Holdet 2022 id/fk2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lotte Hansen
Hold 2022 id/fk2 (1fk id/2, 2fk id/2, 3fk id/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball
Titel 2 Jive
Titel 3 Falko Touch Rugby
Titel 4 Bordtennis
Titel 5 Rytmisk opvarmning
Titel 6 Badminton og folkesundhed
Titel 7 Ultimate
Titel 8 Dans for livet - Gruppeperformance
Titel 9 Kickboxing
Titel 10 Forløb#11
Titel 11 Forløb#1
Titel 12 Forløb#2
Titel 13 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volleyball

I forløbet bliver der arbejdet på, at udfordre elevernes forforståelse for volleyball og udvikle dem fra at kunne få bolden over nettet til at blive teknisk dygtige, taktisk velovervejede og  overordnet velfunderede volleyballspillere

Der er primært spillet på Teen-volley net (3v3)

Faglige mål:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd

- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem

- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jive

Gennem forløbet har eleverne opnået følgende færdigheder :
- kan grundtrinnene til jive
- kan følgende variationer: NewYorker, Møllen, Dame ud, Dame ud med spark, Dame spin
- kan sætte i gang på 1-slaget korrekt og bevæge sig i takt til musikken.
- kan afkode bevægelser visuelt og integrere dem i egen koreografi - via video af forskellige variationer de herefter selv har arbejdet på at indarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Falko Touch Rugby

Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.

Praktiske mål:
Kaste en rugbybold, så den roterer rigtigt i luften.
Gribe en rugbybold stående/i bevægelse – både lave og høje bolde.
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration.
Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk.
Have en taktisk og teknisk forståelse for de forskellige spilprincipper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bordtennis

Formålet med forløbet er at eleverne kan udføre grundslagene med en korrekt teknik, samt variere grundslagene med fart, skru og placering

Faglige mål
Hvad skal eleverne kunne praktisk?
- kende slagene serv, bh- og fh-kontra, bh-prik, fh- og bh-stik, fh-loop og smash, herunder batvinkel, slagfase og træfpunkt.
- beherske de ovennævnte slag med sikkerhed i isolerede øvelser.
- beherske benarbejdet til de forskellige slag
- rimelig beherskelse af skru, fart og placering af boldene i udvalgte slag
- kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- kunne udføre de relevante slag afhængig af boldens placering i kamp
- have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på/ved bordet i kamp
- være bekendt med de grundlæggende regler i bordtennis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Derudover skal du kunne opstille tests der kan underbygge opvarmningens gavnlige effekter for præstationen.


Faglige mål
efter forløbet skal eleven kunne
Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
Finde egnet musik til de fundne øvelser.
Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det.
Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget.
Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt.
Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer.
Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op.
Opstille tests der underbygger opvarmningens gavnlige effekter for præstationen.

Forløbet er afbrudt af 2 Lanciermoduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Badminton og folkesundhed

Formål:
I dette forløb får eleverne kendskab til de grundlæggende tekniske og taktiske elementer af badminton, med fokus på single-spillet. Forløbet har fokus på greb, slagteknik, benarbejde og spilleregler, hvilket betyder at taktik har stået i baggrunden.

Læringsmål:
Eleverne skal i dette forløb kunne:
- Give, modtage- og omsætte konstruktiv feedback
- Beherske de grundlæggende slag
- Til dels kunne sammensætte og variere grundslagene
- Positionere sig korrekt og benytte korrekt benarbejde
- Have kendskab til regler for single spil

Faglige mål i praktik:

Forløbet blev afbrudt af to modulers Lanciers.
De elementer som eleverne har arbejdet med i undervisningen er:
- Lang forhåndsserv
- Baghåndsserv (svipserv)
- Clear (forhånd) inkl. benarbejde.
- Drop (forhånd)
- Lop (forhånd) inkl. benarbejde.
- Smash
- Netdrop (for- og baghånd) inkl. benarbejde.
- Benarbejde: Krydsløb, chasse og saks.

Faglige mål i teori:
- Kendskab til reglerne i single
- Overordnet kendskab til reglerne for double
- Overordnet kendskab til KRAM faktorerne, sundhed og sygdom

Evaluering:
Løbende evaluering samt forløbsprøve i form af video med faglige mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ultimate


Forløbet i denne lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder der er indenfor Ultimate. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder. Efter forløbet skal eleverne være i stand til følgende:

Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbegribning og simple løbemønstre i ultimate

Kunne udføre: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp

Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.

Være i stand til, ud fra spilhjulet, at kunne justere på øvelser og spil for at tilpasse intensitet og flow.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dans for livet - Gruppeperformance

Formålet med forløbet er et overfladisk fokus på sundhedsfordele ved dans som aktivitetsform, samt praktisk udførelse og udvikling af en danseperformance, med udgangspunkt i Labans BESS koncept.

Praktiske faglige mål:
Udarbejde bevægelsessekvenser i en færdig gruppeperformance med udgangspunkt i:
musik
tematik (historie, fortælling, situation…)
Labans BESS koncept (Body, Effort, Shape, Space)

Teoretiske faglige mål:
Eleverne bliver i stand til at:

Forklare hvordan hhv. fysisk aktivitet og inaktivitet påvirker disse udvalgte livsstilssygdomme
Kunne redegøre overordnet for Labans BESS koncept (Body, Effort, Shape, Space)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kickboxing

Grundlæggende indsigt i basale teknikker i Kickboxing. Herunde Grundlæggende teknikker, ideelle bevægelser og principperne bag slag, såarl og kombinationer.

Forløbsprøven er fremvisningen af den iscenesatte "kamp"/sparing med Puder og Pads, og evaluering tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.

Praktiske mål når man skal slå/sparke (udøver):
*Korrekt benarbejde ved udførelse af slagsekvenser
*Korrekt anvendelse af parader under egne slag
* Kunne udføre udvalgte slag og spark med korrekt håndstilling, benstilling, balance og kraft i slag/spark
*Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
* I stand til at kunne udføre kombinationer med slag og spark.

Praktiske mål når man skal holder puder/pads (sparringspartner/modtager):
* Kunne udfordre udøver med korrekte vinkler på pude eller pads
* Kunne give kommandoer (både med og uden lyd) til udøver
* Motivere udøver undervejs i sekvenser - både i slag, spark og i kombinationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer