Holdet 2024 fy/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Winnie Pallesen
Hold 2024 fy/v (2v fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger og lyd
Titel 3 Bølger og lys
Titel 4 Astronomi
Titel 5 Opsamling og eksamenssnak

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Energiformer
Energibevarelse og energikæder

Effekt
Nyttevirkning

Mekanisk energi
herunder beregning af omdannelse fra potentielenergi til kinetisk energi. Og beregning af hastighed af faldende genstand.

Termisk energi
- opvarmningsformlen
- specifik varmekapacitet
- faseovergange
- smelte- og fordampningsvarme

Forsøg:
Bestemmelse af nyttevirkning for el-kedel.
Bestemmelse af smeltevarmen for is.
Kvalitativt demoforsøg: specifik varmekapacitet af lodder med bivoks.
Undersøgelse af energiomdannelser ved hoppende bold.

Kernestof er følgende afsnit i i-Fysik C hos Systime:
1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8 (pånær Brændværdi)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bølger og lyd

Generelt om bølger:
- bølgelængde, amplitude, frekvens, periode og hastighed
- bølgeformlen
- længdebølger og tværbølger

Lyd:
- Udbredelse af lyd
- frekvens og lydopfattelse
- Bølgeegenskaberne refleksion, diffraktion og interferens i forhold til lyd
- Stående bølger og strengeinstrumenter
- Dopplereffekt

Forsøg:
- kvalitativt undersøgelse med stemmegafler om frekvensens betydning for lyden
- Demo: grænsen for det hørbare område
- Stående bølger på en streng
- Stående bølger i et halvåbent rør
- kvalitativt miniforsøg med kast af doppler-bold


Kernestof er følgende afsnit i i-Fysik C hos Systime:
2.1-2.3, 2.5, 2.7, 2.9
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bølger og lys

Det elektromagnetiske spektrum
Diffraktionsmønster og Gitterligningen
OBS: I arbejdet med gitterligningen har vi IKKE gennemgået teori om sinus og tangens. Disse formler har eleverne blot fået givet.

Bohrs atommodel
Fotoners energi
Emission og absorption

Forsøg:
Gitterligningen (2 forsøg: kvalitativ undersøgelse om hvilken farve lys der afbøjes mest, og kvantitativt forsøg om bestemmelse af bølgelængden af en laser)
Kvalitativ mini-undersøgelse af lyset fra spektrallamper


Følgende afsnit fra i-Fysik C er pensum:
Afsnit 3., 3.1, 3.2, 3.5
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Astronomi

Big Bang:
Det kosmologiske princip
Hubbles lov
Rødforskydning
Bestemmelse af farten af galakser

Den nære astronomi:
Månefaser
Sol- og måneformørkelser
Jordens rotationer samt rotationsaksens hældning som anledning til
- dag/nat
- årstider (i forhold til dagslængde og solhøjden)


Følgende afsnit fra i-Fysik C er pensum:
Afsnit 4.1 (KUN afsnittet om Solsystemets dannelse), 4.2 (pånær afsnittet om de tre astronomiske cykler), 4.3
Afsnit 5.2 (pånær afsnittene om Størrelsesklasser og afstanden til galakser) og 5.3
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Opsamling og eksamenssnak

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer