Holdet h25hxgf1-sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - NAB UCH
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Louise Holm Lytken
Hold h25hxgf1-sa (h25hxgf1-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Formålet med forløbet er at introducere samfundsfag som fag på gymnasialt niveau samt at give eleverne basisviden og -værktøj til at arbejde kvalificeret på tværs af fagets discipliner i det videre forløb.

Forløbet tager afsæt i det danske politiske system, dets tilblivelse, ideologiske fundament, forskellige funktioner og opgaver. Elevernes dannelse som aktive deltagere i det danske demokrati, jf. gymnasiernes formålsparagraf, er forløbets altoverskyggende ledestjerne.

Målene for forløbet er:
-  At begrebsliggør samfundsfag som akademisk vidensfelt i elevernes bevidsthed;
-  At påbegynde elevernes træning i akademiske diskursformer, herunder debat;
-  At lægge et fagsprogligt fundament;
-  At introducere fagets metoder, udtryksformer og tilhørende discipliner;
-  At introducere elevernes løbende orientering i nyhedsstrømmen som basis for standpunktskarakteren.

Kernestoffet for forløbet er kapitlerne 1-4 i iBogen 'Samfundsfag C' af Henrik Kureer m.m., som omhandler ideologi, politisk deltagelse, politiske partier samt styreformer og demokrati. Supplerende stof bliver aktuelle nyheder, meningsmålinger, opinionsstof m.m., som sætter kernestoffet i perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer