Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Søren W. Sinnbeck
|
Hold
|
2024 LA_C3 (2g3g la/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderfase
Genopfriskning af AP-latinkundskaber - samt udbygning, specielt vedrørende verbalsystemet (imperfektum, passiv og participier) - alt sammen i det fortrolige AP-"miljø" Sprogenes Verden.
Heri læses dele af de mest grundlæggende kapitler samt de i AP-forløbet oversprungne kapitler:
V (Hannibal), VII (Julius Cæsar og Vercingetorix) og VIII (Plinius og Pompeji) samt et supplerende kapitel på hjemmesiden: IX (Seneca og stoicismen).
Også hjemmesidens elektroniske øvelser benyttes til repetition af grammatiske emner.
(Ved arbejdet med disse materialer under fokusering på de ovenfor nævnte punkter bidrager forløbet til opfyldelse af de faglige mål om, at eleverne skal kunne
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene)
Undervisnings- og arbejdsformer
Lærerstyret undervisning med tavleoversigter og klassedialog, og i øvrigt lejlighedsvis gruppe- eller pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Catuls Lesbia-digte
Indhold:
Udvidelse af morfologisk viden: vokativ, futurum, personlige, possessive og demonstrative pronominer
Udvidelse af syntaktisk viden: brugen af ablativ; infinit neksus: akkusativ med infinitiv
Introduktion til metrik (hendecasyllabi, sapfisk strofe, elegisk distichon)
Indholdsforståelse af Catuls polymetriske ’Lesbiadigte’
Kernestof
Gajus Valerius Catullus, Carmina 13, 5, 3, 85, 72, 70, 58, 51
læst efter lærerens udgave med gloser og henvisninger til Ars minor
Supplerende stof
1) Yderligere Catuldigte, læst i dansk oversættelse:
109 ved Axel Juul (1937)
87 ved Helle Gjellerup (2018)
75 ved Axel Juul (1937)
8 ved Otto Gelsted
11 ved Otto Gelsted
2) Baggrundslæsning
Indledningen til lærerens hæfte med tekster
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia (Systime 2012) s. 207-208 og 228-9
3) Metrikintroduktion og skandering af Carmina 51,13, 5, 3, 85, 8, 58
Lærerens supplement til eget hæfte med Catultekster
Niels Felskovs rytmiske højtlæsning af nr. 5 og 13 i metrikorienteret specialopsætning på Latinalectio.com
Anonym, strengeinstrumentledsaget soloafsyngelse af nr. 5 med klar, traditionel opfattelse af metrum (youtube).
Benjamin Johnsons oplæsning og metriske analyse af nr. 5 (youtube).
4) Hjælpemidler:
Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen, Ars minor - Latinsk grammatik for begyndere (Gyldendal 2000)
Gyldendals Latinsk-Dansk Ordbog
(Ved arbejdet med disse materialer under fokusering på de ovenfor nævnte punkter har forløbet bidraget til opfyldelse af de faglige mål om, at eleverne skal kunne
̶ oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
̶ sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
̶ identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.)
Undervisnings- og arbejdsformer
Lærerstyret undervisning med tavleoversigter og klassedialog og i stigende omfang gruppe- og pararbejde til forberedelse af sidstnævnte, ofte igennem skriftlig opstilling af grammatiske analyser
Omfang af de latinske tekster
6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ciceros tale for Caelius [og imod Clodia]
Indhold:
Morfologi: personlige, possessive og demonstrative pronominer, gerundformer
Syntaks: brugen af ablativ; infinit neksus: akkusativ med infinitiv, brugen af gerundformer
Stilistik
Clodia – Catuls Lesbia?
Cicero og senrepublikken
Kernestof:
Cicero, Pro Caelio, 30 (Sunt autem...) - 32 (... repellamus?) og 35 (Tu vero, ...) læst efter Oxford Classical Texts ed. Clark (2,5 sider)
Supplerende stof:
a) Fyldigere uddrag af talen i oversættelse:
kap. 27-51 ved Ole Thomsen i: Veje til Rom (Aarhus Universitetsforlag 2008) s. 77-87
b) Baggrund:
Ole Thomsen, Veje til Rom (Aarhus Universitetsforlag 2008), s. 76-77, 87-89
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia (Systime 2012) s. 191-194
c) Hjælpemidler:
Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen, Ars minor - Latinsk grammatik for begyndere (Gyldendal 2000)
Lærerens gloselister
Gyldendals Latinsk-Dansk Ordbog
(Ved arbejdet med disse materialer under fokusering på de ovenfor nævnte punkter har forløbet bidraget til opfyldelse af de faglige mål om, at eleverne skal kunne
̶ oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
̶ sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
̶ identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
̶ anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.)
Undervisnings- og arbejdsformer
Lærerstyret undervisning med tavleoversigter og klassedialog samt gruppe- og pararbejde til forberedelse af sidstnævnte, ofte gennem skriftlig opstilling af grammatiske analyser
Omfang af latinsk tekst
2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Augustus
Fokuspunkter
o gerundformer, øget fortrolighed med participier og brug af ablativ
o principatet
o Augustus’ kultur- og værdipolitik, hans selviscenesættelse og propaganda
Kernestof
Augustus, Res gestae: overskriften samt § 1 og § 34 (1,5 side)
læst efter lærerens udgave med gloser og hjælp til syntaktisk og morfologisk analyse, herunder opslag i ordbog
Supplerende stof
a) Kommentar og oversættelse:
Rudi Thomsen, Det Augustæiske Principat (Gyldendal 1964) s. 11, 20, 41-47, 102-105
b) Hjælpemidler:
Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen, Ars minor - Latinsk grammatik for begyndere (Gyldendal 2000)
Gyldendals Dansk-latinsk ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348251",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348251",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348251"
}