Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Jakob Borbye
|
Hold
|
2022 Ba FY (B1ac Fy, B2a FY, B3a FY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Termodynamik 1: Energi og tilstandsformer
Repetition af varemlære fra grundforløbet.
Tilstandsformer og faseovergange.
Fasediagrammer.
Fordampningsvarme og smeltevarme.
Termodynamikkens 1. hovedsætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tryk og opdrift
Definition af tryk.
Hydrostatisk tryk
Arkimedes lov
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Termodynamik 2: Gasser
Absolut temperatur
Idealgasloven
Jordens atmosfære
Numeriske modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ellære
Elektrostatik, Coulombs lov, atomets opbygning
Elementær kredsløbsteori, strømstyrke, spændingsforskel, potential, resistans, resistivitet.
Kirchoffs kredsløbslove.
Strømkilder og modeller herfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vekselstrøm
I forløbet fokuseres på følgende:
- Små praktiske øvelser med vekselstrøm (transformation, induktion (Suppl), brug af oscilloskop)
- Effektivværdier for U og I.
- Beskrivelse af vekselspænding som harmonisk funktion, m.
identifikation af Amplitude, periode, vinkelfrekvens, frekvens, faseforskydning, også som forberedelse til bølgebegrebet i efterfølgende forløb (Suppl).
- Virkemåden af en generator og en transformator
Orbit B HTX ibog og i repetitionen brugtes dennes afsnit 4.15-4.17 (16.3 iSider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bølger
Orbit B Htx ibog kap. 5 (55iSider )
Fokus var at få en god forståelse af bølgefænomener generelt,
Længdebølger og tværbølger
Refleksion
Udbredelseshastighed
Amplitude, frekvens, bølgelængde
Interferens
Vandrende og stående bølger
Stødtoner/svævninger (Suppl)
Refleksionsloven
Brydningsloven
Gitterligningen
Det elektromagnetiske spektrum
Eksperimentelt arbejde (inkl. virtuelle eksperimenter):
Simulationer i maple (vandrende bølge, interferens,svævninger) (Suppl)
Diverse små virtuelle eksperimenter (simulationer) med interferens og små øvelser med mobiltelefon (se arbejdsseddel)
Interaktivt klassedemonstation om brydningsloven
Rapportøvelse om gitterdiffraktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atomfysik
Orbit B Htx ibog 6.1-6.5 (17.1 iSider)
Dertil en række kortere videoer.
Fotoelektrisk effekt (Suppl)
Partikel-bølge dualitet på kendskabsniveau. Herunder lidt om bølgefunktioner. (Suppl)
Atomets opbygning
Bohrs atommodel
Fotonenergi
Brintspektret
Rydbergformlen
Eksperimentelt arbejde:
Virtuelt eksperiment om fotoelektrisk effekt.
Rapportforsøg om emissionsspektroskopi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kinematik - hvordan ting bevæger sig
Orbit B Htx ibog kapitel 7 samt 10.1 (34.3 iSider)
Kinematisk beskrivelse af bevægelse i én og to dimensioner
Stedfunktion, Hastighedsfunktion, accelerationsfunktion
Bevægelse i 1D med konstant hastighed
Bevægelse i 1D med konstant acceleration
Bevægelse i 2D: banekurve + koordinatfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dynamik - hvorfor ting bevæger sig
Orbit B Htx ibog kap. 8 (34,9 iSider)
Typer af kræfter
Newtons 3 love
Snorkræfter
Normalkraft
Luftmodstand
Fritlegemediagrammer
Kraftligevægt i 1,2 og 3 dimensioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Arbejde og mekanisk energi
Orbit B Htx iBog kap.9 (29.5 iSider)
Arbejde og mekanisk energi
Definition af arbejde (inkl. vektor definition)
Tyngdekræfters arbejde
Gnidningskræfters arbejde
Fjederkræfters arbejde
Potentiel og Kinetisk energi
Mekanisk energi
Der blev arbejdet med teori og opgaveregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og samling af hold
I dette forløb lavedes en repetion af fysik B kernestoffet med det nye sammenlagte hold bestående af en MAt-Fys klasse og et fysik A valghold.
I forløbet arbejdede eleverne i matrixgrupper om at repetere og regne+fremlægge centrale opgaver i Fysik B kernestoffet.
Der blev også valgt valgemnestof
Indhold:
Orbit B htx/eux:
kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.1-10.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Centralbevægelse og rotationsmekanik
Kernestoffet om centralbevægelse og rotationsmekanik
Newtons gravitationslov
Jævn cirkelbevægelse, centripetalacceleration og -kraft
Kinematik ved centralbevægelse: vinkel, vinkelhastighed og vinkelacceleration
Energiforhold ved centralbevægelse
Massemidtpunkt
Inertimoment
Kraftmoment
KraftMomentsætningen
Eksperimentelt arbejde:
Det koniske pendul
"They see me rolling"
eleverne designer og fremstiller (3D-printning, PLA) en cylinder specificeret med given radius, masse og inertimoment. Derefter laves et rulleforsøg på skråplan, med henblik på at undersøge om der er mekanisk energibevarelse og om den translatoriske acceleration er som forventet.
"It don't mean a thing if it ain't got that swing"
eleverne designer og fremstiller (laserskæring, mdf-plade) et fysisk pendul og undersøger om svingningstiden svarer til den teoretisk forventede
Indhold:
Orbit A htx kap 1+2+12.6+12.7
Vi har udover bogens skalære form arbejdet med gravitationsloven, kraftmoment og kraftmomentsætningen på vektorform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Impuls, stødprocesser og impulsmoment
Impuls og stødprocesser
"Overgangsforløb" mellem mekanik og Rumfysik. Til dels repetition for valgholdet der havde dette forløb i 2.g, mens mat-fys holdet havde et supplerende forløb om differentialligninger i fysik (SRC).
Impulsbegrebet indføres
Formulering af Newtons 2.lov med impuls
Impulsbevarelse
Elastisk og uelastisk stød
Ikkecentralt stød
Impulsmoment
Indhold:
Orbit A htx 12.1-12.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Rumfysik
I forløbet har der været arbejdet med
Analytisk med raketligningen og dens udledelse, samt rakettens bevægelse i uniformt tyngdefelt.
Programmet "Spaceflight Simulator" har været anvendt til at simulere rummissioner, og undersøge flertrinsraketter, ikke-cirkulære baner og banemanøvrer med en intuitiv og kvalitativ tilgang.
I forløbet har eleverne i grupper foretaget en statisk motortest, bygget og opsendt modelraketter og før opsendelse foretaget teoretiske beregninger af flyvehøjde (med selvvalgte antagelser ifht. luftmodstand).
Data logget under opsendelsen er sammenlignet med beregningerne, og dannet bnasis for en større projektrapport.
Indhold:
https://enverdenaffysika.systime.dk/?id=203,
vejledninger til statisk motortest og opsendelse
Frivilligt læsestof om Hohmann og bielliptisk baneskift forbindelse med brugen af "Spaceflight Simulator":
https://colorado.pressbooks.pub/introorbitalmechanics/chapter/chapter-7-manuvering/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Elektriske felter
Coulombs lov
Felter omkring flere punktladninger
Linjeladning (feltet fra homogen linjeladning)
Overfladeladning (feltet fra homogent ladet plan)
Homogent felt mellem to planer
Kapacitorer opbygning, felter, spændings- og energiforhold
Kobling af kapacitorer
Oplaqdning og afladning af kapacitor (eksperiment)
Kendskab til anvendelse af kapacitorer til ensretning og RC-led til filtrering af vekselstrømssignaler (prøvet i eksperiment, men ikke arbejdet med matematikken)
Indhold:
Orbit A htx kap. 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Termodynamiske kredsprocesser og maskiner
Termodynamiske processer og maskiner
Idealgasligningen
Tilstandsvariable for ideale gasser
Begreberne system, åbent, lukket og isoleret
Termodynamikkens 1. HS
Gassers arbejde og indre energi
p(V) grafer og bestemmelse af gasarbejde herfra
Delprocesserne isobar, isoterm, isokor og adiabatisk
Termodynamiske maskiner
Kraftvarme, varmepumper, kølemaskiner og deres systemdiagrammer
Def. af virkningsgrad og effektfaktor
Carnotmaskine inkl. Carnot virkningsgrad og effektfaktor
Kvalitativ behandling af entropibegrebet ud fra begreberne mikrotilstand og makrotilstand
I forløbet er der lavet et eksperimentelt projekt indeholdende:
Målinger på lille stirlingmotor koblet til generator
Måling af p,V, Thøj, Tlav, samt U og I.
Databehandling af p(V) data for bestemmelse af gasarbejdets effekt
Brug af brændstoffets brændværdi og U og I til at bestemme virkningsgrader for de enkelte energiomdannelsestrin. Bestemmelse af Carnot-virkningsgrad.
Målinger på varmepumpe:
Måling på modtaget og afgivet varme i reservoirer, måling af varmepumpens elektriske effektforbrug. Bestemmelse af reel og Carnot-effektfaktor.
Indhold:
Orbit A htx kap 4+5 (5.12 undtaget)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Selvstændigt projekt
Det selvstændige projekt fysik A.
Der afleveredes en projektbeskrivelse
Der var afsat 14 timer med laboratorieadgang.
Fordybelsestiden inkluderer tid til forberedelse af prøvefremlæggelse af projekt for klassen (uden feedback fra lærer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Impuls/stødprocesser + differentialligninger
3a arbejder med impuls og stødprocesser, 3m arbejder med differentialligninger i fysik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54215061967",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54215061967",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54215061967"
}