Holdet 2024 re/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Peter Jørgensen
Hold 2024 re/u (2u re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KRISTENDOM /jødedom - EKSAMEN
Titel 2 ISLAM - EKSAMEN
Titel 3 BUDDHISME - EKSAMEN
Titel 4 EKSAMEN - DET MODERNE OG SENMODERNE SAMFUND

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KRISTENDOM /jødedom - EKSAMEN


De faglige mål for forløbet:
I skal kunne: Karakterisere, analysere og perspektivere tekstmateriale.

I undervisningen er kristendommens baggrund i jødedommen belyst, herunder Skabelsesberetningerne, Syndefaldet, Messias-skikkelsen, lov og pagter. De er blevet belyst ud fra centrale tekster fra GT.
Eleverne har også opnået viden om kristendommens formative periode, Jesus’ lidelseshistorie og centrale temaer som synd og frelse. De er blevet belyst ud fra centrale tekster i NT.     
Brydningstid: Reformationen og Luther, protestantiske sakramenter.
Endvidere er eleverne blevet præsenteret for afmytologisering og P.G. Lindhardts kristendomsforståelse samt forskellige tolkninger af Biblen.

MATERIALE - KERNESTOF
DET GAMLE TESTAMENTE
1. Mosebog kap. 1-3 Skabelsesberetningerne og Syndefaldet
1. Mosebog kap. 17 (pagt med Abraham)
2. Mosebog kap. 20, v. 1-18 (De 10 bud)

DET NYE TESTAMENTE
Lukas Evangeliet kap. 1, v. 26-38, ”Bebudelsen af Jesu fødsel”
Lukas Evangeliet kap. 2, v. 1-21 “Jesus fødsel”
Johannes Evangeliet kap. 1, v. 1-18 ”Ordet”
Matthæus Evangeliet kap. 5-7 ”Bjergprædiken”
Markus Evangeliet kap. 2, v. 1-12 ”Helbredelsen af den lamme i Kapernaum”
Markus Evangeliet kap. 11 vers 15-18 (Tempelrensningen) + billede
Lukas Evangeliet kap. 10, v. 25-37 ”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner”
Markus Evangeliet kap. 14 (den jødiske/kristne påske og lidelseshistorien)
Matthæus Evangeliet kap. 25, v. 31-46 ”Verdensdommen”

GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Anders Nielsen et al., Systime, 2016
s. 18-19 (metode)
Abraham og Moses’ mytologisk baggrund, s. 25
Den jødiske messias, Olam Ha-Ba, og jøderne venter stadigvæk s. 46
Kristendommens historiske udvikling, den historiske Jesus og den mytiske Kristus, s. 52-56
Oversigt over kristendommens formative periode samt nogle dogmer, s. 59
Forskelle på katolicismen og protestantismens sakramenter, s.61-62
Ritual-Myte-model af Jørgen Podemann Sørensen s. 254


KRISTENDOM I NUTID, A. Poulsen og J. Schow-Madsen, Gyldendal, 1998
Om Bibelen s. 137-139
Den bibelske fortælling / GT’s centrale skikkelser, s. 133-135
Palæstina på Jesu tid, s. 140-142
”T 80 Samtale med P.G. Lindhardt” s. 128-129

MITCFU.DK
"Under præstekjolen" med Henrik Højlund og Per Ramsdal, DR2 udsendelse fra 2007, fra begyndelsen til 40:00
”Plyndringernes tid”, om Martin Luther fra BBC Verdenshistorien (5) 2012”, min: 11.20-19.00

FORSKELLIGT -SUPPLERENDE STOF
”Der findes ikke religioner” af Mikael Rothstein ”http://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/analyse-der-findes-ikke-religioner-kun-religioese-mennesker, fra DR 2016

Religionsnørden - Kristendom basis 1 -
YouTube.com/watch?v=Ii_tst8FglE)

Hanne Følner et al., Mennesket og Magterne, Gyldendal, 1991, s. 43-44 (teodicé-problemet)
Hanne Følner et al., Kuplen Muren Graven, Gyldendal, 2007, s. 27 (afmytologisering)

Hvad er skærsilden? (uddrag), Kristeligt Dagblad, 13. april, 2012
Fra: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-sk%C3%A6rsilden

Annika Hvithamar, Danske Verdensreligioner, Gyldendal, 2007, s. 77-78 (nadver som kultdrama)

vimeoklip: Nadver i Folkekirke ved præst, Lærke Vaar Wiene
https://fs-oest.dk/kirkelige-retninger/den-danske-folkekirke

https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirken-i-tal/medlemmer


Film: ”Jesus af Nazaret”, Franco Zeffirelli, 1977 (kap. 16 The Messiah) –
https://www.youtube.com/watch?v=yumoqNlaPCE&t=7919s, fra 1:38:20 - 2:21:27


Salme 15, Brorson: Op al den ting som Gud har gjort, sunget af Isam B (ifm. skabelsen)
https://www.youtube.com/watch?v=HhWR1_jQnRY

Cirkusrevyen 05 - Adam og Eva (ifm. syndefaldet)
https://www.youtube.com/watch?v=SmXxetbeE1k

”Historien om en Moder” H.C. Andersen, 1848 (i forbindelse med teodicéproblemet)

“Go Down Moses” med Louis Armstrong - 1s ( i forbindelse med israelitternes historie og hvordan sangen er blevet brugt i nye sammenhænge)
https://www.youtube.com/watch?v=8JNCS27rtQ8

I ALT ca. 80 sider

(Husk oversigter udleveret af BN)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 ISLAM - EKSAMEN

De faglige mål for forløbet:
I skal kunne: Karakterisere, analysere og perspektivere tekstmateriale.

Den historiske baggrund for Islams oprindelse og videre historie er blevet behandlet. Centrale temaer inden for tro og praksis som gudsforståelse, dommens dag, de seks trosartikler og de fem søjler er blevet analyseret. Eleverne har også arbejdet med muslimers forskellige fortolkninger af sharia.

MATERIALE - KERNESTOF
Steffensen, Islam fra beduinkult til verdensreligion, Systime, 2002, s. 8-17 (den formative periode), 24-27 (Islam, Koranen og Allah), s. 28-31, linje 20 (De første 4 søjler).

Grundbogen til Religion C, Anders Nielsen et al., Systime, 2012, s. 255-257 (helligt og profant, overgangsritual), s. 111 (om de fire kilder til Sharia -  sharia som vejledning), 115-118 linje 10 (Hizb ut-Tahrirs mål (T5) er brugt som eksempel på en fundamentalistisk gruppering) samt de tre andre kategorier: traditionalister, modernister og sekularister).

De 6 trosartikler (BN oversigt)

Den femte søjle “Hajj” fra Jens Forman, Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia, s. 33-35.

KORANEN: Sura 1, vers 1-7 Al-Fatiha

HADITH: "Den første åbenbaring", fra GAD's religionshistoriske tekster

Om  Allahs 99 smukke navne, Hadith og Mizan, fra: Jørgen Bæk Simonsen, Politikens Islam Leksikon, Politikens håndbøger, 2001, side 34, 77 og 128

YOUTUBE
Mevlan Kurtishi Adhan (Call to Prayer) https://www.youtube.com/watch?v=7G6XTZQ_D5U
Isam B.’s sang  “Ramadan” - https://www.youtube.com/watch?v=wEnLss8E-00
How to make wudu https://www.youtube.com/watch?v=93kjPt6ajaA&t=1s

UDSENDELSER
5 skarpe om islam, DR, 2014
Dokumentar - Hajj - pilgrimsrejse til Mekka 2003
Dokumentar - Perkerdansk, 2015, DR3 (forskellige muslimske stemmer)

RELIGION.DK
Hvad er Hizb-ut Tahrir?  https://www.religion.dk/viden/hvad-er-hizb-ut-tahrir
I ALT ca. 56 sider

(Husk oversigter udleveret af BN)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 BUDDHISME - EKSAMEN

De faglige mål for forløbet:
I skal kunne: Karakterisere, analysere og perspektivere tekstmateriale.
kilder.
Eleverne er blevet præsenteret for de tre hovedretninger med hovedvægt på Vajrayana - tibetansk buddhisme i Danmark og Sverige. Desuden har eleverne vha. Ninian Smart diskuteret, om buddhismen kan kategoriseres som en religion i stedet for kun en filosofi.


MATERIALE
Fra Anders  Nielsen et al., Grundbogen til religion, Systime, 2012, Ninian Smarts model s. 268

Fra Lene Højholt, Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, Gyldendal, 2000
Bhavachara - livshjulet og Lidelse som grundvilkår s. 26 (de sidste 8 linjer) - 32

Fra Esben Andreasen et al., Religion og Kultur – en grundbog, Systime, 2005
Buddhismens hellige skrifter s. 63

Fra Peter Boile Nielsen et al, Buddhismen, Gyldendal, 1982
Om de ældste skrifter s. 23-24
Buddha-legenden s. 26-29  (uddrag)
Benares talen / De fire ædle sandheder s. 45-46

Supplerende materiale (udsendelser og film)
5 skarpe om buddhismen, 2014 (DR fra mitcfu.dk)
Film ”Little Buddha” af Bernardo Bertolucci, 1993 (uddrag)
Alverdens tro (1) om buddhisme, 2015 mitcfu.dk (om buddhistiske Dennise)
I ALT ca. 43 sider

(husk oversigter udleveret af BN)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EKSAMEN - DET MODERNE OG SENMODERNE SAMFUND

De faglige mål for forløbet:
I skal kunne: Karakterisere og analysere  og perspektivere tekstmateriale for henholdsvis den moderne periode, hvor der har været fokus på ateisme og den senmoderne periode med New Age.

I dette forløb har eleverne arbejdet med religions betydning i forskellige tidsperioder, og hvordan den kommer til udtryk. Det har været med inddragelse af sociologisk teori.

MATERIALE
Traditionssamfundet, det moderne samfund og det senmoderne samfund. Fra: Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen, Religion i det senmoderne samfund, Systime, 2007, s. 14-31

Udsat – en bog om eksistentialisme, G. Lüthen og J. Fibiger, GAD, 2002
Om Jean-Paul Sartre s. 92-95
”Eksistentialisme er en humanisme” af Jean-Paul Sartre s. 96-101

Birgit Andersen et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime, 2008, s. 121-125 (New Age)

"Fra Gud til Guru" - find dig selv DR,  2018, mitcuf.dk

Sang: This is the Age of Aquarius

Interview med Maja Sofie, fra: Birgit Andersen et al. Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime, 2008, s. 133-135

I ALT ca. 39 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer