Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Ralph Loof Yde Andersen
|
Hold
|
2024 KE/2 (3g4g KE/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition og Termodynamik
Eleverne har på skift holdt oplæg om emner fra kemi B, og jeg har suppleret med stof i relation til emnet, som hører til A-niveau. Amfolytter, Bjerrumdiagrammer, ligevægte med gasser mm.
Vi har også lukket "huller", så dem der ikke havde haft om idealgasligningen, elementaranalyse og reaktionsoden kunne det samme som resten af holdet. På den måde havde vi fælles udgangspunkt, på trods af at det er et blandet hold.
Samtidig har vi haft om termodynamik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reaktionskinetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bindingsteori og spektroskopi
Vi har startet med orbitaler og bindingsteori, for at have forudsætning for at forstå bindingerne i den organiske kemi bedre. Derefter har vi repeteret lidt organisk kemi, og er derefter gået i gang med spektroskopien.
Der er ikke lagt vægt på at eleverne skal kunne det fysiske omkring svingninger, magnetisme osv., men blot det overordnede, og at kunne tyde spektrene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Enzymer og proteiner
Det blev lidt for langstrakt, da der var travlhed med SRP og terminsprøver, foruden det omfattende enzymforsøg.
Vi arbejdede med katalase fra gær, og undersøgte det ved forskellige substratkoncentrationer, temperaturer og pH-værdier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lægemidler
Vi har haft et lille forsøg om lægemidlet acetylsalicylsyre, for at få dækket og repeteret nogle hjørner af pensum.
Eleverne har lavet syntese, omkrystalliseret, lavet renhedstests ved smeltepunktsbestemmelse, reaktion med Fe3+ og TLC, og så har vi haft om fordelingsforhold, logP og logD, samt repeteret Bjerrumdiagrammer i den forbindelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lukning af huller og repetition
Vi havde for mange moduler til at nå et valgfrit emne, når der alle afbrydelserne taget i betragtning er behov for repetition og opsamling. Samtidig var der lidt for mange moduler til repetition alene.
Derfor har vi samlet øvelser op, således at alle på holdet kan have de samme eksamensøvelser. Øvelserne fra B-niveauet er blevet løftet lidt, så de inddrager A-niveaustof. Der er også blevet løst spektre af dem der havde behov, da spektroskopiforløbet blev lidt komprimeret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348231",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348231",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348231"
}