Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Birgit Jensen Hamming
|
Hold
|
2024 Ba sa (B1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati og medborgerskab
Ca. 35 sider
12 timer
plus 10 timer til SamfundsCup 2025
Forløbet samler op på SO1 'Demokrati og medborgerskab' som i 2024-2025 har haft fokus på verdensmålene, hvori også dansk og KomIT indgår i et tværfagligt problemorienteret projektarbejde.
Forløbet bygger desuden ovenpå grundforløbet, hvor eleverne havde forløbet 'sundhed og ulighed'.
Faglige mål:
Eleven skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområder der arbejdes med i forløbet:
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode
Særlige fokuspunkter:
Demokratiformer
Demokratiopfattelser
Verdensmål
Ideologier
Liberalisme
Konservatisme
Socialisme
Styreformer
Magt
Grundloven
Magtens tredeling
Partier
Inddeling af partierne (fordelings- og værdipolitik, EU-politik og magtpolitik).
Vælgeradfærd
Partiers adfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
SamfundsCup 2025
Emne: Arbejde
Uge 9 finale
Uge 6 regionalfinale
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samfundsøkonomi og kriser
Forløb, der favner økonomi og økonomiske kriser
ca. 65 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.
Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
Begreber og fokus:
- Samfundsøkonomiske mål
- Økonomisk politik: Struktur-, finans-, erhvervs-, arbejdsmarkeds-, penge-, valuta-, miljøpolitik.
- kriser og konjunkturer
- vækst
- efterspørgsel
- det økonomiske kredsløb
- produktion
- markeds- og planøkonomi
- blandingsøkonomi
- økonomiske skoler (klassiske økonomer og Keynes)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Det danske arbejdsmarked
Bygger videre på samfundscup 2025, hvor eleverne har haft følgende workshops:
- køn og ligestilling på arbejdsmarkedet
- den fjerde industrielle revolution: Robotterne kommer
Forløb der favner arbejdsmarked, teknologisk udvikling og ligestilling mellem kønnene.
Desuden to timer med Europaparlamentsvalg.
Ca. 33 sider
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.
Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
Metode
̶ kvantitativ metode.
Begreber og fokus:
- Samfundstyper og teknologisk udvikling
- Arbejdsmarkedet
- Den danske model
- Arbejdsmarkedets organisationer og parter
- Arbejdskonflikt
- Gule og røde fagforeninger
- Hovedaftale og overenskomster
- Det kønsopdelte arbejdsmarked
- Vertikal og horisontal kønsopdeling
- Indkomstforskelle og køn
- Læsning af tabeller, diagrammer og figurer
- Arbejdsløshed
- Arbejdsløshedsformer
- Arbejdsstyrken
- Den fjerde industrielle revolution
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Sex og køn
Forløb, hvor samfundsfag bidrager til seksualundervisning i gymnasiet.
ca. 20 sider
Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Særlige fokuspunkter:
Seksualundervisning i gymnasiet
Biologisk køn
Socialt køn
Kønsroller
Kønsidentitet
Kønsudtryk
Seksualitet
Binært og non-binært system
Socialisering og socialiseringsproces
Verbal og non-verbal kommunikation
Positive og negative sanktioner
Imitation
Normer
Socialkonstruktivisme vs. biologisme
Mangel på forskning og dialog på tværs af faggrænser
Ligestilling
forskelsbehandling, Hatespeech, chikane, hadforbrydelser
FN's verdensmål
Majoritet / minoritet
Seksuel tolerance
Fordomme
Identitetspolitik
Woke eller normkritisk
Kønskonservative eller anti-woke
Polariseret debat
Magtens dimensioner: direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende og institutionel
Isbjergs-modellen
Det seksuelle script
Overgreb
Mørketal
Samtykke og samtykkeloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66063514401",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66063514401",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66063514401"
}