Z - Regionalmøde 2025
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde 2025
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 IF_B1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau
Informatik B
Lærer(e)
Jane Rosenkilde Folkersen
Hold
2024 IF_B1 (
3g If
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Relationsapps
Titel 2
AI - Maskinlæring
Titel 3
It i alting
Titel 4
Logon- og afstemningssystem
Titel 5
Eksamensprojekt
Titel 6
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Relationsapps
I forløbet har eleverne udviklet en kontaktapp trin for trin samt lavet et eget innovativt bud på en relationsapp med afsæt i brugercentreret udvikling.
Indhold
* Evolutionær og Brugercentreret udvikling, Throwaway Prototyping
* Persona, Brugerrejse, Rige Billeder
* 5 sekunders test, Tænke højt test, Guerilla test
* Gestaltlove: nærhed, lighed, lukkethed, fortsættelse, figur-grund
* Normans designprincipper: Visibility, Constraints, Affordance,Feedback, Mapping, Consistency
* Mockups, Wireframes, Prototyper, AIDA...
* Inkrementel innovation
* Variable, lister og objekter
App Lab,
code.org
* Oprettelse og manipulation af JSON-objekter
* Oprettelse af Databaser samt læsning, oprettelse, opdatering og sletning af poster.
Materiale: Kompendie
Indhold
Kernestof:
Kære if-b'ere
Hav lavet et bud på en ynglingstingsapp, hvor man kan gå frem og tilbage og tilføje nye ting: 5:13 - 26-27 My Favorite Things!
Lektie
Hav en app der viser billeder i stedet for ord: csp5-2019 14 9
Læs om gestaltlove i s. 19-20 samt om objekter s. 31-32 i i kompendiet. https://classroom.google.com/w/NzAyNTk0OTA2MzIx/t/all
Hav færdigt mockup til jeres relationsapp - minimum forside.
Sørg for at man kan oprette en bruger med både navn, tlf, fødselsdag og billede I jeres app - 8.15-8.16 https://studio.code.org/s/csppostap-2019/lessons/8/levels/14
Læs om Normans designprincipper s. 22 i kompendiet.
Var I der ikke sidst så lav opgave 6-7 i lektion 11, så I kan slette kontakter
Hvis I ikke var der sidst; hav lavet lektion 12 opg 5-7 så I har en edit-knap i appen, som åbner en ny screen "editScreen" og viser info om kontakten, så den kan redigeres.
Vi arbejder med at tilpasse kontakt-app'en til jeres idé!
RandomUser
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AI - Maskinlæring
I forløbet har eleverne trænet en egen model ud fra et selvvalgt datasæt og brugt det i en egen app.
Indhold
* Maskinlæring, superviseret og usuperviseret læring
* Data: varians, skæv fordeling/bias, test og træningsdata
* Træning: perceptron, neurale netværk, features, labels, black box models...
* Model: varians, bias
* Brug: konsekvens, transparens, induktionsproblem, tilfældig korrelation...
Indhold
Kernestof:
Sidste time til at få hjælp med relationsapp - vi tester dem i slutningen af timen.
Lille opsamlingsprøve: * Brugercentreret udvikling: persona, rige billeder, wireframes, brugertest (5-sekunderstest, tænke højt test)* Interaktionsdesign: Gestaltlove, Normans designprincipper, KISS, Farver, Billeder…* Programmering: Opret og brug af
Lav lektion 3 opg 1 & 2: https://studio.code.org/s/aiml-2023/lessons/3/levels/1
https://studio.code.org/s/aiml-2023/lessons/10/levels/2
Vi mødes 8.50 foran Atea, Lautrupvang 6, 2750 Ballerup. - Der er 10 minutters gang fra Malmparken station. Vi er der 2 timer, så I kan tilbage til 3. modul.Husk bærbar!
https://studio.code.org/s/aiml-2023/lessons/13/levels/1
https://studio.code.org/s/aiml-2024/lessons/13/levels/2
Vi går igang med at finde et datasæt, label og feutures til en egen app:
I skal have valgt et datasæt og et bud på en app I vil udvikle. Vi pitcher idéen for hinanden, får respons og påbegynder udvikling.
Vi samler op på design og prøve inden, I udvikler videre på jeres projekt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
It i alting
Indhold:
* Evolutionær udvikling, Throwaway Prototyping,
* Brugercentreret udvikling: Personas, Brugerhistorie, Tænke højt test/Guerilla test, 5 minutters testen
* Interaktionsdesign: CLI, GUI, TUI; AR/VR; Normans 6 designprincipper
* Programmering i Javascript/P5.js: API, Mus, Tastatur, funktioner, parametre,
* Mockups, Wireframes, Prototyper
* Radikal innovation
Materiale: kompendie
Redskaber: App lab på
Code.org
,
OpenProcessing.org
,
Makecode.microbit.org
Indhold
Kernestof:
Husk bog. I får en introduktion til generelle problematikker ved Machine Learing samt til AI-etik
Læs s.2-5 om systemudviklingsmetoder. Vi går igang med et nyt forløb om it i alting.
Log på openprocessing og lav jul
Hav et bud med på et "webcam-filter", hvor man får tegnet øjne, ører, næse, hat på!
Hav lavet bud på program, hvor tegning (øjne, ører, næse) følger ansigt. - Vi kårer den bedste, spiller spil og ser måske en ai-tegnefilm!
Evaluering - og så bygger vi videre på vores internet i alting og får den på nettet!
https://falko.opinoma.com/evaluation-submit/R1V7DI
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Logon- og afstemningssystem
Indhold:
* NIST sikkerhedsmodel: Forudse, Forhindr, Opdag, Reager, Genskab
* Risikomatrix, Adgangskodekrav, Kryptering, sikkerhedsciffer, sikkerheds-hash
* Krav, kryptering, security hash...
* E/R-Diagrammer, Entiteter, Attributter, Relationer, Primærnøgler, Fremmednøgler,
Redskaber:
* AppLab - Data: id, records, readRecord(), createRecord og updateRecord.
Indhold
Kernestof:
Læs om tre-lags og klient-server-arkitur i kompendiet s. 37-38.
I får en introduktion til at bruge et sikkerhedsciffer, når I sender data og arbejder videre med at bygge selv app'en.
https://da.khanacademy.org/computing/computer-science/cryptography/modarithmetic/pi/modulo-challenge-addition-and-subtraction
Opsamling på evaluering og afrunding af projekt it-alting: evalueringsmål i aflevering; guidance - classroom; hjælp ved projektarbejde (nok præget af MicroBit-issues)?Vi ser på, hvordan passwords ikke (bør) gemmes som klartekst i databaser, men som s
Lille opsamlingsprøve. - Igen jeg kender jeres niveau, så det er også for at få samlet op på forløbet og sikre mig, I har fanget de centrale begreber• Interaktionsdesign: Gestaltlove, Normans designprincipper, Use Case Diagram, XR: VR/AR, Tangible Co
Kort opsamling på kontrolciffer og de ligheder de har til security hash. Vi ser et uddrag af Spionerne på Skærmen og taler om, hvordan hack'ere oftes bruger social engeneering for at bryde ind i form af phishing mails, sites...
Vi ser på sikkerhedsmodeller og bygger et lille loginsystem. Læs s. 37-39 i kompendiet om trelagsarkitektur og it-sikkerhed.
Vi bygger udvider og forbedre logon-systemet.
Vi udvider vores logonsystem med sikkerhedsmekanismer i forhold til at logge ud, krav til password, skjule tegn og hash.
Opsamling på relationelle databaser s. 33-36 i kompendiet og så bygger tilføjer et astemningsmodul til logon-systemet.
Vi ser på, hvordan vi sikre at man kun kan stemme én gang og kobler det til relationelle databaser s. 33-36 i kompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamensprojekt
Udvikling af to systemer, der kommunikerer med hinanden via
thingspeak.com
.
• System i app-lab på
code.org
der indeholder en relationel database med logonsystem.
• System i app-lab, processing eller andet miljø, hvor man kan hente/sende data fra/til thingspeak.
Jf. præsentation i classroom.
Redskaber:
*
Code.org
: App-lab & AI-lab;
* Open Processing: HTML, JS og P5.JS
*
ThingSpeak.com
, Micro Bits...
Indhold
Kernestof:
Opstart på eksamensprojekt & opsamling på afstemningsapp:https://studio.code.org/projects/applab/eex3zgqtMHzIY9s0K_johnRidFP9GtMHBReAWfPn0So/edit
Feedback til idé
I vælger udviklingsmodel og lægger en plan inden I går i gang på egen hånd. Jf. udviklingsmodeller 2-5 i kompendiet.
Opsamling wireframes og på guidelines i forhold til design og laytout: Jf. s. 15-22 i kompendiet om AIDA, Gestaltlove, Normans designprincipper og Navigationsstrukturer.
Repetition: Databaser og Normalformer s. 33-36 i kompendiet og videoen Entetity Relationship Diagram Tutorial Part 1 (Youtube).
Repetition: Programmering s. 23-30 i kompendiet og videoen Creating a simple flowchart (Youtube). Vi ser på skabeloner, I kan bruge.
Repetion: programmering og flowchart.Objekter og netværk. Jf. s. 31-32 & s. 37-38 i kompendiet.
Repetition:
Repetition: It-sikkerhed s. 39-46 i kompendiet og videoerne…..
Kort opsamling på Thingspeak og brug af kontrolciffer:
Opsamling på system- og brugertest. Læs s. 40-46 i kompendiet.
Sidste hjælp til udvikling af prototype og evt. brugertest?
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Repetition
Indhold
Kernestof:
Intro til eksamen, test af jeres produkter
Vi laver lidt test og brugertest på jeres systemer - så I har det præsent, hvis I skal op.
IT-Haj?!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348266", "T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348266", "H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348266" }