Holdet 2022 id/ce1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Christian Juhl Østergaard, Jens Skovgaard Blanke, Kitti Budtz
Hold 2022 id/ce1 (1ce id/1, 2ce id/1, 3ce id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fælles Jiveforløb
Titel 2 Kropsbasis og Legeteori
Titel 3 Bordtennis
Titel 4 Touch Rugby
Titel 5 Redskabsgymnastik
Titel 6 Hiphop
Titel 7 Badminton
Titel 8 Træningsprojekt- kondition
Titel 9 Basketball 3 mod 3
Titel 10 Moderne dans og performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fælles Jiveforløb

Falkos fælles Jive forløb

Alle elever lærer en falkosekvens som indeholder ALLE de variationer vi har gennemgået. Alle elever laver til slut en egen dans som vises det i en showtime time.
Grundtrin
Newyorker (og newyorker spin)
Møllen (stor - lille)
Dame spin
Dame under m/u spark
Pass and kick

Desuden bliver eleverne beskendte med Motoriske indlæringsfaser og ved hvilke faser de bevæger sig rundt på når man skal lære noget nyt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kropsbasis og Legeteori

I forløbet har vi arbejdet med elementer fra gymnastik, Akrobatik, Yoga, kampsport og parkour
Eleverne har opnået tekniske færdigheder som håndstandsteknik og opbygning af håndstand, Akroyoga elementer, danse kendskab som Bachata, salsa og marengue.
Tillidsskabende øvelser som samarbjedsmomenter i akroyoga har givet dem fornemmelse for sikkerhed, ansvar, hensyn og modtagning/spotting
Modighedstræning har givet dem forståelse af FLOW model og de psykiske og fysiske elementer vi arbejder med i parkourens grundprincipper
Eleven har slutteligt opnået praksis forståelse og viden indenfor udvalgt legeteori og afprøvet legens 4 elementer (alea, agon, mimicru og ilinx)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bordtennis

Faglige mål:
At eleverne har lært de basale tekniske færdigheder i bordtennis; grundslag med både for og baghånd, skru, serv og modtagning.
Eleverne har desuden lært reglerne til single og double-spil, samt de basale taktiske færdigheder hvert spil kræver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Touch Rugby

Faglige mål for forløbet:

- Eleverne skal lære reglerne for Falko Touch Rugby.
- Afleveringsteknik og modtagning
- Supportplay og at gøre sig spilbar
- Forsvarsspil, korrekt tackling og afstandskrav
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Redskabsgymnastik

Gennem forløbet skal eleverne lære grundlæggende gymnastiske færdigheder samt udvalgte spring:

Faglige mål:
- Kendskab til kropsspænding og udførsel af øvelser der viser dette
- Kan udføre følgende gymnastiske bevægelser: Forlæns rulle, mølle, flyverulle, hovedstand, håndstand samt lavt overslag (herunder øvelser til træning af hoftekip).
- Kendskab til principper for modtagning i følgende gymnastiske bevægelser: Hovedstand, håndstand og lavt overslag.
- Have kendskab til ophop i mini-trampolin samt principper for forlæns rotation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hiphop

Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og arbejde med eget hip hop-materiale.

Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans samt principper i Rodulf Labans bevægelsessystem.

Hvert modul afsluttes med at vise eget hiphop materiale lavet i mindre grupper ud fra bundede opgaver som har haft fokus på bla. Kroppens grundbevægelser, tid, kraft, planer og kontaktforhold (LABAN).
Start og slutninger på koreografien.

Forløbet træner mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og -2) og holde et flow.

Koordination af både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier og eget materiale.

Isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret eks body rolls

Inddrage grundbevægelser naturligt i hiphop koreografier så det passer til hiphops udtryk.

Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en koreografi, hvor hiphops kontrastfyldte dynamik udtrykkes.

Arbejde med udvalgte dele af Rodulf Labans bevægelsessystem ift hip hop koreografier (BESS konceptet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Badminton

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag i form af slagsekvenser, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil, mestendels på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles meget på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau - dog spiller vi fuld bane de få gange logistisk kan gå op.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Redegøre for korrekt forhånds- og baghåndsgreb
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Rimelig beherskelse af benarbejde fra spilcentrum til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af benarbejde fra spilcentrum til henholdsvis langt forhånds- og langt baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Have kendskab til netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Kunne udføre basale slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Træningsprojekt- kondition

Formål
Formålet med træningsprojektet er at eleverne får kendskab til og udført konditionstræning. Herunder at de kan teste konditionen, planlægge relevante træningspas og lærer deres krop bedre at kende, samt bliver motiveret til at fortsætte en form for konditionstræning efter gymnasiet.

Indhold
Træningsprojektet starter med en Coopertest efterfulgt af 8 ugers konditionstræning. Eleverne træner i det ugentlige idrætsmodul, samt 2 gange hjemme. Efter de 8 uger tester eleverne igen deres kondition i en afsluttende Coopertest.

Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- udføre en Coopertest, samt overveje testens pålidelighed, validitet og standardisering, herunder hvilke fejlkilder der kan være ved testen.
- udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram
- redegøre for relevant fysiologisk teori dvs. basal-, arbejds- og træningsfysiologi, samt anatomi.

Basal fysiologi
- Aerob og anaerob energiomsætning
- Hjertet og kredsløbets funktion
- puls, slagvolumen og minutvolumen

Arbejdsfysiologi
- intensitetsbegrebet, herunder sammenhæng mellem puls, slagvolumen, minutvolumen og arbejdsintensitet.
- sammenhængen mellem intensitet og typen af energiomsætning
- kondital

Træningsfysiologi
- superkompensationsprincippet
- kredsløbskondition og stofskiftekondition
- træningsmængde
- interval- og kontinuerlig træning, herunder principperne
- lav-, moderat- og højintensitetstræning
- fysiologiske adaptationer ved de forskellige typer træning

Målsætning
-proces og præstationsmål
-Smartmodellen

Til forløbet hører en aflevering hvor eleven præsenterer sine testresultater og træningsplan, samt reflekterer over disse i samspil med bagvedliggende teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Basketball 3 mod 3

Faglige mål for forløbet:
Teknisk:
Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning, samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og triple-threat(den 3.dobbelte trussel).
Beherskelse af jumpstop og pivotering samt kendskab til 1-2 standsning.
Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinder-princippet).
beherskelse af følgende afleveringer: 2-håndsbryst aflevering, 1-hånds brystaflevering og studs.
Beherskelse af almindelige driblinger og crossover.
Taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go og backdoorcut samt anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, feks. sliding teknik og personligt forsvar.

Materiale:
"Kompetencer i grundspil, lekt. 1" fra: https://gym-idraet.dk/app/uploads/2024/09/Lek.-1.-Kompetencer-i-grundspil.-Positioner-og-zoner.pdf
"Forsvar teori" fra: Friedrich, Hauge og Nedergaard: "Basketball ABC", s.81-83, systime, 2002.
"Team og hold" s. 60-64 fra: Pöckel og sørensen "Idræt c-teori i praksis" 2020, systime.
Videoer: backdoor, give and go, v-cut
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Moderne dans og performance

Formål og forløbsbeskrivelse
I forløbet er det målet, at eleverne får erfaringer med at arbejde med bevægelse til musik både individuelt og i en gruppe. Konkret skal eleverne optræne færdigheder inden for genrerne; moderne dans og Kontakt Improvisation bevægelse, som kobles til teorien om Labans bevægelseslære; BESS-konceptet.

Løbende i undervisningen bliver eleverne introduceret for mindre gruppeopgaver hvor de skal arbejde med tekniske elementer fra dansegenrerne og anvende BESS-konceptet på egne kreative bevægelser og
dansesekvenser.

Undervisningen er tilrettelagt således, at eleverne både arbejder individuelt, parvis, som samlet hold, men allermest i grupper af 4-5 personer. Fokus ligger på at opnå bevægelseskvalitet og skabe materiale til den fælles afsluttende performance, der kan anvendes som del af en drejebog til eksamen.

2 af modulerne afholdes på Dansekapellet i Nordvest som ekskursion, hvor eleverne undervises af en professionel danselærer.

Eleverne introduceres til den humanistiske metode oplevelsesbeskrivelser, som bruges til at give et sanseligt sprog til deres oplevelser.

Faglige mål
Eleverne vurderes på:
-Deres evne til at anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskelligartet musik
- deres evne til at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
-Deres evne til at arbejde med energi, vægt og flow i frie og koreograferede bevægelser
-deres evne til at arbejde med bevægelse skabt via. kreativ dans og improvisation alene, parvis og grupper.
- Deres evne til at arbejde med kontakt improvisationsteknikkerne: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Lifting, Flying, Bodyimpulse, Air impulse
-Deres evne til i praksis og teori at anvende LABANS BESS-koncept i til at skabe, evaluere og vurdere bevægelser; herunder også en sammenhængende dansekoreografi.
-deres  kreative proces; herunder at tage aktivt del i gruppearbejde frem mod det færdige produkt.

Materiale:
Moderne dans kompendium. Alt er pensum undtagen rubrics.
https://gym-idraet.dk/app/uploads/2022/11/Kompendium_Moderne-dans-KI-og-Labans-BESS-koncept.pdf
KI-teknikker
https://gym-idraet.dk/app/uploads/2022/11/Oversigt-over-KI-teknikker..pdf
Dokument om oplevelsesbeskrivelser
https://docs.google.com/document/d/1ApXvPUW44wEOu82cE2lFwccdN5SU_jS9/edit?usp=drive_link&ouid=110481723695869812272&rtpof=true&sd=true

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer