Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - NAB UCH
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Kerstin Wieland
|
|
Hold
|
h25hhgf726-ap (h25hhgf726-ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse: kommunikation-sprog-kultur
- AP-forløbet er delt op i AP-kommunikation, AP-sprog og AP-kultur.
Hvert delforløb har en blokdag, hvor eleverne træner det, de har lært.
Desuden får eleverne et 90 minutters oplæg fra "Proling" om retslingvistik på blokdag 2.
Blokdag 3 forbereder også konkret eleverne til AP-eksamen.
AP-forløbet er på 45 timer inkl. eksamen og materialet er på ca. 60-70 sider.
1) AP-kommunikation:
Denne del handler om sprog som kommunikationsmiddel. Hvordan bruger man sprog og hvordan tilpasser man sit sprog, alt efter, hvilken målgrupper man vil nå.
Vi har bl.a. arbejdet med:
det retoriske pentagram
Shannon-Weaver modellen
genrer
verbal og non-verbal kommunikation
skriftsproglig og talesproglig stil
stilleje (formelt / uformelt sprog)
appelformer (etos / patos / logos)
målgrupper
2) AP-sprog:
Denne del handler om sprogets opbygning.
Vi har sammenlignet mange sprog og fundet ud af, at systemet bag et sprog kan beskrives på samme måde i alle sprog.
Vi har bl.a. arbejdet med:
sproghistorie, især den germanske og højtyske lydforskydning
transparente ord (dansk/tysk/engelsk/fransk/spansk)
ordforråd (låneord, fremmedord, transparente ord)
false friends
ordklasser
sætningsanalyse
interlatin, fremmedord, præ- og suffikser
ordbogsbrug
grammatisk terminologi
verbal og nonverbal kommunikation
-lekter (dia-, socio-, krono-, etno- etc.)
bogstavrim
3) AP-kultur:
Denne del handler om, hvad kultur betyder ift. sprog og kommunikation.
Hvordan tilpasser vi vores sprog alt efter, hvilken kultur, målgruppen kommer fra?
Vi har bl.a. arbejdet med:
sproghandlinger
stereotyper og fordomme
nationale kulturforskelle
Hvad har eleverne adgang til under eksamen?
AP-eksamen del 1:
Ingen hjælpemidler.
AP-eksamen del 2:
Følgende fem hjemmesider:
www.sproget.dk
www.ordbogen.com
www.ordnet.dk
www.minlaering.dk
De digitale bøger på systime, som vi har anvendt i AP-undervisningen.
Sprog på spil: https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=1
The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=1
AP-bogen: https://apbogen.systime.dk/?id=1
Ind i sproget: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=1
Alt fysisk materiale såsom bøger, kompendier og kopier.
Egne noter på computeren, samt PDFer og filer.
Dokumenter fra Google Docs; forudsat de er downloadet til egen computer forud for eksamen.
Alle andre hjælpemidler, brug af internet eller kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.
Det er tilladt at tilgå digitale materialer via AP-holdets undervisningsbeskrivelse på Lectio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Ditte Gieses pentagram
|
21-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6897/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74087795740",
"T": "/lectio/6897/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74087795740",
"H": "/lectio/6897/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74087795740"
}