Holdet 2023 Bbn Fy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Jakob Borbye
Hold 2023 Bbn Fy (B1bn Fy, B2bn Fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Termodynamik, tryk og oppdrift
Titel 2 Optiske vejrfænomener
Titel 3 Elektriske Kredsløb, Jævnstrøm
Titel 4 Vekselstrøm og elforsyning
Titel 5 Gaslove -- Varmlufts og Brint/Heliumballonner
Titel 6 Trafik
Titel 7 Repetition og opsamling kinematik (Trafikforløb)
Titel 8 Dynamik - hvorfor ting bevæger sig
Titel 9 Arbejde og mekanisk energi
Titel 10 Bølger
Titel 11 Atomfysik
Titel 12 Selvstændigt projekt og eksamensforberdelse
Titel 13 Forløb#7
Titel 14 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Termodynamik, tryk og oppdrift

Afsn. 3.1-3.3 i Orbit B htx/eux
eksperimenter med 1) Hydrostatisk tryk 2) Flydende bordtennisbold
3) Et legeme fortrænger præcis så meget vand som det selv vejer.
vægt af fuldt bæger med og uden flydende skib i, er identisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Optiske vejrfænomener

Bølger, transversal/longitudinal. superpositionsprincippet
konstruktiv og destruktiv interferens
bølgelængde, frekvens og hastighed, bølgeligningen
Lys, som bølge.
Snells brydnings lov, refleksion  total intern refleksion
eksempler på optiske vejrfænomener, regnbue, halo, fata-morgana...
Eleverne laver selvvalgte eksperimenter i grupper indenfor emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Elektriske Kredsløb, Jævnstrøm

Coulombs lov vs gravitationsloven
elektriske ladninger kan både være positive og negative
skærmning
Elektrisk felt
Definintion af Elektrisk strøm og spænding
Elektrisk effekt, Joules Lov
Elektrisk modstand Ohms lov.
Modstandstråds modstand.
Serie og parallel kobling af modstande
Kirchhoffs 1. og 2. lov.
Batteriet som jævnstrømskilde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vekselstrøm og elforsyning

Vekselstrøm.
Transformation af vekselstrøm.
Anvendelse til dannelse af højspænding.
Fordelen ved højspænding til transport af strøm i elforsyningen.
Strøm i hjemmet.
Sikkerhed og el.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Gaslove -- Varmlufts og Brint/Heliumballonner



Temperatur, gastermometeret, absolut temperatur, Kelvinskala

Tilstandsligningen for en ideal gas, Gay-Lussacs lov, Mariottes Boyles lov.

Bæreevne for varmlufts og Helium balloner.

Daltons lov.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Trafik

Indledning
I dette forlkøb skal vi blive fortrolige med de mest almindelige begreber til at beskrive bevægelser. Vi tror somme tider, at en bil der øger sin hastighed med skrigende dæk er meget hurtigere end én, der starter fra et lyskryds uden skrigende dæk. På samme måde, når cykler bremser: Hvad er bedst? At blokere baghjulet, når man bremser? Eller at und-gå baghjulsblokade? Hvor hurtigt kan en knallert komme op i fart? Hurtigere eller langsommere end en løber? Hvilken betydning har det for bremseevnen om underlaget er vådt, løst eller tørt? Kort sagt: Der er masser af gode ting, man kan undersøge.
_______________________

Lineær bevægelse

Underemner og kernestof:
Definition af kinematik og dynamik, Begreber og formler til beskrivelse og beregning af retlinede bevægelser, SI-enheder, Afrunding af tal og betydning af efterfølgende nuller (præcision), Omregning mellem m/s <=>km/t, med enhedsbetragtning, Forskellen på begreberne fart og hastighed, Middelhastighed, Øjeblikkelig hastighed, Jævn, retlinet bevægelse, Grafen for en retlinet bevægelse, herunder: Stedfunktionen s(t) for bevægelse med jævn hastighed med begyndelsessted = 0, Stedfunktionen for bevægelse med jævn hastighed med begyndelsessted forskellig fra 0, s(t)-graf og betydning af grafens hældningskoefficient
Hastighedsfunktionen, v(t), Betydning af areal under grafen for hastighedsfunktionen, Videoanalyse med LoggerPro

Forsøg med dokumentation - journal:
Falder en tung ting hurtigere end en let ting?
_______________________________________________________

Tager udgangspunkt i kapitel 7 i Orbit B htx.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Galileis faldlove 20-06-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition og opsamling kinematik (Trafikforløb)

Opstart med ny fysiklærer. Et kort forløb til at repetere stof fra 1. g, særligt kinematik.



Kinematisk beskrivelse af bevægelse i én og to dimensioner
Stedfunktion, Hastighedsfunktion, accelerationsfunktion, sammenhæng mellem disse, dog i denne omgang gennemgået uden brug af differentialregning
Bevægelse i 1D med konstant hastighed
Bevægelse i 1D med konstant acceleration
Bevægelse i 2D: banekurve + koordinatfunktioner

Eksperimentel øvelse: I Galileis fodspor med videoanalyse og kinematisk beskrivelse af:
- vandret rullende kugle,
- faldende kugle
- rullende kugle på skråplan
- faldende muffinform
- kugle i skråt kast


Orbit B htx ibog kapitel 7 samt 10.1 (34.3 iSider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dynamik - hvorfor ting bevæger sig

Typer af kræfter: tyngde, normal, snor, fjeder, luftmodstand
Fritlegemediagrammer
Resulterende kraft og kraftligevægt i 1 og 2 dimensioner (ved brug af vektorer)
Newtons kraftlovelove

Til forløbet hører følgende:

en række fælleseksperimenter med statisk kraftanalyse ved hjælp af fritlegemediagram (lod der hænger i flere snore, klods på skråplan)

Afleveringen "Spaziergang unter den Linden" hvor en persons konstante ganghastighed skal bestemmes ud fra et billede ved hjælp af kraftanalyse

Afleveringen "I Galileis fodspor 2" hvor resultaterne eksperimenterne fra en tidligere øvelse analyseres og diskuteres ved hjælp af kraftbegrebet

Orbit B Htx ibog kap. 8 (34,9 iSider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Arbejde og mekanisk energi

Arbejde og mekanisk energi
Definition af arbejde
Tyngdekræfters arbejde
Gnidningskræfters arbejde
Fjederkræfters arbejde
Potentiel og Kinetisk energi
Mekanisk energi

Omdrejningspunktet i forløbet var en øvelse hvor et simpelt pendul samt et lodret oscillerende fjederpendul undersøges med videoanalyse for at afgøre i hvor høj grad den Mekaniske energi hvert af systemerne er bevaret.
Formlen for potentiel energi i en fjeder var ikke gennemgået på tidpunktet for øvelsen, men noget der skulle læses selvstændigt og opdages i øvelsen med fjederpendulet.


Orbit B Htx iBog kap.9 (29.5 iSider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Bølger

Bølgebegrebet generelt
Længdebølger og tværbølger
Refleksion
Udbredelseshastighed
Amplitude, frekvens, bølgelængde
Interferens
Vandrende og stående bølger
Stødtoner/svævninger (Suppl)
Refleksionsloven
Brydningsloven
Gitterligningen
Det elektromagnetiske spektrum

Eksperimentelt arbejde:

Diverse små virtuelle eksperimenter (simulationer) med interferens og små øvelser med mobiltelefon (se arbejdsseddel)
Brydning i prisme
øvelse om gitterdiffraktion (finde rilleafstand på CD)

Orbit B Htx ibog kap. 5 (55iSider )
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Atomfysik

Dertil en række kortere videoer.

Fotoelektrisk effekt (Suppl)
Atomets opbygning
Bohrs atommodel
Fotonenergi
Brintspektret
Rydbergformlen


Eksperimentelt arbejde:
Virtuelt eksperiment om fotoelektrisk effekt.
Rapportforsøg om emissionsspektroskopi

Orbit B Htx ibog 6.1-6.5 (17.1 iSider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Selvstændigt projekt og eksamensforberdelse

I dette forløb arbejdede eleverne med deres selvstændige projekt (Suppl) og fysikopgaverne jfr. læreplanen 3.2 (12 opgaver).
Da der var et stort behov for repetition på holdet havde arbejdet med eksamensopgaverne også karaktér af repetion fra 1. år.
Der arbejdedes med eksamensopgaverne i følgende arbejdsformer:
Mundtlig præsentation i matrixgrupper, afleveringsopgaver, mundtlig præsentation ved tavle.
Til det selvstændige projekt var der afsat 18 timer i skolen (inkl. projektbeskrivelse), med laboratorie til rådighed.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer