Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Hans Thomsen
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentation
Titel 2 Taler og retorisk analyse
Titel 3 Sproghandlinger og høflighedsprincippet
Titel 4 Jul
Titel 5 Nytårstaler
Titel 6 Dokumentarværk: Testamentet
Titel 7 Værklæsning (roman): Katalog over katastrofer
Titel 8 SKAM, sæson 2 - værklæsning og danskopgaven
Titel 9 ChatGPT i dansk
Titel 10 Køn og queerteori
Titel 11 Fortælleteknik og minimalisme
Titel 12 Folkeviser
Titel 13 Værklæsning: Erasmus Montanus
Titel 14 Romantikken og romantismen
Titel 15 Repetition af taler
Titel 16 Værk: Testamentet 2
Titel 17 Det moderne gennembrud
Titel 18 Det folkelige gennembrud
Titel 19 Mellemkrigstiden og værklæsning
Titel 20 Caspar Eric og cripteori
Titel 21 Eksistentialisme og efterkrigstid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentation

Et introduktionsforløb til argumentationsanalyse med fokus på Toulmins argumentationsmodel: argumentets 3 faste dele (påstand, belæg og hjemmel) og 3 frie dele (styrkemarkør, gendrivelse og rygdækning). Vi har også arbejdet med argumenttyper og den skriftlige genre: debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Taler og retorisk analyse

Introduktion af begreber til retorisk analyse:

Ciceros retoriske pentagram, appelformer, stilistiske og retoriske virkemidler.
Argumentation og argumenttyper er blevet repeteret, og klassen har trænet at skrive en analyserende artikel med fokus på sproglig analyse.

Taler:
Belindas forsvarstale i "Royal Blues", 1997 (filmklip)
Den grønne tale fra "Festen", 1998 (filmklip)
Greta Thunbergs tale til Klimamarchen, 2019
Michael Laudrups takketale ved Danmarks Idrætsforbunds jubilæumsshow, 2021
Erica de Casiers takketale for Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris, 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Nytårstaler

Analyse af dronningens nytårstale 2023 og repetition af faglige begreber til analyse af taler herunder Ciceros pentagram, appelformer, stilistiske virkemidler, sproghandlinger og kommunikationsmodellen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dokumentarværk: Testamentet

Vi har arbejdet med dokumentarfilmen "Testamentet" af Christian Sønderby Jepsen i forbindelse med et oplæg af instruktøren om filmen og dens efterfølger. Vi har arbejdet med de filmiske virkemidler, dokumentargenren og dens klassiske fortælleformer: observerende, autoritativ og deltagende dokumentar, samt de eksperimenterende genrer: den poetiske, den refleksive og den performative dokumentar. Derudover har vi arbejdet med dramaturgi og autencitetsmarkører i dokumentarfilm.

Materialer:
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet
Perspektivering til filmen: "Familiefølelse"
Uddrag af: Hård udenpå
Uddrag af: Tykke Ida

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Værklæsning (roman): Katalog over katastrofer

Værklæsning af Stine Askovs roman: "Katalog over katastrofer".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SKAM, sæson 2 - værklæsning og danskopgaven

Danskopgaven i HF og værklæsning: Vi har arbejdet med SKAM, sæson 2 med fokus på berettermodellen, filmiske virkemidler, sproghandlinger og facework, teorier om pinlighed, skyld og skam. Vi har desuden læst artikler om seriens univers, modtagelse, brug af musik og instruktørens intentioner. Klassen har skrevet en større opgave med analyse af et selvvalgt afsnit i sæson 2 og med en efterfølgende mundtlig prøve i forbindelse med opgaven.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 ChatGPT i dansk

Forløb om AI af specialestuderende med inddragelse chatGPT i øvelser med svenske raptekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Køn og queerteori

Forløb om køn og seksualitet med fokus på socialkonstruktivisme og Queer-teori. Der er primært brugt mediefagligt og sprogligt materiale. Forløbet har haft fokus på Judith Butlers queerteori og begreber som de tre komponenter (kropstegn, socialt køn og begærsretning), den heteroseksuelle matrice og heteronormativiteten og flydende kønsidentitet. Vi har arbejdet med eksempler på reklamer og børnefiktion som platform til at forhandle heteronormativteten og tilbyde alternative blikke på køn.

Anvendt materiale
*Teori-noter fra kapitlerne om socialkonstruktivisme og queerteori i Ditte Campion "Blik for køn"
*Reklame: "Oddset - Der er så meget kvinder ikke forstår" (sammenklippet version på YouTube ca.5 min)
*Reklame: "Mancave" fra Føtex-tilbudsavis
*TV-reklame for Gillette (1989)
*Sang: Jens Rosendal: "Du kom med alt hvad der var dig", 1981
*Sang: Concita Wurst: "Rise like a Phoenix" (2014)
*Sang: Tobias Rahim: Når mænd græder (2022)
*Narrativ journalistik: "To mand og en baby", afsnit 1 og 2.
Dokumentar-serie: "Fuckbois", afsnit 1
*Eksempler fra børnefiktion fx My little pony, Teletubbies og Pippi Langstrømpe og "Gurli Gris - Træhytten"
*WulffMorgenthaler-striber
Naja Maria Aidt: "Kvinden i baren"

SAMLET OMFANG: 40 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fortælleteknik og minimalisme

En forløb om fortælleteknik, minimalisme og den upålidelige fortæller. Vi har desuden her i nogle af teksterne arbejdet med temaet familierelationer:

Materiale:

Helle Helle: Hedebølge, Afløb og En stol for lidt
Pia Juul: Være med
Film: Hvor kragerne vender
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 14 Romantikken og romantismen

I forløbet har vi arbejdet med bl.a. nationalromantik, universalromantik, romantisme og poetisk realisme. Vi har arbejdet med følgende tekster:

Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang, Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
St.St. Blicher: Sildig Opvaagnen (LÆST SOM VÆRK)
H.C. Andersen: "Klokken" og "Den lille pige med svovlstikkerne
Emil Aarestrup: Fjerboldtspillet, Angst, Til en veninde (1838)
Edvard Lembke: Vort Modersmaal
N.F.S.: Grundtvig: Dejlig er den himmel blå
B.S. Ingemann: Dejlig er jorden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 16 Værk: Testamentet 2

Vi har set dokumentaren "Faderen, sønnerne og helligånden" (Christian Sønderby Jepsen, 2025), (opfølgeren til "Testamentet" fra 2011) og været til foredrag med instruktøren Christian Sønderby Jepsen og hovedpersonen Henrik Ernst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Det moderne gennembrud

Forløb om litteraturen i det moderne gennembrud i Danmark ca. 1870-1890. Vi har læst eksempler på naturalistisk og impressionistisk litteratur.

Materialer:
Henrik Pontoppidan: Havfruens sang, Ørneflugt og Ane-Mette
Herman Bang: Den sidste balkjole
Amalie Skram: Karens jul
To indledninger: J.P. Jacobsen: "Marie Grubbe" vs. "Herman Bang: "Ved Vejen" til illustration af skrivestilene: naturalisme over for impressionisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Det folkelige gennembrud

Et forløb om det folkelige gennembruds hverdagsrealisme, hverdagsvirkelighed, bonderealisme, litteratur om arbejdet/livet med arbejdet, dialektfarve, almueforfattere og en virkelighed skildret indefra.

Materialer:
Peter Sabroe: Skejby-ulykken, 24. dec. 1898
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand, Stensamlersken
Martin Andersen Nexø:

Omfang: 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Mellemkrigstiden og værklæsning

Forløb om mellemkrigstidens litteratur med fokus på 1920'erne og ekspressionisme og futurisme. Vi har også læst om surrealisme og dadaisme.

Materialer:

Rudolf Broby-Johansen: BLOD (1922): læst som værk
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Emil Bønnelycke: Aarhundredet, Hymne til min barndoms gade
Hugo Ball: Karawane
Johannes Weltzer: Alma - et lyddigt fra tyverne
Film: Pigen med nålen (2025)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Caspar Eric og cripteori

Krop og identitet i litteraturen

Materialer:

Caspar Eric: Nike (2015) s. 45-48

Caspar Eric: Nye Balancer (2023), “Jeg slider mine kondisko hurtigere end andre” (s. 11-12), “I sin nytårstale siger dronningen” (s. 41-42),  “Det regner og jeg er alene” (s. 47-49)

Artikel om cripteori: https://www.paerspektiv.dk/du-kender-queer-bevaegelsen-men-hvad-med-crip/

Beskrivelse:

Vi har i dette forløb arbejdet med temaet krop og identitet med afsæt i cripteori og udvalgte digte af Caspar Eric. Vi har i undervisningen lavet digtanalyse, hvor vi har fokuseret på sprog, komposition og jeg’ets oplevelse af at være en handicappet krop i et samfund. Til slut har eleverne selv produceret digte ud fra egne kropslige erfaringer og med dette set, hvordan litteratur kan bruges som middel til at formidle dette.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Eksistentialisme og efterkrigstid

Forløbet har dykket ned i perioden 1945-1985 med vægten lagt på eksistentialisme.  

Læste tekster:
Karen Blixen: Ringen (1958)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Badeanstalten (1964)
Michael Strunge: COMA (1981)

Leif Søndergaard: "Syv fantastiske analyser af Ringen", s.93-96: "Lise mellem skæbne og valg - en ontologisk-existentialistisk tolkning".

Danske digtere: 1960-1970 (mitCFU)
Danske digtere: 1980-1990 (mitCFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer