Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Maja H.H. Kongskov, Peter Søndergaard
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
København
INDHOLD
Forløb med København som tema.
ØVELSER OG PROJEKTER
Eleverne læser tekster og sangtekster, ser serie. Analyserer.
TEKSTER M.M.
'Skjold og Isabel' serie af Emil Næsby Hansen
'København' af Ulige numre
'Østerbro' af Uhørt
'Natmaskinen' af Michael Strunge
SKRIFTLIG OPGAVE
"Hvilket København", debatterende artikel. Alternativets københavnermål og "København et dødsygt hyggehelvede", Søren U. Thomsen
Vi arbejder gennemgående med tekstlæsning. At læse en tekst. Derfor træner eleverne at lave semantiske felter, som den primære stifinder til tema(er).
NØGLEORD OG BEGREBER:
København
Tekstlæsning
Strukturalisme
Semantiske felter/skemaer
Analyse af levende billeder/medieanalyse
Sekvenser/klipning
Komposition
Ung kærlighed
Ulykkelig kærlighed
Romantisering af byen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Taler
INDHOLD
Forløb om taler hentet fra det nordiske samarbejde og hjemmesiden www.talefest.nu
TEKSTER M.M.
Alt fra førnævnte hjemmeside
NØGLEORD OG BEGREBER:
Retorik
Kommunikation
Taler
Argumentation
Appelformer
Topik
Evidentia
Stilfigurer
Beskrivende adjektiver
Indledning
Afslutning
Præsentation
Afsender/modtager
Analyse
Taleanalyse
Vi ser, lytter og læser også andres taler via samme hjemmeside
Alt arbejde forbereder eleverne til at holde deres egen tale under temaet 'Hjem' foran klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ringen og metode
INDHOLD
Vi læser Karen Blixens 'Ringen' og lytter til Anders Mattesens sang 'Bad boy'.
Vi kobler de to tekster.
Dertil arbejder vi med metoderne: psykoanalyse, feminisme, folkeeventyr, skæbne/eksistentialisme samt syndefaldsmyten.
Metoderne læser eleverne om i Leif Søndergaards tekst: 'Syv fantastiske fortællinger' og de fremlægger om deres metode i grupper for klassen.
ØVELSER OG PROJEKTER
Klasseundervisning. Gruppearbejde og fremlæggelser
TEKSTER M.M.
Blixen, Karen: 'Ringen' og Mattesen: 'Badboy'
Søndergaard, Leif: 'Syv fantastiske fortællinger'
NØGLEORD OG BEGREBER:
Tekstlæsning
Tekstanalyse
Lyrikanalyse
Komparativ analyse/sammenligning af tekster
Temaer på tværs af genre og historie
Remediering
Litterær metode
Psykoanalyse
Freud
Freudiansk læsning
Feminisme
Feministisk læsning
Folkeeventyr
Læsning i lyset af folkeeventyr
Eksistentialisme
Eksistentialistisk læsning
Syndefald
Syndefaldsmytisk læsning
Ungdom
Ung kærlighed
Forbudt kærlighed
Det uskyldsrene vs. det syndige
Dette som et forarbejde med tekstanalytisk metode frem mod DHO
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tale om 'hjem'
|
08-03-2023
|
Uro i forstæderne, del 1
|
14-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO Modernisme
INDHOLD
Vi læser modernistiske tekster mhp. at forberede eleverne til DHO.
Herunder Peter Seeberg, Vita Andersen og Anders Bodelsen.
Vi ser kigger på kunstværket 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu som parallel til Peter Seebergs 'Patienten' om løsrede lemmer og robotter versus mennesker - dystopi. Det ægte vs. det kunstige.
Vi ser episode 1 af den samtidige serie 'Killjoy' som en moderne parallel til Vita Andersens novelle 'Søndagen er til at kneppe i'.
ØVELSER OG PROJEKTER
Rollespil med inspiration i Vita Andersens univers og sætningen 'Hold kæft og vær smuk'.
Individuel digtskrivning ud fra dogmer med inspiration i Vita Andersen.
TEKSTER M.M.
Seeberg, Peter: 'Patienten'
Andersen, Vita: uddrag fra Tryghedsnarkomaner og 'Hold kæft og vær smuk'
Bodelsen, Anders: 'Pointen'
Film: 'Væbnet med ord og vinger' om Mikael Strunge af Torben Skjødt Jensen.
Film: 'De uanstændige' af Gunnar Obel og Edward Fleming.
Kunstværk: 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu.
Serie: 'Killjoy' af Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen. Episode 1.
Eleverne introduceres på den måde til en række forfattere, som de har mulighed for at vælge at skrive tekster af i deres DHO.
NØGLEORD OG BEGREBER:
Tekstlæsning
Tekstanalyse
Modernitet
Modernisme
Konfrontation
Konfrontationsmodernisme
Feminisme
Køn
‘Det private er politisk’
Eksistentialisme
Autenticitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation_Klima
Vi arbejder med retorik og argumentation
- Toulmins model og argumentationsanalyse
- Det retoriske pentagram
- Retorisk analyse
----
Vi læser og arbejder med:
1) Jacob Skyggebjerg, Debattekst i Politiken: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer
2) Nicholas Nyrop Vinthen, kronik i Information "Klimaaktivist: Parlamentarismen kan ikke redde os. Vi må tage skrappere midler i brug"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentarfilm og Testamentet, inkl værk
Fokus i forløbet er på Autencitetsmarkører, De dokumentariske genrer og filmisk næranalsyse.
Vi ser hele Testamentet, som vi arbejder med i forhold til autencitet, dramaturgi, genre og filmisk næranalyse. Testamentet. Vi diskuterer filmens eventuelle manipulation og om den etisk holder sig på den rigtige side.
Vi ser og diskuterer eksempler på autoritativ og deltagende dokumentarfilm.
Deltagende: Helt væk på piller: https://www.dr.dk/drtv/se/helt-vaek-paa-piller_-pushermoede-i-en-park_416405
Vi får besøg af Sønderby Jepsen, der fortæller om udarbejdelsen af Testamentet og sine andre dokumentarfilm.
I 3. G ser vi Testamentet 2, hvor Henrik fra filmene og instruktøren Christian Sønderby Jepsen besøger os.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Noveller og kreativ skrivning
I dette forløb får vi undervisning af forfatter Sissel Bjergfjord, der hjælper eleverne med at udarbejde deres egne noveller.
I forløbet arbejder vi også med novellegenren. Hvad er en novelle?
Vi kigger på
- Genre
- Tema
- Fortælleren
- Komposition/handling
- Personer/miljø
Vi læser og arbejder med følgende tekster:
Sissel Bjergfjord "Ilses ende"
Anders Bodelsen "Pointen" (som eleverne også arbejdede med i DHO modernismeforløbet) og "Drivhuset"
Denne slide er tilknyttet forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1cZSElvg_YyFAtjjptYWeUrkzTyoC49gIFfSKhdi91UM/edit#slide=id.g2bc96bdd2f6_0_21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kafkas Prag
Forløbet ligger sammen med studieturen til Prag, hvor vi arbejder med modernisme hos Franz Kafka. Her læser vi "Foran loven" og "Forvandlingen". I Prag tager vi på en guidet tur rundt i Kafkas Prag. Vi læser også tegneserien "Kafka for begyndere" og kobler Kafka til modernismen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Realisme og minimalisme, værk: Borgerligt tusmørke
Forløbet dykker ned i den danske realisme. Vi arbejder først med realismebegrebet, og så kører vi igennem fra Det moderne gennembrud til minimalismen. Vi arbejder tværfagligt, da engelsk også tager fat i minimalismen.
Vi bruger denne slide: https://docs.google.com/presentation/d/1lB6B0NsD9Mzef-7oNXXfBGCYmyEiojBQewka-fzDna8/edit#slide=id.g30ce36fd33b_3_3
Fokus er på skrivestil og forskellige typer af realisme.
Realismebegrebet:
Skildre kendsgerningernes verden
Gennemsigtigt formsprog
Realismebegrebet og forståelsen af dette er foranderligt.
- Det moderne gennembrud (1870-90): Vi introducerer til Georg Brandes og bevægelsen. Derudover lægger vi vægt på de tre k'er: Kirke, klasse og køn. Fra denne periode læser vi Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød", Herman Bang "Foran alteret" (Vi læser kun starten og slutningen og ChatGPTs bud på en slutning. Således arbejder vi med den kritiske realisme hos Pontoppidan og den impressionistiske stil hos Herman Bang.
- Det folkelige gennembrud: Vi læser Jens Vejmand af Jeppe Aakjær, "Sevilla" af Martin Andersen Nexø (inkl. det grønne bord-eksamination).
Magisk realisme: Karen Blixen "De blaa øjne"
Nyrealismen: Anders Bodelsen "Rama Sama"
Minimalisme - her er fokus på tværfaglig forståelse med engelsk: Helle Helle "En stol for lidt" og "Globryllup".
Simon Fruelund "Mælk" og værklæsning af kollektivromanen "Borgerligt Tusmørke", hvor eleverne laver mini-SRP i grupper. Dette dækker produktkrav fra det tværfaglige forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt forløb_Realisme og minimalisme
-
3B Realisme
-
Ved godt at teksten er gammel, men den er realistisk og et godt eksempel på Pontoppidans realisme: Læs https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/fh/naadsens.html og søg på, hvem Henrik Pontoppidan er
-
Læs Foran Alteret.pdf Skriv to linjer her i elevfeedback om, hvad din fortolkningshypotese (En fortolkningshypotese er altså en hypotese om, hvordan en tekst kan fortolkes, dvs. en antagelse om tekstens tematik og hensigt.) er efter læsningen (SF eks
-
Læs vedhæftede tekst af Martin Andersen NexøDansk_STX_2014_Opgave1 - Martin Andersen Nexø, Sevilla (1903).pdf
-
De blaa øjne.pdf
-
Det er ikke lektie at læse denne novelle, men vi læser og arbejder med den i modulet, så hvis du har ekstra tid og lyst, må du godt læse den hjemme (Lagt op dagen før)
-
Ramasama.pdf
-
Clio · En stol for lidt.pdf
-
Læs hjemme "Globryllup", der er endnu en Helle Helle-minimalismenovelle
-
Til i dag skal I have læst Borgerligt Tusmørke, som er den bog, I har fået udleveret
-
Vi arbejder videre med minimalisme og Borgerligt tusmørke
-
Vi samler op på Mælk i starten af modulet. Hvis man ikke var der sidst, skal man læse teksten hjemme
-
Analyse_Eksempel.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernisme i 1900-tallet, inkl. værk: BLOD
Modernisme og realisme i 1900-tallet, inkl. værk
Vi arbejder med 1900-tallets litteratur. og har fokus på, hvordan modernismen har udviklet sig frem til konkretismen/systemdigtningen. Vi arbejder med nedslag i ekspressionisme, Heretica, konfrontationsmodernisme, eksistentialisme og konkretisme/systemdigtning.
Modernisme
Tidlig modernisme/ekspressionisme
Blod (værk), Broby-Johansen - Dette ekspressionistiske værk behandler vi sammen og sætter fokus på teksterne i digtsamlingen
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Heretica: Martin A. Hansen. Agerhønen
Konfrontationsmodernisme: Klaus Rifbjerg Livet i badeværelset, Terminologi
Eksistentialisme: Peter Seeberg Hullet og Patienten
Konkretisme/3. fastmodernisme: Per Højholt: Udenfor og Digtet Digtet digtet, Vagn Steen: Sproganvendelse, HØVL forvandles til HANE
Vi bruger denne lærerproduceredeslide: https://docs.google.com/presentation/d/1aG-ZJnjXGN0pBEkwxvj9aoikJFkAtlvBDn31HvJsuV0/edit#slide=id.g1f2b9ca486_4_96
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Testamentet 2: Faderen, sønnerne og helligånden
Som tillæg til vores tidligere dokumentarforløb, ser vi opfølgeren til testamentet og får besøg af Christian Sønderby Jepsen og en af personerne fra filmen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Diskursanalyse_Nationale diskurser
Vi arbejder med diskursbegrebet og diskursanalyse. Forløbet er fokuseret på nationale diskurser.
Eleverne introduceres til Mouffe og Laclaus teori. Nøglebegreber: Nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere
Norman Faircloughs teori: Social praksis, diskurs og tekst. Der arbejdes i tekstarbejdet med de begreber eleverne kender fra retorikken og argumentationsformskarakteristik. Det kobles via en forståelse for diskurs og et fokus på dette som udtryk for ideologi (den social praksis).
Vores fokus ligger således på italesættelse af danskhed. Vi kigger i intro på
Satiretegning fra The Guardian
Rygediskurser
Mere samlede analyser af
George Bush tale til nationen 2001
Opgave med videoanalyse indeholdende diskursanalyse af danske partiers hjemmeside.
Slutteligt analyser i grupper af:
Vi afslutter diskursforløbet ved i grupper at analysere
- Der er et yndigt land (Oehlenschläger)
- Langt højere bjerge (Grundtvig)
- Du gamla, du fria (Dybeck)
- "Ja, vi elsker dette land (Bjørnson)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347741",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347741",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347741"
}