Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Hans Thomsen
Hold 2022 HI/f (1f HI, 2f HI, 3f HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Besættelsestiden i Danmark
Titel 2 Mellemkrigstiden (DHO)
Titel 3 Middelalder og korstoge
Titel 4 Den franske revolution
Titel 5 Israel-Palæstina
Titel 6 Den kolde krig
Titel 7 TF6 Den amerikanske borgerkrig
Titel 8 Romerriget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Besættelsestiden i Danmark

I forløbet om Danmark under Besættelsen har klassen arbejdet med kildekritisk analyse og læsestrategier.

Forløbet har har fokus på Danmark under den tyske besættelse, herunder bl.a. på samarbejdspolitikken, Augustoprøret 1943 og Jødeaktionen oktober 1943, samlingsregeringen, befrielsen.

Materialer:
- Grundbog til Danmarkshistorien s.193-199 + 295-298
- Dokumentar: Historien om Danmark, episode 9 - det svære demokrati: https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374
- 9. april dilemmaspil på Danmarkshistorien.dk
- Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet 9. april 1940: https://danmarkshistorien.lex.dk/Tysk_soldaterinstruks_om_danskernes_mentalitet,_9._april_1940
- OPROP fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940: https://danmarkshistorien.lex.dk/.search?query=OPROP
- Erik Scavenius' erklæring ved tiltrædelsen som udenrigsminister 8. juli, 1940: https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Scavenius'_erkl%C3%A6ring_ved_tiltr%C3%A6delsen_som_udenrigsminister,_8._juli_1940
- Wilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942: https://danmarkshistorien.lex.dk/Statsminister_Vilhelm_Buhls_antisabotagetale,_2._september_1942

40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Mellemkrigstiden (DHO)

Klassens DHO-forløb tog udgangspunkt i mellemkrigstiden i Danmark med fokus på outsidere i periode, både politiske og sociale.  
Vi har læst bredt om periodens politiske, økonomiske og sociale udvikling, fx Påskekrisen 1920, økonomisk krise i 1929, Keynes' teori om finanspolitik, nye politiske ideologier i Europa og Danmark, nazisme og udryddelsespolitikken, Kanslergadeforliget og optakten til anden verdenskrig. Også i dette forløb har der været fokus på at læse lektier i historiefaget med fx generelle læsefokus-spørgsmål.

Materialer:
Mellemkrigstiden: s.146-177 + 183-189 + 199-206 + 226-229
Grundbog til Danmarkshistorien s.183-193

50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Middelalder og korstoge

Et forløb om europæisk middelalder med fokus på, hvordan Europa bliver til som begreb og bliver fælles om kristendommen.
Dokumentaren "Det geniale menneske" har i forløbet illustreret, hvordan pesten i slutningen af middelalderen iværksatte troen på menneskets muligheder og genialitet.
Anders Aggers "Indefra" om et nonnekloster på Frederiksberg blev brugt som nutidperspektivering af middelalderen.
Derudover har vi arbejdet med korstogene og fjendebilleder, samt begreberne konflikt eller konsensus.

Fremstillinger:
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, s.69-100 og s.103-120
Lex om  korstogene: https://lex.dk/korstog

Kilder:

- Dokumentar: "Indefra med Anders Agger - Nonne" (2017), (set på mitCFU)
- Dokumentar: Det geniale menneske - pest over Europa 5 (2011) (set på mitCFU)
- Film: Margrete den første (Charlotte Sieling, 2021)
- Filmanmeldelse: "Den største konge i rækken var en dronning"(Politiken, 15. sep. 2021)
- Kalif Omars pagt med de kristne
- Pave Urbans tale, 1095

100 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Den franske revolution

Forløbet har handlet om den franske revolution, oplysningstiden og Napoleon og Wienerkongressen. Vi har bl.a. haft fokus på forskellige fremstillinger af Napoleon i film og historiske fremstillinger. I forløbet har klassen arbejdet med gruppeprojekter om oplysningstiden og den franske revolution.

Materiale:

Iversen, Kristian: "Derfor historie - teori og metode i brug", Columbus, 2022, kap.3 s.110-160
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, kap.8 (specifikt 224-228)
Anders Bjørn: Leve Revolutionen, s.88-93
Film: Napoleon (Ridley Scott, 2023)

110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Israel-Palæstina

Fokus i forløbet: Oprettelsen af staten Israel og konflikten med de arabiske lande. Periodemæssigt fokus på 1897-2024.

Materiale:
David Jano: "Israel 1948-2015", fælles: kap. 1-8. Kapitlerne: 4,5 og 6 har været fordelt ud i grupper til selvstændigt fordybelsesarbejde med fremlæggelser i matrixgrupper.

Folkedrab.dk: Oprettelsen af Israel.

- Kilde: Proklamation af Israels oprettelse, 1948 (fra Verden efter 1914 ibog).
- Louise Stigsgaard: "Seksdageskrigen - Israels dyrekøbte sejr"; Berlingske 8.. juni 2007: https://www.berlingske.dk/kultur/seksdageskrigen-israels-dyrekoebte-sejr
- Artikel: "Gaza er smadret. Hamas kan ikke betale. Israel vil ikke. Saudi-Arabien har en betingelse.", Anders Jerichow, Politiken, 7. maj 2024
- Leder i Politiken den 19. maj 2024: "Giv fred en chance"
- Artikel på DR: Joe Biden forsvarer Netanyahu: Israel begår ikke folkedrab: https://www.dr.dk/nyheder/udland/joe-biden-forsvarer-netanyahu-israel-begaar-ikke-folkedrab#!/


Dokumentar: ’Fra krig til krig. Israel 1948-1967’. Fransk dokumentar fra 2018. 52 min. MitCfu

Film: Citronlunden (Eran Iklis, 2008)

90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Den kolde krig

Et forløb med fokus på den kolde krig. Vi har i forbindelse med forløbet og klassens studietur besøgt Museum for Kommunisme i Prag. Vi har været omkring Truman-doktrinen og Marshall-hjælpen, folkedemokratiseringsproces i Østeuropa og idelogiske forskelle, folkeopstande i Østeuropa, Berlinmuren, våbenkapløb, Cubakrisen, Stjernekrigsprojektet og Berlinmurens fald.


Materialer:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", s.149-180
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden s. 8-18 (Systime, 2022)

Kilder fra Verden efter 1914 - iBog:
Truman-doktrinen
Winston Churchills Jerntæppetale, 5. marts 1946
Ronald Reagans tale i Vestberlin 1987
Dokumentar: Jerntæppet 1945-1947 (MitCFU)
Dokumentar: Min verdenshistorie: Maren og foråret i Prag: https://www.dr.dk/drtv/se/min-verdenshistorie_-maren-og-foraaret-i-prag_377723
Interview med Uffe Ellemann-Jensen om den kolde krigs afslutning: afspillet fra Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Film: Thirteen Days (Donaldson, 2000)

85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 TF6 Den amerikanske borgerkrig

Forløbet har været et tværfagligt projektarbejde med engelsk om den amerikanske borgerkrig med perspektivering og nutidsrelatering til det amerikanske præsidentvalg, november 2024. I historie har vi haft fokus på forløbet af den amerikanske borgerkrigs optakt, den udløsende og bagvedliggende årsager, om krigens vendepunkter, slaverispørgsmålet og afslutningen af krigen. Vi har desuden arbejdet med erindringshistorie og statuedebatten om Robert E. Lee-statuen.

Bog: Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig (grøn): udleveret til gruppearbejde med selvvagte vinkler på den amerikanske borgerkrig. Alle har læst kap. 5 på egen hånd som introduktion til borgerkrigen.
Dokumentar: "Abraham Lincoln - Borgerkrig" dokumentar fra mitCFU
TF6 opgave: SRP-øvelse i små grupper - fremlagt som ved eksamen.

Kilder og yderligere materiale brugt i undervisningen:
James Henry Hammond: The Mudsill Theory kilde fra “Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig, s.28-30
Abraham Lincoln: The Gettysburg address (19. november 1863) fra “Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig, s.72
Kilde 18, 19, 20 fra “Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig" s.75-80: breve og dagbøger fra soldater, hhv.:
- Sam Watkins fra konføderation: En sydstatssoldats erindringer
- Elisha Hunt Rhodes fra Unionen: En nordstatssoldats dagbog og breve
- Samuel Cabble: Brev fra en sort nordstatssoldat

“Når vi hylder vores forfædre” fra Politiken (retain and explain, cancel culture), Politiken den 7. august, 1921
Opslag på Lex:  https://lex.dk/Den_Amerikanske_Borgerkrig

65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Romerriget

I forløbet har vi arbejdet med  Romerriget fra republikken til det vestromerske riges sammenbrug i 476. Vi har læst grundbogskapitlet i "Verden før 1914" ( s. 37-67) og inddraget kilderne i disse kapitler og derudover arbejdet med imperieteori fra "Imperier fra oldtid til nutid".

Materialer:
- Peter Bang Fibiger m.fl.: "Imperier fra oldtid til nutid", Columbus s.9-20 + 37-40
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv”, Systime, 2015, s. 37-67
- Prima Porta-statuen, ca. 15 e.Kr.
- Ida Auken: ” Når kunst bliver symbol på magt”, www.kristeligt-dagblad.dk, 13. marts, 2015.
- De syv vigtigste romerske kejsere. Kilde:
https://romerrigetshistorie.systime.dk/index.php?id=123
- Tekstboks: ”Kilderne til vores viden om det antikke samfund”. Kilde: Kim Beck Danielsen m.
fl.: ”Fokus 1: Fra antikken til reformationen”, Gyldendal, 2007, s. 38.
- To opfattelser af Augustus. Kilde: Suno Scharling. Augustus. Den første Europæer?
Gyldendal Uddannelse 1999, s.56-58
- Strabon om provinsboerne og Rom: Urbanisering og romanisering, fra: Aase Bay: Det romerske kejserdømme indtil 180 e.v.t. Historiske kildehæfter udgivet af historielærerforeningen. Nordisk Forlag 1970/1979, s.76
- Uddrag af Asterix Byplanlæggeren.
- Film: Gladiator 2 (Ridley Scott, 2024)
- Dokumentarserie: Antikkens verden, afsnit 5 og 6: "Den romerske republik" og" Det romerske imperium"

Normalsider: 155 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde