Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Hans Thomsen
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Argumentation
Et introduktionsforløb til argumentationsanalyse med fokus på Toulmins argumentationsmodel: argumentets 3 faste dele (påstand, belæg og hjemmel) og 3 frie dele (styrkemarkør, gendrivelse og rygdækning). Vi har også arbejdet med argumenttyper og den skriftlige genre: debatterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Taler og retorisk analyse
Introduktion af begreber til retorisk analyse:
Ciceros retoriske pentagram, appelformer, stilistiske og retoriske virkemidler.
Argumentation og argumenttyper er blevet repeteret, og klassen har trænet at skrive en analyserende artikel med fokus på sproglig analyse.
Taler:
Belindas forsvarstale i "Royal Blues", 1997 (filmklip)
Den grønne tale fra "Festen", 1998 (filmklip)
Greta Thunbergs tale til Klimamarchen, 2019
Michael Laudrups takketale ved Danmarks Idrætsforbunds jubilæumsshow, 2021
Erica de Casiers takketale for Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris, 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Argumenttyper.pdf
-
To læserbreve_påstand belæg mm..docx
-
To læserbreve_påstand belæg mm..pdf
-
Retorik og argumentation_begreb om dansk 2020.pdf Læs i vedhæftede PDF s.131-134 om det retoriske pentagram. Vær opmærksom på hver af de 5 positioner/begreber i pentagrammet: afsender-modtager-sprog-emne-situation/omstændigheder.
-
Greta Thunbergs tale ved klimamarchen 2019
-
Retorik og argumentation_begreb om dansk 2020.pdf Vi arbejder videre med argumentation og retorik. Derfor skal I til i dag læse om de tre appelformer: patos, logos og etos på s.135-138 i vedhæftede pdf.
-
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen (linket burde virke)
-
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019
-
Thunbergs tale
-
Udsagn argumentationsgreb.pdf
-
Argumentationsgreb_fra Perspektiver i dansk.pdf
-
Arbejdsark i modulet
-
Værktøjskassen-1.pdf
-
Vi arbejder med Greta Thunbergs tale fra Klimamarchen 2019 bl.a. med fokus på pentagrammet, argumentation, argumenttyper og appelformer. I har ingen lektier for.
-
Obs. Info om grammatik- og skriftlighedsmodulerne onsdag
-
Vi gennemgår Greta Thunbergs tale ud fra arbejdsarket på modulet den 11.9. Hvis I ikke blev færdige med det, er det lektien til i dag. Skim gerne lige talen igennem igen, så I har den i frisk erindring. Husk også en bog, I selv har valgt, til fordybe
-
Vi ændrede jo planen for onsdagsmodulet, så i dag skal vi omkring Greta Thunbergs tale og også have tid til fordybelseslæsning. Husk en bog, I har lyst til at læse i. Lektien er den samme som til onsdag.
-
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen.docx
-
Læs s.20 og 21 i "Værktøjskassen" (vedhæftet pdf) om de stilistiske/retoriske virkemidler. Værktøjskassen-1.pdf Vi arbejder videre med taler i dag. Vi genbesøger også den debatterende artikel om unges alkoholkultur.
-
FD-nægtergruppen: Jamie, Emma C., Marissa og Johan fremlægger deres arbejde om økopoesi.
-
Fordybelseslæsning i første halvdel af modulet. Husk at medbringe en bog, I har lyst til at læse.
-
The Celebration (1998, Thomas Vinterberg)
-
Analysemodel til taler.docx
-
Vi starter med at gennemgå jeres analyser af den grønne tale fra "Festen", som I arbejdede med i torsdags. Hvis ikke I var til modulet, skal I se talen på YouTube-videoen på torsdagsmodulet. I får også lidt tid til at skrive videre på jeres debattere
-
Vi afrunder forløbet om argumentation og retorik.
-
Som lektie skal I have set Erika de Casiers takketale: Kronprinsparrets Priser 2021 - Erika de Casier Gør jer tanker om genre, appelformer, kommunikationssituation og virkemidler, når I ser talen.
-
1q_Eleveksempel_Dronningens coronatale.docx
-
Opgaver tilbage og gennemgang af den debatterende artikel. Derudover diskussion om- og opstart af næste opgave.
-
Sørine Gotfredsen: Michael Laudrups tale bør kandidere til årets bedste
-
Appelformerne_Helle Borup.pdf
-
1q_Eleveksempel_Dronningens coronatale.docx Til i dag skal I være klar med kommentarer til denne elevbesvarelse. I skal kommentere i dokumentet i.f.t. indledning (er den fokuseret og vinklet i retning af emnet?), afrunding (er den nuanceret?) og unde
-
Der er også til at skrive videre på næste skriftlige opgave (taleanalyse) i dag. Derudover afrunder vi forløbet om retorik.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sproghandlinger og høflighedsprincippet
Et forløb om sproghandlinger (herunder op- og nedtoning, sproglig høflighed, satellithandlinger) og Goffmanns face-teori.
I forløbet har vi arbejdet med Helle Helles novelle "Søndag 15:10" og eksempler fra sæson 1 af TV-serien "SKAM".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jul
Et kort tematisk forløb om jul, hvor vi læste:
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne
Amalie Skram: Karens Jul
N.F.S. Grundtvig: Dejlig er den himmel blå
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nytårstaler
Analyse af dronningens nytårstale 2023 og repetition af faglige begreber til analyse af taler herunder Ciceros pentagram, appelformer, stilistiske virkemidler, sproghandlinger og kommunikationsmodellen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dokumentarværk: Testamentet
Vi har arbejdet med dokumentarfilmen "Testamentet" af Christian Sønderby Jepsen i forbindelse med et oplæg af instruktøren om filmen og dens efterfølger. Vi har arbejdet med de filmiske virkemidler, dokumentargenren og dens klassiske fortælleformer: observerende, autoritativ og deltagende dokumentar, samt de eksperimenterende genrer: den poetiske, den refleksive og den performative dokumentar. Derudover har vi arbejdet med dramaturgi og autencitetsmarkører i dokumentarfilm.
Materialer:
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet
Perspektivering til filmen: "Familiefølelse"
Uddrag af: Hård udenpå
Uddrag af: Tykke Ida
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter et forløb om dokumentaranalyse. Læs til i dag om de tre klassiske genrer inden for dokumentar (vedhæftet PDF).
-
DOX - de tre klassiske genrer (3) (2) (1) (1) (1) (1).pdf
-
Dokumentaranalyse fortsat. Vi skal se dokumentarfilmen "Testamentet". Filmens instruktør kommer på Falko næste onsdag og vil fortælle om filmens tilblivelse.
-
Arbejdsark til Testamentet.docx
-
Dox - autenticitetsmarkører (1) (3) (1).pdf
-
Vi arbejder med "Testamentet" i dag.
-
Testamentet Den medierede virkelighed.pdf
-
Testamentet
-
Mere dokumentaranalyse. Vi mangler at høre fra gruppe 7,8,9 og 10 omkring "Testamentet".
-
Aktantmodellen
-
Mere dokumentaranalyse.
-
Fakta, fiktion og dokumentar_Krydsfelt-kopi.pdf
-
Vi fortsætter med "Familiefølelse" (min. 20:34) og dokumentargenren. Hvis I ikke var til dansk i fredags, skal I se de første 20 minutter af dokumentarfilmen "Familiefølelse", som jeg har lånt til jer på mitCFU.
-
Familiefølelse.docx
-
DOX - de eksperimenterende genrer (4).pdf Læs til i dag om de eksperimenterende dokumentargenrer: den poetiske, den refleksive og den performative dokumentar i vedhæftede PDF. Efter i dag kender du således 6 forskellige dokumentarundergenrer og du ve
-
Assignment 6 - Mock Mock Exam - 1q, 2024, uge 6
-
Dokumentaranalyse_eksempel_Tykke_Ida_-2.docx
-
Små øvelser i dokumentaranalyse.
-
Eksempel_dokumentaranalyse_Haard udenpaa.docx
-
Hård udenpå_analysende artikel.docx
-
Hård udenpå.mp4
-
Husk høre-/hovedtelefoner.
-
DOX - de eksperimenterende genrer (4).pdf Vi har et hængeparti med de eksperimenterende dokumentargenrer, så lektien er efterhånden nogle uger gammel, men altså den samme. Læs vedhæftede PDF om den poetiske, den performative og den refleksive dokumen
-
Repetition af dokumentarforløbet. Vi går i gang med at skrive dokumentaranalyse af "Hård udenpå". Medbring desuden romanen "Katalog over katastrofer", så I også kan komme i gang med at læse.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værklæsning (roman): Katalog over katastrofer
Værklæsning af Stine Askovs roman: "Katalog over katastrofer".
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi fortsætter med "Familiefølelse" (min. 20:34) og dokumentargenren. Hvis I ikke var til dansk i fredags, skal I se de første 20 minutter af dokumentarfilmen "Familiefølelse", som jeg har lånt til jer på mitCFU.
-
Familiefølelse.docx
-
DOX - de eksperimenterende genrer (4).pdf Læs til i dag om de eksperimenterende dokumentargenrer: den poetiske, den refleksive og den performative dokumentar i vedhæftede PDF. Efter i dag kender du således 6 forskellige dokumentarundergenrer og du ve
-
Assignment 6 - Mock Mock Exam - 1q, 2024, uge 6
-
Dokumentaranalyse_eksempel_Tykke_Ida_-2.docx
-
Små øvelser i dokumentaranalyse.
-
Eksempel_dokumentaranalyse_Haard udenpaa.docx
-
Hård udenpå_analysende artikel.docx
-
Hård udenpå.mp4
-
Husk høre-/hovedtelefoner.
-
DOX - de eksperimenterende genrer (4).pdf Vi har et hængeparti med de eksperimenterende dokumentargenrer, så lektien er efterhånden nogle uger gammel, men altså den samme. Læs vedhæftede PDF om den poetiske, den performative og den refleksive dokumen
-
Repetition af dokumentarforløbet. Vi går i gang med at skrive dokumentaranalyse af "Hård udenpå". Medbring desuden romanen "Katalog over katastrofer", så I også kan komme i gang med at læse.
-
DOX - de tre klassiske genrer (3) (2) (1) (1) (1) (1).pdf
-
Katalog over katastrofer_s.5-30.docx
-
Askov, Stine: KATALOG OVER KATASTROFER, Gyldendal; sider: 5-174
-
Læs til side 30 i "Katalog over katastofer" til i dag. Husk at medbringe romanen.
-
Gruppearbejde s31-61.docx
-
Katalog over katastrofer s62-123.docx
-
Vi tager en fællessnak om lektien til i dag, og så skal jeg introducere til danskopgaven i 1HF.
-
1q's SKAM-mappe
-
Se afsnit 3, sæson 2 af SKAM, til i dag. Det tager ca. 30 min. I finder afsnittet på MitCFU, hvor jeg lånt det til jer. Vi arbejder med arbejdsspørgsmålene i SKAM-mappen og fortsætter i serien.
-
Se afsnit 3 af SKAM til i dag. (MitCFU). Det tager ca. 30 min. I finder afsnittet på MitCFU, hvor jeg lånt det til jer. Vi arbejder med arbejdsspørgsmålene i SKAM-mappen og fortsætter i serien.
-
Billedbeskæring
-
Se afsnit 6 og 7 af SKAM til i dag. Det tager i alt 48 min.
-
Se resten af afsnit 8 (vi er nået til min. 21:14 i mandags) og 9 af SKAM til i dag.
-
arbejdsspørgsmål til afsnit 9
-
Vi ser sammen afsnit 11 og arbejder videre i mappen.
-
Vi læser videre i "Katalog over katastrofer". Husk bogen. Derudover: Perspektiveringer til SKAM.
-
Blank
-
Husk at medbringe romanen "Katalog over katastrofer". I får læsetid i modulet, så vi kan blive færdige med bogen til på tirsdag.
-
Lektie: "Katalog over katastrofer" læses færdig. Vi diskuterer bogens sidste del og slutning i dette modul.
-
Arbejdsspørgsmål
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
SKAM, sæson 2 - værklæsning og danskopgaven
Danskopgaven i HF og værklæsning: Vi har arbejdet med SKAM, sæson 2 med fokus på berettermodellen, filmiske virkemidler, sproghandlinger og facework, teorier om pinlighed, skyld og skam. Vi har desuden læst artikler om seriens univers, modtagelse, brug af musik og instruktørens intentioner. Klassen har skrevet en større opgave med analyse af et selvvalgt afsnit i sæson 2 og med en efterfølgende mundtlig prøve i forbindelse med opgaven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
ChatGPT i dansk
Forløb om AI af specialestuderende med inddragelse chatGPT i øvelser med svenske raptekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Køn og queerteori
Forløb om køn og seksualitet med fokus på socialkonstruktivisme og Queer-teori. Der er primært brugt mediefagligt og sprogligt materiale. Forløbet har haft fokus på Judith Butlers queerteori og begreber som de tre komponenter (kropstegn, socialt køn og begærsretning), den heteroseksuelle matrice og heteronormativiteten og flydende kønsidentitet. Vi har arbejdet med eksempler på reklamer og børnefiktion som platform til at forhandle heteronormativteten og tilbyde alternative blikke på køn.
Anvendt materiale
*Teori-noter fra kapitlerne om socialkonstruktivisme og queerteori i Ditte Campion "Blik for køn"
*Reklame: "Oddset - Der er så meget kvinder ikke forstår" (sammenklippet version på YouTube ca.5 min)
*Reklame: "Mancave" fra Føtex-tilbudsavis
*TV-reklame for Gillette (1989)
*Sang: Jens Rosendal: "Du kom med alt hvad der var dig", 1981
*Sang: Concita Wurst: "Rise like a Phoenix" (2014)
*Sang: Tobias Rahim: Når mænd græder (2022)
*Narrativ journalistik: "To mand og en baby", afsnit 1 og 2.
Dokumentar-serie: "Fuckbois", afsnit 1
*Eksempler fra børnefiktion fx My little pony, Teletubbies og Pippi Langstrømpe og "Gurli Gris - Træhytten"
*WulffMorgenthaler-striber
Naja Maria Aidt: "Kvinden i baren"
SAMLET OMFANG: 40 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen tilbage fra ferie. Jeg glæder mig til at se jer igen. Vi går i gang med et forløb om køn og tager et kig på den første skr. opgave. Vi gennemgår også fælleskommentarer til årsprøven i 1hf og snakker i det hele taget om 2hf, og hvad vi skal
-
Vi fortsætter med køn og queerteori og flere eksempler, og så skal vi også i gang med den sproglige analyse i første skriftlige opgave.
-
argumenttyper og markører.docx
-
Vi fortsætter med forløbet om køn og starter med at repetere begreberne, som I fik introduceret i sidste uge: Den heteroseksuelle matrice, heteronormativiteten og de tre komponenter for det kulturelt genkendelige køn: kropstegn, socialt køn og begærs
-
2q_Gillette_artikel.docx
-
Vi fortsætter forløbet om køn og analyserer flere materialer.
-
Kapitel 1 og 2 af historien "To mand og en baby" er et stykke narrativ journalistik fra Politiken. Understreg/marker/farvelæg nedslag i teksten, hvor vi kan se historien som eksempel på samfundets heteronormativitet og overvej, hvilken queerteoretisk
-
Noter til queerteori og køn.pdf
-
I får tid i modulet til at skrive videre på jeres opgave, som skal afleveres i morgen. Hvis I er færdige, er der andre spændende aktiviteter til forløbet om køn og queerteori.
-
Vi afrunder forløbet om køn og queerteori.
-
- - -- SKR DA, STX, HF - Spørgsma_l og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf (2).docx
-
Vi skal samle op på forløbet om køn og queerteori. Måske kan vi nå det på et modul. Genbesøg gerne lige teorinoterne. 2q_køn og queerteori_teorislides.pdf
-
Vi skal arbejde med novellen "Kvinden i baren" og starte arbejdet med den næste skriftlige opgave. Læs om den analyserende artikel her som forberedelse til i dag:
-
Gennemgang af Kvinden i baren. Vær klar med noter og citater fra modulet i går. Arbejdsspørgsmål ligger i forlængelse af teksten. Aidt-Kvinden i baren-text og spg.pdf
-
Dansksiderne: Fortælleteknik - Fortællerforhold
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fortælleteknik og minimalisme
En forløb om fortælleteknik, minimalisme og den upålidelige fortæller. Vi har desuden her i nogle af teksterne arbejdet med temaet familierelationer:
Materiale:
Helle Helle: Hedebølge, Afløb og En stol for lidt
Pia Juul: Være med
Film: Hvor kragerne vender
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Folkeviser
I forløbet har vi arbejdet med folkeviser (trylleviser og ridderviser). Vi har også arbejdet med aktantmodellen.
Læst:
Ebbe Skammelsøn
Elverskud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Værklæsning: Erasmus Montanus
Vi læser Ludvig Holbergs komedie "Erasmus Montanus" som værk og arbejder med dramaturgi, oplysningstiden og genren komedie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Romantikken og romantismen
I forløbet har vi arbejdet med bl.a. nationalromantik, universalromantik, romantisme og poetisk realisme. Vi har arbejdet med følgende tekster:
Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang, Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
St.St. Blicher: Sildig Opvaagnen (LÆST SOM VÆRK)
H.C. Andersen: "Klokken" og "Den lille pige med svovlstikkerne
Emil Aarestrup: Fjerboldtspillet, Angst, Til en veninde (1838)
Edvard Lembke: Vort Modersmaal
N.F.S.: Grundtvig: Dejlig er den himmel blå
B.S. Ingemann: Dejlig er jorden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition af taler
Et par moduler til repetition af nytårstaler med analyser af hhv. Kong Frederiks nytårstale 2024 og Statsminister Frederiksens nytårstale 2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Værk: Testamentet 2
Vi har set dokumentaren "Faderen, sønnerne og helligånden" (Christian Sønderby Jepsen, 2025), (opfølgeren til "Testamentet" fra 2011) og været til foredrag med instruktøren Christian Sønderby Jepsen og hovedpersonen Henrik Ernst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Det moderne gennembrud
Forløb om litteraturen i det moderne gennembrud i Danmark ca. 1870-1890. Vi har læst eksempler på naturalistisk og impressionistisk litteratur.
Materialer:
Henrik Pontoppidan: Havfruens sang, Ørneflugt og Ane-Mette
Herman Bang: Den sidste balkjole
Amalie Skram: Karens jul
To indledninger: J.P. Jacobsen: "Marie Grubbe" vs. "Herman Bang: "Ved Vejen" til illustration af skrivestilene: naturalisme over for impressionisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Det folkelige gennembrud
Et forløb om det folkelige gennembruds hverdagsrealisme, hverdagsvirkelighed, bonderealisme, litteratur om arbejdet/livet med arbejdet, dialektfarve, almueforfattere og en virkelighed skildret indefra.
Materialer:
Peter Sabroe: Skejby-ulykken, 24. dec. 1898
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand, Stensamlersken
Martin Andersen Nexø:
Omfang: 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Mellemkrigstiden og værklæsning
Forløb om mellemkrigstidens litteratur med fokus på 1920'erne og ekspressionisme og futurisme. Vi har også læst om surrealisme og dadaisme.
Materialer:
Rudolf Broby-Johansen: BLOD (1922): læst som værk
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Emil Bønnelycke: Aarhundredet, Hymne til min barndoms gade
Hugo Ball: Karawane
Johannes Weltzer: Alma - et lyddigt fra tyverne
Film: Pigen med nålen (2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Caspar Eric og cripteori
Krop og identitet i litteraturen
Materialer:
Caspar Eric: Nike (2015) s. 45-48
Caspar Eric: Nye Balancer (2023), “Jeg slider mine kondisko hurtigere end andre” (s. 11-12), “I sin nytårstale siger dronningen” (s. 41-42), “Det regner og jeg er alene” (s. 47-49)
Artikel om cripteori: https://www.paerspektiv.dk/du-kender-queer-bevaegelsen-men-hvad-med-crip/
Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med temaet krop og identitet med afsæt i cripteori og udvalgte digte af Caspar Eric. Vi har i undervisningen lavet digtanalyse, hvor vi har fokuseret på sprog, komposition og jeg’ets oplevelse af at være en handicappet krop i et samfund. Til slut har eleverne selv produceret digte ud fra egne kropslige erfaringer og med dette set, hvordan litteratur kan bruges som middel til at formidle dette.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Eksistentialisme og efterkrigstid
Forløbet har dykket ned i perioden 1945-1985 med vægten lagt på eksistentialisme.
Læste tekster:
Karen Blixen: Ringen (1958)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Badeanstalten (1964)
Michael Strunge: COMA (1981)
Leif Søndergaard: "Syv fantastiske analyser af Ringen", s.93-96: "Lise mellem skæbne og valg - en ontologisk-existentialistisk tolkning".
Danske digtere: 1960-1970 (mitCFU)
Danske digtere: 1980-1990 (mitCFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347880",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347880",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505347880"
}