Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Bo Larsen
|
Hold
|
2023 Bm If (B2m If, B3m If)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale Multimedier
Eleverne introduceres til pixels, vektor og bitmap grafik. (9,8 sider)
Introduktion til Analyzer program.
Øvelse i digital billedmanipulation.
Kernestof:
Følgende kernestof fra læreplanen for Informatik B, er helt eller delvist dækket i dette forløb:
– Repræsentation og manipulation af data.
– Interaktionsdesign.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Webpages - HTML, CSS & JS
Eleverne skal i dette forløb introduceres til HTML og CSS.
Produktet af dette forløb, er en hjemmeside..
Kernestof:
• Interaktionsdesign.
• Programmering.
• It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Supplerende stof:
• Netværk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Linux og Netværk
I de dette forløb bliver eleverne introduceret styresystemet Linux. De skal oprette en Virtuel maskine i VmWare og installere en Linux server fra bunden.
Sideløbende i projektet skal eleverne udvikle en hjemmeside, der præsenterer emneområdet. Udviklingen skal ses som en progression fra foregående forløb.
Eleverne skal gennem projektet prøve at forstå hvordan en processor arbejder. Hvordan man sætter en server op, tildeler brugeradgang mm.
De skal arbejde med programmeringssproget PHP, og de skal prøve kræfter med Cookies og finde ud af hvad man kan bruge dem til og hvorfor.
Kernestof:
• Grundlæggende hard- og software terminologi, funktionalitet og anvendelse.
• Ydeevne og kapacitet.
• Fysiske grænseflader.
• Interaktion, bruger-grænseflader og bruger.
• Nationale, regionale og globale aktører inden for IT-udviklingen.
Supplerende stof:
• Linux styresystem.
• Samba, SSH, Virtuel maskine, Apache, PHP, MySQL intro.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
App udvikling
I dette forløb skal eleverne prøve kræfter med App udvikling til Android eller iOS telefoner/tablets.
Der vil blive undervist i interaktionsdesign, brugervenlighed og tests.
Projektet afsluttes med en årsprøve i faget, hvor eleven skal mundtligt præsentere sit projekt, samt løse en ukendt opgave, der ligeledes argumenteres for til prøven.
Kernestof
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign
̶ modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ arbejdsformer i udviklingsarbejdet
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Programmering
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Machine learning
Vi skal arbejde med forskellige former for kunstig intelligens.
Dette forløb støtter op om årets SRC forløb.
Eleverne skal arbejde med forskellige værktøjer inden for Machine Learning.
F.eks:
- Microbit hvor eleverne lærer hvor meget data der skal til for at kunne lave en god forudsigelse.
- Python OpenCV - Her skal de prøve kræfter med objekt detektering og hvis de når så langt prøve at finde ansigter på billeder eller på direkte videofeed.
- Dataekspeditioner har et forløb med Orange Data Mining, hvor eleverne skal gennemgå Biotek/Informatik opgaven, med at træne em ML-model i at kunne kende forskel på mænd og kvinder ud fra skostørrelse og højde. De træner også en model i at kunne kigge på RNA data, som indeholder data om personers øjenfarve. Kan eleverne finde ud af hvad de 3 ukendte personer, muligvis har af øjenfarve... Vi får se.
- Projektet afsluttes med en SRC-rapport, hvor eleverne skal lave en mini SOP med noget inden for ML eller AI.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
IT-Sikkerhed
Eleverne introduceres til netværksteknologi, både teoretisk og fysisk, som trådede og trådløse netværk. IT-sikkerhed i alle forskellige aspekter. Herunder, trusler, vira, firewalls osv.
Projektet bliver lavet i et Cisco Packet Tracer miljø og skal dokumenteres. Det kan være et tænkt netværk, eller ens eget derhjemme der bliver simuleret.
Design af databaser vil vi starte op på. Så en introduktion til SQL og it-sikkerhed inden for dette emne også.
Kernestof:
- Grundlæggende hard- og softwareterminologi, funktionalitet og anvendelse. Herunder OSI-modellen
- Netværk, client-/server, mobile enheder og kommunikationsprotokoller.
- Ydeevne og kapacitet.
- Virus og hacking.
- Beskyttelse.
- Kryptering.
- Nationale, regionale og globale aktører inden for IT-udviklingen.
- Innovative lT-løsninger.
Supplerende stof:
- Programmering.
- Grafisk design og layout.
- Supercomputere herunder Big Data og det nye begreb ”Hadoop”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
IoT, Data- opsamling/processering -PHP & databaser
Vi skal lave et Embedded microprocessorsystem med en Arduino ESP3266 eller lignende. Den skal måle et eller andet.
De målte data skal sendes til en database, og hvordan skal vi finde ud af hvad er mest hensigtsmæssig. Det kunne være med et PC program, som vi laver i C# eller Python hvis man hellere vil det.
Fra PC siden, skal vi så have data over i en database, som vi udarbejder i MySQL. Til slut skal vi så lave en PHP side på en hjemmeside, der kan præsentere vores opsamlede data.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet med anvendelse af udviklingsserveren WAMP
Kernestof:
Følgende kernestof fra læreplanen for Informatik B, er helt eller delvist dækket i dette forløb:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- client/server arkitektur
- trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs-og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- tekstbaseret programmering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
31,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Innovation, Etik & Copyright
Eleverne skal arbejde med Etik-kompasset.
Der skal analyseres en APP, der kan give bilejere en billigere præmie på forsikringen, hvis de kører pænt og selvfølgelig bruge appen.
Anden del om Innovation skal eleveren arbejde med 4p-modellen, hvor de også får nogle faste emner at sætte 4p-modellens punkter på. Desuden skulle de selv komme på mindst ét IT emne om vurdere det. I plenum bliver der talt om resultaterne.
I Copyright delen skal eleverne sættes sig ind i reglerne for hvad lærere og elever på et gymnasium må. Det være sig inden for
Tekst, Musik, Billeder og Film i undervisningen og i materiale. De skal i grupper lave en Copyright og/eller en Copyleft plakat, som vil blive bedømt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Etik opgave
|
07-02-2025
|
Copyright plakater
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54221598595",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54221598595",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54221598595"
}