Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 B23g mu (B23g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikteoretisk Basis
Musikteoretisk basis fungerer som en introduktion til de mest grundlæggende musikteoretiske begreber og koncepter. Dette er en forudsætning for det videre arbejde med musik og lydproduktion, da det er med til at skabe et fælles sprog, nødvendig viden og adgang (og forståelse af) essentielle værktøjer til at kunne skabe og tale om musik. Der sættes nogle klare grænser ift sværhedsgraden af teori, da der fokuseres på de praktiske elementer. Som senere kan bruges i sangskrivning, produktion og analyse.
I timerne vil alle elever skulle fremlægge en analyse af et selvvalgt nummer, som opbygges efter en udleveret skabelon. Fremlæggelserne har til formål at styrke sproget omkring musik og at kunne anvende de teoretiske værktøjer på en praktisk måde.
Derudover arbejdes der løbende med små opgaver som træner de teoretiske koncepter, samt giver eleverne en introduktion til Ableton - som er vores centrale værktøj.
Når forløbet er afsluttet har eleverne en grundlæggende viden, sprog og færdigheder til at give sig i kast med det første forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Audio Visuals 2024
I audiovisual forløbet arbejder eleverne med lyd til billeder og video. Eleverne er blevet præsenteret for filmens og filmmusikkens historie fra stumfilm/tonefilm og frem til moderne produktioner.
Derudover, diskussioner omkring forskellige virkemidler som man som lyddesigner kan bruge til at påvirke seerens følelser, og skabe spænding via. lyd og musik.
Herunder har eleverne arbejdet med:
- Lyddesign
- Foley
- Spændingsmusik
- Symfonisk og Elektronisk (filmmusik)
- Diegetisk og non-diegetisk musik
- Balance
- Mix og Master af lyddesign og filmmusik
- Lyttemåder
Eleverne har arbejdet med at skabe deres egne lyddesigns og filmmusiks kompositioner til eksisterende filmklip. Hvor de benytter ovenstående begreber og teknikker i Ableton.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lydlogoer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lydlogo/Lyddesign
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Podcastforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Podcast projektopgave
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Musikalsk Produktion
I dette forløb arbejdes der dybdegående med mix og master af musikalske produktioner. Eleverne vil særligt stifte bekendtskab med værktøjerne og begreberne gain-stageing, panorering, EQ, kompression, og tidsbaserede effekter (reverb + delay).
Formålet er at give eleverne et indblik i hvad arbejdet med lyd og musik indebærer og hvilke muligheder vi har for at manipulere. Derudover diskuterer vi forskellige lydkilders egenskaber og plads i et mix.
Eleverne vil igennem forløbet arbejde med forskellige typer musik og udarbejde et færdigt mix.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523079051",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523079051",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523079051"
}