Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - NAB UCH
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Niels Kristian Mølgaard
|
Hold
|
EUXT24 ke GF2 (EUXT24 ke GF2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til kemi C
Reaktionsskema, reaktanter, produkter, æqvivalente mængder,
Kemiens 3 bevarelsessætninger: grundstoffer, masse og elektroner.
Ptabel. m = M * n, masse, molarmasse og stofmængde.
Intro-forsøg, laboratoriearbejde, sikkerhed v laboratoriearbejde.
BasisKemi C s 83 - 87
BasisKemi C s 89 - 93
Materiale:
Materiale fra lektioner:
Basiskemi C side 7-26 Vi gennemgår på klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 1 Kemisk mængdeberegning
Tema 1: Kemiske beregninger. Kapitel 4 og 5 i lærebogen.
Målet er at orientere om begreberne stofmængde, molarmasse og koncentration (stofmængde koncentration og masseprocent) og give kendskab til et udvalg af grundstoffer og deres kemiske forbindelser eksempelvis: oxygen, nitrogen, fosfor, halogenerne, calcium, svovl, jern, bly, zink, aluminium og kobber samt uorganiske carbon forbindelser.
Øvelser:
1. Opvarmning af Natron. Reaktionsskema for natron.
2. Molarmasse for lightergas
Journalen er en del af eksamensdokumentation 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lightergas
Journalen er en del af Eksamensdokumentation 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt 2 - Salte
Basis kemi C s 31 - 39: Ioner og ionforbindelser
Basis kemi C s 41 - 45: Saltes opløselighed - tabel s 43
Basis kemi C s 46 - 48: Fældningsreaktioner
Basis kemi C s 104 - 107: Stofmængdekoncentration c
s 105: BIBELFORMEL 2: n = V * c
Basis kemi C s 112 - 114: Titreringsanalyse
Forsøg: Muffins bagning med forskellige uorganiske hævemidler + sensorisk bedømmelse
Forsøg: Bestemmelse af saltindholdet i brød
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Muffins
|
27-03-2025
|
Eksamensdokumentation 1 genaflevering
|
27-03-2025
|
Eksamensdokumentation 1
|
27-03-2025
|
Eksamensdokumentation 2
|
23-04-2025
|
Eksamensdokumentation 2 (2)
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hytteost
Kulhydrat, fedt og protein
pH´s betydning ved dannelse af et surmælksprodukt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensdokumentation 2
|
23-04-2025
|
Eksamensdokumentation 2 (2)
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Stærke syrer og stærke baser
STÆRKE SYRER OG STÆRKE BASER
Hydron, oxoniumion, hydroxidion, syrebasereaktion, sammenhængen mellem koncentrationen af hydroxid- og oxoniumioner, pH-beregning i opløsning af stærk syre/stærk base, kolorimetrisk titrering og indikatorer, potentiometrisk titrering og titrerkurver, vurdering af pH i ækvivalenspunktet ved brug af tabel over syrer/baser.
BasisKemiC: s 154-170
FORSØG: pH-måling i forskellige hverdagsprodukter/væsker
FORSØG: Potentiometrisk titrering af stærk syrer med stærk base. Journal fremlægges på klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensdokumentation 2
|
23-04-2025
|
Eksamensdokumentation 2 (2)
|
23-04-2025
|
Titrering af HCl med NaOH
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundlæggende organisk kemi + Alkoholer
Alkaner, alkoholer
Øvelse: Alkoholgæring og destillation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forbrændingsreaktioner
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6898/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74087794098",
"T": "/lectio/6898/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74087794098",
"H": "/lectio/6898/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74087794098"
}