Holdet 2024 B2g Sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Birgit Jensen Hamming
Hold 2024 B2g Sa (B2g Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Migration
Titel 2 SEX
Titel 3 Valg i USA
Titel 4 Konspirationsteorier
Titel 5 SamfundsCup 25
Titel 6 Grønland og Trump
Titel 7 Den antropocæne tidsalder
Titel 8 Kontroversielle emner og debat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Migration

ca. 122 sider

Aktuelt, epokalt nøgleproblem, repetition af samfundsfag C-stof samt nyt stof. Tværdisciplinært, både politik, økonomi, sociologi, EU og metode.

Ture ud af huset:
- Byvandring 'Spor af kolonitiden i København'
- Ungdommens Folkemøde (6 timer)


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
- social differentiering og kulturelle mønstre
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- økonomisk vækst, teknologisk udvikling, bæredygtig udvikling og velfærd
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og erhvervsstruktur.


Centrale begreber m.m:
Migration
Hjerneflugt
Komparative fordele
Primitiv akkumulation
Reproduktion af arbejdskraften
Reproduktiv sektor
Det to-delte arbejdsmarked
Center-periferiteori
Reservearme-teorien
Transnational kapitalisme
Velfærdssamfund
Push/pull
Migrationshierarki (Bauman)
Turist/vagabond (Bauman)
Netværksteori
Demografisk udvikling
Overbefolkning
Imperialisme
Trekantshandel
Kolonialisme og arven fra kolonitiden
Nationalisme som ideologi
Racisme, nazisme og nationalisme
Globale risici
Globalisering
Nationen som forestillet fællesskab
Sikkerhedsgørelse
Sikkerhedsdiskurs
Sikkerhedsindustri
Militarisering af grænser
Hård og blød magt
Ulandsbistand
Schengensamarbejdet
Suverænitet
Overstatslig samarbejde
Mellemstatsligt samarbejde
Menneskerettigheder
Konventioner
Københavnerskolen
Flygtninge i EU
EU’s migrationspolitik
EU’s værktøjskasse
FNs verdensmål
Humanisme

Synopsis som eksamensform
Problemformulering: hvad er en god problemformulering?
Synopsis: hvad er en god synopsis
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis udkast 01-09-2024
Synopsis 1: Migration 13-09-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 SEX

Forløb, hvor samfundsfag bidrager til sexualundervisning i gymnasiet.

ca. 23 sider

Faglige mål  
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre

Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Særlige fokuspunkter:
Seksualundervisning i gymnasiet
Biologisk køn
Socialt køn
Kønsroller
Kønsidentitet
Kønsudtryk
Seksualitet
Binært og non-binært system
Socialisering og socialiseringsproces
Verbal og non-verbal kommunikation
Positive og negative sanktioner
Imitation
Normer
Socialkonstruktivisme vs. biologisme
Mangel på forskning og dialog på tværs af faggrænser
Ligestilling
forskelsbehandling, Hatespeech, chikane, hadforbrydelser
FN's verdensmål
Majoritet / minoritet
Seksuel tolerance
Fordomme
Identitetspolitik
Woke eller normkritisk
Kønskonservative eller anti-woke
Polariseret debat
Magtens dimensioner: direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende og institutionel
Isbjergs-modellen
Det seksuelle script
Overgreb
Mørketal
Samtykke og samtykkeloven
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Valg i USA

Aktuelt tema om præsidentvalg i USA 2024

ca. 40 sider

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
̶ social differentiering og kulturelle mønstre
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Metode
̶ komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode.


Centrale begreber og fokuspunkter:
Den Amerikanske Drøm
Amerikansk patriotisme
MAGA-bevægelsen
Subkultur
Trumpisme
Populisme
Stormen på kongressen
Postfaktuelle samfund
Fake News
Præsidentielt system vs. parlamentarisk system
Negativ parlamentarisme
To-partisystem vs. flerpartisystem
Ideologier i USA og DK
Demokrater og Republikanere
Valgsystem: Winner-take-all
Valgmænd
Røde og blå stater
Svingstater
Delstater
Føderation
Højesteret
Roe vs. Wade
Pro-life vs. Pro-choice
Segregation
Assimilation
Pluralistisk integration
Immigrantsamfund
Minoritet og majoritet
Smeltedigel
Salatskål (Salad Bowl)
Racisme som ideologi
Racisme som handlinger og adfærd
Direkte racisme
Strukturel racisme
Direkte strukturel racisme
Indirekte strukturel racisme
Institutionel racisme
Racistisk bias
Racistisk kultur
Stempling
Forklaringer på kriminalitet
Økonomisk ulighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Konspirationsteorier

59,7 sider

Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
̶ social differentiering og kulturelle mønstre
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Metode
̶ komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode.

Begreber og fokuspunkter:
- konspirationsteorier
- 'de store fortællinger' (Lyotard)
- risikosamfundet (Beck)
- radikaliseret modernitet (Giddens)
- modernitetens refleksivitet (Giddens)
- venstre- og højrefløjskonspirationsteorier
- sande konspirationer
- David Aaronovitch om udbredelse af konspirationsteorier
- videnskab og pseudovidenskab (Popper)
- ingen endelig sandhed (Popper)
- enkeltstående-, systematiske- og superkonspirationsteorier
- det postfaktuelle samfund
- konspirationsteorier i USA
- statsministerens nytårstale
- konspirationsteorier som vidensform
- offiiciel/uofficiel viden
- konspirationspanik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 SamfundsCup 25

Forløb, hvor eleverne deltager i årets SamfundsCup, med overemnet 'ARBEJDE'.

ca. 5 sider

Problemorienteret  projektarbejde i grupper, med skriftligt og mundtligt produkt.

Forløbet er repetition af emne i 1.g om 'DET DANSKE ARBEJDSMARKED' og bygger videre på dette. Derfor vil læseliste og fagligt indhold være at finde i forløbet 'DET DANSKE ARBEJDSMARKED'.

Det betyder også, at eleverne ikke har arbejdet med det samme. Derfor er der ikke en detaljeret undervisningsbeskrivelse og en samlet læseliste, ligesom det vil være forskelligt hvilket kernestof eleverne har arbejdet med.


Faglige mål
̶  anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶  undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
̶  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶  undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶  påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶  formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof (alle har ikke arbejdet med alt)
Sociologi
̶  social differentiering og kulturelle mønstre
̶  sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation
̶  politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Politik
̶  politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶  magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
̶  økonomisk vækst, teknologisk udvikling, bæredygtig udvikling og velfærd
̶  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter, herunder miljø- og energipolitiske virkemidler
̶  globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og erhvervsstruktur.

Metode
̶  komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Grønland og Trump

36,4 sider

Aktuelt forløb, affødt af Trumps interesse i Grønland.
Bygget op om to cases: Spiralkampagnen og Oprindelige folks rettigheder
Inddrager en del teori og begreber, som de har haft i andre forløb, både i 1g og i 2g, men også ny teori og en del supplerende materiale.

Faglige mål
̶  anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶  undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
̶  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶  undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶  påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶  formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
̶  social differentiering og kulturelle mønstre
̶  sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation
̶  politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Politik
̶  politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶  magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Metode
̶  komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode.


Vigtige begreber og fokuspunkter:

Identitetsdannelse
Traditionel vs. moderne identitetsdannelse
Sprog og identitet
Sex og magt
Menneskerettigheder
Spiralkampagnen
FN og oprindelige folk
Rigsfællesskabet
Da Grønland blev lokket til at blive del af Danmark
Danmark som kolonimagt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Den antropocæne tidsalder

64,1 sider

Forløb der sætter samfundsfagligt fokus på bæredygtighed, klima og miljø.
Kobler til Studieturen, som går til henholdsvis Amsterdam og Oslo, som en del af SO-forløb SO4 om bæredygtighed.

Faglige mål
̶  anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶  undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
̶  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶  undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶  påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶  formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
̶  social differentiering og kulturelle mønstre
̶  sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation
̶  politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik
̶  politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶  magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
̶  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Økonomi
̶  økonomisk vækst, teknologisk udvikling, bæredygtig udvikling og velfærd
̶  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter, herunder miljø- og energipolitiske virkemidler
̶  globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og erhvervsstruktur.

Metode
̶  kvalitativ og kvantitativ metode.

Begreber og fokuspunkter:
- menneskeskabte klimaforandringer
- den industrielle revolution
- produktion og forbrug
- den antropocæne tidsalder
- grader af bæredygtighed: svag og stærk
- bæredygtighedens dimensioner
- individers klimaadfærd
- Giddens paradoks
- rationelle forklaringer
- habituelle forklaringer
- værdimæssige forklaringer
- strukturelle forklaringer
- interpersonlige forklaringer
- forbrugskultur
- Maslows behovspyramide
- transaktionsøkonomi, oplevelsesøkonomi, transformativ økonomi
- identitetsformer: den kollektive, den sociale, den personlige og jeg-identiteten
- bæredygtig livsstil
- intrinsisk og ekstrinsisk
- Bæredygtig trivsel: Bæredygtighed og lykke
- genbrug
- bæredygtigt forbrug
- klimaforandringer og samfundsforandringer
- Becks risikosamfund
- Bruno Latour: det nære og jordiske
- vækstøkonomi
- neoliberalisme
- balancceøkonomi
- klimaforandringer og ulighed
- elefantkurven
- geosocial klassekamp
- balanceøkonomi
- neoliberal
- økonomi og klima
- økonomiske instrumenter
- finanspolitik (kontraktiv/ekspansiv)
- strukturpolitik
- doughnut-økonomi
- grøn vækst
-  lokal bæredygtighed
- bæredygtighed i byen
- bæredygtige byer
- befæstelsesgrad
- blå omstilling
- byspredning
- grøn omstilling
- hedonistisk bæredygtighed
- klimatilpasning
- konsumption
- offentlige-private partnerskaber
- produktion
- reparation
- resiliens
- resiliente byer
- urban opvarmning
- urbanisering
- urbaniseringshastighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Kontroversielle emner og debat

42,5 sider

Elevernes selvvalgte tema.

Tre kontroversielle emner: Ulvedebat, Rewilding/Hestekrigen og Incels. Koblet til teori og med debatøvelser, fx rollespil.

Desuden felttur i Fællesparken i København 1. maj, hvor eleverne observerede socialister.
Her forberedte de en feltundersøgelse og gennemførte denne.

Faglige mål
̶  anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶  undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
̶  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶  undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶  formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
̶  social differentiering og kulturelle mønstre
̶  sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation
̶  politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Politik
̶  politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶  magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
̶  økonomisk vækst, teknologisk udvikling, bæredygtig udvikling og velfærd
̶  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter, herunder miljø- og energipolitiske virkemidler

Metode
̶ komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode.

Fokuspunkter og begreber:
Gruppedynamikker
Gruppepolarisering
Affektiv polarisering
Ekkokamre
Gruppetænkning
Politisk vold
Misinformation
Radikalisering
Ekstremisme
Radikaliseringens tre myter
Samfundsmæssige forklaringer på radikalisering
Kultur
Kulturelle værdier
Kulturkonflikt
Kulturel eksklusion
Multikulturelle samfund
Flerkulturelle samfund
Æreskultur
Socialisering
Tilværelsestilknytning
Det sociale miljø
Relativ deprivation
Minoritet vs majoritet
Globalisering
Globaliseringens dimensioner (økonomisk, politisk, kulturel)
Det senmoderne samfund
Polariseringsprocesser
Gensidig radikalisering
Woke/normkritisk vs. kønskonservativ/anti-woke
Identitetspolitik
Incel
Venstreorienteret va. højreorienteret identitetspolitik
Livspolitik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ulvedebat 24-03-2025
Analyse-øvelse: Hestekrigen 27-03-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde