Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - NAB NEG
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anna Kristiansen, Laura Sofie Holmegaard, Tina Lindstorff Nielsen
|
Hold
|
ab_STUsB_DAa (ab_STUsB_DAa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flugt
Dette forløb handler om temaet flugt, og det centrerer sig primært om dokumentarfilmen Flugt fra 2021.
Vi skal bl.a. arbejde med filmiske virkemidler, dokumentargenren og analyse og fortolkning.
I forløbet arbejder vi med at opfylde følgende faglige mål:
• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge
Vi dækker følgende kernestof i forløbet:
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
• værklæsning
• medieanalytiske begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Filmiske virkemidler PP
|
14-08-2024
|
Scene fra flugt
|
22-08-2024
|
Skriftlig opgave Flugt
|
30-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sprog og Identitet
I dette forløb skal vi se på, hvordan sprog og identitet hænger sammen. Vi arbejder med forskellige dialekter, sociolekter og bandeord. Desuden skal vi lære at analysere argumentation, og I vil også blive bedre til selv at argumentere for en sag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentation
|
05-09-2024
|
Essay
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Snyd og bedrag
I dette forløb skal vi arbejde med snyd og bedrag. Vi lægger ud med Fake News, og så bevæger vi os videre til Dokumentarserien Den sorte svane og til sidst skal det handle om upålidelige fortællere.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Løgnefabrikken
|
26-09-2024
|
Konspiration med mere
|
27-09-2024
|
Den sorte svane
|
04-10-2024
|
Karakteristik og resumé
|
07-10-2024
|
Fortæller + Pia Juul
|
30-10-2024
|
Torben og Maria
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danskhed
Hvad er særligt dansk, og er vi danskere i det hele taget noget særligt? I dette forløb dykker vi ned i danskheden og undersøger, hvad begrebet egentlig kan dække over. Vi skal læse en del tekster fra romantikken - en tid, hvor der efter mange nederlag på slagmarken var et stort fokus på at dyrke og idealisere danskheden. Vi skal dog også se på danskhedens status i dag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Podcast og refleksionstekst
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Udsat og undertrykt
I dette forløb skal vi arbejde med nyere dansk litteratur, som tematiserer det at være udsat og/eller undertrykt, fx fordi man er en minoritet. Herunder skal vi læse romanen "Mente I det" af Thomas Korsgaard, som handler om at føle sig udsat som homoseksuel.
Vi skal også arbejde med tekster fra Det moderne gennembrud, som er en tid, hvor der var et stort fokus på socialt udsatte. I den forbindelse skal vi læse endnu et værk, nemlig Henrik Ibsens verdensberømte teaterstykke "Et Dukkehjem". Vi skal også besøge Statens Museum for Kunst, hvor vi får en omvisning i udvalgte malerier fra det moderne gennembrud.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mente I det
|
13-12-2024
|
Udsat Eric + tykhed
|
19-12-2024
|
Et Dukkehjem
|
03-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kønsroller, klasseskel og klassikeren "Matador"
Værklæsning af den danske dramaserie "Matador" fra 1978-82.
Med udgangspunkt i udvalgte afsnit inddrages supplerende materiale til at belyse litterære og samfundsmæssige problemstillinger som kvinders rettigheder, kønsroller, ægteskab, svangerskabsforebyggelse og -afbrydelse, klasseskel, traditioner vs. fornyelse, besættelsen og senere befrielsen af Danmark under 2. verdenskrig samt repræsentation (i dette tilfælde LGBTQ+).
I analysen af serie inddrages bl.a. transaktionsanalyse og assertionsmodellen samt teori fra tidligere forløb, heriblandt -lekter, person- og miljøkarakteristik, symboler, billedsprog, forudgreb og argumentation.
Hovedværk:
"Matador" (1980)
Supplerende stof:
Bygbjerg, Søren: "Matador ud af skabet," artikel fra Panbladet (2006)
Dannemand, Henrik og Kristian Lindberg. "Derfor elsker vi Matador," Berlingske 23. september 2006.
Juel, Axel: "Indledning" fra digtsamlingen "Vandringsmanden synger" (1915)
Grieg, Nordahl. "Kringsatt av fiender" (1936).
Larsen, Klaus: "Fosterfordriveren" (2021)
Møller Kristensen, Svend: "Danmarks Frihedssang/En vinter, lang og mørk og hård" (1945)
Nielsen, Mads: "Danmark frit/En lærke letted" (1945)
Zwilgmeyer, Dikken: "Drømme" fra novellesamlingen "Som kvinder er" (1895)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kunsten og den store kunstner
Med udgangspunkt i Karen Blixens roman "Babettes gæstebud" (1958) og Inger Christensens digtsamling "Sommerfugledalen" (1991) har vi undersøgt påstanden "Vita brevis, ars longa", samt hvordan kunsten og den store kunstner er i stand til at transformere og udødeliggøre øjeblikke, følelser og sågar mennesker.
"Babettes gæstebud" er læst med fokus på biografisk læsning, litterær analyse og fremstilling. Person-og miljøkarakteristik, billedsprog, stilistik og allusioner samt konceptet den store kunstner har været vores primære fokus.
"Sommerfugledalen" er læst med foks på analyse af lyrik, især billedsprog, symboler og sanseindtryk, rimmønster og genre (sonnet)
Hovedværker: Babettes gæstebud; Sommerfugledalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6885/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74553863420",
"T": "/lectio/6885/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74553863420",
"H": "/lectio/6885/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74553863420"
}