Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Bo Larsen, Lene Holck
|
Hold
|
2024 BMEK TK (BMEK TK)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er en Teknikrapport
Opgave i rapportskrivning
Formål.
At lære hvad et teknikprojekt omfatter, samt at blive klar over hvad der skal dokumenteres.
Opgave i rapportskrivning
Formål.
At lære hvad et teknikprojekt omfatter, samt at blive klar over hvad der skal dokumenteres.
Læs den udleverede rapport igennem.
Vurder følgende:
1. Er rapporten forståelig?
2. Hvilken problemstilling skal løses?
• Er problemstillingen ordentlig beskrevet?
• Lovkrav, marked behov specielle forhold osv. er det med?
3. Har du forstået hvilket produkt vedkommende har udarbejdet og hvad formålet med produktet er?
• Hvilke krav stilles til produktet? Er alle relevante krav med?
• Hvad adskiller de enkelte løsningsforslag? Er der flere oplagte forslag?
• Hvilket forslag er valgt og hvorfor?
• Forstår du hvordan produktet virker? Hvilken bevægelse udføres?
4. Hvad kan du forstå af dimensioneringen?
• Styringen - hvordan virker den?
• Hvordan er produktet fremstillet?
5. Sammenlign med rapportvejledningen -
• Har vedkommende skrevet om det han skal?
• Er alle bilag med?
6. Vurder rapporten ud fra læreplanens bedømmelseskriterier
• Generelt
-evne til at kombinere teori og praktisk arbejde i et projekt
-inddragelse af relevant viden fra andre fag i uddannelsen
-perspektivering til relevante emner inden for teknikfaget.
• Rapportens form og indhold
-bearbejdning af projektets problemstillinger
-planlægning og vurdering af projektforløbet
-dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation
-specificerede krav til produktet
-en fagligt begrundet argumentation for de foretagne valg.
Fremlæggelser i løbet af uge 33
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sorteringsprojekt
I dette projekt skal I arbejde med at fremstille et transportbånd. På båndet er der 2 sensorer af eget valg, der skal kunne "se" forskel på to forskellige længder klodser. Disse klodser skal sorteres for enden af transportbåndet.
Se nærmere beskrivelse i opgaveoplægget.
Da der ikke er Mekanikværkstedstimer i dette projekt, så skal dette forløb hovedsaligt laves i
elektronik, og ved brug af de materialer der kan bearbejdes i Mekatronik lokalet.
I projektet kommer I til at arbejde med:
Industriel el teknik:
Sensor, aktuator og transducer valg.
Udarbejde elektroniske kredsløb.
Automatiseret produktion:
Diskrete logiske kredse.
Konstruktion maskin:
Styrkelære
Konstruktionselementer
Materialeteknologi:
foreslå egnede materialer/komponenter til en given anvendelse, herunder tage
miljømæssige hensyn
Del af projektrapport og elektronikprodukt (mekanikdelen fremstilles i mekatroniklokalet hvis
muligt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
52,00 moduler
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærdsteknologi
Projekt Velfærdsteknologi
Oplæg: Velfærdsteknologi er brugerorienterede teknologier, der forsyner eller assisterer brugerne med én eller flere velfærdsydelser og produkter. Velfærdsteknologi er teknologisk understøtning og forstærkning af fx tryghed, sikkerhed, daglige gøremål og mobilitet i den daglige færden i og uden for boligen. Velfærdsteknologien er især rettet mod ældre mennesker, personer med kroniske sygdomme samt borgere med handicap i forskellige former og grader. (“Velfærdsteknologi” 2018)
Opgaven:I skal analysere og vælge en problemstilling, hvor velfærdsteknologi er løsningen. Som inspiration kan der tages udgangspunkt i Jonstrupvang, som er et bo- og aktivitetstilbud til voksne med cerebral parese eller lignende handicaps. Der skal udvikles og fremstilles et produkt, der hjælper beboerne med at være mindre afhængige af plejepersonalet eller til at kunne være med til sjove og udfordrende aktiviteter, der kan være med til at give hverdagen indhold. For projektet gælder det, at I skal finde en problemstilling, og ud fra analyser og idegenerering, udvikle og fremstille et produkt som bidrager til at løse jeres valgte problem. Som et krav til projektet, skal det både indeholde mekanik og elektronik og I skal anvende følere, sensorer, aktuatorer og opbygge kredsløb, der kan detektere hændelser og agere på dem.
Deadlines: Rapport og produkt afleveres XX_DAG_XX i uge XX, 2022
Ny bog: Sensorer fra systime kan med fordel bruges som inspiration. https://sensorer.systime.dk/
Gruppestørrelse: Anbefalet 4 personer i hver gruppe
Link til Jonstrupvang: https://densocialevirksomhed.dk/jonstrupvang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Håndteringsenhed
Håndteringsenhed - løfte og sænke
I en virksomhed ønskes løst en håndteringsopgave, således at et emne på 50 kg automatisk kan løftes fra et transportbånd til en bearbejdningsplads og senere sænkes igen - altså en mini vareelevator.
Opgaven går ud på
1. En elevatormodel med tilhørende styring opbygges i 3D, laser, LEGO eller lign. Modellen, skal bruges til at afprøve styringen.
2. Der udarbejdes en rapport over projektet. Idéer mv. skal hovedsageligt omhandle den ”virkelige” håndteringsenhed og ikke legomodellen.
Formål
I løbet af projektet håber vi at I får kendskab til:
1. produktudvikling
2. automatiseret produktion
3. styrings- og reguleringsteknik
4. værkstedsarbejde, konstruktion og materialer
5. industriel elteknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
90,00 moduler
Dækker over:
90 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523115040",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523115040",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523115040"
}