Holdet 2024 Bb2 sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Birgit Jensen Hamming
Hold 2024 Bb2 sa (B1b2 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati og medborgerskab
Titel 2 SamfundsCup 2025
Titel 3 Samfundsøkonomi og kriser
Titel 4 Det danske arbejdsmarked
Titel 5 Sex og køn
Titel 6 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati og medborgerskab

Ca. 35 sider

12 timer
plus 10 timer til SamfundsCup 2025

Forløbet samler op på SO1 'Demokrati og medborgerskab' som i 2024-2025 har haft fokus på verdensmålene, hvori også dansk og KomIT indgår i et tværfagligt problemorienteret projektarbejde.
Forløbet bygger desuden ovenpå grundforløbet, hvor eleverne havde forløbet 'sundhed og ulighed'.

Faglige mål:
Eleven skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestofområder der arbejdes med i forløbet:

Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode

Særlige fokuspunkter:
Demokratiformer
Demokratiopfattelser
Verdensmål
Ideologier
Liberalisme
Konservatisme
Socialisme
Styreformer
Magt
Grundloven
Magtens tredeling
Partier
Inddeling af partierne (fordelings- og værdipolitik, EU-politik og magtpolitik).
Vælgeradfærd
Partiers adfærd
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 SamfundsCup 2025

Emne: Arbejde

Uge 9 finale
Uge 6 regionalfinale
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Samfundsøkonomi og kriser

Forløb, der favner økonomi og økonomiske kriser
ca. 65 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.

Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.

Begreber og fokus:
- Samfundsøkonomiske mål
- Økonomisk politik: Struktur-, finans-, erhvervs-, arbejdsmarkeds-, penge-, valuta-, miljøpolitik.
- kriser og konjunkturer
- vækst
- efterspørgsel
- det økonomiske kredsløb
- produktion
- markeds- og planøkonomi
- blandingsøkonomi
- økonomiske skoler (klassiske økonomer og Keynes)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Det danske arbejdsmarked

Bygger videre på samfundscup 2025, hvor eleverne har haft følgende workshops:
- køn og ligestilling på arbejdsmarkedet
- den fjerde industrielle revolution: Robotterne kommer

Forløb der favner arbejdsmarked, teknologisk udvikling og ligestilling mellem kønnene.

Desuden to timer med Europaparlamentsvalg.

Ca. 33 sider

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.

Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.

Metode
̶ kvantitativ metode.

Begreber og fokus:
- Samfundstyper og teknologisk udvikling
- Arbejdsmarkedet
- Den danske model
- Arbejdsmarkedets organisationer og parter
- Arbejdskonflikt
- Gule og røde fagforeninger
- Hovedaftale og overenskomster
- Det kønsopdelte arbejdsmarked
- Vertikal og horisontal kønsopdeling
- Indkomstforskelle og køn
- Læsning af tabeller, diagrammer og figurer
- Arbejdsløshed
- Arbejdsløshedsformer
- Arbejdsstyrken
- Den fjerde industrielle revolution
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Sex og køn

Forløb, hvor samfundsfag bidrager til seksualundervisning i gymnasiet.

ca. 20 sider

Faglige mål  
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre

Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Særlige fokuspunkter:
Seksualundervisning i gymnasiet
Biologisk køn
Socialt køn
Kønsroller
Kønsidentitet
Kønsudtryk
Seksualitet
Binært og non-binært system
Socialisering og socialiseringsproces
Verbal og non-verbal kommunikation
Positive og negative sanktioner
Imitation
Normer
Socialkonstruktivisme vs. biologisme
Mangel på forskning og dialog på tværs af faggrænser
Ligestilling
forskelsbehandling, Hatespeech, chikane, hadforbrydelser
FN's verdensmål
Majoritet / minoritet
Seksuel tolerance
Fordomme
Identitetspolitik
Woke eller normkritisk
Kønskonservative eller anti-woke
Polariseret debat
Magtens dimensioner: direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende og institutionel
Isbjergs-modellen
Det seksuelle script
Overgreb
Mørketal
Samtykke og samtykkeloven

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer