Holdet 2023 Fr/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Christian Pedersen
Hold 2023 Fr/1 (1g Fr/1, 2g Fr/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Paris la grande ville
Titel 2 Forløb 2: Les banlieues
Titel 3 Forløb 3: Les relations familiales (EKSAMEN)
Titel 4 Forløb 4: Les sports
Titel 5 Forløb 5: Les régions en France
Titel 6 Forløb 6: Les contes de fées (EKSAMEN)
Titel 7 Forløb 7: La société française
Titel 8 Forløb 8: L'amour difficile (EKSAMEN)
Titel 9 Forløb 9: Entre deux cultures (EKSAMEN)
Titel 10 Répétition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Paris la grande ville

Forløbet starter op efter grundforløbet. Som grundbog bruges ibogen "Paris - la grande ville" (Maria Hassing, Systime, 2020).

I forløbet arbejdes der kronologisk med kapitlerne i en vekslen mellem tekstlæsning, billedanalyse, ordforrådstræning, kreative mundtlige og skriftlige øvelser samt grammatik.

Forløbet arbejder tematisk med de forskellige sider af storbyen Paris - fra Paris' historie og geografi til det ensomme liv i en storby. Kapitlerne: 1. Introduction, 2. Paris historique, 3. J'adore Paris, 4. L'aliénation et la solitude, 5. Paris souterrain.

Det skriftlige arbejde i forløbet fordeler sig over 3 opgaver: en kreative skriftlig opgave (2 elevtimer), et oplæg om et arrondissement (3 elevtimer) og en grammatikprøve (1 time)

Grammatisk fokus:
Verbernes nutidsbøjning - udgangspunkt i de regelmæssige og être/avoir
Herefter de uregelmæssige
Adjektiver
Artikler
Opstart på le passé composé og le passé récent.

Øvrigt materiale:
Portrait Hannah, Je m'appelle 3, fra Chataigne.dk
Lupin, ep. 1, sæson 1.
Kortfilmen "Gratte-papier"

I forløbet har vi lavet stationstræning med særligt fokus på ordforråd, samtale og lytteøvelser. Herunder sangen "Paris sera toujours Paris", Zaz.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Les banlieues

Eleverne arbejder med emnet "Les banlieues" herunder la pauvreté, la criminalité, les ghettos, la violence, le côté positif de la vie en banlieue, l'identité, les différentes cultures, le verlan (le langage des jeunes).

Eleverne arbejder projektorienteret med filmen "Athena", 2022.
Tekster:
Introduktion til Les banliueues, in Banlieues,  Birgit Mogensen og Bente Virring, Gyldendal, s. 7
Matthieu Croissandeau et Claude Weill, GHETTOS, in Banlieues, Birgit Mogensen og Bente Virring, Gyldendal, s. 44

Pour les autre on n'existe pas
Chroniques de l'asphalte, l'introduction, Hall et Devant la tour

Uddrag af artikel (Fokus på John): Cinq jeunes racontent leur banlieue sans clichés, Libération, 2017: https://www.liberation.fr/france/2017/07/10/cinq-jeunes-racontent-leur-banlieue-sans-cliches_1582900/

Sange:
Grand Corps Malade: Je viens de là
Un slam "Ma dame, ma ville", in Paroles Francophones, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 66-67

Grammatik:
De refleksive pronominer og verber
Delingsartikler
Futur proche

Mundtlighed:
Argumentationsudtryk og gambitter
Les mots en verlan

Faglige mål:
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig

Forløbet er vægtet 15 % af den samlede studieplan.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Athena - les banlieues 22-03-2024
Teste de grammaire II 12-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb 3: Les relations familiales (EKSAMEN)

II forløbet Les relations familiales arbejder eleverne med emnet med fokus på:
- La famille en général/le rôle de la famille
- 2 moduler med ‘exercice oral’ - décrire une image en binôme
- Le divorce vs. le bonheur
- L’indépendance (skrivemodul)
- La relation père-fils (court métrage “Dans nos veines”)

Kompendium med følgende tekster:
"C'est la règle", Gisèle Pineau, in ”Entrées”, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 52-53
"Le rôle de la famille", Mette Bering og Mimi Sørensen, in "La famille", s. 25
"Commencer ses études", Gabriel, 18 ans, de Montpellier, in Début 3, Vibeke Gade, Systime, s. 6-8

Sange:
Louane "Je vole"
Ben l'Oncle soul "Être un homme comme vous"

Billedmateriale om la normalité og le divorce med fokus på brugen af billedanalytiske begreber samt ordforråd inden for emnerne.

Kortfilm: "Dans nos veines" (på filmcentralen),
I arbejdet med kortfilmen var der fokus på la relation père-fils og le rôle d'un père. I opsamlingen blev nævnt temaet l'amour på flere planer, dvs. i relationen til sine forældre, til sit eget barn og til kæresten.
Herunder nøgleordene: la mobilité sociale, l'hérédité sociale, tel père - tel fils. Fokus på la comparaison (at sammenligne med udtryk og gradbøjning af adjektiver)

I forløbet er gemmengået følgende grammatik:
adjektiver, adverbier, futur proche, passé récent, le passé composé, personlige pronominer (grundbog Voilà)

Faglige mål:
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner

Forløbet er vægtet 15 % af den samlede studieplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Les sports

Forløbet fungerer som optakt til sprogcampen med temaet "Le sport" med særligt fokus på mundtlighed.

Materialer:
Chap. "Le sport", in Vocabulaire en dialogues, p. 76-79.
Video: klip fra filmen Intouchables, Driss fait du parapente: https://www.youtube.com/watch?v=pPCLJczIb-c

Arbejde med verber:
faire du, de la
jouer à (au, à la)
Bevægelsesverber:
Rulle → rouler
Springe → sauter
Gribe (fat i) → saisir / prendre
Balancere → balancer
Kravle → ramper
Klatre → grimper
Løbe → courir
Krybe op → monter, grimper
Flyve → voler

Eleverne laver mundtlig øvelse med titlen "Imagines que tu fais un sport d’aventure":
En binôme: Vous faites chacun un sport d’aventure et vous présentez à l’autre dans une vidéo d’environ 2 min.
- Ce qu’on fait dans ton sport
- Où le pratiquer
- Pourquoi tu aimes ton sport
- Quel sentiment qu’il te donne

Grammatik og sproglig korrekthed: udtryk for følelse, aimer + artsartikel, brugen af adjektiver. Parler d’un sport; les verbes. Brug også gambitter, så I foregiver at have en samtale.

Quizlet med Les sentiments: https://quizlet.com/dk/846112215/les-emotions-les-sentiments-flash-cards/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5: Les régions en France

Forløb med fokus på:
- le tourisme
- la culture,
- la gastronomie,
- les traditions,

Inden for de forskellige regioner i Frankrig. Eleverne får en fælles viden om emnet og arbejder herefter projektorienteret mod en fremlæggelse af turistbrochure til en udvalgt region. Dette foregår som en rejsemesse.

Materiale:
- Debut1, ibog, til aflytning af dialoger. Les vidéos: https://debut1.systime.dk/?id=181
Le tourisme en France
- Civilisation en dialogues, Odile Grand-Clément, kap. om Le tourisme, FLE, p. 102-106.
- Civilisation en dialogues, Odile Grand-Clément, kap. om L'Hexagone, FLE, p. 22-26
- Kap.  om La france rurale, urbaine + Le week end, p. 136-143.

Sange:
Yamê, Kodjo

Film: Bienvenue chez les Ch'tis
Eleverne har arbejdet med filmen i forbindelse med en skriftlig aflevering.

Arbejde med grammatik i minlæring.dk:
- relative pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6: Les contes de fées (EKSAMEN)

I dette forløb om Les contes de fées læser vi forskellige eventyr (klassiske og moderne), hvor vi fokuserer på tekstforståelse, arbejdet med eventyrets form, genfortælling af tekster (med brug af tidsadverbier) samtale om tekster og billedanalyse.

Metodisk grundbog: "La Clé" - analyse og metode til fransk, Nielsen, Camille Østergaard et.al. ibog, Systime, kap om Eventyr: https://lacle.systime.dk/?id=134

Teoretisk udgangspunkt er at tale om la strukture et la forme du conte. Les traits/élements classiques et modernes d'un conte.

Grammatik:
Datiderne: passé composé, imparfait og passé simple.
De bundne personlige pronominer

Eksamenstræning:
Mundtlig øvelse individuelt med udgangspunkt i et moderne billede med eventyrelementer.

Om eventyrgenren:
- "Entrées" af Mette Bering og Mimi Sørensen, s. 7 - 'Avant de commencer'.
  
Eventyrtekster og klip:
- "Bouledeneige", i Par écrit, s. 84-85
- "Le Petit Chaperon rouge", Charles Perrault, s. 26-29 i "Il était une fois", Systime.
- "Chapeau rond rouge", Geoffroy de Pennard, oplæst youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lWE4_AwhsnI
- "La sorciére de la rue Mouffetard", Pierre Gripari (øve eksamenstekst)

Analyse comparative: i forbindelse med "Le petit Chaperon rouge" og "Chapeau Rond rouge" over vi den komparative analyse.
Sange:
- "Cha cha cha du loup" af Serge Gainsbourg, 1 side

Travail écrit 4: eleverne skriver individuelt enten dagbog eller et personligt brev ud fra en eventyrfigur. Øver genreforståelse og personkarakteristik.

Generelt i arbejdet med teksterne har vi inddraget "la moralité" og "le modèle actantiel":

L’axe de communication:

Destinateur → objet → destinataire

L’axe du pouvoir:
Adjuvant → sujet → opposant

L’axe du désir entre le sujet et l’objet.

Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger

Kernestof:
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Forløbet er vægtet 20 % af den samlede studieplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7: La société française

Forløb med fokus på det aktuelle Frankrig og samfundsforhold.  I forløbet oparbejder eleverne viden om de kulturelle aspekter af Frankrig, herunder også om de franske symboler og deres betydning i de aktuelle debatter.  Underemnet til forløbet er "la France en colère" med fokus på "de utilfredse franskmænd" - demonstrationer, strejker, intolerance.

Materiale:
- Fra Entrées, Bering et al., Gyldendal, "Qui gouverne?", s 29-30
- Uddrag af Connie Pedersen: Écouter la colère - ebog/pdf.
- "Frankrig - modsætningerns land", Connie Pedersen og Jytte Antonsen Jærgensen, Forlaget Columbus, s. 12-26 om De pessimistiske franskmænd
- Tekst, billeder og øvelser på hjemmesiden "Fransk politik" (Connie Pedersen), chap. 4 "Les gilets jaunes": https://www.franskpolitik.dk/chapitre-3-les-gilets-jaunes/

I forlængelse af 2.g'ernes sprogdag i november og filmen "Un p'tit truc en plus" i Grand Teatret. Herefter arbejde med billedmateriale, filmplakaten og temaer.  

Fokus på at tale ud fra billedmateriale om almene emner.

Mundtlighed:
Afsluttende mundtlig aflevering i par, hvor man taler om et selvvalgt underemne i forløbet. https://docs.google.com/document/d/1nahIfv_UyI1d2GoYRL6rkJXj07GrSa3KGXEFpjX6fwE/edit

Grammatik:
De to datider; l'imparfait et le passé composé

Forløbet af vægtet 15 % af den samlede studieplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: L'amour difficile (EKSAMEN)

Under overemnet "L'amour difficile" arbejder eleverne med forskellige former for vanskelig kærlighed. Der læses både episke og lyriske tekster, ligesom der arbejdes med analyse af kortfilm og billedbeskrivelse. Ved arbejdet med disse tekster træner eleverne evnen til at præsentere en analyse, sammenligne og perspektivere tekster.
I arbejdet med "Mariage pour tous" præsenteres eleverne for "la laïcité" og dets betydning for ægteskab i Frankrig.

Kernestof:
1. "Quai de Seine", un court métrage de "Paris je t'aime" (5 min.)
2. Farid: Jaqueline et Rachid (1985) (poème)
3. "Mariage pour tous" s. 45-47 + "Le premier mariage homosexuel" (article) s. 47-48, Mette Bering og Mimi Sørensen, in "Le changement c'est maintenant".
4. Dubois, Jean-Paul: Kennedy et Moi (1996) (Extrait de roman fra Bering et al.: Entrée, Gyldendal)
5. Film: "Les liaisons dangereuses", 2022 (set på Netflix)
6. Chansons:
- "Sans toi" af Pomme, 2016

Som grundbog til metode: "La clé - Analyse og metode til fransk", Systime. Eleverne har alle en nøgle til ebogen, så vi gør brug af de interaktive øvelser.

Nøgleord/begreber i forløbet:
l'amour difficile
chagrin d'amour
le passé et l'avenir
une relation compliquée
un couple marié
l'égalité
les combats pour l'amour entre deux personnes de même sexe
l'adoption
l'homosexualité est discriminée
l'infidélité
une famille normale?
être seul/la solitude

Grammatisk fokus:
- le passé composé
- l'imparfait
- delingsartikel og reduceret delingsartikel

"Voilà - den grundlæggende grammatik" som grundbog
Minlæring.dk som supplement

Faglige mål:
̶  forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶  læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger

Kernestof:
̶  aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶  centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶  fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Forløbet er vægtet 15 % af den samlede studieplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 9: Entre deux cultures (EKSAMEN)

Forløb med fokus på at være mellem to kulturer. Vi kigger på det at være i et frankofont land og om mødet med Frankrig.

Metodisk: afsnit om skønlitteratur i "La Clé", Nielsen, Camilla Østergaard, ibog, Systime: https://lacle.systime.dk/?id=135

Materialer i 2. del af forløbet:
- intro til La Francophonie, in Entrées, Mette Bering et.al., Systime, s. 106-107.
- Porte-Paroles, Peter Jensen, Systime, om Abdoulaye i Mali, s. 61-65
- Paroles Francophones, Mette Bering et.al., Systime, kap. "Entre deux cultures", s. 39-44 og "Exilée tout le temps", s. 50-52
I brugen af kapitlerne fra Paroles Francophones lægger vi vægt på integration, bl.a. hvordan Salie fraråder sin bror at tage til Frankrig fra Sénégal.

Herunder taler vi om la colonisation og les DOM-TOM.

Mundtlighed:
- poser des questions (une interview)
- fluency
- avoir une discussion
- parler de ses goûts, ses opinions

Nøgleord:
- être entre deux cultures
- le rencontre culturel
- se sentir chez soi
- l'intégration
- un immigré
- exilé(e)

Ekskursion: "Diamant brut" i Grand teatret (filmen har ikke direkte tilknytning til forløbet, men kan inddrages i snak om identité, être jeune, la vie réelle contre la vie sur les réseaux sociaux, l'amour et les rêves)

Kernestof:
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Forløbet er vægtet 10 % af den samlede studieplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Répétition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer