Holdet co_2q KS/sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - NAB NEG
Fag og niveau K og S faggrup. C
Lærer(e) Nicolaj Rasmussen Christiansen
Hold co_2024 KSsa/q (co_1q KS/sa, co_2q KS/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Meninger og holdninger
Titel 2 Kulturmøder (fællesfagligt)
Titel 3 Velfærd og økonomi
Titel 4 Familie og køn i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Meninger og holdninger

Forløbet var det første forløb i samfundsfag på holdet.
Fokusset i forløbet var holdninger og meningsdannelse, hvor eleverne blev præsenteret for de tre hovedideologier: Liberalisme, konservatisme og socialismen. I præsentationen var der fokus på ideologiernes menneske- og samfundssyn, samt deres syn på statens rolle. I forlængelse af præsentationen af ideologierne blev der i undervisningen undersøgt, hvordan ideologierne praktiseres i den politiske verden. Den sidste del af forløbet havde fokus på forskellen mellem værdi- og fordelingspolitik.
I forløbet blev der undersøgt og bearbejdet tekst- og statistisk materiale

KERNESTOF:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kulturmøder (fællesfagligt)

Forløbet havde et politiske og sociologisk fokus
I forløbet har der været fokus på hvad "kultur" er og hvordan kultur opstår og praktiseres. I forlængelse af fokusset på kultur blev eleverne præsenteret for forskellige integrations- og identitetsformer relateret til minoritets- og majoritetskulturerne i Danmark. I den forbindelse blev socialiseringsprocessen også gennemgået. Kultur og integrationsformerne blev efterfølgende undersøgt med afsæt i de politiske hovedideologier og partierne Enhedslistens og Dansk Folkepartis partiprogram. I den sammenhæng blev Molins model anvendt til at analysere Dansk Folkepartis holdning til indvandrere og integration.
Efterfølgende blev der arbejdet med to cases, som byggede videre på ovenstående:
1. case: Hvilke udfordringer kan der være i forbindelse med kulturmødet: Her var fokusset på kulturforskelle, forskelle i uddannelse og økonomisk udgangspunkt for minoritets- og majoritetsgrupper samt parallelsamfund
2. case: Hvordan skaber man god integration, fx igennem civilsamfundet

I forløbet blev der arbejdet med tekst- og statistisk materiale

KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærd og økonomi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Familie og køn i det senmoderne samfund

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer