Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Tore Lindemann
|
Hold
|
2024 PS_B1 (3g4g Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykologi B-niveau
Dette psykologi B-niveau hold er et fortsætterhold fra C-niveau, fire forskellige hold. På C-niveau har eleverne beskæftiget sig med: socialpsykologi, udviklingspsykologi, kognitionspsykologi og personlighedspsykologi (jf. holdenes studieplaner).
Psykologipensum i alt er ca. 500 sider, hvoraf omkring 300 sider er læst på B-niveau og 200 sider på C-niveau.
Vi beskæftiger os på B-niveau indledningsvis med faget psykologi - dets arbejdsområder og metoder samt forbundethed med andre fag. Derudover arbejder vi os dybere ned i psykologifagets tre videnskabelige traditioner - den humanvidenskabelige, den samfundsvidenskabelige og den naturvidenskabelige tradition. Samtidig beskæftiger vi os med anvendte metoder, undersøgelser og eksperimenter i faget psykologi.
Vi får indblik i, hvordan faget psykologi forsøger at udforske og forstå, hvordan mennesket sanser, indlærer, reagerer, tænker, føler og udvikler sig. I den forbindelse diskuterer vi sammenhængen mellem naturvidenskab og psykologisk teori, og vi forholder os i forlængelse heraf til synergieffekten mellem fagområderne. På den baggrund får vi indsigt i, hvordan psykologen og psykiateren i dag kan samarbejde om at give mennesker med psykiske problemer den bedst mulige behandling.
PP-præs.:
Psykologi B-niveau (den 9/9)
Kernestof ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Min verden, min virkelighed
Vi beskæftiger os med klinisk psykologi og de psykiske lidelser skizofreni, angsttilstande og depression. Vores fokus er i forløbet med de psykiske lidelser på symptomer, årsag, adfærd og behandling.
Derudover får vi indblik i betydningen af stress i forbindelse med psykisk lidelse, og vi kigger nærmere på de individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordrende situationer.
I forbindelse med ekskursionen/filmen "Kontra" arbejder vi case-baseret med fokus på unge, grupper og roller, præstation og stress.
Vi beskæftiger os bl.a. med det forsigtige og det nysgerrige menneske, jf. Henrik Høgh-Olesen, og OSN - om optimalt stimulations-niveau - samt Aron Antonovskys forestilling om menneskers modstandsressourcer OAS - oplevelsen af sammenhæng.
Vi foretager desuden et kig tilbage i udviklingspsykologien for at få en bredere forståelse af sårbarhed over for udvikling af psykisk lidelse.
Vi arbejder med nudging og adfærdsdesign og undersøger, hvordan nudging bygger på de videnskabelige discipliner: adfærdsøkonomi, kognitiv psykologi og socialpsykologi. I den forbindelse inddrager vi Daniel Kahnemans dobbeltprocesteori, som opdeler vores tænkning i to systemer – system 1 og system 2 – der udfører tænkeopgaver på hver deres måde.
I forløbet "Min verden, min virkelighed" er også anvendt psykologifaglig viden fra C-niveau: Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Kenneth Gergen, Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Joshua Meyrowitz, Erik Erikson, Aaron Antonovsky og Henrik Høgh-Olesen.
PP-præs.:
Skizofreni (den 25/10)
Stress og coping (den 4/11)
Angsttilstande (den 18/11)
Depression og Black Dog (den 25/11)
Klinisk psykologi (den 25/10)
Nudging (den 11/10)
Hvem er jeg? (den 1/11)
Ekskursion:
Film "Kontra" (den 30/10) + opgave
Mini-feltarbejde:
Nudging (- vi var i et par uge med på projekt "skolens nye kantine")
Film/video:
A Beautiful Mind
I had a Black Dog
Kelly McGonigal: How to make stress your Friend
Technology that knows what you're feeling
Kernestof ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skizofreni (1).pptx
-
Thomassen, Birgitte: PSYKISKE LIDELSER, Frydenlund grafisk; sider: 11-23, 42-49, 53-56
-
Nudging.pdf
-
Nudging Hvordan ændrer folk adfærd.docx
-
Nudging et velment skub eller tarvelig manipulation.docx
-
Kahnemans dobbeltprocesteori (2).pdf
-
Kognitive bias og nudging.pdf
-
Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider
-
Nudging.pptx
-
Klinisk psykologi.pptx
-
Thommasen, Birgitte: PSYKISKE PROBLEMER, Frydenlund; sider: 48-52
-
Larsen, Ole Schultz.: PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider: 439-449, 455-457
-
Stress og coping.pptx
-
Hvem er jeg.pptx
-
Kontra.pptx
-
Psykiske lidelser - fremtræden, årsager og behandling.pdf
-
Angsttilstande 2024.ppt
-
Depression og black dog 2024 (2).pptx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det gode liv
Vi arbejder videre med metoder og videnskabelige traditioner i psykologi og retter i forlængelse heraf opmærksomheden mod områder af psykologien, der har til formål at fremme trivsel og udvikling hos mennesket - bl.a. den positive psykologi.
Vi får indblik i den positive psykologi - hvor, hvornår og hvorfor - og beskæftiger os med den positive psykologis genstandsfelt, metode og empirisk baggrundsmateriale. Centrale begreber i forløbet er: trivsel, lykke, flow, styrker og positivitet.
Vi beskæftiger os i forløbet med også nyere psykologiske teorier (positiv psykologi, ca. år 2000), vi hører foredrag (jf. links i pp-præs), og vi inddrager forskellige øvelser og tests.
Derudover sætter vi den positive psykologi i perspektiv og undersøger, f.eks. hvad den positive psykologi kan til forskel fra den traditionelle psykologi, samt hvori den adskiller sig fra den humanistiske psykologi.
Vi arbejder med sekter, manipulation og påvirkningsstrategier. I den forbindelse beskæftiger vi os med ICURE-modellen og case "Camilla" og undersøger, hvordan sekter kan medvirke til det gode liv.
Med inddragelse af teori om tid og acceleration - fremmedgørelse og resonans - (Hartmut Rosa) og The Big Five (personligheds-/trækteori) får vi indblik i, hvad det gode liv handler om for den enkelte.
I forløbet "Det gode liv" er også anvendt psykologifaglig viden fra C-niveau om omsorgssvigt (Kari Killén), tilknytning (John Bowlby), fremmedsituationen (Mary Ainsworth), den empatiske anden (Heinz Kohut), humanistisk psykologi (Abraham Maslow), eksistentiel psykologi og OSN/optimalt stimulationsniveau (Henrik Høgh-Olesen).
Teori:
Martin Seligman (om Well-being + PERMA)
Mihalyi Csikzentmihalyi (om Flow)
Barbara Fredrickson (om Positivity + Broad-and-build Theory)
Sonja Lybomirsky (om Happiness)
Seligman & Peterson (om Strengths)
Alex Honneth (om anerkendelse)
Irvin Yalom (om eksistens, valg m.m.)
Abraham Maslow (om menneskets behov)
Hartmut Rosa (om fremmedgørelse og resonans)
ICURE - model (i forbindelse med sekter)
Foredrag:
Camilla Louise Johnson: Svært barn har mange navne
Seligman, Fredrickson, Lybomirsky, Csikzentmihalyi (jf. link i pp-præs)
Hans Henrik Knoop: Knoop om positiv psykologi og mental robusthed
https://www.youtube.com/watch?v=lhFKgnzi8KM
Psyk-inkursion:
Sekter - og Camilla (den 8/1)
Øvelse:
Øvelse i venlighed
Tre gode ting
Allerhelst vil jeg - om topstyrken
Brug din topstyrke
Test:
Lykkeskala
VIA Strengths
PP-præs.:
Det gode liv (den 20/1)
3 X T: Tilknytning, tillid, tryghed (den 10/1)
Kernestof ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det onde
Vi beskæftiger os med begrebet 'ondskab' og forsøger at gøre rede for, hvad der kendetegner onde handlinger samt at forstå årsagen til handlingerne. Vi arbejder med emnet ud fra forskellige psykologiske perspektiver: udviklingspsykologisk, socialpsykologisk, eksistenspsykologisk og kognitionspsykologisk (Philip Zimbardo, Konrad Lorenz, Carl Goldberg, Simon Baron-Cohen, Lars Svendsen, Albert Bandura) - som er C-niveau materiale.
I dokumentaren "Genetic Me" / "Min indre kode" af Lone Frank beskæftiger vi os dybere med, hvordan biologi og psykologi former os og præger vores personlighed og karaktertræk.
I forlængelse heraf diskuterer vi betydningen af empati og undersøger, hvad der karakteriserer den dyssociale personlighed(sforstyrrelse) / psykopaten. Vi arbejder i den forbindelse med psykopati-tjeklisten og karakteristika ved sociopaten/psykopaten.
Vi får indblik i retspsykologien, der er den del af den anvendte psykologi, som beskæftiger sig med forholdet mellem individ, ret og samfund. I forløbet arbejder vi med case 'Dagmar Overby' og se filmen "Pigen med nålen".
I forløbet "Det onde" er der også anvendt psykologifaglig viden fra C-niveau:
Salomon Asch (konformitet), Stanley Milgram (lydighed og autoritet), Muzafer Sherif (gruppepolarisering), Philip Zimbardo (rolleadfærd), Lars Svendsen (onde handlinger), Simon Baron-Cohen (empati - affektiv og kognitiv), Albert Bandura (moralsk frakobling), Tajfel & Turner (minimal gruppe-eksperiment), John Bowlby (tilknytningstyper), Mary Ainsworth (fremmed-situationen), Carl Goldberg (opvækstens betydning) og Konrad Lorenz (aggressionens natur).
PP-præs. til forløbet:
Det onde (den 10/3)
Ondskab (den 31/1)
Feltarbejde:
Identitet i storbyen samt forskellige identiteter. Efterfølgende præsentation på psyk-holdet - evaluering, diskussion m.m.
Film/dokumentar:
"Pigen med nålen"
"Historien om Danmarks største seriemorder | Pigen med nålen"
"Min indre kode" (Lone Frank; case 'James Fallon')
Kernestof ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Attraktion, forelskelse og kærlighed
Vi arbejder med attraktion, forelskelse og kærlighed. Vi undersøger, hvori kærligheden består, samt hvilken rolle attraktion og forelskelse spiller.
Vi arbejder ud fra forskellige psykologiske perspektiver - bl.a. evolutionspsykologi, udviklingspsykologi, neuropsykologi, personlighedspsykologi og positiv psykologi - og forsøger at forstå, hvad der sker, når vi bliver forelsket.
I forlængelse heraf undersøger vi sammenhængen mellem tilknytningsstil (Bowlby), en persons oplevelse af at indgå i et forhold (Shavers flerdimensionale model) og vedkommendes kvalitet som partner.
Vi gør rede for de mange slags kærlighed og inddrager i den forbindelse Robert Sternbergs trekomponent-model, som udpeger de tre grundlæggende komponenter i kærlighed: passion, intimitet og forpligtelse. Samtidig undersøger vi, hvordan forskellige forhold er kendetegnet ved forskellige grader af de tre komponenter og danner udgangspunkt for syv forskellige typer kærlighedsforhold.
Vi beskæftiger os desuden med de otte typiske udfordringer, som, jf. Sternberg, kan true kærligheden. I forbindelse med tværkulturel måling af kærlig inddrager vi Sternbergs Triangular Love Scale og får indblik i forskellige fortællinger om kærlighed.
Helen Fishers undersøgelser/scanninger af forelskede menneskers hjerner giver os indblik i, hvordan kærlighed påvirker vores hjerne og resulterer i en udskillelse af hormonerne dopamin og oxytocin. Vi går på den vis neuropsykologisk til værks og får en forståelse for hjernens belønningssystem, og hvad det vil sige "at have kærlighed på hjernen".
I forløbet "Attraktion, forelskelse og kærlighed" er også anvendt psykologifaglig viden fra C-niveau: John Bowlby (tilknytningstyper), Erik Erikson (jeg - identitet), behaviorisme og neuropsykologi (vedr. hjernens belønningssystem), Diana Baumrind (forældrestil), Tajel & Turner (minimal gruppe-eksperiment) og Hartmut Rosa (fremmedgørelse og resonans).
PodCast: "Ingen elsker Lone Frank - Kan jeg leve uden kærlighed"? (den 30/4)
Film/video:" Min indre kode"
PP-præs:
Attraktion, forelskelse og kærlighed (den 9/5)
Kernestof ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348256",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348256",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348256"
}