Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Lars Stig Frederiksen, Marie Sander Marke
|
Hold
|
2024 BPLS TK (BPLS TK)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til PLS
Introduktion
Gamle elevprojekter
Opstart på øvelser i enhedsoperationer
Der er i forløbet fokus på følgende
Projektstyring:
̶ projektstyringsværktøjer
̶ samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
̶ mødeafvikling, herunder virtuelle møder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enhedsoperationer
|
22-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Projekt 1: Funktionelle fødevare
Projekt 1: Funktionelle fødevare
Der er i forløbet fokus på:
Projektstyring:
̶ projektstyringsværktøjer
̶ samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
̶ mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
̶ fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
̶ relevant apparatteknik
̶ valideringsmetoder
Sundhed og miljø:
̶ analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom
3) Fødevarer:
̶ ernæring, herunder stof og energiproduktion samt udskillelse
̶ mikrobiologi
̶ produktionsforhold, herunder produktionsfaser, hygiejne, spildprodukter og miljø
̶ relevant lovgivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse Funktionelle fødevarer
|
27-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
48,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Projekt 2 Biologisk produktion
Der arbejdes med temaet Mikroorganismer og enzymer i arbejde
2) Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
̶ fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
̶ relevant apparatteknik
̶ valideringsmetoder
3) Sundhed og miljø:
̶ analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom
̶ relevant fysiologi, genetik, sygdoms- og miljølære
4) Bioteknologi:
̶ biotekniske metoder, anvendt i fødevarer, landbrug, sundhed eller medicinalindustri
̶ styring og regulering af udvalgt metode.
9) Anvendt bioteknologi:
̶ bioteknologisk produktion
̶ cellebiologi
̶ cellebiologiske redskaber og deres funktion
̶ genteknologi herunder relevant lovgivning
10) Mikrobiologi:
̶ mikroorganismers systematik og biologi
̶ antibiotika
̶ mikrobiologiske arbejdsmetoder
̶ mikroorganismer i fødevarer, industriel produktion og sygdomsbehandling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
projektbeskrivelse Biologisk produktion
|
11-10-2024
|
Funktionelle fødevare
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Projekt 3: Kemisk Produktion
Projekt 3: Kemisk Produktion
1) Projektstyring:
̶ projektstyringsværktøjer
̶ samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
̶ mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
̶ fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
̶ relevant apparatteknik
̶ valideringsmetoder
3) Sundhed og miljø:
̶ analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom
4) Kemisk produktion:
̶ enhedsoperation
̶ procesdiagram
̶ udvalgt analyseteknik
̶ sikkerhed og miljø
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse kemisk produktion
|
29-11-2024
|
Biologisk produktion
|
01-12-2024
|
Kemisk produktion
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
52,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse til eksamensprojekt
|
04-03-2025
|
Eksamensprojekt
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
90,00 moduler
Dækker over:
90 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523111994",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523111994",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523111994"
}