Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Lars Stig Frederiksen
|
Hold
|
2024 B3g KE (B3g KE)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Introduktion og Repetition til Kemi A
Introduktion til Kemi A
Eksamen - skriftlig og mundtlig
Hvilke emner skal Vi igennem
Hvad skal I kunne
Repetition af emner fra 1. og 2. år
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 - Termodynamik - energi og kemiske reakti
Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående forsøg.
Materiale: Basiskemi A - ebog 2. udgave - side 7 - 48'
Øvelser:
- Varmemåling
- Hess´ lov
- Bestemmelse af Gibbs fri energi
Arbejdsark fra ISIS A:
- Entalpiberegning i regneark
- Gibbs-energi
- van't Hoffs ligning
Skriftlige opgaver i termodynamik - gamle eksamensopgaver Kernestof:
Termodynamiske tilstandsfunktioner: entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners
forløb. Beregning af delta-H, delta-S og delta-G. Ligevægtskonstantens temperaturafhængighed
(van´t Hoffs ligning)
Anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 - Reaktionskinetik
Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående
forsøg.
Materiale: Basiskemi A - side 51 - 92
Øvelser:
- Reaktionshastighed
- Reaktionsorden og hastighedskonstantens temperaturafhængighed.
Kernestof:
Reaktionskinetik, herunder betydningen af temperatur, koncentration og katalyse. Bestemmelse af
reaktionsorden, initialhastighedsmetoden og reaktionsmekanismer. Eksempler på oscillerende
reaktioner.
Kondensation og hydrolyse
Forsøg vedrørende esterhydrolyse og bestemmelse af reaktionsorden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 - Molekyler - Kemisk bindingsteori
Materiale - Basiskemi A side 95 - 118.
Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med en elevpræsentation, hvor eleverne i grupper præsenterer forskellige molekylers bindingsorbitaler illustreret med balloner.
Lys og det elektromagnetiske spektrum, linjespektre, atom-orbitaler og periodisk system, enkelt-, dobbelt- og trippelbindinger og hybridisering (sp3, sp2 og sp).
Arbejdsark ISIS A:
- Enheden elektronvolt eV
- Bølgetallet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 - Spektroskopi og dets anvendelse
Supplerende stof.
Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående forsøg. Eleverne skulle også finde gode links til undervisning af H-NMR.
Basiskemi A side 121-157.
Arbejdsark ISIS A:
- 1H-NMR_af_2-phenylethylpropanoat
I forløbet var der planlagt et besøg på DTU, med øvelse i organisk identifikation, ved anvendelse af forskellige små laboratorieforsøg (koge- og smeltepunkt, Beilsteinsprøve, opløselighed) og analyse af
forskellige spektre (IR, H-NMR, C13-NMR og MS). Besøg på DTU. Øvelsen er udført på egen skole, men et reduceret antal stoffer.
Stikord:
- Infrarød spektroskopi, molekylevibrationer, analyse af IR-spektre
- H-NMR og optagelse af spektrum, kemisk skift, integralkuver, spin-spinkobling, samt tilordning af et
spektrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
KemiA-opgavesæt 5
|
17-11-2024
|
Identifikation af et organisk stof
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 - Livets byggesten
Anvendt materiale:
- Basiskemi A side 161-198 og 201-218.
Kernestof/supplerende stof:
- biokemi, herunder opbygning af og egenskaber ved makromolekylerne carbohydrater, lipider, aminosyrer, proteiner og enzymer
- enzymkinetik herunder Vmax og Km
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi..
Forløbet gennemføres som klasseundervisning og opgaveregning, afsluttende med nedenstående forsøg. Eleverne skal i forløbet opnå viden om proteiner og enzymers opbygning, denaturering, enzymers virkemåde, enzymkinetik, faktorer der påvirker enzymers aktivitet, regulering af enzymaktivitet og anvendelsen af enzymer.
Øvelse:
- Kinetiske undersøgelser af enzymet lactase
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemi A - Test februar
|
03-02-2025
|
Kinetiske undersøgelser af enzymet katalase
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb#7 - Fordelingsligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
B3g KE skr. Terminsprøve - Del 2
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 - Selvvalgt emne og repetiotion
Kemi A ”Selvvalgt emne-forløb” og repetition.
Eleverne skal i grupper af 3-4 personer blive enige om hvilket emne de skal arbejde med i det ”Selvvalgte forløb”. De skal arbejde med emnet på svarende til Kemi A. Forløbet er placeret i ugerne 10 – 18 og består af ca. 15-18 timer.
Hver gruppe skal udføre et eller flere eksperimenter/demonstrationsforsøg og holde et oplæg for klassen om emnet af 30 – 45 min. varighed. Oplægget må gene indeholde opgaver/spørgsmål eller lignende til resten af klassen. Til oplægget kan der anvendes tavle, PowerPoint, video osv.
I forbindelse med oplægget kommer der en aflevering, som skal indeholde:
• Teori om emnet
• Beskrivelse af forsøget, materialer, fremgangsmåde, sikkerhedsmæssige overvejelser
• Evt. opgaver i anvender ved oplægget
Der vil løbende blive arbejdet med repetition efter behov.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemi-Opgavesæt-7
|
13-03-2025
|
KemiA-Opgavesæt 8
|
23-04-2025
|
Hjemmeopgavesæt 9
|
07-05-2025
|
Selvvalgt projekt
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523022269",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523022269",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523022269"
}