Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christian Juhl Østergaard, Jens Skovgaard Blanke, Lone Hoffmann Jacobsen
|
Hold
|
2022 id/ux3 (1ux id/3, 2ux id/3, 3ux id/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fælles Jiveforløb
Falkos fælles Jive forløb
Alle elever lærer en falkosekvens som indeholder ALLE de variationer vi har gennemgået. Alle elever laver til slut en egen dans som vises det i en showtime time.
Grundtrin
Newyorker (og newyorker spin)
Møllen (stor - lille)
Dame spin
Dame under m/u spark
Pass and kick
Desuden bliver eleverne beskendte med teori om motoriske indlæringsfaser og ved hvilke faser de bevæger sig rundt på når man skal lære noget nyt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kropsbasis og Legeteori
I forløbet har vi arbejdet med elementer fra gymnastik, Akrobatik, Yoga, kampsport og parkour
Eleverne har opnået tekniske færdigheder som håndstandsteknik og opbygning af håndstand, Akroyoga elementer, danse kendskab som Bachata, salsa og marengue.
Tillidsskabende øvelser som samarbjedsmomenter i akroyoga har givet dem fornemmelse for sikkerhed, ansvar, hensyn og modtagning/spotting
Modighedstræning har givet dem forståelse af FLOW model og de psykiske og fysiske elementer vi arbejder med i parkourens grundprincipper
Eleven har slutteligt opnået praksis forståelse og viden indenfor udvalgt legeteori og afprøvet legens 4 elementer (alea, agon, mimicru og ilinx)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Faglige mål:
At eleverne har lært de basale tekniske færdigheder i bordtennis; grundslag med både for og baghånd, skru, serv og modtagning.
Eleverne har desuden lært reglerne til single og double-spil, samt de basale taktiske færdigheder hvert spil kræver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Touch Rugby
Faglige mål for forløbet:
- Eleverne skal vise forståelse for reglerne i Falko Touch Rugby.
- Afleveringsteknik og modtagning
- Supportplay og at gøre sig spilbar
- Forsvarsspil, korrekt tackling og afstandskrav
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag i form af slagsekvenser, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.
HVAD SKAL JEG KUNNE
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Rimelig beherskelse af benarbejde fra spilcentrum til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af benarbejde fra spilcentrum til henholdsvis langt forhånds- og langt baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Have kendskab til netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Kunne udføre basale slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og arbejde med eget hip hop-materiale.
Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans samt principper i Rodulf Labans bevægelsessystem.
Hvert modul afsluttes med at vise eget hiphop materiale lavet i mindre grupper ud fra bundede opgaver som har haft fokus på bla. Kroppens grundbevægelser, tid, kraft, planer og kontaktforhold (LABAN).
Start og slutninger på koreografien.
Forløbet træner mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og -2) og holde et flow.
Koordination af både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier og eget materiale.
Isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret eks body rolls
Inddrage grundbevægelser naturligt i hiphop koreografier så det passer til hiphops udtryk.
Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en koreografi, hvor hiphops kontrastfyldte dynamik udtrykkes.
Arbejde struktureret med udvalgte dele af Rodulf Labans bevægelsessystem ift hip hop koreografier (BESS konceptet). Dette så eget materiale bliver dynamisk at se på ift. skift i tempo, niveauer og opstillinger undervejs.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold
Faglige mål for fodbold:
Teknik:
- Indersidespark - afleveringer og skud på mål
- Tæmninger og boldkontrol. Retningsbestemte tæmninger
- Driblinger
- Halvliggende vristspark
- Afslutninger - inderside og vristspark
Taktik:
- Spilbarhed - kom ud af skyggen af forsvarsspiller
- Søg bolden eller søg de ledige rum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
FORMÅLET MED FORLØBET
Formålet med træningsprojektet er at få TD-eleverne til at reflektere over aerobe elementer i deres egen træning samt hvorfor dette er relevant/ikke relevant for arbejdskravene i deres respektive idræt samt at sætte dette ind i en teoretisk ramme.
Elevernes egne idrætter spænder over basket, fægtning, styrkeløft, svømning m.m de har derfor alle specifikke arbejdskrav at forholde sig til.
VI lagde ud med en start Cooper test, hvorefter de har logget aerobe elementer fra deres træning i en træningsdagbog i 8 uger. Vi sluttede herefter af med Coopertest igen.
Resultaterne er selvklart minimale da eleverne enten er i fysisk god form og/eller udeblevet da aerob præstation ikke er et element i deres egen træning og derfor ikke et fokus i deres træning.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal: gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning (..)
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori (..)
KERNESTOF
Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet aktiviteter (::)
Grundlæggende principper for træning (..)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Crossfit
FORMÅLET MED FORLØBET
Formålet med crossfit er en grundlæggende indføring i crossfit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på samt skalerings muligheder i øvelserne.
I de første moduler vil fokus være på øvelser med egen kropsvægt, og i de efterfølgende med forskellige redskaber (kettelbells og TRX). I hvert modul præsenteres i for en ny måde at sammensætte træningen på (WOD).
HVAD SKAL JEG KUNNE
Udføre øvelser med egen kropsvægt på en korrekt teknisk måde.
Udføre øvelser med forskellige redskaber (kettelbells og TRX) på en korrekt teknisk måde.
Have kendskabs til og kunne udføre forskellige skalerings muligheder ifht at gøre øvelser lettere eller sværere.
Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde ud fra de 10 crossfit kriterier samt træningsprincipper indenfor crossfit.
Være i fysisk stand til at udføre og gennemføre øvelser og programmer teknisk korrekt.
Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine kammerater.
FAGLIGE MÅL
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner indenfor (..)
Opnå kropsbevidsthed (..)
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden (..)
KERNESTOF
Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball
FORMÅLET MED FORLØBET
At træne basket med fokus på tekniske fundamentals som afleveringer, skud, lay-ups og spil 3 mod 3 og 4 mod 4.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNe
- at kunne aflevere på forskellige vis (2-hånds-brystaflevering og studsaflevering) til en medspiller så denne kan arbejde hurtigt videre med bolden.
- at kunne drible med bolden i diverse øvelser og spil, med god kontrol. Herunder at kende reglen for dobbeltdribling.
- at kunne udføre et lay-up med korrekt teknik (2-skridts tilløbs rytme, spring opad, træk svingbenet med op, læg bolden kontrolleret i kurven via pladen med én hånd).
- at kunne udføre et korrekt skud efter BEEF-konceptet (Balance, Elbow, Eyes, Follow through)
- at kunne vise taktisk forståelse for finter (crossover, pumpfake) og cuts (v & backdoor) samt øvelsen 'give and go'
- at kunne udføre et fastbreak med høj hastighed og boldkontrol eks flet løb
- at kende principperne for spilbarhed og kunne udføre det i spilsituationer.
- at kende principperne for og kunne udnytte banens længde og bredde i spil.
- at kende de basale regler i spil
FAGLIGE MÅL
Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil.
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (..)
KERNESTOF
Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse aktiviteter, der fokuserer på samarbejde (..)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dans
FORMÅLET MED FORLØBET
Repetition af Jive fra 1g og Hiphop fra 2g frem mod en evt eksamen i idræt
Indsat er målene med forløbet hiphop (2g)
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og arbejde med eget hip hop-materiale.
Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans samt principper i Rodulf Labans bevægelsessystem.
Hvert modul afsluttes med at vise eget hiphop materiale lavet i mindre grupper ud fra bundede opgaver som har haft fokus på bla. Kroppens grundbevægelser, tid, kraft, planer og kontaktforhold (LABAN).
Start og slutninger på koreografien.
Forløbet træner mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og -2) og holde et flow.
Koordination af både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier og eget materiale.
Isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret eks body rolls
Inddrage grundbevægelser naturligt i hiphop koreografier så det passer til hiphops udtryk.
Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en koreografi, hvor hiphops kontrastfyldte dynamik udtrykkes.
Arbejde struktureret med udvalgte dele af Rodulf Labans bevægelsessystem ift hip hop koreografier (BESS konceptet). Dette så eget materiale bliver dynamisk at se på ift. skift i tempo, niveauer og opstillinger undervejs.
Indsat er de faglige mål for Jive (1g)
Falkos fælles Jive forløb
Alle elever lærer en falkosekvens som indeholder ALLE de variationer vi har gennemgået. Alle elever laver til slut en egen dans som vises det i en showtime time.
Grundtrin
Newyorker (og newyorker spin)
Møllen (stor - lille)
Dame spin
Dame under m/u spark
Pass and kick
Desuden bliver eleverne bekendt med teori om motoriske indlæringsfaser og ved hvilke faser de bevæger sig rundt på når man skal lære noget nyt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Rep af eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347764",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347764",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347764"
}