Holdet 2024 EN_A2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Emma Løsecke Jensen
Hold 2024 EN_A2 (3g4g EN/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Presidential Election
Titel 2 Klara and the Sun - AI and us
Titel 3 Vampires
Titel 4 Romeo and Juliet
Titel 5 Postcolonial issues

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Presidential Election

I dette forløb har vi arbejdet med præsidentvalget i USA ved både at arbejde med det amerikanske valgsystem og taler fra dette samt valget i 2020 og de emner, der har fyldt ved begge valg. Vi har arbejdet med stormen på kongressen og fokuseret på abort og the War on Woke. Vi har også læst Alice Walkers novellen The Abortion og arbejdet med flere dokumentarfilm.  

I forløbet har vi læst og set følgende:

Tekster fra Election Year af Lotte Genefke, Lise Wich, Stine Nue Mikkelsen fra Columbus (2024)

-  'How the System Works', p. 10 - 22

- Trumps rhetoric and President Trump’s Speech at the
January 6th Ellipse Rally and Remarks by President Biden
on Standing up for Democracy p. 37 - 47

- SOME, Media and AI - Who controls the public debate? p. 58 - 64

-Abortion Pushing Votes including Nikki Haley’s Policy Speech
on Abortion Rights (s. 105 - 116)

-The War on Woke and Interview with a Texan High School Student on Wokeness (140 - 148, 159 - 163)

- Klip fra tv serien The Sopranos, Columbus Day - The Sopranos s4e2 (David Chase, 2002)

- Christopher Columbus: Explorer of the New World, p. 156.

Dokumentar:

Dokumania, Capitol-angrebet indefra, fire timer der ændrede USA, 2021. (lånt til jer på CFU)

Horisont: Jackson stak sin far for at redde USA (2023) DR. https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-jackson-stak-sin-far-for-at-redde-usa_359943

Konspirationskulten QAnon, DR2, 2022. (lånt til jer på CFU).

Spillefilm:

- The Apprentice, Ali Abbasi, 2024 (tur i biffen)

- Klip fra tv serien The Sopranos, Columbus Day - The Sopranos s4e2 (David Chase, 2002)

Fiktion:

Walker, Alice, The abortion, fra novellesamlingen You can't keep a good woman down fra 1982.


Forløbet kan findes her:

https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1em-yR1_-sbnow1o2TFHouBxpoHrtlWSG

Ca. 120 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Klara and the Sun - AI and us

I dette værklæsningsforløb har vi læst Kazuo Ishiguros roman Klara and the Sun fra 2021. Vi har fokuseret på den upålidelige fortæller i romanen og ekspositionen af en sci-fi verden. Tematikkerne har handlet om vores forhold til 'intelligente' maskiner og grænsen mellem menneske og maskine. I forløbet har vi perspektiveret romanen til en film en tv-serie og en novelle.

Tekster fra forløbet:

- Ishiguro, Kazuo, Klara and the Sun, 2021. (307 sider)

- Ex Machina (spillefilm), Alex Garland, 2014.

- Be Right Back, Black Mirror (antologiserie), Charlie Brooker, Netflix,  2013.

- Bradbury, Ray, The Veldt (short story), 1950.

ca sidetal: 350.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vampires

I dette forløb har vi beskæftiget os med vampyrfiktion fra forskellige tider og genrer. Vi har haft fokus på vampyren som et skiftende litterært symbol på forskellige tiders frygt, og vi har især haft fokus på den victorianske vampyr, hvor vi har læst uddrag af Bram Stokers Dracula (1897). Vi har også analyseret filmen 'Interview with a Vampire' fra 1994 med samme fokus. I forløbet har vi også beskæftiget os med litteraturteori og forsøgt at læse teksterne med forskellige teoretiske udgangspunkter.

Eleverne har også i mindre grupper skullet præsentere en analyse og fortolkning af en selvvalgt vampyrfilm med et teoretisk fokus.

I forløbet har vi taget udgangspunkt i bogen Distorted Mirrors af Bo Høpfner og Jesper Kaalund, Gyldendal, (2019).

Tekster fra Distorted Mirrors:

- Vampires and Vampire Fiction. s. 7 - 17.

- Literary Criticism, s. 38 - 43

- Bram Stoker, Dracula, From Chapter 3 and From chapter 16, s. 44 - 65.

- I am Legend (1954), From chapter 17, s. 66 - 77.

- Interview with the Vampire, p. 78 - 83. (og filmen af Neil Jorden fra 1994)

Andre tekster:

Russel, Karen, 'Vampires in the lemon Grove', fra novellesamlingen af samme navn (2014).

'Nosferatu', Robert Eggers (spillefilm vi så i biografen) fra 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romeo and Juliet

I dette forløb har vi arbejdet med Shakespeares Romeo and Juliet og tragedie-genren samt den elizabethanske periode med fokus på tragedien. Vi har i forløbet også haft fokus på remediering fra stykke til film.

Vi har brugt Bo Høpfner Clausen og Jespers Kaalunds bog 'Romeo and Juliet - by Shakespeare', Gyldendal, 2017.

TEORIAFSNIT:

- The historical context and the Elizabethan theatre: s. 7 - 23.

- William Shakespeare's Star Wars by Ian Doescher, 2013. S. 24 - 22.

- Language in the Elizabethan Era: s. 34 - 45.

- Shakespearean Tragedy: s. 46 - 53.

FILM:
- Romeo + Juliet, Baz Luhrmann, 1996.

ROMEO AND JULIET

- Prologen,
- Hele Act 1
- Act 2, scene 4 (the balcony scene).

Vigtige begreber fra forløbet:

Tragedy
-

Remediering:
- Hvad er tilføjet, ændret, fjernet, flyttet og hvorfor?



Sider læst i forløbet:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Postcolonial issues

I dette korte forløb har vi arbejdet med postkolonielle læsninger af taler, noveller og romanuddrag med focus på 'The four assumptions of postcolonial theory'. Vi har også arbejdet med engelsk som pidgin og som et Lingua Franca.

I forløbet har vi læst følgende tekster:

- A brief History of Kenya (tekst fra den kenyanske ambassade i Japans hjemmeside) https://www.kenyarep-jp.com/en/kenya/history/

- Kenyatta, Jomo: The Gentlemen of the Jungle (1938)

Fra bogen Africa Unfold af Af Anne Hess Thaysen Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof (2014).

- Postcolonial perspectives - introduction, s. 170 - 171.

- The Role of the Writer in Africa by Chinua Achebe, 2012, s. 176 - 179.

- Excerpt from Things Fall Apart by Chinua Achebe, 1958. s. 180 - 184.

- The danger of a single story by Chimamanda Ngozi Adichie (2009) (Ted Talk) s. 15 - 20.

- Colonial Mentality, Fela Kuti (song lyrics in pidgin) 1977. s. 185 - 187.  

Andre tekster:

English as a Lingua Franca fra The English Handbook, Trine Østergaard, 2017, Systime.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer