Z - Regionalmøde 2025
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde 2025
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2021 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Per Larsen
Hold
2021 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
,
4u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1 - Overgange
Titel 2
Forløb 2 Odysseen som litterær inspiration
Titel 3
At læse og se Karen Blixen - værklæsning
Titel 4
Mellemkrigstid - m optakt til før/under 1 VK
Titel 5
Dokumentarfilmen, Testamentet - værk
Titel 6
2. Verdenskrig og efterkrigstid + værk + DHO
Titel 7
Fra Barokkens salmer->Folkelige Gennembruds sange
Titel 8
Novelleforløb og kreativ skriveprocesser
Titel 9
Opsamling Skr DA årsprøve og de tre skr genre
Titel 10
Taler - sprog, retorik, argumentation & diskurser
Titel 11
Fra 1960´ernes ismer og genre - 2020´ernes
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1 - Overgange
Et indledende forløb med fællestemaet "overgange" og inddragelse af mange forskelige genre, litterære perioder fra det norrøne til nyeste tid, kanonforfattere og analyse-, tolkning- og læsestrategier / metoder. Således indgår alle tre perspektiver - litterære, sproglige, mediemæssige - fra folkeviser , eventyr , digte, noveller, romanuddrag og kortfilm m. fællesnævneren, overgange. Temaer og tolkninger af tekst og disse overgange på såvel realplan som billedplan, er centralt herunder inddragelse af intertekstualitet som eksempelvis myter.
Indhold
Kernestof:
- Lystlæsning, Falko - JP 6 nov 2021.png
Læsefordybelse - ej blot til lyst, Leder - Dansklærerforeningen jan 2020.pdf
Dansk A, STX 2017.docx
Klaus Rifbjergs digt, Engang - af Amagerdigte (1965).pdf
Biografi af en snegl af Peter Seeberg, 2000.pdf
Læs intensivt teksten "Engang" af Klaus Rifbjerg og besvar med stikord tilhørende opgave. Læse endvidere intensivt teksten af Peter Seeberg, "Biografi af en snegl"
Dokument20.docx
UVM
Litt.hist - om folkeviser.pdf
Tryllevisen, Germand Gladensvend.pdf
spm til tryllevisen, Germand Gladensvend.docx
Sidste gruppefremlæggelser af teksten, ALLE LÆSER ATTER INTENSIVT "Biografi af en snegl".
Dansk runer til graffiti - om Germnad Gladensvend.pdf
Jung.pdf
om tolkninger af trylleviser fra LV.pdf
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Læs om folkeviser og genlæs teksten "Germand Gladensvend" og besvar med stikord spørgsmål hertil. Til orientering: Dokumenter under øvrigt indhold er til anvendelse i modulet og er altså ikke lektie
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL FOLKEEVENTYRET, KONG LINDORM.docx
Folkeventyret, Kong Lindorm.pdf
Litt.hist - om folkeeventyr.pdf
Vi afslutter folkevisen, Germand Gladensvend (23-) og ser på læsestrategier / metoder til forskellige måder at tolke på. Læs her om psykoanalytisk metode - Freud + Jung - samt sikre dig nu kan besvare spørgsmålene til visen og har læst om folkeviser
- Psykoanalyse - Freud - Litteraturens Veje.pdf
I arbejder i jeres netværksgrupper med opgaven om Kong Lindorm. Læs Kong Lindorm + besvar med stikord spørgsmål hertil. Sæt jer ind i alle dokumenter og få ekstensivt læst så meget som muligt til modulet. 1 opgave når I mødes er at sammenligne jeres
Tepotten - metoder.pdf
Tepotten af HCA.pdf
-Queer-teori - Blik for køn s. 98-102.pdf
Sidste modul med opgaven og her I også udarbejder jeres video af tildelte metode, der fremlægges næste modul. Opgaven afleveres.
Fremlæggelser af metode-videoer
Spm. til Charlotte Weitzes Villy, 1999.pdf
Mytemotiver i dansk litteratur - Syndefaldsmyten.pdf
Charlotte Weitzes, Villy, 1999.pdf
Mytemotiver i dansk litteratur - Indledning.pdf
Sidste videofremlæggelse. Læs intensivt teksten, Villy" med fokus på overgange, intertekstualitet/allirationer og perspektivering til øvrige tekster, vi har læst i forløbet. Læs endvidere om mytemotiver i dansk litteratur, indledning - og perspektive
Mulighed for selvtest - giver ikke coronapas
Bibelen Leth fortalt | Syndefaldet | DR LYD
Opgaver til Naya Marie Aidts, Den blomstrende have (1993).docx
Naja Marie Aidt, Den blomstrende have - fra Vandmærket (1993).pdf
Læs intensivt, "Den blomstrende have" med fokus på overgange, metoder og intertekstualitet . Læs ekstensivt om mytemotiver syndefaldsmyten
Dennis
Litterær artikel, Saaret (1964) af Klaus Rifbjerg.docx
Skr DA - Formalia - pp.pptx
Skr DA - Indledningen - pp.ppt
Mytemotiver i dansk litteratur - Ødipuskomplekset.pdf
Klaus Rifbjeg, Såret (1964).pdf
Tilbud om selvtest i klasselokalet
Genlæs "Den blomstrende have" m fokus på overgange i teksten og tolkninger heraf, jf vores forløb om metoder og inter-tekstualitet. Læs om Ødipuskomplekset og teksten "Såret", der indgår jeres næste afleveringsopgave og som kort forklares i dette mod
Ib Michel, af Den 12. rytter (1993).pdf
Mytemotiver i dansk litteratur - Ikarosmyten.pdf
Læs om hhv Ødipus- og Ikarosmyten i de to vedhæftede dokumenter under lektier. I modulet arbejder vi med korfilmen, Dennis
Læs om Ikarosmyten og teksten, "Den 12 rytter"
DA-metode - psykoanalytisk - FF i dansk, teori og metode (2011).pdf
Litterær artikel om ødipusmyten - eksemplarisk besvarelse 2016.docx
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2 Odysseen som litterær inspiration
Forløbet tager udgangspunkt i klassen d 2 maj skal se "Odysseen" på Det Kgl Teater, Skuespilhuset. Inden da har vi læst om Odysseen, set på genre, rejsemotiv, steder og havets betydning foruden Jungs Helterejse. Herefter har vi set på øvrige litterære klassikere, der er inspireret af fortællingen lige fra: Defoes "Robinson Crusoe", Melvilles "Moby Dick" Joyces "Ulysses", Hemingways "Den gamle mand og havet" og Bang Foss´ "Frank vender hjem". Således indføres eleverne også i realismebegreber og modernisme-.Tekster er her både skrift, lyd og film foruden oplevelsen af at se et litterært værk opført som teaterstykke.
Indhold
Kernestof:
Jung model - helterejse.pdf
Dansk Noter 2/2015
3.
2.
1.
4.
5.
6.
7.
ALLE HAR TIL MODULET I DAG HØRT PODCASTEN OM MOBY DICK og i elvefeedback skrevet om det væsentligste i fra denne - genre. fascination, temaer, tolkninger ...
Realismer, modernismer - Ulysseus
Ulysses (roman) - Wikipedia, den frie encyklopædi
Ulysses af James Joyce
"Ulysses" for begyndere
Odysseen | DET KGL. TEATER
Den gamle mand og havet - Wikipedia, den frie encyklopædi
Titel - Den gamle mand og havet - Hemmingway - filmatisering (1990)
Klassikere Genfortalt I | Klassikere Genfortalt 4:8: Moby Dick | DR LYD
Inden du fortsætter til Google Maps
Den gamle mand og havet
Odysseen - Teaterprogram Det Kgl, maj 2022.pdf
Realismer modernismer - Ulysses
Alt om sæson 2022/2023 | DET KGL. TEATER
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
At læse og se Karen Blixen - værklæsning
Forløbet indledes med Mick Øgendahls udsendelse om Karen Blixen, hvorefter vi med udgangspunkt i bogen, "At læse Blixen" af Johan Rosdahl og Ivan Z Sørensen, læser forskellige tekster af Blixen med anvendelse af forskellige læsestrategier/metoder hertil. Fælles læses uddrag af "Den afrikanske farm" med såvel nykritisk/tekstnær metode som biografisk og postkolonial. "Ringen" og "Det ubeskrevne blad" læses med fokus på bl.a. psykoanalysen, køn,/queer, eksistentialisme og det intertekstuelle med små elev-analyse/tolknings oplæg herom. Som værk læses således flere noveller af Karen Blixen fra især "Vintereventyr" herunder"Sorgagre" + ser tv-filmen af denne.
Endvidere ser klassen "Blixen" som ballet på Det Kgl. samt forfilm til "Den afrikanske farm" og TV-indspilning af "Sorgagre" , hvor vi også taler om remediering, og hvorledes et forfatterskab omsættes til ballet, film og kommende TV-serie på streamingtjenesten, ViaPlay.
Afslutningsvis skrives en analyserende artikel om Blixens forfatterskab og temaer med udgangspunkt i forløbet og uddrag af "Kardinalens første historie"
Indhold
Kernestof:
Dansk A, STX 2017.docx
Om litterære teorier og metoder, s.16-20.pdf
Det ubeskrevne blad (1957).pdf
1. Det læserorienterede fokus - arbejdsspørgsmål.pdf
Læs teksten "Det ubeskrevne blad" af Karen Blixen
Det ubeskrevne blad (1957) - analyse af s 90-92.pdf
At læse Karen Blixen s.1-9.pdf
1. Det læserorienterede fokus.pdf
2. Det tekstnære fokus.pdf
3. Det biografiske fokus.pdf
Karen Blixens liv og værker s. 10-15.pdf
5. Det kønskritiske fokus.pdf
7. Det intertekstuelle fokus.pdf
8. Det eksistentielle fokus.pdf
I skal læse om alle metoder, vi arbejdede med sidste skoleår - her vedhæftet fra bogen, "At læse Blixen" . Hvilke metoder relevante i fht "Det ubeskrevne blad" - hvorfor, hvordan og hvorledes til dybere forståelse og tolkning . Det arbejder vi med i
6. Det postkoloniale fokus.pdf
Af Karen Blixens, Den afrikanske farm (1937) - Kitosh´ Historie.pdf
kbm gymhaeefte 1.pdf
Øgendahl og de store forfattere | DR
Trailer til filmen, Out of Africa
Interview m Birthe Neumann om at spille Karen Blixen
Danske digtere ... Karen Blixen - indledning og afslutning
Trailer til filmen, Pagten(2021)
Analyse af Den afrikanske farm, indledningen - tekstnære, nykristiske læsning.pdf
Om Karen Blixen og "Det ubeskrevne blad", Blixen Museet
Af Karen Blixens, Den afrikanske farm (1937) - indledningen.pdf
Gasolin, Kloden drejer stille rundt (1976)
Du skal læse de to analyser af novellen, Det ubeskrevne blad" fra hhv bogen "At læse Blixen" og fra Blixen Museets hjemmeside. Læs endvidere indledningen til Karen Blixens roman, "Den afrikanske farm" (1937)
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Blixen, Det Kgl Teater, balletprogram 2019-20.pdf
I skal læse indledning + vedhæftede analyse af indledningen til Blixens "Den afrikanske farm". Læs om postkoloniale metode og uddraget af "Den afrikanske farm - Kitosh´ historie". Balletprogrammet skal læses til på fredag
Blixen | DET KGL. TEATER
Analyse af Blixens Afrika-bøger - postkolonial læsning.pdf
Karen Blixen, Ringen (1958).pdf
Vi samler op på postkoloniale læsning og uddraget af "Den afrikanske farm - Kitosh´ historie". Læs analysen heraf - vedhæftet. LÆS intensivt novellen, "Ringen" og ekstensivt om læsningerne/metoderne psykoanalytiske og kønskritiske (queer)
Login - Infomedia Insight
Karen Blixen, spm til Sorgagre (1942).docx
Artikel om filmen, Sorgagre.pdf
Fra Dansk litteratur om Karen Blixen, Sorgagre s. 394.pdf
Karen Blixens, Sorgagre - Vintereventyr (1942).pdf
4. Det psykologiske fokus.pdf
Vi samler op på postkoloniale læsning og uddraget af "Den afrikanske farm - Kitosh´ historie". Læs analysen heraf - vedhæftet. LÆS intensivt novellen, "Ringen" og ekstensivt om læsningerne/metoderne psykoanalytiske og kønskritiske (queer) Novellen "S
Ringen - analyse af s78-83 s.93-94.pdf
Fremlæggelser - analyse, fortolkning af Blixens "Ringen" - Læs endvidere "Sorgagre" færdig til modulet, hvor vi arbejder med tilhørende spørgsmål
Bonanza | TV-T - 80erne | Sorg-agre
I har nu alle læst "Sorgagre" og besvaret spørgsmål hertil
Vi ser filmatiseringen af Karen Blixens "Sorgagre" (-37.) og afslutter Blixen-forløb. Introduktion til Skr opgave. Alle der endnu ikke har fået læst novellen, skal til i dag have læst den!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mellemkrigstid - m optakt til før/under 1 VK
Som optakt til Mellemkrigstiden læser klassen om perioden i LV samt et uddrag af "Intet nyt fra Vestfronten", inden de ser filmatisering af denne.
Herefter arbejder de gruppevis med hver af karakteristiske ismer og tekster i perioden ud fra bogen, "Kunstrevolutionen i Mellemkrigstiden" Arbejdet fremlægges for klassen og forløbet afsluttes med, vi ser udstillingen 1920`erne på kunstmuseet, Louisiana
Indhold
Kernestof:
Danske digtere 1900-1918 + 1918-1930
Evaluering 2u DA
af Intet nyt fra Vestfronten (1929) - Erich Maria Remarque.pdf
Introduktion til perioden: Avantgarde og ideologisk realisme | Litteraturportalen
Afsnit
I har nu alle læst uddraget af romanen, Intet nyt fra Vestfronten (1929) samt artikel om filmatiseringen af denne: Login Infomedia og find artiklen, "Tysk film om Vestfronten er et svimlende frit fald i mørke" Poltiken d. 5.nov 2022
Skr DA, STX - de tre genre og krav.docx
Fiebiger, J. & Lütken, G: LITTERATURENS VEJE 2, systime; sider: 260-273
Læs ekstensivt s 260-273 i LV og få et overblik over perioden 1900-1918, Det store sammenbrud - vi har gennemgået perioden i klassen, så dette er jeres opsummering herpå. Siderne skal blot være læst i løbet af denne uge. I modulet fortsætter vi med a
Filmanmeldse, Intet nyt fra Vestfronten, Politiken d. 5.nov. 2022.pdf
I dag og de næste par moduler har jeg vedhæftet dokument om de skr genre DA, STX - læs dette inden aflevering, dvs optakten og om genren, den analyserende artikel
Læs ekstensivt s 260-273 i LV og får et overblik over perioden 1900-1918, Det store sammenbrud
Vi ser filmen, Intet nyt fra Vestfronten (1.41) Har I ikke tidligere fået læst om 1900-1918 i LV, skal dette afsnit læses til i dag samt anmeldelsen om filmen for Politiken.
Martinov, Niels: KUNSTREVOLUTIONEN I MELLEMKRIGSTIDEN, Gyldendal; sider: 10-15
Læs s. 10-15 - indledningen - i grundbogen, "Kunstrevolution i mellemkrigstiden og få et overblik over perioden og ismerne. HUSK at medbringe bogen, som I skal arbejde med i de næste DA-moduler.
I arbejder med tildelte isme
I arbejder med tildelte isme - sidste modul inden fremlæggelser - husk at aflevere jeres produkt i mappen 2u DA, Mellemkrigstiden, fremlæggelser
Fremlæggeler af jeres tildelte ismer
Fremlæggelser af jeres tildelte ismer
Tom Kristensen, Landet Atlantis (1920).pdf
Broby Johansen, Stridsmaend for det vi elsker (1922).doc
Vi lægger ud med "det underste land" - analyse og fortolkning heraf i fællesskab. Herefter fremlæggelser: Ekspressionister, 2 x realismegrupper - læs teksterne i 2u-mappen, "det underste land" + "Landet Atlantis" + "Stridsmænd for det vi elsker" + "l
Johannes V Jensen, Interferens (1906).pdf
Fremlæggelser v 2 x realisme-grupper - alle skal intensivt have læst vedhæftede tekster hertil
Hans Scherfig, af Det forsømte forår (1940) - kap 15-17.pdf
Hans Fallada, af Lille mand - hvad nu (1932).pdf
Babylon Berlin - dans
Dokumentarfilm | Litteraturportalen
Opsamling på forløb - læs de to vedhæftede tekster intensivt og sæt dem i perspektiv forløb og øvrige læste tekster herfra
Spm 13 litt - Mellemkrigstid - Sønderby, af Midt i en jazztid (1931).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentarfilmen, Testamentet - værk
Klassen læser om dokumentarfilm og genre på Litteratursidens forløb herom foruden uddrag fra lærerbogen, Dox. Vi ser og arbejder med dokumentaren, Testamentet (2011), af Christian Sønderby Jepsen, der desuden er oplægsholder på Falko i et fællesmodul, hvor elever hører mere om filmen og kan stille spørgsmål. Der udarbejdes en analyserende artikel som afslutning på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Læs Litteraturportalens forløb om dokumentarfilm
Dokumentarfilm | Litteraturportalen
I ser dokumentarfilmen, "Testamentet" færdig og har udarbejdet spørgsmål til instruktøren
Soenderbys Dramaturgiske Nedkog WATERMARKED (1).jpeg
Testamentet personkarakteristik arbejdsark (1).docx
Testamentet Den medierede virkelighed.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
2. Verdenskrig og efterkrigstid + værk + DHO
Som optakt til DHO om 2 VK og efterkrigstid læses værket, "De nøgne træer", ser filmatiseringen heraf samt uddrag af dokumentarfilmen, "Testamentet" om Tage Skou Hansens forfatterskab. Desuden læses om perioden i Litteraturens Veje og Litteraturportalen. Fælles tekster og analyse/fortolkning heraf er
Kaj Munks, Åbent brev til Mussolini
PHs, Mand binder os på mund og hånd
Morten Nielsens, Døden
Kim Malthe Bruuns, Åbent brev til Hanne
foruden vi gennemgår Kierkegaards livsstadier og eksistentialisme som optakt til at tale om efterkrigstid og Heretica-digterne
Indhold
Kernestof:
læse-modul, hvor I som minimum læser kap.1, 2 og 3 til på mandag i udleverede DHO-værk, De nøgne træer. Var du ikke tilstede mandag d 20 feb, skal du huske at hente bogen i bogkælderen
I har til i dag som minimum læst kap 1, 2 og 3 i DHO-værket, De nøgne træer
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 3:8. Dansk kultur i 100 år (1930-1945).
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 4:8. Dansk kultur i 100 år (1945 -1960).
Fiebiger, J. & Lütken, G: LITTERATURENS VEJE 2, systime; sider: 307-332
Læs s 307-315 i LV med fokus på tid og hvilke forfattere, der er i tiden. Læs endvidere i værket, "De nøgne træer" kap 4+5+6 - hvis du ikke når det til modulet har du også næste uge til det. Vigtigst til dette modul er LV
https://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM Om Kierkegaard og eksistentialisme Kaj Munk, Åbent Brev til Mussolini (1938).pdf Kaj Munk, Åbent Brev til Mussolini (1938).pdf
P.H. Man binder os på mund og hånd, 1940. - 1. udg.pdf
P.H. Man binder os på mund og hånd, 1940.pdf
Morten Nielsens digt, Døden (1943).docx
Kim Malthe-Bruun, Åbent brev til Hanne (1945).pdf
Læs s 315-323 i LV + 7+8+9 i "De nøgne træer"
Kaj Munk, Åbent Brev til Mussolini (1938).pdf
Morten Nielsen - Døden
Læs s 323-332 i LV + kap 9-12 i "De nøgne træer". I modulet læser vi de vedhæftede tekster, der ligger under øvrigt indhold
Man binder os på mund og hånd
Outlandish - man binder os på hånd og mund
Testamentet - Tage Skou-Hansen
Alle har nu læst "De nøgne træer" plus I atter har læst de to tekster, vi arbejdede sidste modul, "Døden"+"Åbent brev til Hanne"
Morten Nielsen, Døden (1943) - fra digtsamlingen
Speditørens død - Mysteriet om Morten Nielsen | DR LYD
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fra Barokkens salmer->Folkelige Gennembruds sange
Forløber indledes med eleverne udarbejder en oversigt over alle perioder, forfattere, tekster og genre, vi allerede har arbejdet med i løbet af 1 og 2. g inden vi ser nærmere på perioder som barok, oplysningstid, Det moderne - og det folkelige gennembrud for herefter at kæde det sammen med mellemkrigstid og krig/efterkrigstid, der var DHO-emnet. Således et mere kronologisk forløb med nedslag i væsentligste perioder, -ismer, genre, tekster og (kanon)forfattere op til 1950´erne. Forløbet inkluderer såvel skr opgaver, som værk og ekskursioner med teaterforestillingen på Det Kgl Teater, "Inden for murene"
Indhold
Kernestof:
Dansk A, STX 2017.docx
Litteraturportalen
Gyldendal
Alle har nu fået lavet en oversigt over perioderne Vikingetid-Efterkrigstid m tilhørende noter over tiden, litteratur og genre. Fælles gennemgang hvor hver gruppe får tildelt nogle perioder. Herefter går vi i gang med optakt til Barok
Periodenoter: Middelalderen
Renæssance - oversigt.pdf
Barokken, LV s.91-101.pdf
Th. Kingo, Keed af Verden, kier ad Himmelen (1681).pdf
Th. Kingo, Keed af Verden, kier ad Himmelen (1681) - 1 side.pdf
Barok, LV s. 99-107.pdf
BAROKKEN..docx
Fiebiger, J. & Lütken, G: LITTERATURENS VEJE 2, systime; sider: 91-123, 137-144, 146-158, 194-201, 244-252
Læs ekstensivt om Barokken i Litteraturens Veje
Th. Kingo, hyrdedigt, lejlighedsdigt, salme.pdf
Anmeldelse af Duncan Wieses, Tityrus (2019) - opdatering af hyrdedigtningen.pdf
Læs s 99-107 i LV + besvar spørgsmålene til Kingos salme, Ked af Verden , kier af Himelen, i vedhæftede dokument, BAROKKEN
Barokken 1650-1720: Thomas Kingo
Simon Grotian, God verden, goddag , 2001
Holberg epistel - Fordærvet smag i kærlighed.pdf
Holberg, af Erasmus Montanus.pdf
Læs ekstensivt s 108-118 og dan jer indtryk af perioden, Oplysningstiden - hvordan anderledes i fht tidligere periode, Barok. Hvilke herskende ismer, genre, forfattere ...
Oplysningstid, LV s. 108-135.pdf
Læs ekstensivt om Holberg, drama og epistler. I første del af modulet fremlægges jeres videoer om perioden.
Holberg og oplysningstiden
Opgave til uddraget af Holbergs Erasmus Montanus (1723).docx
Fælles gennemgang af spørgsmålene til Holbergs epistel, "Fordærvet smag" - så læs selv epistlen og om Holberg i LV. Herefter læser vi uddrag af dramaet, Erasmus Montanus - læses til modulet, hvor I skal dramatisere det og remidiere det efterfølgende
Inden du fortsætter til Google Søgning
Opgave til individuel værklæsning, 2023-24.docx
Opgave om Holbergs drama, Erasmus Montanus (1723).docx
Fremlæggelser af jeres Holberg-opgaver
Har I endnu ikke fået læst om Holberg og komedierne i Litteraturens Veje, skal det være læst til i dag s.117-123
spm til romantik - lv.pdf
Romantik billeder LV.pdf
Guldhornene, Poul Reumert.wma
Spm til Adam Oehlenschlägers Guldhornene, 1802.docx
Læs intensivt side 137-144 og dan dig et overblik over perioden romantikken, genrene, forfatterne og væsentlige tekster fra tiden. I modulet får vi et overblik sammen og læser "Guldhornene" af Adam Oehlenschläger, men læs den selv inden modulet, så d
Guldhornene (1802) af Oehlenschläger.pdf
H.C.A. og Natasja - Danmark mit fædreland.pdf
Danmark mit fædreland (1850) af H.C.A..pdf
Grundtvig, Langt Højere bjerge, 1820.pdf
Artikel af Josefine Klougart, Vi lever i en kollektiv fortrægning af det fundamentale vilkår, at vi ikke er adskilt fra.pdf
Klokken (1850) af H.C.A..pdf
Indvielsen (1804), Platonisme (1802) af Staffeldt.pdf
Der er et yndigt land (1819) af Oehlenschläger.pdf
Indleder med at høre statsministerens åbningstalen og ser på retorik og virkemidler her.
Guldhornene
Læs om nationalromantik i LV samt læs og få et overblik over genre og forfattere. Læs nationalsangen i sin helhed - hvorfor, hvordan nationalromatik. Læs om Grundtvig i LV - hvorfor og hvordan af stor betydning for samtiden (og nutiden)?
Grundtvig, O kristelighed (1824).pdf
Grundtvig, Er lyset for de lærde blot, 1839 - med forklaring.pdf
Læs intensivt om Grundtvig og betydning
Spørgsmål til Sildig Opvaagnen af Blicher.pdf
Sildig Opvaagnen(1828) af St.St.Blicher.pdf
Romantik - LV s. 137-161.pdf
I har til modulet i dag analyseret, fortolket og perspektiveret tildelte tekst af Grundtvig samt kan give et portræt af ham. Læs endvidere om biedermeier og poetisk realisme i LV, så I har forståelse for disse begreber og hvorfor de netop har rod i d
I skal til dette modul have læst Blichers novelle, "Sildig Opvaagnen" - obs - laaang tekst. I får halvdelen af modulet til at besvare spørgsmålene, der af jer fremlægges den sidste del af modulet. I kan hente god hjælp i LV om Blicher og tekst. Forts
Alle har nu læst, besvaret spørgsmålene til Blichers "Sildig Opvaagnen" og klar til at kunne fremlægge besvarelserne.
Georg, Alexander
Romantik - et overblik over perioder, retninger, begreber ....pdf
Arbejdsspørgsmål til Skyggen af H.C.A..docx
Skyggen (1847) af H.C.A..pdf
Læs i LV s 162-168 og få her et overblik over perioden romantisme og nøglebegreber, temaer og forfattere. Læs desuden 3 x digte af Emil Aarestrup - hvorfor romantisme?
LV s.162-168, Romantisme, Emil Aarestrup.pdf
En Middag, Angst, Paa Sneen (1838) af E.Aarestrup.pdf
Opsamling af 3 x digte. I har til i dag læst HCAs "Skyggen" klar til i modulet at besvare spørgsmål hertil (vedhæftet)
Spørgsmål til J.P.J.s To Verdner og H.C.A.s Klokken.docx
Opsamling på "Skyggen" og I har til modulet læst J.P. Jacobsens, To Verdener" . Spørgsmålene arbejder I med på klassen.
J.P.Jacobsen, To Verdner (1879).pdf
Jeppe Aakjær, Naar Rugen skal ind (1906).pdf
Jeppe Aakjær, Jens Vejmand (1905).pdf
Nesxøs Lønningsdag (1900).pdf
spm til Nexøs Lønningsdag (1900).pdf
Det%20Folkelige%20Gennembrud[1].pptx
Læs ekstensivt om DMG og få et overblik over tid, temaer og forfattere - jf J.P. Jacobsens "To verdner". I modulet stiller vi DMG over for det DFG og læser Nexøs "Lønningsdag" + Aakjærs "Jens Vejmand" og "Nu er det længe siden" fra "Rugens sange"
Læs s 244-252 og få et overblik over DFG - tid, temaer, forfattere ... Fik I ikke læst Nexøs "Lønningsdag" færdig i modulet skal denne novelle også være læst til i dag
Spørgsmål til Herman Bangs, Den sidste balkjole (1887).docx
H.Bang, Den sidste Balkjole (1887).pdf
Impressionisme - fra Prosaens Mester.pdf
Værkfremlæggelse v. Rebecca - Jane Austen "Stolthed og fordom" (1813)
Værkfremlæggelse v Cecilie - E. Brönte, "Stormfulde højder" (1847)
Henrik Pontoppidan til Henri Nathansen 4. maj 1912
kvindebilleder i litt. - fra Dansk noter 1, 2011.pdf
Teaterekskursion - "Indenfor murene" , Det Kgl Teater, Gl Scene, Kgs Nytorv
Postkolonial litteratur og kunst.pdf
Mondrup, Iben - et forfatterportræt.pdf
Mondrup, Iben - et interview 2016.pdf
Værkfremlæggelse v. Robin - Dostojevskij "Forbrydelse og straf" (1866)
af Godhavn (2014) - Iben Mondrup.pdf
af Karensminde (2016) - Iben Mondrup.pdf
Alle læser det lille dokument om postkolonial litteratur og kunst. Vælg mellem enten at høre podcasten (link) eller læse interviewet (dokumentet)
Ramt af kunst | DR LYD
Værkfremlæggelse v. Josephine - H.C. Andersen "Lykke Per" (1870)
Sissel Bergfjord - Ilses ende (2021).pdf
Værkfremlæggelse v. Holger, "Idioten" (1869) + v. Josephine - H.C. Andersen "Lykke Per" (1870) + Altay - H. Ibsen "Et dukkehjem" (1879)
Sissel Bergfjord - En næsten umærkelig hældning.pdf
Efter 3 x værkfremlæggelser samler vi op på Mondrup-foredrag + går i gang med novelle-forløb, hvor I til i dag har læst de to vedhæftede noveller
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Novelleforløb og kreativ skriveprocesser
Som optakt til novelleforløb med forfatteren Sissel Bergfjord læses udvalgte noveller fra bl.a. novellesamlingen, "Midlertidig opvartning" (2021). Herefter har vi 4 moduler med forfatteren med fokus på forståelse/analyse af genren, inden alle selv skriver en novelle med løbende skriveøvelser, individuel feedback, fælles gennemgang. Slutteligt fælles modul med oplæsning af udvalgte noveller og foredrag om Sissel Bergfjords forfatterskab, skriveprocesser og temaer.
Nyeste tid inddrages med noveller fra nyeste repræsenteret ved at læse en af Thomas Korsgaards fra novellesamlingen "Snydt ud af næsen" (2024). Her edeltager vi et webinar med forfatteren arrangereet af Praxis.
Indhold
Kernestof:
Sissel Bergfjord - Ilses ende (2021).pdf
I læser begge noveller af Sissel Bergfjord, der i dette modul indleder vores novelle- & kreative processer-forløb med hende strækkende sig over de næste 4 moduler.
Sissel Bergfjord - En næsten umærkelig hældning.pdf
Alle skal til i dag have skrevet den første side af jeres novelle, der som minimum har en hovede-karakter og et sted. I modulet får I kun lidt mere tid til skriveproces.
RETTELSESPAPIR - noveller - v Sissel Bergfjord.docx
Sissel Bergfjord - 2 x En næsten umærkelig hældning - uden og med rettelser.pdf
Sidste med modul m Sissel Bergfjord inden fælles afslutning i sal fredag d. . Optakt til næste modul med Thomas Korsgaard og novellesamlingen, "Snydt ud af næsen".
Th. Korsgaard - Snak - fra novellesamlingen, Snydt ud af næsen (2024).pdf
Sissel Bergfjord - En næsten umærkelig hældning - m rettelser.pdf
Værkfremlæggelse v. Josephine "Lykke Per" af HCA + Carla - H. Pontoppidan "Lykke-Per" (1898)
Læs/genlæs vedhæftede noveller som opfølgning på vores novelleforløb og fokuspunkter fra forløbet
Dansk A, STX 2017.docx
Skr DA - Indledningen - pp.ppt
Skr DA - Formalia - pp.pptx
- - -- SKR DA, STX, HF - Spørgsma_l og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf.docx
Sådan forbereder man sig til skriftlige prøver på stx.docx
Metodeoversigt fra Krydsfelt s. 160.pdf
Danskfagets metoder.docx
metode, systime.htm
. Råd og vink 2019 Dansk A STX.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Opsamling Skr DA årsprøve og de tre skr genre
Indhold
Kernestof:
Retteark word.docx
Google Drive: Sign-in
Dansk A, STX 2017.docx
. SKR DA - Generelt om de tre genrer.docx
Taler til tiden - fra Litteraturportalen.pdf
Retorik, argumentation og diskursanalyser - af Forløb i sprog (2014).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Taler - sprog, retorik, argumentation & diskurser
Forløbet arbejder med taler og analyse fortolkning heraf i såvel et mdt som skr perspektiv. Kommunikation, sprog & virkemidler, retorik, argumentation og diskurser er nogle af de nedslag, der arbejdes med, hvor eleverne også skriver og fremfører deres egne taler. Endvidere ser vi på og arbejder med DA-eksamenssæt, hvor taler indgår i de skriftlige opgaver foruden at koble det til genren, debaterende artikler
Indhold
Kernestof:
Retteark word.docx
Taler til tiden - fra Litteraturportalen.pdf
Retorik, argumentation og diskursanalyser - af Forløb i sprog (2014).pdf
Google Drive: Sign-in
Dan dig et overblik over forløb ved at skimme dokumentet, Taler til tiden. Læs intensivt det andet dokument, Retorik, argumnetation og diskursanalyser, s 103-113 - dog ikke opgavesiderne
Stilistisk analyse - troper.pdf
Stilistisk analyse - figurer.pdf
Opgave til Selma Montegomerys ølkassetale 2021.docx
Læs intensivt om appelformer og Toulmins model
Opgave til Montgomery-tale
Selma de Montgomery - ølkassetale v Ungdommens Folkemøde 2021.docx
Læs intensivt s 127-135 om argumenttyper og diskursanalyser - opgavesiderne skal ikke læses
Vi gennemgår opgave til Montgomery talen
2 x værkfremlæggelser og opsamling retorik, argumentation og diskurs - teori. I har nu læst alle sider i vedhæftede dokument, inklusiv om diskursanalyse
Husk værk til fordybelseslæsning - efter Lærkes værkfremlæggelse arbejder vi med retorik og diskursopgaver
Husk værk til fordybelseslæsning - efter Vilmas værkfremlæggelse arbejder vi med retorik og diskursopgaver
DRTV - Folketingets åbning: I dag hejses flagene i tårnet på Christiansborg, der markerer at Folketinget åbner
- - -- SKR DA, STX, HF - Spørgsma_l og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf.docx
Mette Frederiksens tale ved Folketingets åbning
Se, læs talen - første del om social hjælp og de hjemløse. I modulet I parvis skal lave en sproglig, retorisk, agurmentationsanalyse samt diskurs ... alt hvad vi har arbejdet med indtil videre i forløbet som opsamling herpå.
Afslutter retorik og taler + påbegynder karaktersamtaler + næste skr DA-opgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Fra 1960´ernes ismer og genre - 2020´ernes
Indhold
Kernestof:
Reflekterende artikel - Historie og hukommelse.pdf
Reflekterende artikel - Maskulinitet og mandeidealer.pdf
,Bedømmelsesskema reflekterende artikel, maj 2020.pdf
Artikelformatet - de tre genre, STX 2017.docx
,Generelt om de skr genre - pp slides, maj 2020...pdf
Karaktersamtaler
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1970-1980
Samfundsfag-A-stx-august-2017.pdf
Dansk A, STX 2017.docx
SRP-information DA/SA. Videre med nyt forløb fra 80´ernes unge vilde til 2020´ernes autofiktive og velfærdssamfunds-kritiske værker
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1960-1970
Titel
Gift (1971) - et uddrag af Tove Ditlevsens roman + spm fra Litteraturportalen.docx
Genstart | Diez og bedraget | DR LYD
p1 litteraturprogram m diez - Google-søgning
Læs intensivt uddraget af Tove Ditlevsens roman, "Gift" med fokus på mdt at kunne besvare tilhørende spørgsmål plus perspektivere til samtid og nutid. hvilke metooder oplagte at analysere og fortolke ud fra?
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre
Autofiktion | forfatterweb
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1980-1990
Interview med Caspar Eric om Michael Strunge-bogen, Min krop er tung af drøm ... (2018).pdf
Caspar Eric, Michael Strunge digte - Min krop er tung af drøm, digte i udvalg (2018).pdf
I Læser Helle Helles novelle, Fasaner, til modulet - analyse fortolkning - perspektiverer til Martin A Hansens novelle, Agerhønen
Martin A Hansen, Agerhønen (1947).pdf
Helle Helle, Fasaner (1996).pdf
Læs intensivt Helle Helles tekst og ekstensivt M. A Hansen til at kunne arbejde med spørgsmål - vedhæftet - i modulet
Strunge Natmaskinen.pdf
- Martin A Hansen, Agerhønen (1947).pdf
- Spørgsmål til Helle Helles Fasaner, perspektiveret til M.A.H.s Agerhønen (1).doc
1990´er træk, noter v MLP.docx
Dokumentarfilmen, Testamentet - Den medierede virkelighed (3) (2).pdf
Af mediebogen, Dox - om dokumentarfilm, genre og analyse heraf.pdf
Karakteristik af personer, miljø, sprog, - isme
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1990-2000
Undervisningsevaluering i Dansk (MP) - Opinoma
Vi afslutter Helle Helles Fasaner vs Martin A Hansens Agerhønen. Samler op på Testatemetet 2 og dokumentarfilms genre - repeterer med vedhæftede dokumenter om film og genre.
Vi afslutter Helle Helles Fasaner vs Martin A Hansens Agerhønen. Samler op på Testatemetet 2 og dokumentarfilms genre - repeterer med vedhæftede dokumenter om film og genre. - se modulet mandag. Går videre med danske digtere, divaer og dogmebrødre o
Jan Sonnergaard, Polterabend (1997).pdf
Solvej Balle, af Ifølge loven, 3 (1993).pdf
Katrine Marie Guldager, af København, Nørrport (2004).pdf
Oversigt - realismer og modernismer.docx
Katrine Marie Guldager, af København, Nørreport (2004).pdf
Akademisk skrivning 2025
I næranalyser og fortolker begge tekster og fremlægger for hinanden i netværksgrupper - med opsamling heraf i plenum
H.C.Andersen - Det utroligste (1872).pdf
1. del = akademisk skrivning 2. del = opsamling af "Polterabend" og slutning her + intertekstualitet. Til modulet skal I læse novellen, "Nørreport" fra novellesamlingen "København" (2004) læg mærke til tid, steder, komposition, personer, ledemotiver
Naja Marie Aidt, Sår, af Bavian (2006).pdf
pp.sider om autofiktion.pdf
Selvbiografisme.pptx
Knud Romer, af Den som blinker (2006), afslutningen.pdf
Åbent brev til Knud Romer, Weekendavisen 2007.pdf
læg mærke til tid, steder, komposition, personer, ledemotiver som rødt tørklæde, sko/balance, trappe, tand ... relationer - indbyrdes og på tværs ...
Med tiden - Et litteraturhistorisk overblik Systime 24.10.pptx - Read-Only (1) (3).pptx
HUSK BOG _ FORDYBELSESLÆSNING
4 x tekster faktion, fiktion , hybrid.pdf
Autofiktion - af Selvfortalt, Dansklærerforeningen.pdf
Haldsept_2020_tendenser10'ernefinal (1).pptx
Læs intensivt dette uddrag og gør rede for tekstgenre - analyser, fortolk, perspektiver til genre, forfater og tid
Uddrag Knud Romers, Den som blinker er bange for døden (2006).pdf
- - - - - Autofiktion - Hvor langt kan man som forfatter gå i skildringen af sine forældre - Kristelig Dagblad, 27 marts 2021.docx
Jørgen Leth: "Jeg tager kokkens datter, når jeg vil." (2005)
Yahya Hassan performance video (2013)
"Hun er vred" by Maja Lee Langvad (2014)
Noter til 00´erne og 10`ernes litt og tendenser.notebook
af Caspar Erics, Nye Balancer (2023).pdf
Af Maja Lee Langvads, Hun er vred (2014).pdf
Hassan digt, Barndom + Maja Lee Langvad, "Hun er vred", + Casper Eric digt, "Det vrede digt ha ha" - genre ,tekster, formater 10´erne + 20´erne. Det senmoderne gennembrud
Yahya Hassan performance video
"Hun er vred" by Maja Lee Langvad
AGNES 9.00
Tekst 1 Herlufsholms hemmeligheder.mp4
Tekst 4c.mp4
Hagen, Christina | Litteraturportalen
I har nu læst værket, POW,POW, POW - pistoldigte (2024). Arbejder med værk samt Caspar Erics digte fra "Nye balancer" (2023) Opsamling nyeste tid og tendenser samt genre
af Casper Erics, Nye balancer (2023) - Det vrede digt, haha.pdf
Christina Hagen - Litteraturportalen 2025 - lyrik, POW POW POW.pdf
Dansk A stx tjekliste til faglige mål og kernestof 2017 læreplan.docx
. Råd og vink 2019 Dansk A STX.pdf
- - - - - - GODE RÅD TIL DA-EKSAMEN OG FORBEREDELSE.docx
Skabelon til dansk eksamensspørgsmål.docx
Retteark word.docx
Skr DA - Formalia - pp.pptx
. SKR DA - Generelt om de tre genrer.docx
I har til i dag læst om Christina Hagen og forfatterskab i vedhæftede dokument fra Litteraturportalen. Sidste modul - opsamling - perioder, genre ... skr DA / mdt DA eksamen - spørgetime ... Studieplaner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347136", "T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347136", "H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347136" }