Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lotte Hansen
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi og evolution
- Pro- og eukaryote cellers opbygning
- Udvalgte centrale organeller og deres funktion (kerne, mitokondrier, ribosomer, samt grønkorn og cellevæg i planteceller).
- Plasmamembranens opbygning og funktion
- Simple transportprocesser over cellemembranen (fokus på osmose og diffusion)
- Forståelse for evolution - herunder naturlig og seksuel selektion
- Osmose i kartofler
- Virtuelt evolutionsforsøg
- “Kun den stærkeste bønne overlever” - evolutionsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. modul biologi
-
Biologi i udvikling, Celler, s. 14-18.pdf
-
Mikroskopi NV2022 (1).docx
-
Frøsig, Marianne; Hede, Kirsten; Jørgensen, Frank Grønlund; Paludan-Müller, Paul.: BIOLOGI I UDVIKLING C-NIVEAU 2. UDGAVE, nucleus; sider: 21-27, 195, 197-200, 203-208, 216, 218, 220
-
Modul 2 cellebiologi
-
Osmose præsentation
-
Osmotisk tryk i kartofler - forsøg.docx
-
Arbejdsspørgsma_l til basal cellebiologi.docx
-
Quiz_BioC Øve celletyper (1).pdf
-
Osmotisk tryk i kartofler - forsøg (3).docx
-
Energi - bio C.pptx
-
evolution Gruppearbejde 2 (1).docx
-
evolution.pptx
-
Simulation med evolution (2).docx
-
Kun den stærkeste bønne overlever - sort på hvid (1) (1) (1) (3) (1).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi og genetik - hvem er du, og hvorfor?
(mikrobiologidel)
- Bakteriers opbygning og funktion - herunder gæring og vækstkurven.
- Viderbyggelse på evolution
- Overfladisk kendskab til mikrobiomet, med særlig fokus på tarmmikrobiomet.
- Overfladisk kendskab til antibiotikaresistens (og kobling til evolution)
- Industriel udnyttelse af bakterier, udvalgte eksempler.
> Primært fokus på mælkesyrebakterier og yoghurt
(genetikdel)
- DNA’s opbygning og funktion
- Proteinsyntese og replikation
- Indgående kendskab til fagbegreber og sammenhænge indenfor basal genetik (fx kromosomer, gener mv.)
- Nedarvning af monogene egenskaber (recessiv nedarvning, dominant nedarvning, kønsbunden nedarvning)
- Nedarvning af blodtyper (rhesus-systemet og ABO-systemet inkl. co-dominans)
- Kendskab til forskellige typer af genmutationer (punktmutationer) og deres effekter, samt intro til mutagener
1 og 2 geners nedarvning. Krydsningsskemaer.
- Kendskab til kromosomantals mutationer
- Kendskab til replikation, mitose og meiose
- Overblik over proteinsyntesen (transskription og translation)
Eksperimentielt arbejde:
- Lav din egen yoghurt
- DNA i jordbær (eller andre frugter)
- Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. mikrobiologimodul
-
Store opdagelser: Bakterier – et mikroskopisk liv
-
Frøsig, Marianne; Hede, Kirsten; Jørgensen, Frank Grønlund; Paludan-Müller, Paul.: BIOLOGI I UDVIKLING C-NIVEAU 2. UDGAVE, nucleus; sider: 33-35, 38-41, 43, 117-143, 146-147
-
Undervisningsevaluering i Biologi (AK) - Opinoma
-
Biologi i industrien (6) (9).pdf
-
Mikrobiologi - vækstfaktorer
-
Arbejdsark - Lav din egen yoghurt - forsøgs- og rapportvejledning (2) (9).docx
-
Bakterier i vores hverdag
-
Arbejdsark - Lav din egen yoghurt - forsøgs- og rapportvejledning (2) (9) (1).docx
-
1. Genetikmodul - "hvem er du?"
-
2. Genetikmodul
-
3. Genetikmodul
-
Strawberry DNA Extraction
-
Blodtyper - øvelse.docx
-
Nedarvningsopgaver.docx
-
Nedarvning.pptx
-
Afsnit
-
Nedarvning 2.pptx
-
Blodtyper, Biologibogen.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning
Kort om hormoners funktion.
Kønsdifferentiering i fostertilstanden.
Mandens kønsorganer og hormonelle regulering. Sædcelleproduktion. Betydningen af anabole steroider.
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus.
Sådan virker en ægløsningstest: Antigener og antistoffer.
Monitorering af kvindens cyklus på baggrund af temperatur, slim og LH-test.
Graviditet: Tidspunkt for hvornår man kan blive gravid, HCG.
Prævention. Herunder ”sikre perioder”!
Barnløshed og kunstig befrugtning.
Forsøg:
Ægløsningstest: Test af kvinder med og uden hormonel prævention, samt mænd.
Mikroskopi af sædceller under forskellige forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi
Økosystemernes opbygning:
Biotisk fog abiotisk faktor
Fotosyntese og respiration
BPP = NPP + R
Organisk og uorganisk stof
Primærproducenter, planteædere, rovdyr, nedbrydere og DOM
Fødekæde/fødenet: Nedbryderfødekæde og græsningsfødekæde
Vandløbet og søen som et eksempel på økosystemer.
Betydningen af næringsstoffer og DOM for iltindhold og dermed dyreliv
Sørestaurering.
Biodiversitet: Arts-arealsammenhængen og habitat-heterogenitetssammenhængen
Forsøg:
Makroindeks
BI5
Vandpestforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
Fordøjelsessystemet opbygning og funktion
Enzymers opbygning og funktion
Energiproduktion og energibalance: Respiration og gæring s. 88-91 (læst i NV)
- Hvilestofskifte og arbejdsstofskifte
- Beregning af eget energibehov og basalstofskifte
- Energiprocentfordelingen
- Kostråd s. 56 + 67
Blodsukkerregulering og diabetes s. 79-84
Forsøg i NV:
- Genopfriskning af Forsøget Kondition og blodtryk
- Genopfriskning af Lipaseforsøg
Forsøg:
- Forsøg: Bromelin i ananas
- Energiregnskab og kostplan
- Måling af blodsukker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348374",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348374",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348374"
}