Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Levin Mørkeberg
|
Hold
|
2024 Bm sa (B1m sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati og medbogerskab
Fortsat fra grundforløbet (10 timer) og afsluttet efter SO1.
Forløbet klæder - sammen med den del af forløbet, som lå i grundforløbet - eleverne på til SO1 'Demokrati og medborgerskab' som i 2024 har haft fokus på verdensmålene og den nye skole.
I alt (både forløbet i grundforløbet og i studieretningsklassen): ca. 55 normalsider, inklusive filmklip ca. 10 min.
De faglige mål, der dækkes af forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om politik og sociologi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder folketingsvalget 22’
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområder der arbejdes med i forløbet:
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode
Central begreber:
Politiske partier
Demokratiformer
Demokratiopfattelser
Verdensmål
Ideologier
Liberalisme
Konservatisme
Socialisme
Styreformer
Magt
Medier
Sociale medier
Udvalgte danske politiske partier
Vælgeradfærd
Partiadfærd
Politiske deltagelsesformer
Særlige fokuspunkter
Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
Sociale
- Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Lærerstyret undervisning
- Projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og kriser
I forløbet arbejdes der med de økonomiske grundbegreber, samfundsøkonomiske mål for en god økonomi og konjunkturer.
Forløbet dækker over 51 sider og diverse videoer.
Eleverne arbejder overordnet med hovedårsager og økonomiske konsekvenser af hhv. finanskrisen i 2008 og Coronakrisen 2020.
I slutningen af forløbet arbejder eleverne med velfærdsmodeller, velfærdsstatens udfordringer og mulige løsninger.
Eleverne arbejder med de demografiske udfordringer Danmark står overfor i fremtiden med fokus på ældrebyrden.
Kernestof
Økonomi
- de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.
- Ulighed og ældrebyrden
Samfund og teknologi
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
- Velfærdsstatens udfordringer samt fokus på konkurrencestaten
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Centrale begreber:
Maslows behovespyramide
Mangelbehov
Vækstbehov
Markedsmekanismen
Udbud
Efterspørgsel
De økonomiske sektorer
Progressiv skattesystem
Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
Pengepolitik
Omfordeling
BNP
Samfundsøkonomisk mål
Økonomisk vækst
Inflation
Arbejdsløshed + forskellige former for arbejdsløshed
Import
Eksport
Konkurrenceevne
Bæredygtig udvikling
Målkonflikter
Økonomiske konjunkturer - lav, høj, opgang og nedgang
Finanskrisen
Coronakrisen
Horisontal- og vertikal kønsopdeling af arbejdsmarkedet
Den danske velfærdsmodel
Den centraleuropæiske velfærdsmodel
Den liberale velfærdsmodel
Ældrebyrden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SamfundsCup 2025
Emne: Arbejde
Uge 9 finale
Uge 6 regionalfinale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sociologi og unges trivsel
I forløbet arbejdes der med de sociologiske grundbegreber.
Forløbet dækker over ca. 10 sider
Eleverne arbejder overordnet med brug af sociologiske begreber på virkelighedsnære eksempler; Børneopdragelse, sociale medier, og andre socialiseringsprocesser.
Kernestof
Samfund og teknologi
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
- Velfærdsstatens udfordringer samt fokus på konkurrencestaten
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Centrale begreber:
Socialisering
Normer og værdier
Arenaer
Roller
Primær og sekundær socialisering
Sommerfuglemodellen for dobbeltsocialisering
Ervin Goffmann
Den forhandlede identitet
Frontstage
Backstage
Hartmut Rosa
Højhastighedssamfundet
Teknologisk acceleration
Acceleration af sociale forandringsprocesser
Acceleration af livsverden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det danske arbejdsmarked
Birgit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66063520244",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66063520244",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66063520244"
}