Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Ivan Lilleng
|
Hold
|
2023 Bm Ke (B1m Ke, B2m Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
kap 4 og 5 mængdeberegning og blandinger
Viskaber en fortrolighed med sproget - som densitet, formelmasse, stofmængde - og vi har en særlig fokus på mængdberegninger.
Vi fører det over i titreranalyse som en måde at bruge mængdeberegning på.
forsøger at nå et forsøg.
tavle gennemgang, elevopgavre og fremlæggelser
kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
13 havvand
|
09-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
kap 6 organisk kemi
kernestof for B er først fuldt gennemfør i 2.g. Men vi har retning mod:
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder,
ketoner og aminer
Vi har installeret Marbvin eller Chemsketch og leget med det. Blandt andet induktivt fundet nanvgivning af alkener og cis trans
Det er planen at lave mindst et forsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
organisk kemi test
|
20-02-2024
|
organisk kemi (C bog)
|
07-04-2024
|
Ny aflevering af samme forsøg (15)
|
17-04-2024
|
test i det organiske
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SO (arbejdsmiljø)
dette er ikke direkte kemi men det forløbet handler en del om kemi og SO ugen vil derfor medføre indsigt og viden i forskellige kemiske emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
syrer og baser (C bog)
Vi har et overlab med det foregående forløb (organisk kemi)
Vi gennemgår kapitlet. laver en lille test og laver et forsøg
kernestof
syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser.
titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
Vi slutter af med et forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
test i pH og pOH
|
13-05-2024
|
pH titrering af saltsyre
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
redox
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
spændingsrækken
|
08-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
kemiske reaktioners hastigheder
Der gives en introduktion til temaet og vi ser en youtube video (gym kemi)
Der bliver et selvstændigt arbejde med at se på faktorer der påvirker hastigheden.
Vi udfører også et forsøg
kernestof:
reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
kemiske reaktionwers hastighed
|
03-09-2024
|
kemisk reaktions hastighed
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
kap 2 kemisk ligevægt
kemisk ligevægt gennemgås og opgaver løses.
Forskydninger er kvalitativt diskuteret og paralleller mellem Kc og Kp er set på.
Opløsningsmidlet som reaktionsdeltager ses grundigt ligesom opløselighedsproduktet er. (og opgaver).
Der gennemføres et forsøg om ligevægt
Vi har set på you tube https://www.youtube.com/watch?v=XjLaGvq20YU&list=PL_o_Qy9eT708VE0UmBVKi7blWFz64C8ft
kernestof:
̶ homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
test redox og ligevægt
|
25-09-2024
|
kemisk ligevægt
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
syrer og baser
Vi gennemgår kapitlet ved tavle, video, opgaveløsning og forsøg.
kernestof
syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis base.
som lidt ekstra ser vi på pufferopløsninger og laver et forsøg. Bjerrum er kort præsenteret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Carbonhydriderne kap 4 (B)
kernestof
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber
organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
carbon hydrider oversigter
|
12-11-2024
|
reaktion med carbonhydrid
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
kap 5 (B) Karakteristiske grupper
Kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder,
ketoner og aminer
organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og
spektrofotometri
fentanyl inddraget.
selvstudie af farver - ppt eller word
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
primær .... alkohol
|
26-01-2025
|
farver og det
|
14-03-2025
|
Esterdannelse
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
isomeri
kernestof
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- eksempel på makromolekyler
----------------------------
Der vil blive mulighed for at arbejde selvstændigt og der lægges op til at bygge modeller og andre måder at repræsentere stoffet på. struktur og stereo samt spejlbilled-isomeri vil indgå.
kapitlet dækker i et vist omfang også over supplerende stof.
https://www.youtube.com/watch?v=WAlG55PNx8w
set som supplerende
https://www.youtube.com/watch?v=AhtetMLvFZg
set som supplerende
https://www.youtube.com/watch?v=nYMeGT8DyS4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
fordybelse (supplerende)
som supplerende stof er valgt
Rust og korrosion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rust og korrosion (fordybelse)
|
20-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61048803911",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61048803911",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61048803911"
}