Holdet 2024 B3g KE - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Kemi A
Lærer(e) Lars Stig Frederiksen
Hold 2024 B3g KE (B3g KE)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Introduktion og Repetition til Kemi A
Titel 2 Forløb#2 - Termodynamik - energi og kemiske reakti
Titel 3 Forløb#3 - Reaktionskinetik
Titel 4 Forløb#4 - Molekyler - Kemisk bindingsteori
Titel 5 Forløb#5 - Spektroskopi og dets anvendelse
Titel 6 Forløb#6 - Livets byggesten
Titel 7 Forløb#7 - Fordelingsligevægt
Titel 8 Forløb#8 -  Selvvalgt emne og repetiotion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Introduktion og Repetition til Kemi A

Introduktion til Kemi A
Eksamen - skriftlig og mundtlig
Hvilke emner skal Vi igennem
Hvad skal I kunne
Repetition af emner fra 1. og 2. år
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 - Termodynamik - energi og kemiske reakti

Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående forsøg.

Materiale: Basiskemi A - ebog 2. udgave - side 7 - 48'

Øvelser:
- Varmemåling
- Hess´ lov
- Bestemmelse af Gibbs fri energi

Arbejdsark fra ISIS A:
- Entalpiberegning i regneark
- Gibbs-energi
- van't Hoffs ligning

Skriftlige opgaver i termodynamik - gamle eksamensopgaver Kernestof:
Termodynamiske tilstandsfunktioner: entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners
forløb. Beregning af delta-H, delta-S og delta-G. Ligevægtskonstantens temperaturafhængighed
(van´t Hoffs ligning)
Anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 - Reaktionskinetik

Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående
forsøg.
Materiale: Basiskemi A - side 51 - 92
Øvelser:
- Reaktionshastighed
- Reaktionsorden og hastighedskonstantens temperaturafhængighed.
Kernestof:
Reaktionskinetik, herunder betydningen af temperatur, koncentration og katalyse. Bestemmelse af
reaktionsorden, initialhastighedsmetoden og reaktionsmekanismer. Eksempler på oscillerende
reaktioner.
Kondensation og hydrolyse
Forsøg vedrørende esterhydrolyse og bestemmelse af reaktionsorden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 - Molekyler - Kemisk bindingsteori

Materiale - Basiskemi A side 95 - 118.

Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med en elevpræsentation, hvor eleverne i grupper præsenterer forskellige molekylers bindingsorbitaler illustreret med balloner.
Lys og det elektromagnetiske spektrum, linjespektre, atom-orbitaler og periodisk system, enkelt-, dobbelt- og trippelbindinger og hybridisering (sp3, sp2 og sp).

Arbejdsark ISIS A:
- Enheden elektronvolt eV
- Bølgetallet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 - Spektroskopi og dets anvendelse

Supplerende stof.
Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående forsøg. Eleverne skulle også finde gode links til undervisning af H-NMR.

Basiskemi A side 121-157.

Arbejdsark ISIS A:
- 1H-NMR_af_2-phenylethylpropanoat

I forløbet var der planlagt et besøg på DTU, med øvelse i organisk identifikation, ved anvendelse af forskellige små laboratorieforsøg (koge- og smeltepunkt, Beilsteinsprøve, opløselighed) og analyse af
forskellige spektre (IR, H-NMR, C13-NMR og MS). Besøg på DTU. Øvelsen er udført på egen skole, men et reduceret antal stoffer.

Stikord:
- Infrarød spektroskopi, molekylevibrationer, analyse af IR-spektre
- H-NMR og optagelse af spektrum, kemisk skift, integralkuver, spin-spinkobling, samt tilordning af et
spektrum.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
KemiA-opgavesæt 5 17-11-2024
Identifikation af et organisk stof 08-12-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 - Livets byggesten

Anvendt materiale:  
- Basiskemi A side 161-198 og 201-218.

Kernestof/supplerende stof:
- biokemi, herunder opbygning af og egenskaber ved makromolekylerne  carbohydrater, lipider, aminosyrer, proteiner og enzymer
- enzymkinetik herunder Vmax og Km
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi..

Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående forsøg. Eleverne skal i forløbet opnå viden om proteiner og enzymers opbygning, denaturering, enzymers virkemåde, enzymkinetik, faktorer der påvirker enzymers aktivitet, regulering af enzymaktivitet og anvendelsen af enzymer.

Øvelse:
- Kinetiske undersøgelser af enzymet lactase
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemi A - Test februar 03-02-2025
Kinetiske undersøgelser af enzymet katalase 28-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb#7 - Fordelingsligevægt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
B3g KE skr. Terminsprøve - Del 2 17-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 - Selvvalgt emne og repetiotion

Kemi A ”Selvvalgt emne-forløb” og repetition.

Eleverne skal i grupper af 3-4 personer blive enige om hvilket emne de skal arbejde med i det ”Selvvalgte forløb”. De skal arbejde med emnet på svarende til Kemi A. Forløbet er placeret i ugerne 10 – 18 og består af ca. 15-18 timer.
Hver gruppe skal udføre et eller flere eksperimenter/demonstrationsforsøg og holde et oplæg for klassen om emnet af 30 – 45 min. varighed. Oplægget må gene indeholde opgaver/spørgsmål eller lignende til resten af klassen. Til oplægget kan der anvendes tavle, PowerPoint, video osv.  

I forbindelse med oplægget kommer der en aflevering, som skal indeholde:
• Teori om emnet
• Beskrivelse af forsøget, materialer, fremgangsmåde, sikkerhedsmæssige overvejelser
• Evt. opgaver i anvender ved oplægget

Der vil løbende blive arbejdet med repetition efter behov.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemi-Opgavesæt-7 13-03-2025
KemiA-Opgavesæt 8 23-04-2025
Hjemmeopgavesæt 9 07-05-2025
Selvvalgt projekt 07-05-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning