Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Mette Zandersen
Hold 2022 HI/u (2u HI, 3u HI, 4u HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingerne - I et erindringshistorisk perspektiv
Titel 2 Rusland i verden
Titel 3 Besættelsestiden - samarbejde og modstand
Titel 4 Holocaust
Titel 5 Israel - Palæstina konflikten
Titel 6 Bobler, krak og kriser
Titel 7 Identitetspolitik og kampen for at blive hørt
Titel 8 Velfærdsstaten - Ideen der ændrede vores samfund
Titel 9 De slavegjorte - fra oldtiden til nutiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingerne - I et erindringshistorisk perspektiv

Om forløbet:
Dette forløb omhandler vikingerne og hvordan man har set opfattet vikingen i samtiden og eftertiden. Vi har lavet fem nedslag i en diakron analyse (samtiden, 1800 tallet, tiden omkring genforeningen, under besættelsen og i nutiden). Derfor har eleverne arbejdet med erindringsihistorie. Vi har endvidere også fokuseret på årsagerne bag vikingetogterne samt kristningen af dannerne.

Kernestof
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie̶
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Rusland i verden

Om forløbet:
Vi har i dette forløb arbejdet med Rusland og Ukraine i verden. Det er et langelinje forløb om de to landes historie med særligt fokus på Kiev-riget i 900 tallet samt tiden omkring Peter den Store og Katarina den Store (meget kort). Vi har især arbejdet med tiden omkring Putins magtovertagelse samt tiden herefter. Vi har især arbejdet med taler af Putin op til invasionen i Ukraine og efter. Vi har i dette forløb også arbejdet med teorier om IP samt udenrigspolitiske mål og muligheder.

Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Omfang: ca. 75 sider (lange taler af Putin)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Besættelsestiden - samarbejde og modstand

Om forløbet
I dette forløb har vi fokuseret på besættelsestidens Danmark med særligt henblik på modstand og samarbejde. Forløbet er en del af DHO-forløbet og/eller slutter af med en mundtlig eksamen.
Vi fokuserede især på gråzonen mellem samarbejde og modstand. Vi var inde på frihedsmuseet og få en rundvisning med særligt fokus på ovenstående. Vi har også arbejdet med erindringshistorie.

Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer̶
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabendeM
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Holocaust

Om forløbet
I forbindelse med klassens studietur til Berlin vil vi i dette forløb fokusere på Holocaust samt Nazismens som ideologi. Vi har også arbejdet med Stantons 10 faser og bl.a. brugt denne teori på folkemordet.
Vi har især fokuseret på nazismens som ideologi, eugenikken, eutanasi, koncentrationslejre og/eller koncentrationslejre samt holocaustbenægtelse.

Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Holocaust og andre folkedrab
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie̶
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Omfang: ca. 65 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Israel - Palæstina konflikten

Om forløbet:
I dette forløb har vi fokuseret på Israel-Palæstina konflikten. Tidsmæssigt fokuserede vi på tiden fra 1896 og til nutiden med særligt fokus på årsagerne til staten Israels oprettelse samt hvilke udfordringer, der er i forhold til en løsning på konflikten. Der er især fokuseret på Hams og konflikten i Gazastriben.

Kernestof:
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Omfang: ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Bobler, krak og kriser

Om forløbet:
I dette forløb har vi lavet en komparativ analyse af følgende økonomiske kriser:
Tulipanboblen i Holland i 1637
Depressionen i 30´erne
Dotcomkrisen i 2000
Finanskrisen i 2008
Samt kigget på den nuværende økonomiske situation i 2024.
Der har været fokus på økonomisk teori og årsagsforklaringer og forløbet er afviklet i samarbejde med samfundsfag, hvilket gør at vi har bevæget os i den ende af faget, som ligger op af samfundsfag.
Vi har bl.a. arbejdet med The Minsky Moment samt især kigget på statistikker. Dette bærer eksamenssættet også præg af.

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶Globalisering
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Identitetspolitik og kampen for at blive hørt

Om forløbet
I dette modul har vi fokuseret på identitetspolitik og kampen for at blive hørt. Fokus har været på:

Teorier: Identitetspolitik, brud og kontinuitet, aktør og strukturer og teorier om køn.
Tema 1: Kvinders kamp for rettigheder fra 1870'erne og frem (feminismebølger og kvindens stilling i samfundet)
Tema 2: Sexisme og Incels
Tema 3: Arbejderklassens kamp for rettigheder.
Tema 4: Ungdomsoprøret
Tema 5: Globalisering overfor nationalisme (krænkelsesparat og privilegieblindhed, Palæstinadebatten)

Kernestof:
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Velfærdsstaten - Ideen der ændrede vores samfund

Om forløbet
I dette forløb har vi fokuseret på velfærdsstatens historie. Fra velfærdsstatens rødder med hattedamerne og Grundloven af 1849 til velfærdsdebatten op igennem tiden (med fokus på 60´erne og 70´erne) til nu.
Forløbet samkøres med dansk og munder ud i en DHO med mundtlig forsvar. Viden om de politiske ideologier vil blive inddraget.

Kernestof:
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 De slavegjorte - fra oldtiden til nutiden

Om forløbet
Vi har i dette forløb fokuseret på de slavegjorte fra antikken og til nutiden. Der er tale om en diakronanalytisk tilgang med udgangspunkt i hvem der var slaver samt hvilken funktion de har haft i samfundet. Formålet har været at finde ligheder og forskelle samt perspektivere dette til moderne slaveri. Vi har haft et særligt fokus på Danmark som slavenation.

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Globalisering
Historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang: ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer