Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Marie-Louise Michelsen
|
Hold
|
2022 id/ux1 (1ux id/1, 2ux id/1, 3ux id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive - eksamensforløb
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Udføre grundtrin i jive, samt beherske følgende variationer:
New Yorker, Møllen, Dame spin, Damen under, Damen under med spark, Pass and kick,
.
Kombinere de forskellige variationer i mindre serier.
Kombinere alle variationer i en “Falko-sekvens”.
- demonstrere viden om musiktælling (formskema, BPM)
- demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge takten i musikken (musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- Rolleskift: Danse grundtrin og variationer og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise kendskab til dansens karakteristika gennem udtryk og bevægelseskvalitet (fx. smil, holdning, bounce)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- fremvisning af egen koreografi for et publikum
Filmning af egen koreografi i en forløbsprøve
Introduktion til drejebog
Teori:
Er nogle hjerner skabt til dans
https://videnskab.dk/krop-sundhed/er-nogle-hjerner-skabt-til-dans/
QR koder jive
https://drive.google.com/file/d/1YjBDrbniw0WwWZi1hERNyjza78VPDJzu/view
Artikel om motoriske faser
file:///C:/Users/Maria/Downloads/Faser%20i%20motorisk%20l%C3%A6ringsforl%C3%B8b%20(2).pdf
Artikel om dans, gør dig klogere, stærkere og gladere.
https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-og-gladere/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jive performance
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volley
Formål:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Et supplerende formål med forløbet er at eleverne bliver bevidste om læringstrinmodellen og at det er nødvendigt at øve sig for at blive bedre. Derudover skal eleverne blive bevidste om at hver har sine styrker/svagheder og det bedste resultat opnås vha. samarbejde og god kommunikation.
Faglige mål i praktik:
Efter forløbet forventes det at eleverne
- kan udføre fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb.
- kan udføre baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden.
- kan udføre et smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- kan udføre underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- har forståelse for regler og rotationssystem.
- har evnen til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere.
- har evnen til at spille bolden de taktisk mest fornuftige sted hen.
- Viden om betydningen af samspil med 3 berøringer: Modtagning og spil til hæver, fingerslag til spillere i forreste række, afslutning over nettet.
Teori:
Smashtilløb
https://www.youtube.com/watch?v=IR48j4B7KMg
Blokade
https://www.youtube.com/watch?v=joyPy7w3cMg
Forløbsprøve
https://docs.google.com/document/d/1lav8mYxoLsLDVeX3c39TVcBsSIHmn61EPxqrZeFcMEc/edit?tab=t.0
Inddragelse af forskellige opvarmningsprincipper
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Touch rugby
Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. I forløbet bliver der arbejdet med progression fra delelementer til det færdige spil. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.
Målet med forløbet er at eleverne skal:
Kunne udføre en teknisk korrekt aflevering
Kunne modtage afleveringer (i teknisk forstand).
Kunne gøre sig spilbar ved brug af forskellige teknikker (formationer)
Kunne leve op til de fysiske krav i det færdige spil.
Opnå spilforståelse og kunne bruge delelementer fra undervisningen i skabelonøvelser og i det færdige spil.
Teori
Falkos touch rugby regler
https://docs.google.com/document/d/1iGixPEAleQ7047Qooejv8JttgAN4D92FtpJHZEJHhFA/edit?tab=t.0
Taktisk overvejelse. Hvad kan fordelen være ved at sætte spillet igang hurtigt?
https://www.youtube.com/watch?v=UpLDfjI3v0o
Spilhjulet - i relation til touch rugby (s. 5-12)
file:///C:/Users/Maria/Downloads/Boldspil%20p%C3%A5%20tv%C3%A6rs,%20spilhjulet%20og%20taktiske%20f%C3%A6rdigheder%20(3).pdf
Offense touch rugby skills
https://www.youtube.com/watch?v=-4Gw_cwNK8o
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redskabsgymnastik - eksamensforløb
Formål: Gennem forløbet skal eleverne via grundtræning opbygge kropsbevidsthed og kontrol. Desuden skal eleverne lære grundlæggende gymnastiske færdigheder samt udvalgte spring med- og uden redskaber.
Faglige mål:
- At have tillid til egen krop og klassekameraters modtagning samt at have mod.
- At have kendskab til kropsspænding og kunne udføre øvelser der viser dette.
- At kunne udføre følgende gymnastiske bevægelser:
Forlæns rulle, baglæns rulle, flyverulle, vejrmølle, hovedstand, håndstand, araberspring(rondat).
Desuden
Hovedspring og evt. strakt overslag (herunder øvelser til træning af hoftekip)
- At have kendskab til principper for modtagning i følgende gymnastiske bevægelser: Hovedstand, håndstand, lavt overslag og strakt overslag.
- At have kendskab til relevante opvarmningsøvelser inkl. hop, sving og stræk.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning. Desuden er der arbejdet i grupper og individuelt, med stationstræning. Eleverne har arbejdet med videoanalyse og feedback.
Evaluering:
Løbende evaluering samt forløbsvideo ved forløbets afslutning.
Teori:
Hovedstand
https://www.youtube.com/watch?v=EjUjz8QNn4U
Håndstand
https://www.youtube.com/watch?v=LOsrtLnwke0
Teori om redskabsgymnastik (s. 27-29)
https://www.lectio.dk/lectio/7/lc/63185051176/res/63185051177/teori%20om%20redskabsgymnastik%20.pdf
Forlæns rulle
https://www.youtube.com/watch?v=dYo93XM2jzM
Baglæns rulle
https://traenerguiden.dgi.dk/guide/gymnastik/exercises-overview/Alle%20%C3%B8velser%20-%20gymnastik/8d0a6a7e-e15d-4ff1-a7c1-c787f7bd982f
Springgymnastik (s. 69-77)
https://www.lectio.dk/lectio/7/lc/63333719078/res/63333719079/Springgymnastik.pdf
Vejrmølle
https://www.youtube.com/watch?v=Gs4qSLPeVtc
Araberspring (rondat)
https://gymdanmark.dk/oevelsesserie/fra-vejrmoelle-til-araberspring/?vid=araberspring-paa-airtrack-udvikling-i
Håndstand rulle
https://www.youtube.com/watch?v=9BUrvbMdgSA
Hovedspring
https://gymdanmark.dk/oevelsesserie/hovedspring-lavt-overslag/?vid=hovedspring-fra-airtrack
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hip Hop - eksamensforløb
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og arbejde med eget hip hop-materiale.
Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans samt principper i Rudolf Labans bevægelsessystem.
Hvert modul afsluttes med at vise eget hiphop materiale lavet i mindre grupper ud fra bundede opgaver som har haft fokus på bla. Kroppens grundbevægelser, tid, kraft, planer og kontaktforhold (LABAN).
Start og slutninger på koreografien.
Forløbet træner mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og -2) og holde et flow.
Koordination af både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier og eget materiale.
Isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret eks body rolls
Inddrage grundbevægelser naturligt i hiphop koreografier så det passer til hiphops udtryk.
Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en koreografi, hvor hiphops kontrastfyldte dynamik udtrykkes.
Arbejde med udvalgte dele af Rodulf Labans bevægelsessystem ift hip hop koreografier (BESS konceptet).
Teori
Hip Hop dance steps inspiration
https://www.youtube.com/watch?v=pe4lfZaxC6A
Hip hop dance steps inspiration
https://www.youtube.com/watch?v=59E02nKfhVo
Hip hoppens oprindelse
https://lex.dk/hiphop
Da hip hoppen kom til Danmark
https://museumragnarock.dk/da-hiphoppen-kom-til-danmark/
Hip Hop
https://faktalink.dk/emner/hiphop
bevægelsesbank hip hop
https://www.youtube.com/playlist?list=PLq5KgoMqZjnszsUYv5ZPnNEgM0B5M4ajH
LABANS bevægelseslære - ligger på modulet 3/1 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basket eksamensforløb
Faglige mål:
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd, cross over (kigge op imens),
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake,
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af at boxe ud, cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Teori
Basketregler
https://docs.google.com/document/d/1dQaDOPH68YZKanpOhNsofjdRRMsresOV/edit
Lay up
https://www.youtube.com/watch?v=3noGvqHdoRE
Fundamentals
https://www.youtube.com/watch?v=CLoWxOvlHkk
Jab step
https://www.youtube.com/watch?v=WM90iRaOZ3w
fake shot
https://www.youtube.com/watch?v=oYxfhtgQhH4
Box ud
https://www.youtube.com/watch?v=ounIDTQiQ2s
rebound
https://www.youtube.com/watch?v=4_L5s2w-YNo
Artikel: Basketball fremmer integrationen
https://www.berlingske.dk/samfund/basketball-fremmer-integrationen?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYPMmsfhG2LL3UKeuOPhd6myOz-ILkTg1SqrReLYLkMBTSAHB28mH5gw&gaa_ts=682761fd&gaa_sig=-PvF1kCzt01wJIdMMB_pldBLBnuWbNa2asCjK4xX_rvbS5QYu_msC0SWQvlj1xlLia4uiaLlojbyI90s3RzmNg%3D%3D
Backdoor
https://www.youtube.com/watch?v=RYqvSNyF_jo
Give and go
https://www.youtube.com/watch?v=O_Z4gkyPNG0
https://www.youtube.com/watch?v=LOL5ZNuP7vk
Screening
https://www.youtube.com/watch?v=0WOX_v_5VmA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347762",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347762",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347762"
}