Z - Regionalmøde 2025
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde 2025
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Hans Thomsen
Hold
2022 HI/f (
1f HI
,
2f HI
,
3f HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Besættelsestiden i Danmark
Titel 2
Mellemkrigstiden (DHO)
Titel 3
Middelalder og korstoge
Titel 4
Den franske revolution
Titel 5
Israel-Palæstina
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
TF6 Den amerikanske borgerkrig
Titel 8
Romerriget
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Besættelsestiden i Danmark
I forløbet om Danmark under Besættelsen har klassen arbejdet med kildekritisk analyse og læsestrategier.
Forløbet har har fokus på Danmark under den tyske besættelse, herunder bl.a. på samarbejdspolitikken, Augustoprøret 1943 og Jødeaktionen oktober 1943, samlingsregeringen, befrielsen.
Materialer:
- Grundbog til Danmarkshistorien s.193-199 + 295-298
- Dokumentar: Historien om Danmark, episode 9 - det svære demokrati:
https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374
- 9. april dilemmaspil på
Danmarkshistorien.dk
- Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet 9. april 1940:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Tysk_soldaterinstruks_om_danskernes_mentalitet
,_9._april_1940
- OPROP fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940:
https://danmarkshistorien.lex.dk/.search?query=OPROP
- Erik Scavenius' erklæring ved tiltrædelsen som udenrigsminister 8. juli, 1940:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Scavenius
'_erkl%C3%A6ring_ved_tiltr%C3%A6delsen_som_udenrigsminister,_8._juli_1940
- Wilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Statsminister_Vilhelm_Buhls_antisabotagetale
,_2._september_1942
40 sider
Indhold
Kernestof:
Hej 1f. Velkommen til historiefaget. Jeg glæder mig til at se jer igen. I dag vil jeg vil fortælle lidt om faget og det første forløb, vi skal arbejde med. Som lektie til i dag skal I læse om verdens værste år i vedhæftede artikel/interview: enten he
I dag skal vi også vælge to elevrådsrepræsentanter. Tænk derfor gerne over om det er noget for dig :-)
9.april_dilemmaspil_1f.docx
Dilemmaspillet 9. april 1940
MR: Husk fotosedler til 1f + forældremøde
I skal huske jeres nye historiebog: "Grundbog til Danmarkshistorien".
Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet, 9. april 1940
Kilde / fremstilling
Kildekritik.docx
OPROP - fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940
Præsentation af nye pladser frem til jul.
Obs.: Forældremøde den 7. december.
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Frederiksen, Ryg Olsen & Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, Systime; sider: 193-199, 295-298
Erik Scavenius" erklæring ved tiltrædelsen som udenrigsminister, 8. juli 1940
Læs til i dag om samarbejdspolitikken 1940-1943.
Læsestrategier
Husk at medbringe bogen til undervisningen.
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942
Tag noter til lektien ved at bruge en af læsestrategierne fra sidste modul: Tidslinje, mindmap, modsætningsskema, aktørliste osv. Husk at slå svære ord op og husk at medbringe bogen.
Læs som lektie her om besættelsestiden i eftertidens lys. Besættelsestiden i eftertidens lys, 1945-
Matrix: Gør rede for hvordan besættelsestiden erindres i jeres tale. Hvad eller hvilke begivenheder fokuserer taleren på? Giv tekstnære eksempler. Overvej evt. også om dele af fortællingen om besættelsestiden udelades/glemmes.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Mellemkrigstiden (DHO)
Klassens DHO-forløb tog udgangspunkt i mellemkrigstiden i Danmark med fokus på outsidere i periode, både politiske og sociale.
Vi har læst bredt om periodens politiske, økonomiske og sociale udvikling, fx Påskekrisen 1920, økonomisk krise i 1929, Keynes' teori om finanspolitik, nye politiske ideologier i Europa og Danmark, nazisme og udryddelsespolitikken, Kanslergadeforliget og optakten til anden verdenskrig. Også i dette forløb har der været fokus på at læse lektier i historiefaget med fx generelle læsefokus-spørgsmål.
Materialer:
Mellemkrigstiden: s.146-177 + 183-189 + 199-206 + 226-229
Grundbog til Danmarkshistorien s.183-193
50 sider
Indhold
Kernestof:
I får en ny bog om mellemkrigstiden i dag.
Frederiksen, Ryg Olsen & Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, Systime; sider: 183-193
Arbejdsark s.183-187.docx
OBS.: I sidste modul var halvdelen af jer på musikekskursion. Samf.-gruppen forberedte derfor en præsentation af Kanslergadeforliget, som de fremlægger for den fraværende gruppe i dag. Opgaven lød: "Forbered en præsentation af Kanslergadeforliget, so
Vi får besøg af elever fra Norge i dette modul, derfor udskyder vi klassens time-tid til næste gang.
Samme lektie som til sidste gang.
danmarkshistorien.dk | Aarhus Universitet
I dag skal I medbringe bogen "Mellemkrigstiden" (med blåt omslag), som vi skal arbejde med.
I arbejder videre i jeres fremlæggelsesgrupper om et afsnit i den blå bog "Mellemkrigstiden" (HUSK at medbringe bogen.) I dag skal I blive færdige med jeres fremlæggelser til på fredag.
Fremlæggelser af emner inden for perioden 1930-1940. Se jeres grupper og materiale på modulet onsdag. Alle i gruppen skal sige noget. HUSK lystlæsningsbog.
Resten af fremlæggelserne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Middelalder og korstoge
Et forløb om europæisk middelalder med fokus på, hvordan Europa bliver til som begreb og bliver fælles om kristendommen.
Dokumentaren "Det geniale menneske" har i forløbet illustreret, hvordan pesten i slutningen af middelalderen iværksatte troen på menneskets muligheder og genialitet.
Anders Aggers "Indefra" om et nonnekloster på Frederiksberg blev brugt som nutidperspektivering af middelalderen.
Derudover har vi arbejdet med korstogene og fjendebilleder, samt begreberne konflikt eller konsensus.
Fremstillinger:
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, s.69-100 og s.103-120
Lex om korstogene:
https://lex.dk/korstog
Kilder:
- Dokumentar: "Indefra med Anders Agger - Nonne" (2017), (set på mitCFU)
- Dokumentar: Det geniale menneske - pest over Europa 5 (2011) (set på mitCFU)
- Film: Margrete den første (Charlotte Sieling, 2021)
- Filmanmeldelse: "Den største konge i rækken var en dronning"(Politiken, 15. sep. 2021)
- Kalif Omars pagt med de kristne
- Pave Urbans tale, 1095
100 normalsider
Indhold
Kernestof:
Verden før 1914_Europæisk middelalder.pdf
Verden før 1914_Europæisk middelalder.pdf Læs til i dag s. 74-80 i Verden før 1914. Lav desuden spørgsmål 5,6 og 7, som I finder på s.101. Lektien til i dag vil introducere feudalismen som samfundssystem i middelalderen.
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 80-100, 103-120
Lektien til i dag handler om kirkens og pavens magt i middelalderen.
Som en del af lektien til i dag skal I besvare spørgsmål 13,14 og 15 på side 101. Lektien gør jer klogere på hvilken rolle klostre, munke, nonner og helgener og relikvier spillede i middelalderen. Vi indleder modulet med en lektiegennemgang ud fra ar
Lektien til i dag handler om højmiddelalderen, hvor befolkningstallet steg, og hvor bykulturen får en opblomstring. Vær derfor opmærksom på forklaringer på befolkningstilvæksten og middelalderens bykultur.
Obs.: I skal besvare arbejdsspørgsmål ifølge denne klasselisteplan:
Om pesten og dens følger. Lav til lektien desuden arbejdsspørgsmål 20, 21 og 22 på side 101.
Evt. film
Analyse af fiktionsfilm_historie.pdf
Evt. film fortsat
Den største konge i rækken var en dronning.docx
Vi fortsætter middelalderforløbet med et udblik til korstogene, derfor er lektien til i dag i samme bog, men næste kapitel, hvor I skal læse om Islams grundlæggelse og kalifatet. Vi ser filmen "Margrete den første" færdig og tager en diskussion om fi
Obs.: film min.: 50
Arbejdsark til lektien.docx
Lektien er den samme som til sidste modul/fredag.
Omars pagt med de kristne.pdf
Lektien: arb. sp. 7 og 8 s. 121. Derudover: Læs kilden: Omars pagt med de kristne. Analyser den…Formuler herefter problemstillinger på redegørende, analyserende og vurderende niveau hvor kilden inddrages i mindst et af spørgsmålene (dog ikke på redeg
korstog - Pilgrimsfærd og krigstogt i middelalderen - lex.dk
Konflikt eller konsensus?
Pave Urban 2´s tale - Grundbog til historie, 2000, s.138-141.pdf
Film - min.: 09.30
Fjendebilleder
Arbejdsark
Dokumentar: min.: 25:55
Lektien handler om, hvordan man har tolket korstogene i eftertiden. Lav desuden spørgsmål 11 og 12 på side 121 til lektien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Den franske revolution
Forløbet har handlet om den franske revolution, oplysningstiden og Napoleon og Wienerkongressen. Vi har bl.a. haft fokus på forskellige fremstillinger af Napoleon i film og historiske fremstillinger. I forløbet har klassen arbejdet med gruppeprojekter om oplysningstiden og den franske revolution.
Materiale:
Iversen, Kristian: "Derfor historie - teori og metode i brug", Columbus, 2022, kap.3 s.110-160
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, kap.8 (specifikt 224-228)
Anders Bjørn: Leve Revolutionen, s.88-93
Film: Napoleon (Ridley Scott, 2023)
110 sider
Indhold
Kernestof:
Den Franske Revolution - 1789 til 1799 - lex.dk
2f's mappe om den franske revolution
Projektarbejde: I skal selv give lektier for i gruppen, så I kan være klar til fremlæggelser i uge 46.
I får et halvt modul til at færdiggøre jeres fremlæggelser til næste uge. Fordybelseslæsning i den anden halvdel af modulet (flyttet fra den 7/11).
Gruppe 1-3 fremlægger deres emner om den franske revolution.
Gruppe 4-6 fremlægger deres emner om den franske revolution.
Husk studieturssedler: Isabella, Kristine, Katharina, Julius, Ida-Maj.
Derfor historie_metodedel.pdf Læs PDF-side 2-7 (sidetal 161-166) om postkolonial historieskrivning og den franske revolution.
Husk (hvis I ikke allerede har betalt): Betale 50 kr. til biograftur: "Napoleon" den 1. december i 3. og 4. modul. Skriv dit fulde navn og klasse i Mobilepay-overførsel til skolens biografekskursionskonto: 959190.
I trækker nissevenner i den frivillige nissevenner-ordning. Følgende vil gerne være med: Smilla, Ferdinand, Jeppe, Louis, Albert, Maja, August, Julius, Mignonne, Kamilla. Der er plads til flere - fristen er i dag.
I arbejder med forskellige fremstillinger af Napoleon som forberedelse til biografturen på fredag, mens jeg holder evalueringssamtaler med jer.
AndersBjørn.Leve revolutionen.Napoleon.pdf
Vi fortsætter med evalueringssamtalerne og fremstillinger af Napoleon.
Søren Mørch_Store forandringer_Napoleon.pdf
Vi skal diskutere filmen "Napoleon" som vi så den 1.12. i biografen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 5
Israel-Palæstina
Fokus i forløbet: Oprettelsen af staten Israel og konflikten med de arabiske lande. Periodemæssigt fokus på 1897-2024.
Materiale:
David Jano: "Israel 1948-2015", fælles: kap. 1-8. Kapitlerne: 4,5 og 6 har været fordelt ud i grupper til selvstændigt fordybelsesarbejde med fremlæggelser i matrixgrupper.
Folkedrab.dk
: Oprettelsen af Israel.
- Kilde: Proklamation af Israels oprettelse, 1948 (fra Verden efter 1914 ibog).
- Louise Stigsgaard: "Seksdageskrigen - Israels dyrekøbte sejr"; Berlingske 8.. juni 2007:
https://www.berlingske.dk/kultur/seksdageskrigen-israels-dyrekoebte-sejr
- Artikel: "Gaza er smadret. Hamas kan ikke betale. Israel vil ikke. Saudi-Arabien har en betingelse.", Anders Jerichow, Politiken, 7. maj 2024
- Leder i Politiken den 19. maj 2024: "Giv fred en chance"
- Artikel på DR: Joe Biden forsvarer Netanyahu: Israel begår ikke folkedrab:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/joe-biden-forsvarer-netanyahu-israel-begaar-ikke-folkedrab#
!/
Dokumentar: ’Fra krig til krig. Israel 1948-1967’. Fransk dokumentar fra 2018. 52 min. MitCfu
Film: Citronlunden (Eran Iklis, 2008)
90 sider
Indhold
Kernestof:
Arbejdsplan_evalueringssamtaler.docx
Israel kapitel 1.pdf
Proklamation af Israels oprettelse 1948.docx
Jano, David: ISRAEL 1948 - 2015, Frydenlund; sider: 13-104
I dag gennemgår vi jeres arbejde fra sidste uge: tidslinjen og arbejdsspørgsmålene på s.23 samt kilden "Proklamation af Israels oprettelse 1948". Hvis I ikke blev færdige med arbejdet i torsdags, er det lektier til i dag.
Besvar desuden sp. 1-6 på side 33 efter denne plan (man må selvfølgelig gerne svare på alle 6 spørgsmål, men nu ved I hvilket spørgsmål, I skal have særligt styr på).
Lektier ifølge denne plan:
Obs.: Man må selvfølgelig gerne læse hele lektien, men man er ansvarlig for halvdelen - se planen.
Den gode problemstilling
Vi mangler lige de sidste 10 minutter af vores dokumentar.
Læs denne artikel om Seksdageskrigen til i dag (link). Vi samler op på forløbet indtil nu og på dokumentaren. Vi skal også arbejde med problemstillinger, og har vi tid til overs, går vi i gang med et lille projektarbejde (evt. matrix).
Obs.: Husk bazarbod
Arbejdsark
Obs.: Opdelte lektier i bogen "Israel 1948-2015" ifølge denne plan:
Obs. også tid til planlægning af bazar i dette modul.
Bosættelserne er Israels store sten i skoen Læs artiklen til i dag og opstil nogle problemstillinger, artiklen kan besvare. I må også gerne inddrage s.93-95 i bogen. Husk i øvrigt en bog til fordybelseslæsning.
Arbejdsspørgsmål_Citronlunden.docx
Vi ser "Citronlunden" færdig og arbejder videre med arbejdsspørgsmål. Vi er nået til min.: 37:25
Læs til i dag om Israels forhold til USA. Vi starter modulet med at diskutere filmen "Citronlunden". Medbring jeres noter fra arbejdsspørgsmålene og bogen "Israel 1948-2015". Ingen solbriller, tak!
Samme lektie som til mandag.
Vi starter med at gennemgå de tre arbejdsspørgsmål på s.104 i bogen, så vær klar på dem. Har I ikke læst lektien til sidst (om Israels forhold til USA), er det også en lektie. Derefter springer vi frem til den 7. oktober 2023 og arbejder med forskell
Gaza er smadret_Politiken 7.maj_2024.docx
Struktur_aktør og brud_kontinuitet.pdf
Medbring bogen "Israel", og vær igen klar på gennemgang af de samme spørgsmål som til fredag.
Joe Biden forsvarer Netanyahu: Israel begår ikke folkedrab
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Den kolde krig
Et forløb med fokus på den kolde krig. Vi har i forbindelse med forløbet og klassens studietur besøgt Museum for Kommunisme i Prag. Vi har været omkring Truman-doktrinen og Marshall-hjælpen, folkedemokratiseringsproces i Østeuropa og idelogiske forskelle, folkeopstande i Østeuropa, Berlinmuren, våbenkapløb, Cubakrisen, Stjernekrigsprojektet og Berlinmurens fald.
Materialer:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", s.149-180
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden s. 8-18 (Systime, 2022)
Kilder fra Verden efter 1914 - iBog:
Truman-doktrinen
Winston Churchills Jerntæppetale, 5. marts 1946
Ronald Reagans tale i Vestberlin 1987
Dokumentar: Jerntæppet 1945-1947 (MitCFU)
Dokumentar: Min verdenshistorie: Maren og foråret i Prag:
https://www.dr.dk/drtv/se/min-verdenshistorie_-maren-og-foraaret-i-prag_377723
Interview med Uffe Ellemann-Jensen om den kolde krigs afslutning: afspillet fra Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Film: Thirteen Days (Donaldson, 2000)
85 sider
Indhold
Kernestof:
Vi begynder året med et forløb om den kolde krig. I har ingen lektier for. I dette modul kommer Rasmus også forbi, så vi kan vise jer programmet for studieturen og besvare de spørgsmål, I måtte have.
Den kolde krigs verden kap.1 (1).pdf
Arbejdsmappe
Vi skal gennemgå dokumentaren om starten på den kolde krig ca. 1945-1947 og jeres arbejde med Churchills jerntæppetale 1946 (se modulet den 16.8. og arbejdsmappen). Medbring også jeres nye historiebog: "Verden efter 1914".
Tjekkoslovakiet | lex.dk – Den Store Danske
Tjekkiets historie - Se tidslinje over begivenheder - lex.dk
Prag - Læs om hovedstaden i republikken Tjekkiet - lex.dk
Læs de tre links som lektie og forberedelse til studieturen. Vi skal også gennemgå dokumentaren og Jerntæppetalen. Medbring desuden "Verden efter 1914".
Bryld, Carl - Johan: VERDEN EFTER 1914, Systime; sider: 149-180
Besvar desuden arbejdsspørgsmål 1 og 2 s.181. Obs. I har læst den sidste af lektien om folkedemokratiseringsprocessen i Østeuropa i forrige modul.
Læs om Trumandoktrinen og Marshallplanen og delingen af Tyskland.
Trumandoktrinen.docx
Besvar igen delvist spørgsmål 1 på side 181 og også spørgsmål 3, som handler om Danmarks indtræden i Atlantpagten.
Obs.: Ideer til klassens time onsdag den 24. september i 4. modul.
Vi bruger lige 10 minutter på at afrunde sp.3 s.181 ved at kigge på kilderne s.163 i sidste moduls lektier. Læs derudover om blokdelingen i Asien. Besvar til lektien sp.4 og 5 s.181.
Besvar til lektien sp. 6 og 7 s.181.
Ordliste dagens lektie.doc
Vi ser videre på filmen. Vi er nået til min.:23:00 ca.
Resten af kapitlet læses og sp. 8,9,10 og 11 på side 181 besvares hjemmefra.
com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Afrunding: Den kolde krig. Vi ser filmen færdig (1:13:50).
Arbejdsspørgsmål_Thirteen days.docx
Vi afrunder forløbet om den kolde krig, og så er der fordybelseslæsning i et halvt modul (erstatning for den 11.10.)
Opstart: Den amerikanske borgerkrig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
TF6 Den amerikanske borgerkrig
Forløbet har været et tværfagligt projektarbejde med engelsk om den amerikanske borgerkrig med perspektivering og nutidsrelatering til det amerikanske præsidentvalg, november 2024. I historie har vi haft fokus på forløbet af den amerikanske borgerkrigs optakt, den udløsende og bagvedliggende årsager, om krigens vendepunkter, slaverispørgsmålet og afslutningen af krigen. Vi har desuden arbejdet med erindringshistorie og statuedebatten om Robert E. Lee-statuen.
Bog: Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig (grøn): udleveret til gruppearbejde med selvvagte vinkler på den amerikanske borgerkrig. Alle har læst kap. 5 på egen hånd som introduktion til borgerkrigen.
Dokumentar: "Abraham Lincoln - Borgerkrig" dokumentar fra mitCFU
TF6 opgave: SRP-øvelse i små grupper - fremlagt som ved eksamen.
Kilder og yderligere materiale brugt i undervisningen:
James Henry Hammond: The Mudsill Theory kilde fra “Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig, s.28-30
Abraham Lincoln: The Gettysburg address (19. november 1863) fra “Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig, s.72
Kilde 18, 19, 20 fra “Slaveriet og den Amerikanske Borgerkrig" s.75-80: breve og dagbøger fra soldater, hhv.:
- Sam Watkins fra konføderation: En sydstatssoldats erindringer
- Elisha Hunt Rhodes fra Unionen: En nordstatssoldats dagbog og breve
- Samuel Cabble: Brev fra en sort nordstatssoldat
“Når vi hylder vores forfædre” fra Politiken (retain and explain, cancel culture), Politiken den 7. august, 1921
Opslag på Lex:
https://lex.dk/Den_Amerikanske_Borgerkrig
65 sider
Indhold
Kernestof:
Vi afrunder forløbet om den kolde krig, og så er der fordybelseslæsning i et halvt modul (erstatning for den 11.10.)
Opstart: Den amerikanske borgerkrig
Arbejdsspørgsmål_Thirteen days.docx
Medbring bogen "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig". (Grøn, tynd bog).
Medbring bogen om den amerikanske borgerkrig og slaveriet (grøn).
Videre med TF6 og karaktersamtaler. Husk den grønne bog om den amerikanske borgerkrig og slaveriet.
Vi skal videre med evalueringssamtaler og TF6. Medbring den grønne bog om den amerikanske borgerkrig og slaveriet.
Titel (Link til historisk metode)
Husk at medbringe den grønne bog om den amerikanske borgerkrig.
Husk den grønne bog til TF6: "Den amerikanske borgerkrig og slaveriet".
Talepapir til oplæg og prøver.docx
Medbring bogen "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig". Vi ser dokumentaren færdig og arbejder med en kilde i bogen.
Diskursanalyse_køn.pdf
SPROG OG DISKURS-1.docx
Diskursanalyse_fra fortid til historie.pdf
Læs om diskursanalyse - gerne i flere af dokumenterne, og medbring jeres bog om slaveriet og den amerikanske borgerkrig.
Læs til i dag tekst 18,19 og 20 s.75-80 i "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig". Vi gennemgår soldaterbreve og dagbogsnotater fra krigen.
Den Amerikanske Borgerkrig - Årsagerne og forløbet - Lex
Når vi hylder vores forfædre.pdf
Afrunding på den amerikanske borgerkrig. Samme lektie som til torsdag. Husk bogen: "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig".
Gruppearbejde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 8
Romerriget
I forløbet har vi arbejdet med Romerriget fra republikken til det vestromerske riges sammenbrug i 476. Vi har læst grundbogskapitlet i "Verden før 1914" ( s. 37-67) og inddraget kilderne i disse kapitler og derudover arbejdet med imperieteori fra "Imperier fra oldtid til nutid".
Materialer:
- Peter Bang Fibiger m.fl.: "Imperier fra oldtid til nutid", Columbus s.9-20 + 37-40
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv”, Systime, 2015, s. 37-67
- Prima Porta-statuen, ca. 15 e.Kr.
- Ida Auken: ” Når kunst bliver symbol på magt”,
www.kristeligt-dagblad.dk
, 13. marts, 2015.
- De syv vigtigste romerske kejsere. Kilde:
https://romerrigetshistorie.systime.dk/index.php?id=123
- Tekstboks: ”Kilderne til vores viden om det antikke samfund”. Kilde: Kim Beck Danielsen m.
fl.: ”Fokus 1: Fra antikken til reformationen”, Gyldendal, 2007, s. 38.
- To opfattelser af Augustus. Kilde: Suno Scharling. Augustus. Den første Europæer?
Gyldendal Uddannelse 1999, s.56-58
- Strabon om provinsboerne og Rom: Urbanisering og romanisering, fra: Aase Bay: Det romerske kejserdømme indtil 180 e.v.t. Historiske kildehæfter udgivet af historielærerforeningen. Nordisk Forlag 1970/1979, s.76
- Uddrag af Asterix Byplanlæggeren.
- Film: Gladiator 2 (Ridley Scott, 2024)
- Dokumentarserie: Antikkens verden, afsnit 5 og 6: "Den romerske republik" og" Det romerske imperium"
Normalsider: 155 sider
Indhold
Kernestof:
Vi skal i Atlas Biograf i Rødovre Centrum på mandag og se "Gladiator 2". Turen kommer til at strække sig over to moduler, da filmen er en helaftensfilm. Forestillingen begynder kl.12.30. Vi mødes i biografen kl.12.20, hvor jeg noterer fravær.
Gladiator 2_arbejdsark.docx
Vi gennemgår "Gladiator 2" ud fra arbejdsarket, når vi er færdige med evalueringssamtaler.
Medbring "Verden efter 1914". I får læsetid i modulet. Vi starter med republikken.
Romerriget_republikken_Verden før 1914.pdf
Vi ser en dokumentar om den romerske republik OG gennemgang af arbejdsspørgsmål 1-4 på s.67 i "Verden før 1914" og siderne 37-51.
augustus. den første europæer.scharling (3).docx
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 51-66
Lektien handler om republikkens undergang og om Cæsar og Augustus.
Obs.: Husk: Besked fra kontoret vedr. manglende bogaflevering.
Kilder_romanisering.docx
Romerrigets styreformer
Dokumentar om det romerske imperium. Ingen lektier. Vi tager også et kig på jeres udfyldte skemaer om romerrigets styreformer.
Imperieteorier og perspektivering. Imperiet_en global historie fra oldtid til nutid (2).pdf Læs side 9-14 i vedhæftede PDF og besvar følgende spørgsmål, mens I læser:
Læs s.14-20 om imperieteorier i vedhæftede PDF. Imperiet_en global historie fra oldtid til nutid (2).pdf
Lille kildesæt.pdf
Romerriget s.37-40 (5).pdf
Repetition
Historie-A-2020-Bilag (2).pdf
Nazisme og mellemkrigstiden (6).pdf
Repetition. Sidste historiemodul. Vi tager en runde og hører fra repetitionsgrupperne. Tak for denne gang :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347637", "T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347637", "H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347637" }