Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Lone Hoffmann Jacobsen
|
Hold
|
2022 SA/j (1j SA, 2j SA, 3j SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati, politik og medier.
OM FORLØBET
- Demokratiformer, aktører i demokratiet og medborgerskab
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Easton's model for det politiske system.
- Politiske systemer og magtens tredeling herunder magtbegrebet, lovgivningsprocessen i DK og parlamentarisme
- Politiske partier og ideologier, værdi- og fordelingspolitik, den nye højre/venstre skala og partiernes placering.
- Aktører med indflydelse på de politiske processer
- Mediers indflydelsesmuligheder i dansk politik, herunder fokus på medialisering, spin og sociale medier
- populisme
- med- og modborgerskab.
KERNESTOF
Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
FAGLIGE MÅL
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Undersøge, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke: LUK SAMFUNDET OP , 3. UDG.; sider: 132-134, 138-142, 150-167, 171-173
-
Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke: LUK SAMFUNDET OP , 3. UDG.; sider: 127-131, 147-150, 167-171
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
OM FORLØBET
Vi arbejder med socialisering og identitetsdannelse i Danmark med fokus på identitetsformer. Herunder normer, roller og social kontrol.
Samfundets udvikling og overgangen fra det traditionelle til moderne og senmoderne samfund. Vi arbejder bla. med kortfilmen "Habibti min elskede" og dokumentarprogrammet "Når sabbatår er fucked". Vi har bl.a. anvendt følgende sociologer: Antony Giddens og Thomas Ziehe.
Derudover har vi været omkring HArtmut Rosa og Ricard Sennet i forhold til at se på det moderens arbejdsliv.
Samt et fokus på netværksindividet med anvendelse af Sherry Turkel og Goffmans teori om front og backstage.
KERNESTOF
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering (..),
Adfærd på de sociale medier
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
FAGLIGE MÅL
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærdsstatens udfordringer
OM FORLØBET
Vi har i forløbet arbejde med den danske velfærdsstats formål og kendetegn og dens udfordringer. Herunder hvilke løsninger der kan være for at imødekomme velfærdsstatens udfordringer. Vi har desuden haft et sociologisk perspektiv i forhold til konkurrence statens mulige påvirkning på individet.
Mere specifikt har vi været omkring:
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund (velfærdstrekanten)
Skelnen ml velfærdssamfund og velfærdsstat. serviceydelser og overførsler.
Velfærdsmodeller som idealtyper. Den universelle, residuale, selektive.
Udviklingen imod en konkurrence stat og konsekvenser af denne udvikling for samfund og individ.
Interne og eksterne velfærdsklemmer samt løsninger her på:
- finansierings: Brugerbetaling, arbejdsudbuddet, skat
- producentrolle: Privatisering, udlicitering, frivillighed.
Projekt om velfærdsklemmer:
Kvantitativ og kvalitativ empiri på de forskellige udfordringer der presser den danske velfærd samt løsninger her på.
KERNESTOF
Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
FAGLIGE MÅL
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå.
Forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier.
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og diskutere løsninger.
Dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indsamle, vurdere og bearbejde statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Anvende kvantitative og kvalitative metoder
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller og diagrammer.
Formulere faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Køn og ligestilling
OM FORLØBET
Fokus har været på ligestilling og køn samt teorier om køn. Fokus har endvidere også været på køn og ligestilling i forhold til sociologi og økonomi
Mere specifikt har forløbet haft fokus på:
- kønsroller i familien
- socialisering i institutioner
- køn og uddannelse
- teorier om køn
- Det kønsopdelte arbejdsmarked
- Løn og indkomst forskelle.
KERNSTOF
Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
FAGLIGE MÅL
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre̶
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ekstremistiske miljøer i Danmark — stopekstremisme.dk
-
Ekstremisme og radikalisering - Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme.pdf
-
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 81-84
-
Ditlevsen, Kia; Storr-Hansen, Anna: Studsstrup, Tine.: KØN OG LIGESTILLING, Columbus; sider: 7-12, 14-38, 61-72, 139-158
-
Mandeforskning s. 70-72.pdf
-
Vær sød at følg op på om du har spørgsmål til din aflevering?
-
DR2: Deadline: Hvad er liberal ligestillingspolitik
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Casestudy - Mænd der hader kvinder (TF3)
OM FORLØBET
Dette forløb er et casestudy under tematikken køn og ligestilling.
I dette forløb har fokus været på typer af radikalisering samt årsagerne hertil.
Teoretisk har vi fokuseret på Anthony Giddens ogThomas Ziehes begreber om det senmodernes samfund samt Axel Honneths anerkendelsesteori samt Schiffauers reaktionsmønstre på mangel på samme og Benedict Andersons forestillede fællesskaber.
Forløbet sluttede af med et TF forløb sammen med engelsk hvor eleverne skulle anvende den samfundsfaglige teori på engelsk faglige empiri. De afsluttede med mundtlige præsentationer på både dansk og engelsk.
KERNESTOF
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
FAGLIGE MÅL
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammerg modeller med brug af digitale hjælpemidler̶
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Politik, parti- og vælgeradfærd (SRO)
OM FORLØBET
Formålet med forløbet har været en indføring i dansk politik med udgangspunkt i vælgeradfærd og partiadfærd.
Forløbet har samtidig været udgangspunkt for holdets SRO-opgave sammen med matematik, hvor fokus har været på meningsmålinger, statistisk usikkerhed, konfidensintervaller samt at få parti- og vælgeradfærdsteori i anvendelse på dansk politik.
Mere specifikt har vi været omkring følgende:
De klassiske Ideologier.
Ny og gammel højre/vestre skala.
Vælgeradfærd i det senmoderne samfund. Klassevælger, issuevoter, marginalvælger, markedsparti, klasseparti osv.
Anthoney Downs median vælgerteori og RC.
Nærhed- og retningsmodellen, minervamodellen.
Teorier om vælgeradfærd: Molins model. Kaare Strøms begreber: Policy, office and vote seeking.
Begrebet populisme og populistiske strømninger i Danmark og Europa (fra tidligere forløb)
Beregning og tolkning af statistisk usikkerhed og konfidensintervaller på meningsmålinger fra valget i 2019 til 2022
Metode overvejelser vedr meningsmålinger og brugen af disse.
KERNESTOF
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
FAGLIGE MÅL
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå.
Forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde.
Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af enkle modeller, tabeller og diagrammer.
Formulere faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EU - Udfordringer og løsninger
OM FORLØBET
I dette forløb har vi fokuseret på EUs udfordringer og løsninger. I forhold til udfordringer har arbejdet med EU - populisme, nationalisme og migration
Mere specifikt har vi i dette forløb fokus på EUs
- Institutioner og opbygning.
- Demokratiske udfordringer
- migrantkrisen i den forbindelse teorier om migration
- DK's forbehold i den forbindelse øget eller mindsket suverænitet i forbindelse med medlemskabet.
KERNESTOF
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Komparativ metode og casestudier.
FAGLIG MÅL
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
En ny verdensorden
OM FORLØBET
Vi har i dette forløb fokuseret på de ændringer der sker i det internationale system. Vi har fokuseret på USA-Kina samt Rusland og Vestens relationerne samt hvilke rolle Danmark har som en småstat.
Af teorier har vi arbejdet med idealisme, realisme, neo-realisme, udenrigspolitiske grundopfattelser, hård, blød og smart magt osv.
KERNESTOF
Danmarks suverænitet og handlemuligheder
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Globalisering og samfundsudvikling.
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Komparativ metode og casestudier
FAGLIGE MÅL
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Det amerikanske præsidentvalg
OM FORLØBET
At dække det amerikanske præsidentvalg og se på det politiske system i USA, valgproceduren og elementer centralt for dette.
Forløbet kommer desuden i forlængelse af et forløb om international politik og USA's rolle i det internationale system. I den forbindelse har vi haft fokus på hvilken betydning det vil få alt efter hvilke kandidat der vinder valget.
KERNESTOF
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
(..) politiske systemer i USA.
Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande,
politisk meningsdannelse og medier
FAGLIGE MÅL
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Økonomi - udfordringer og løsninger
OM FORLØBET
Vi har fokuseret på dansk økonomi, herunder de økonomiske nøgletal, økonomiske mål samt målkonflikter, konjunkturer VI har i forlængelse heraf ser på makroøkonomisk politik og hvorledes disse kan anvendes for at forbedre de økonomiske mål og syn her på. Desuden har vi også fokuseret på det økonomiske samarbejde i EU. Vi har endvidere arbejdet med arbejdsmarkedspolitik.
KERNESTOF
Økonomiske styringsprincipper, herunder bæredygtig udvikling
Makroøkonomiske sammenhænge, multiplikatorvirkning, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
FAGLIGE MÅL:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
Undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genstart | Kontante trusler | DR LYD
-
Titel
-
Medbring headset til din computer
-
Ny bog - udleveres i bogkælderen.
-
opgaver vedr markedsmekanismer
-
VIGTIGT! MEDBRING også bogen ØkonomiNU, da i skal bruge denne.
-
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 211-218
-
Kureer, Henrik: ØKONOMINU 3. UDGAVE, Systime; sider: 9-20, 23-28, 41-44, 69-91, 95-105, 108-137, 177-201, 267-288
-
Temperatur på dansk økonomi.docx
-
Kerneinflation på højde med midten af fattigfirserne
-
Dansk økonomi styrer mod jubelår og den højeste vækst i næsten 30 år.docx
-
Prognose: Dansk økonomi stabiliserer sig på et højt niveau
-
Data til beregninger - øko nøgletal.xlsx
-
CEPOS om Økonomisk Redegørelse: Dansk økonomi i bedre form end frygtet, men udfordringer lurer i horisonten | Cepos
-
Økonomisk redegørelse, august 2024
-
Valutapolitik - en opgave
-
Undervisningsevaluering i Samfundsfag m. skr. (SC) - Opinoma
-
Økonomiske skoler noteark
-
HUSK din bog
-
Opgave til arbejdsmarkedet 2024
-
husk din bog
-
Opgave til arbejdsmarkedet 2025
-
Forberedelse til skriftlig samf
-
Teorier om international handel skema
-
HUSK læsestof til fordybelsestid
-
Casestudy: USA’s trusler om handelskrig mod EU
-
Hvad er en handelskrig?
-
Teorier om international handel ske
-
Casestudy USA's handelskrig mod EU
-
Artikler vedr handelskrig uSA og EU og kinas mulige fordel.docx
-
Konkurrenceevne 2025
-
Arbejdsgrupper til terminsprøven.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Social arv og ulighed
OM FORLØBET
Forløbet har haft til hensigt at repetere viden fra et forløb i 1g (fattigdom og ulighed) samt at opgradere det til A-niveau.
I den forbindelse har vi fokuseret på social arv og social ulighed under inddragelse af struktur/aktør-debatten med udgangspunkt i henholdsvis Bourdieu og Giddens/Ziehe. Vi har arbejdet med Push-Pull faktorer samt årsager til marginalisering og social eksklusion
Vi har endvidere set dokumentaren Den usynlige arv og ud fra diskuteret social ulighed og arv.
Desuden har vi set på forskellige ideologiske syn på ulighed og Jørgen Elm Larsens perspektiv vedr social arv som en konstruktion.
Vi sluttede forløbet af med at træne synopsis genren ift den mundtlige eksamen og opstillede i den forbindelse problemformulering og problemstillinger på de taksonomiske niveauer.
KERNESTOF
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
FAGLIGE MÅL
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347753",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347753",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347753"
}