Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Vivi Brockdorff
|
Hold
|
2024 bi/e (2e bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost og sundhed
Forløbet omhandler:
- Hovednæringsstoffer i kosten (kulhydrater, proteiner og fedtstoffer)
- Opbygning af kulhydrater (carbohydrater), proteiner og fedtstoffer (lipider)
- Fordøjelsessystemets opbygning og virkemåde
- Proteiners struktur
- Enzymers virkemåde og faktorer der indvirker på enzymaktivitet
- Optagelse af næringsstofferne i blodet efter fordøjelse
- Aerob og anaerob respiration i kroppens celler
- Kroppens energibalance
- Energiprocentfordeling (jf. kostanalysen)
- De officielle kostanbefalinger
- Basalstofskifte og arbejdsstofskifte.
- Energiforbrug i kroppen i hvile og under fysisk aktivitet.
- Hvad kulhydrater, proteiner og fedtstoffer anvendes til i kroppen
- Blodkredsløbet
- Hjertets opbygning og funktion
- Diastole og systole
- Kroppens blodkarnet (arterier, vener og kapillærer)
- Blodtryk og puls
- Fedtaflejringer i blodkar (åreforkalkning) og sammenhængen med forhøjet blodtryk og risiko for blodpropper
Øvelser
- Enzymforsøg i ananas
- Forsøg med triglycerider, lipase og galdesalte
- Kostanalyse
- Måling af puls og blodtryk i hvile
Udsendelser/ videoer:
- "Hvad er sundt, og hvad er usundt? #Sundtellerfalsk" (https://www.youtube.com/watch?v=yNJSxZMWAUw)
- ”Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt” (https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostanalyse
|
04-10-2024
|
Video journal om Blodtryk og puls i hvile
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forplantning
Forløbet omhandler:
- Kønsdifferentiering (inkl. betydning af SRY-genet)
- Hormoners virkemåde
- Hormonel regulering: negativ og positiv feedback
- Pubertet
- Kønsorganernes opbygning og funktion hos manden
- Sædcelleproduktionen hos manden
- Sædkvalitet
- Kønsorganernes opbygning og funktion hos kvinden
- Menstruationscyklus. Herunder de kvindelige kønshormoners betydning.
- Befrugtning og graviditet
- Fertilitet
- Årsager til barnløshed
- Kunstig befrugtning
- Prævention (inkl. p-pillers virkemåde)
- Kønssygdomme
Udsendelser/ videoer:
- ”Danske unge har dårlig sædkvalitet. Er Anders en af dem?” (https://www.youtube.com/watch?v=ycLTkZr2n2U)
- "Den menstruelle cyklus" (https://www.youtube.com/watch?v=EKFbz5Kt2eM)
- ”Fertilization” (https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4)
- “Kan Maja og Emil få børn?” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=482310022000)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DNA og proteinsyntese
Forløbet omhandler:
- Den eukaryote celles opbygning og organeller
- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- DNA’s opbygning
- RNA’s opbygning
- Gen
- Proteinsyntese: transskription og translation
- Genmutationer (= punktmutationer)
- Mulige årsager til genmutationer
Udsendelse/videoer:
- ”What is DNA and How Does it Work?” (https://www.youtube.com/watch?v=zwibgNGe4aY)
- ”Genetik og molekylærbiologi - Transskription | Biotech Academy” (https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM)
- "Proteinsyntesen - Translation" (https://www.youtube.com/watch?v=BSEeMOIxz6U)
- ”From DNA to protein - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA)
Øvelser:
- DNA fra frosne jordbær
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video om proteinsyntesen
|
04-12-2024
|
Prøve om genetik
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nedarvning af egenskaber
Forløbet omhandler:
- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- Gener og alleler
- Karyotype
- Genotype og fænotype
- Homozygot og heterozygot
- Nedarvning af egenskaber. Herunder recessiv, dominant og kønsbunden nedarvning
- Krydsningsskemaer
- Stamtræer
- Analyse af stamtræer
- Meiose
- Kromosomantals-mutationer. inkl. fejl i meiosen (non-disjunction)
- Prænatal diagnostik (= fosterdiagnostik)
- Mitose
- Tidlig fosterudvikling (læst i forbindelse med TF3)
- Nedarvning af ABO-blodtyper (co-dominant nedarvning)
- Nedarvning af rhesus-blodtyper
Øvelser:
- Genetikundersøgelse på holdet
- Blodtypebestemmelse
- Forsøg med et-gens nedarvning i majs
Udsendelser/animationer:
- "Colorlite farveblindhed test" (https://www.youtube.com/watch?v=jaOF6-fB7ZY)
- "Pregnancy: The First Trimester" (https://www.youtube.com/watch?v=8312a32dcQc)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TH3 video
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
PCR og gelelektroforese
Forløbet omhandler:
- Mitose
- PCR-teknikken og PCR-cyklus
- Restriktionsenzymer
- Gelelektroforese
- Evnen til at smage bitterstoffet PTC
Videoer:
”Polymerase Chain Reaction.mp4” (https://www.youtube.com/watch?v=IaKXv1JqBtY)
Øvelser:
- Restriktionsenzym klippeøvelse PTC
- PTC-forsøg inkl. restriktionsanalyse og gelelektroforese (papirversion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi
Forløbet omhandler:
- Prokaryote cellers opbygning (dvs. bakteriers opbygning)
- Celledeling hos bakterier
- Mitose
- Bakterievækst (mikrobiel vækst)
- Kolonidannelse
- Bakterie vækstforløb i petriskål (den mikrobielle vækstkurve)
- Faktorer der indvirker på, hvor hurtigt bakterier opformeres (væksthastigheden)
- Metoder til bakterietælling
- Smittespredning
- Antibiotika
- Antibiotikaresistens
- Multiresistente bakterier
Udsendelse
- ”Den usynlige udfordring” (https://www.youtube.com/watch?v=ZADs7Af7qBk)
- "Bodybio: immunforsvaret" (https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y&t=845s)
Øvelser:
- Forsøg med bakterierne omkring os
- Forsøg: Beskytter kondomer mod smitte fra bakterie-overførte sygdomme? (simuleret)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution
Forløbet omhandler:
- Introduktion til evolutionsteorier
- Biologisk variation
- Naturlig selektion
- Det biologiske artsbegreb
- Artsdannelse
- Eksempler på at der er sket evolution indenfor en art
Videoer:
-”What is Natural Selection?” (https://www.youtube.com/watch?v=0SCjhI86grU)
- ”Speciation: An Illustrated Introduction” (https://www.youtube.com/watch?v=8yvEDqrc3XE)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
Forløbet omhandler:
- Plantecellers opbygning
- Fotosyntese og respiration
- Næringsstoffernes betydning for plantevækst (nitrat (NO3-) og fosfat (PO43-))
- Bruttoprimærproduktion (BPP = NPP + R)
- Økosystem
- Fødekæde (græsningsfødekæde, nedbryderfødekæde)
- Fødenet
- Nedbrydning af døde planter og dyr (DOM) frigiver næringsstoffer
- Energitab gennem en fødekæde (fødepyramide)
- Eksempel på energitab gennem fødekæde i landbruget
- Abiotiske faktorer
- Biotiske faktorer inkl. konkurrence
- Begrænsende faktorer
- Kulstofs kredsløb (= carbons kredsløb)
- Drivhuseffekt
- Global opvarmning og mulige biologiske/økologiske konsekvenser heraf
- Eksempler på måder hvorpå man måske kan begrænse den globale opvarmning (biologisk fokus)
- Bæredygtighed
- Søen som levested for alger, planter, dyr og nedbrydere
- Fotosyntese og respiration i en sø
- Næringsstoffernes betydning for plante- og algevækst (nitrat (NO3-) og fosfat (PO43-))
- Bruttoprimærproduktion (BPP = NPP + R)
- Springlag og dets betydning for alge-, plante- og dyrelivet i søen.
- Næringsfattige og næringsrige søer. Herunder den gode og den onde cirkel.
- Mulige konsekvenser hvis en næringsfattig sø tilføres næringsstoffer (eutrofiering). Herunder risiko for iltsvind.
- Strategier for forbedring af miljøtilstanden i næringsrige søer, herunder bl.a. biomanipulation.
- Biodiversitet
Udsendelser/videoer:
- ”CO2, kul og ilt i balance” (https://www.youtube.com/watch?v=KPgDjoUeiK4)
- ”Smådyr i vandhullet” (https://www.youtube.com/watch?v=abdZR0ZzoUs)
- ”iltsvind i søer (eutrofiering)” (https://www.youtube.com/watch?v=7BhIEfPNxAk)
- ”Biomanipulation i sø - rovfisk og fredfisk” (https://www.youtube.com/watch?v=O0K252SFalk)
Øvelser:
- Fotosyntese og respiration (Udført i NV-forløb, og repeteret på c-niveau)
- Lav et springlag
- Makroindeks i sø (inkl. indikatorarter)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lille prøve om økologi
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348360",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348360",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348360"
}