Holdet 2024 FY_A2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Fysik A
Lærer(e) Lotte Bahnson
Hold 2024 FY_A2 (3g4g FY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart
Titel 2 Mekanik
Titel 3 Elektromagnetisme
Titel 4 Moderne fysik
Titel 5 Supplerende stof
Titel 6 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opstart

Vi lærer hinanden lidt at kende, og samler
en plan for årets gang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mekanik

**Mekanik**

Du skal lære
- bevægelser i én og to dimensioner, herunder skråt kast og jævn cirkelbevægelse
- bevarelsessætningen for bevægelsesmængde, herunder elastiske og uelastiske stød i én dimension
- kraftbegrebet og Newtons love, herunder tryk, opdrift, gnidning og luftmodstand (mest repetition af fysik B)
- gravitationsloven og bevægelse om et centrallegeme
- kraft- og energiforhold ved harmonisk svingning
- mekanisk energi i et homogent tyngdefelt og for gravitationsfeltet om et centrallegeme

**Faglige mål**
̶  kende, kunne opstille og kunne anvende et udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
̶  kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
̶  kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶  gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
̶  kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 a Videoanalyse 21-08-2024
Opgave 1 Usikkerhed 11-09-2024
Opgave 2 a Asteroide 18-09-2024
Opgave 2 Friktion 02-10-2024
Opgave 3a Stød 23-10-2024
Opgave 3 Stød i 2D 06-11-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Elektromagnetisme

**Elektromagnetisme**

Du skal lære om
- elektrisk felt og kraften på en elektrisk ladning, herunder feltet omkring en kuglesymmetrisk ladning og homogent elektrisk felt
- eksempler på magnetiske felter, herunder homogent magnetisk felt og kraften på en strømførende leder
- ladede partiklers bevægelse i homogene elektriske og magnetiske felter
- induktion, herunder Faradays induktionslov
- elektromagnetisk stråling (også kaldet lys) og fotoners energi og bevægelsesmængde, partikel-bølge-dualitet

**Faglige mål**
̶  kende, kunne opstille og kunne anvende et udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
̶  kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
̶  kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶  kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶  gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
̶  kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
̶  kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4 a Gunn diode 20-11-2024
Opgave 4 Eksamensopgaver 04-12-2024
Opgave 5 Laplaces lov 08-01-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Moderne fysik

**Fysik i det 21. århundrede**

Du skal lære om El-bilens fysik
– og andre elektriske transportmidler
med følgende afgrænsning af det tilhørende kernestof:
Fysikken bag en elbil eller et andet batteridrevet transportmiddel, specifikt:
⁙ Det elektriske drivsystem, herunder fysisk model for elektromotoren og batteriet.
⁙ Opladningen og afladningen af batterier i elbiler og andre elektriske transportmidler.
⁙ Nyttevirkning af en elektromotor og et batteri.
Det er ligeledes relevant, at eleverne kan forholde sig til brugen af elbiler og andre elektrisk drevet transportmidler i forhold til transportsektorens klimaproblematikker.

**Faglige mål**
̶  kende, kunne opstille og kunne anvende et udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
̶  kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
̶  kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶  kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶  gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
̶  kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5 a Opgaver 22-01-2025
Opgave 6 Batteri 05-02-2025
Opgave 7a El-bil opgaver 05-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Supplerende stof

Uddybelse af det naturvidenskabelige verdensbillede: bestemmelse af afstande lokalt og i kosmos.
Uddybelse af el-lære: Hvordan sensorer på satellitter kan benyttes til jordobservationer og kredsløb-beregninger
Uddybelse af bølgelære: spektrometri til jordobservationer, emission, absorption og refleksion af elektromagnetisk stråling
Uddybelse af EM: Gauss-flader og beregning af felter
Uddybelse af kernefysik:
Uddybelse af mekanik: Opsendelse af satellitter og rumfartøjer, herunder
Raketligningen i tyngdefeltet
(herunder arbejde med satellitbilleder i EO browser)?
Uddybelse af mekanikforløbet: Gravitationsloven og bevægelse om et centrallegeme og mekanisk energi i et homogent tyngdefelt og Tivoli-besøg.

**Forsøg**
Besøg i Tivoli en dag med undersøgelser af forskellige forlystelser vha. videoanalyse og PhyPhox (en app på deres tlf)

**Forsøg** - intet af dette nåede vi grundet aflysninger o.l.
Bestemmelse af motorkraft ved direkte måling
Faststofraketaffyring, måling af raketbevægelse
Undersøgelse af infrarød stråling med termisk kamera
Opsendelse af vandraketter og videoanalyse af (t,s)- og (t,v)-grafer.

**Relaterede forsøg der er udført i andre forløb**
Måling af linjespektre og bestemmelse af bølgelængder (atomfysik)
Afstandskvadratloven (NV)
Strålingsbalance (NV)


**Faglige mål**
̶  kende, kunne opstille og kunne anvende et udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
̶  kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
̶  kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶  kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶  gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
̶  kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opsamling

Vi samler op på årets arbejder.

Hvordan kan vi arbejde på at forberede eksamen?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer