Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Bjarne Wildt
Hold 2022 SP/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spansk introforløb
Titel 2 Cuba
Titel 3 Familia y amistad
Titel 4 Chile y Machuca
Titel 5 El cine de Pedro Almodóvar
Titel 6 Inmigración e identidad latina en EE.UU.
Titel 7 El régimen de Bukele
Titel 8 La guerra civil española

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Cuba

I dette forløb har vi i forlængelse af introforløbet arbejdet med Cuba og cubansk kultur. Vi har bl.a. læst tekster i "Caminando for fortsættere" (unidad 4) og arbejdet med filmen "Habana Blues".

Fokus har bl.a. være på
- Turisme
- Cubansk musik
- Hverdagen i det cubanske mangelsamfund
- Udvandring

Omfang svarer til 5 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Familia y amistad

I forløbet Familia y amistad har vi indledningsvis arbejdet med "Mi querida familia", en serie kortfilm til undervisningsbrug om Julia, der bor i Madrid med sin familie.

Efterfølgende har vi arbejdet med filmen og bogen om El Bola (Achero Mañas, 2000) om to 12-13-årige drenges venskab i Madrid, som præges af, at den ene bliver udsat for fysisk og psykisk vold i hjemmet. Filmen viser mere overordnet forskellen mellem Pablos (el Bolas) konservative familie og Alfredos progressive familie.

Følgende scener i El Bola er læst og analyseret: 26, 34-35, 38, 62.

Fokuspunkter:
- Familierelationer og omgangsformer i Spanien
- Forskellige normer i familien: Den traditionelle, konservative familie over for den mere moderne, frisindede familie
- Fysisk og psykisk vold i familien
- Venskab og loyalitet

Forløbet svarer til 13 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Chile y Machuca

Vi arbejder med filmen og bogen "Machuca". Der fokus på venskab, familie og loyalitet i et Chile præget af politisk og klassemæssig polarisering op til militærkuppet i 1973.

Vi har set filmen "La Nana" (Sebastián Silva, 2009), som også tematiserer klasseforskelle i det chilenske samfund.

Desuden har vi læst forskellige tekster i "Retratos Chilenos".

Forløbet svarer til 13 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 El cine de Pedro Almodóvar

I dette forløb har vi set filmen "Volver" og læst udvalgte dele af manuskriptet. Vi har desuden sammenholdt med filmen "Todo sobre mi madre", og hertil har vi læst et interview med Almodóvar.

Særlige fokuspunkter har været:
- Kvinderoller (begge film)
- Familiehemmeligheder (Volver)
- Land og by (Volver)
- Svigt og tilgivelse (begge film).

Forløbet svarer til 8 %.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Inmigración e identidad latina en EE.UU.

I dette forløb har vi arbejdet med immigration og identitet hos folk med latinamerikansk baggrund i USA.

Vi har brugt bogen "Retratos Latinos en EE.UU" (s. 6-13 og 24-27) til at forstå push- og pullfaktorer og betydningen af remesas. Vi har også læst om og hvordan forskellige latinamerikanske traditioner som fx Día de Muertos praktiseres i USA.

Vi har læst romanuddraget "Cajas de Cartón" af Francisco Jiménez, gengivet i bogen "Somos Latinos in the U.S." (s. 26-35).

Vi har desuden set filmen "Sin nombre", som illustrerer push- og pullfaktorer og skildrer den hårde rejse, mange immigranter må foretage.   

Forløbet svarer til 10 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 El régimen de Bukele

I dette miniforløb undersøger vi Nayib Bukeles indsats for at begrænse bandekriminalitet i El Salvador. Vi stiller skarpt på såvel positive som negative konsekvenser af denne indsats og diskuterer rimeligheden af at holde et land i undtagelsestilstand gennem flere år til gengæld for en drastisk forbedret sikkerhed.

I forløbet læser vi gloserede avisartikler og ser videoer på youtube om emnet.

Fokuspunkter:
- Den forbedrede sikkerhed i dagligdagen i El Salvador, drastisk fald i voldelig gadekriminalitet
- Undtagelsestilstanden: begrænsning af forsamlingsfriheden (i starten af Bukeles regeringstid), fængsling uden rettergang og aflytning af befolkningnen.
- Historier om angiveligt uskyldige borgere, der er fængslet, uden at deres familier kan få noget at vide

Vi overvejer spørgsmålene:
- ¿Es posible tener seguridad sin justicia?
- ¿Es posible tener justicia sin seguridad?

Forløbet svarer til 4 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La guerra civil española

I dette forløb har vi arbejdet med tiden op til den spanske borgerkrig (den anden republik), selve borgerkrigen og Francoregimet. Vores udgangspunkt har været bogen "La guerra civil española", Helene Caprani, 2024. Vi har anvendt dele af kapitel 1, 2 og 3.

Vigtige temaer har været:
- begrebet "Las dos Españas", som stammer fra Antonio Machados digt (s. 9), og den ideologiske polarisering, det repræsenterer, fungerer som et overtema for hele forløbet
Under borgerkrigen:
- el bando republicano y el bando sublevado
- ideologierne kommunisme, anarkisme og fascisme
- de internationale brigader, som støttede republikanerne
- de fascistiske regimer, der støttede oprørerne
Under Franco:
- den nationalkatolske ideologi og kvindernes plads i samfundet
- den økonomiske udvikling under Franco, fra krise i årene efter borgerkrigen til boom i 60erne

Forløbet svarer til 11 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer