
Herman Bang: Den sidste balkjole" 1887 (2,8 sider)
Herman Bang: “Pernille” 1890 (5 sider)
Henrik Pontoppidan: “Naadsensbrød” 1887 (5 sider)

Malerier:
"Et havnemotiv, tre malerretninger":
Naturalisme: CW Eckersberg: "Lodsbåd i Dragør havn", 1830
Impressionisme:  Claude Monet: "Impression solei levan", 1873
Kubisme: Richard Wynne: "The arrival", 1913
Desuden:
Claude Monet: "St. Lazare banegård i Paris", 1877


Sekundær litteratur:
"1800-tallet på vrangen afsnit 6: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880” DR, 2018 (40 min.)
Øgendal og de store forfattere: Herman Bang, DR 2018 (29 min.)
Øgendal og de store forfattere: Henrik Pontoppidan, DR 2019  (29 min.)
da-net.dk: Hvad er impressionistisk fortælleteknik (ca. 3 sider)
Youtube video: Billedanalyse light (ca. 15 min.)


Her udover lavede eleverne oplæg og fandt litteratur i til følgende emner:
1. Baggrunden for det moderne gennembrud herunder reaktion på 1800-tallet/Romantikken og Georg Brandes rolle
2. Charles Darwin, ”Arternes oprindelse” og værkets indflydelse på perioden (arternes udvikling kontra religiøs opfattelse)
3. Teknologi og levevilkår i perioden. Hvordan lever bønder, arbejdere og borgerskabet?
4. Sædelighedsfejden herunder kvinder og mænds mulighed for seksuel udfoldelse
5. Kvinders vilkår herunder beskæftigelse, retslige status og mulighed for uddannelse og arbejde

Kanonforfattere: Herman Bang og Henrik Pontoppidan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Sorgens århundrede

Sorgens århundrede
- et forløb om tab, død og sorg i de seneste 20 års litteratur

Litteratur spejler og reflekterer menneskelivet – vores historie, samfund, oplevelser, tanker, følelser og drømme. En oplevelse alle mennesker deler, eller kommer til at dele er oplevelsen af tab, død og sorg, og nogen unge har allerede oplevelsen tæt inde på livet eller har venner, der er i sorg.
Tab, død og sorg er da også et gennemgående emne i litteraturens historie, men har fået endnu større fokus i det tyvende århundrede. I både skønlitteratur og tv-programmer, podcasts, dokumentarer, film, musik har sorg, død og tab indtaget en større rolle ligesom der er sket et boom i antallet af sorggrupper. I 2018 tilføjede WHO tilmed kompliceret sorg til listen over diagnoser. "Forlænget sorgforstyrrelse" eller "vedvarende sorglidelse" er hermed blevet accepteret som en psykisk lidelse. Sociologiprofessor Mikkel Hviid Jacobsen, der forsker i død og sorg, kalder endda vores tid for "sorgens århundrede."
I forløbet skal vi kigge på emnet tab, sorg og død primært inden for de seneste 20 års dansk litteratur. Derudover indgår  en kortfilm i forløbet.
Formål: Formålet med forløbet er at undersøge, hvordan tab, død og sorg på forskellig vis behandles i litteraturen. Teksterne afgrænser sig til sorg og tab af forældre, søskende, børn og kæreste/ægtefælle.

Tekster i forløbet:
Primær litteratur:
Helle, Helle: "de" (156 sider)
Leonora Christina Skov: ”Den, der lever stille” Politiken, uddrag 2018 (5  sider)
Martin Wallner, kortfilm: ”Den dag mine følelser blev væk”, Tyskland 2013, filmcentralen.dk (14 min.)
"Min far skal dø. Kan vi tale om det?" Debatindlæg i Politiken, februar 2022 1( side)

Sekundær litteratur:
De seneste 5 års litteratur. Introduktion til død, tab og sorg (2 sider)
Sundhed.dk om sorgens faser: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/psyke/sygdomme/diverse/sorgreaktion/ (ca. 2 sider)
"Minimalisme", forfatterweb.dk (1 side)
"Håndbog til dansk - autofiktion" (3 sider)
"Spillefilm, novellefilm og kortfilm - et kompendium" (14 sider)

Værklæsning: Helle Helle: ”de”, Rosinante og co. 2018 (156 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Klar til eksamen

I denne periode skal vi dels beskæftige os med hængepartier, dels få styr på, hvordan I kan læse til eksamen.

Hængepartier:
Folkeviser
diverse kanonforfattere som ikke har indgået i et forløb

Primære tekster i forløbet:

Folkevise:
Ebbe Skammelsen, ukendt forfatter (3 sider)

Kanonforfattere:
Johannes V.  Jensen:  ”Det gotiske manifest” (Uddrag af essay fra verdensudstillingen i Paris, 1901 (1 side)
Karen Blixen: ”Vinger”, 1915  (1 side)
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål”, 1920:  (2 sider)
Martin Andersen Nexø: ”Hjemstavn”, 1926  (1 side)
Martin A. Hansen: ”Digt om Kaj Munk”, 1944 (2 sider)
Peter Seeberg: ”Støvsuger”,   (1 side)
Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt”. 1960  (1 side)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer