Holdet 2024 BDDU TK - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Peter Maegaard
Hold 2024 BDDU TK (BDDU TK)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bullet Hell - GameMaker Studio - Aseprite
Titel 2 Resource Game - Unreal Engine - Blender
Titel 3 Valgfrit spil - Projektstyring
Titel 4 Digital museumsoplevelse
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bullet Hell - GameMaker Studio - Aseprite

Forløb med udgangspunkt i bullet hell og topdown shooter genrerne.

Som opstart har eleverne analyseret spillet Vampire Survivors og afleveret en individuel analyse.

Eleverne har derefter fulgt en vejledning individuelt og dannet grupper, når de følte sig klar til at lave deres eget spil. De har taget udgangspunkt i spillet fra vejledningen og selv lavet ekstra så deres produkt levede op til kravene i opgaveformuleringen.

Eleverne har arbejder i programmet GameMaker Studio 2.0 som er en 2D game engine. De har brugt pogrammets eget kodesprog. Til grafik har eleverne arbejdet i Aseprite, som er et 2D pixel-baseret tegneprogram, hvor man også kan lave animationer.

Eleverne har arbejdet med:
• Genreanalyse
• Planlægning af produktion ud fra udleverede krav til produktet.
• Idégenerering og planlægning af grafik og lydproduktion.
• Spillertyper (Bartle og Marczewski)
• Brugertest (Hallway test, Jakob Nielsen)
• GameMaker Studio 2.0 (2D game engine)
• Aseprite (2D pixel grafik og animation)

Følgende kernestof har været i spil i forløbet:
• Projektstyring (ud fra lærer-udleverede krav til projektet)
• It-værktøjer (2D miljøer, teori omkring standardtyper af variabler)
• Interaktionsdesign (brugervenlighed, grafik, lyd, GUI)
• Prototyper (iterativt flow)
• Produkt testning (brugertests)
• Automatisering (forskellige former for simpel AI i spillets modstandere)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vampire Survivors 02-09-2024
Bullet Hell 06-09-2024
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Resource Game - Unreal Engine - Blender

Forløb med udgangspunkt fokus på 3D grafik og Unreal Engine.

Forløbet startede med en analyse af mobilspillet Ludus og forretningsmodellen bag og en snak om etikken bag freemium modellen samt spilafhængighed.
Derefter modellerede eleverne individuelt en tie fighter i Blender efter en kort instruktionsvideo som optak til det kommende projekt.
I projektet arbejdede eleverne i Unreal Engine med Blueprint logikken (en form for avanceret drag and drop ”kode”). De fulgte en tutorial fra Udemy, som omhandlede et ressource-spil og videreudviklede derefter på spillet med deres egen grafik og mekanikker.

Eleverne har arbejdet med:
• Genreanalyse med fokus på forretningsmodeller
• Opstilling af et GDD (Game Design Document)
• Projektafgrænsning (at sætte realistiske mål)
• Projektstyring (Scrum i Trello eller Codecks)
• Idégenerering og planlægning af grafik og lydproduktion.
• Spillertyper (Bartle og Marczewski)
• Unreal Engine med Blueprints (3D game engine)
• Blender (3D modeller)

Følgende kernestof har været i spil i forløbet:
• Projektstyring (Trello og Codecks, projektafgrænsning)
• It-værktøjer (3D-miljøer i Blender og Unreal)
• Interaktionsdesign (brugervenlighed, grafik, lyd, GUI)
• Produkt testning (brugertests)

Følgende stof fra valgtemaer (Spiludvikling og Multimedie) har været tænkt ind i forløbet:
• Opstilling af krav, design og produktion af spil (Spiludvikling)
• Video og planche som præsentation af produktet (Multimedie)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tie Fighter 20-09-2024
3D Game Engine - projektplan 24-09-2024
3D Game Engine (Unreal eller Godot) 11-10-2024
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Valgfrit spil - Projektstyring

Forløb med fokus på projektstyring.

Forløb med udgangspunkt i frit valg af værktøjer og spilgenre. I starten af forløbet fik eleverne et grundigt oplæg og projektstyring og udarbejdede en projektbeskrivelse med rollefordeling, idégenerering, tidsplan, vurdering af kommende udfordringer, argumenter for valg af software o.a.
Derefter producerede eleverne deres spil opdelt i prototyper og afleverede spillet sammen med en længere dokumentation, hvor der var fokus på projektstyringen og refleksionen over processen.

Eleverne har arbejdet med:
• Projektbeskrivelse
• Projektstyring
• Gruppearbejde
• Genreanalyse
• GDD (Game Design Document)
• Selvvalgt game engine (GameMaker, Unreal, Godot og Roblox)
• Selvvalgt grafisk værktøj (Blender, Aseprite eller andet)

Følgende kernestof har været i spil i forløbet:
• Projektstyring (projektbeskrivelse, projektafgrænsning, rollefordeling, tidsplan)
• It-værktøjer (selvvalgte)
• Interaktionsdesign (brugervenlighed, design til målgruppe, grafik i spillet)
• Prototyper (opstilling af krav og refleksion over prototyper)
• Produkt testning (performance test og brugertest)

Følgende stof fra valgtemaer (Spiludvikling og Multimedie) har været tænkt ind i forløbet:
• Opstilling af krav, design og produktion af spil (Spiludvikling)
• Grafik og lydside i spillet (Multimedie)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Frit valg - projektbeskrivelse 25-10-2024
Frit valg 03-12-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Digital museumsoplevelse

Forløb med udgangspunkt i case.

Forløbet startede med et besøg på Garderhøjfortet i Gentofte. Hér fik eleverne en rundvisning og en snak med lederen af museet omkring deres brug af it i deres formidling.

Herefter fik eleverne til opgave at idégenere og producere en prototype til en digital form for formidling til museet. Nogle elever producere spil, der skulle virke som en appetitvækker hos skoleklasser inden klasserne besøgte museet, og nogle elever producere digitale produkter, som kunne spilles på selve museet.

Til sidst præsenterede eleverne deres prototyper for en af museets medarbejdere.

I forløbet havde vi fokus på behandling af en virkelig målgruppe fremfor de spillertyper vi ellers har arbejdet med, samt etisk ansvar og overvejelser når man arbejdet med historisk formidling.

Eleverne har arbejdet med:
• Målgruppeanalyse
• Opstilling af krav til en virkelig målgruppe
• Opdeling af dokumentation i pre-produktion og digitalisering
• Pitch af prototype
• Selvvalgt game engine
• Selvvalgt grafisk værktøj

Følgende kernestof har været i spil i forløbet:
• Projektstyring (projektafgrænsning, rollefordeling, tidsplan)
• Datasikkerhed (behandling af data med udgangspunkt i mindreårige samt brugeres rettigheder)
• It-værktøjer (selvvalgte)
• Interaktionsdesign (designprincipper med mindreårige i fokus samt et allerede eksisterende grafisk udtryk fra museet)
• Prototyper
• Produkt testning (performance test og brugertest)
• Automatiseering (styring af visuelt udtryk og komunikation så der er samspil med museets allerede eksisterende udtryk)

Følgende stof fra valgtemaer (Spiludvikling og Multimedie) har været tænkt ind i forløbet:
• Opstilling af krav, design og produktion af spil (Spiludvikling)
• Grafik og lydside i spillet med udgangspunkt i museets identitet (Multimedie)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digital museumsoplevelse 04-02-2025
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse 07-03-2025
Eksamensprojekt 22-04-2025
Omfang Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 90 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer